Tobba Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei Har en Harddisk som har ryki. Det er en mekanisk feil. Den klikker et par tre ganger(ganske høyt) før den blir stille og det kommer opp en melding om at det ike er noe opprativsystem på pcen. Er det mulig og fikse dette? Eller er det bare og kaste den og kjøpe ny? Har litt data som jeg skulle hatt tak i Håper noen kan hjelpe meg Takk Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hmm, kan fort koste noen tusen å hente data fra ødelagt harddisk Forsøk å ringe forhandler, evt. produsent å hør hva som evt. kan gjøres, og hvor feilen ligger. Lenke til kommentar
Tobba Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Har ringt til Ibas og hørt. Det vil komme på mellom 20000-40000 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Har du mykje viktig på disken? Sjansen for at du kan få den til sjølv er nok rimelig liten, kan sjølvsagt være heldig, men når ein harddisk tar kveld er det vanlegvis lite ein kan gjere. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Etter hva du beskriver, så sviver ikke platene lenger. Hvis du er nevenyttig, så trenger det ikke være store problemet å få dette til. Det vil nok koste deg en 2000,- Fremgangsmåten er enkel: Du skaffer deg en identisk disk som den som er røket, og en ny disk hvor du kan lagre innholdet. Kaller den gamle disken A, den identiske B, og den nye C. Du åpner A og B, og skrur ut selve platene fra dem begge. Du setter platene fra A inn i B, og så er det å fyre opp maskinen. Kopier alt fra plate A som er i cage B over til C. Voila. Lenke til kommentar
Tobba Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Ok. Det burde vel gå ann. Hvor sensetive er disse diskene for berøring,lys varme? Kan jeg ta de på kantene? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ok. Det burde vel gå ann. Hvor sensetive er disse diskene for berøring,lys varme? Kan jeg ta de på kantene? 6273579[/snapback] Diskene er ikke så sensitive som det påstås. Jeg har gjort dette flere ganger med vellykket resultat. Det jeg har gjort er å passe på at jeg er forbundet til jord, og at jeg har på hansker. Sykehushansker er nok å foretrekke. hvis du virkelig vil være på den sikre siden, kan du legge verktøy og diskene i en stor gjennomsiktig plastpose, og knytte igjen. Et lite hull i front for luft ut, og et hull i bakkant for luft inn. Så kjører du på med luft på boks, som brukes til rengjøring av elektronikk. Da får du et støvfritt område, og du tar tak i verktøyet fra utsiden av posen. Dette er vel det nærmeste du kommer en Ibas Lab Lenke til kommentar
tZar Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ok. Det burde vel gå ann. Hvor sensetive er disse diskene for berøring,lys varme? Kan jeg ta de på kantene? 6273579[/snapback] Diskene er ikke så sensitive som det påstås. Jeg har gjort dette flere ganger med vellykket resultat. Det jeg har gjort er å passe på at jeg er forbundet til jord, og at jeg har på hansker. Sykehushansker er nok å foretrekke. hvis du virkelig vil være på den sikre siden, kan du legge verktøy og diskene i en stor gjennomsiktig plastpose, og knytte igjen. Et lite hull i front for luft ut, og et hull i bakkant for luft inn. Så kjører du på med luft på boks, som brukes til rengjøring av elektronikk. Da får du et støvfritt område, og du tar tak i verktøyet fra utsiden av posen. Dette er vel det nærmeste du kommer en Ibas Lab 6274088[/snapback] Sikkert en fremgangsmåte som er mulig i praksis, men som kanskje ikke er å anbefale.... selvsagt får du ikke gjort noe særlig mer skade på disken som allerede er røket, men å kanskje ødeleggge en helt ny disk på den måten da, fysj Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Sikkert en fremgangsmåte som er mulig i praksis, men som kanskje ikke er å anbefale.... selvsagt får du ikke gjort noe særlig mer skade på disken som allerede er røket, men å kanskje ødeleggge en helt ny disk på den måten da, fysj 6274147[/snapback] Hvis man må ha ut infoen, og lommeboka ikke strekker til for å betale Ibas, så er det et ypperlig alternativ... Har gjort dette nå med 11 disker, og resultatet var fornøyde kunder... Lenke til kommentar
Tobba Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Knall bra, takk for svar! Skal gi det et forsøk. Noe annet jeg bør ha i bak hodet før jeg prøver? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ta det rolig og forsiktig.. Ellers er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
morgawr Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Har hatt noe suksess med nedfrysing av disker selv. Har reddet data fra mer enn et par wd-disker på den måten, men virker kanskje som ditt problem har gått såpass langt at det er for sent... Lenke til kommentar
Tobba Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Ja virker som det er no motrisk som har gått galt. Men det kan ikke være lesehodet som har ryki a? At den ikke greier å bevege armen. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 For å finne ut av det må du opp med selve disken uansett. Hvis det er lesearmen som ikke beveger seg, må du alikevel plukke en identisk fungerende disk i fillebiter og bygge det over. Derfor mener jeg at det fortsatt er enklest å bygge over selve platelageret og ikke alle de andre komponentene. Du kan prøve å skru sammen "donordisken" etterpå, men jeg kan ikke garantere at den vil fungere over tid. Lenke til kommentar
kasin21 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) noen som har en maxtor personal storage 3000 ls (40 gb) til salgs eller en hd som heter 3.5" Serial ATA/133 HDD, Fireball 3-fdb 5400rpm ? eller noen som vet hvor jeg finner sånn til salgs? -det er standardkontakter på den, går det ann å bruke disken til en annen modell med samme spes. ? isåfall noen tips? Samme disk ligger på den linken her men jeg vet ikke om jeg vil kjøpe helt ny,siden jeg skal plukke den fra hverandre Endret 18. juni 2006 av kasin21 Lenke til kommentar
kasin21 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 dytter denne posten litt opp Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 har aldri hørt at noen har gjort en sånn Home-lab recovery, egentlig ganske genialt da, det eneste minuset er jo prisen for en ny identisk disk, men hvis man har så viktig data at man kan betalere flere tusen for det så hvorfor ikke prøve selv....hehe... Kult Frankie Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Flere som har prøvd dette? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 spiffers, kan du legge opp bilder av en slik operasjon, med guide. Burde blitt en sticy Har en 40gb dethstar som har dødd, med har også en identisk en som virker. På den døde har jeg en del ting jeg absolutt skulle hatt ut. Dette kan spare med for ca 10K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå