Minus Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Heihei. Skal ha eksamen i engelsk i morgen og vet ikke egentlig om jeg er klar. Dette er oppgavene: 1 A Nation of Immigrants - immigration to the USA - slavery and life on plantations - the American Civil War - the civil rights movement 2 Present the state you have studied (Skulle tiligere i år skrive en oppgave om en stat. Jeg skrev om Massachusetts. Ganske bra oppgave, fikk 5/6) 3 Talk about yourself, your interests, and your plans for the future. (Dette er en "ekstraoppgave" dersom du skulle på hjerneteppe e.l) -------------------------------------------------------------------------------------------------- Skriver på norsk jeg 1 Uansett, immigrasjon til USA: Hovedsaklig er det snakk om den tidlige immigrasjonen fra rundt 1620 da New England-regionen ble dannet, og europeere kom over med båten "Mayflower", men jeg vil tro at det er en fordel at jeg også tar med ulovlig immigrasjon fra Mexico. Jeg vet ikke hvor mange som immigrer ulovlig, skal prøve å finne ut av dette. Slaveri og livet på plantasjene: Ettersom plantasjene ble større og større, trengtes det mer arbeidskraft. Det betydde og mer utgifter for plantasjeeierne, noe de likte svært lite. Løsningen ble da å hente svarte fra Afrika. Fly fantes jo ikke på slutten av 1600-tallet, så de ble hentet med båt. Båtturen var både lang og lite komfortabel, for slavene ble stuet sammen, nærmest oppå hverandre. Lite mat og forferdelige forhold var det de fikk på båten. Hygiene var et ord som ikke fantes. Derfor døde mange på veien over fra Afrika til Amerika. Da de svarte kom over måtte de aldeles straks begynne å arbeide. Lønna var mat så de skulle klare å jobbe dagen etterpå. Den amerikanske borgerkrigen: Ettersom nordstatene ble mer folksomme, ville de begynne en industriell revolusjon. Sørstatene likte dette heller lite, siden industri krever mye arbeidskraft og da ville jo folk flytte fra sør til nord for å få bedre betalte jobber. Slaveriet ble også kritisert, og Abraham Lincoln ville jobbe for å få dette avskaffet. Innbyggerne i nordstatene hadde egentlig ingen mening om dette var rett eller galt. De brydde seg rett og slett ikke, men det hindret ikke Lincoln i å jobbe mot dette slavehold. Sørstatene trakk seg ut av unionen og startet sitt eget "land": de konfødererte. I 1861 gikk Lincoln og resten av nordstatene til krig mot sørstatene. Etter et relativt rolig år med "småkriging" ble det hele mye blodigere enn noen hadde trodd. 22. september 1862 gikk Lincoln ut og sa: Den 1. januar 1863 skal alle personer som holdes som slaver i alle de stater som befinner seg i opprør mot USA, for fremtiden og for alltid være frie. Etter 4 år med krig fant sørstatene ut at nordstatene var helt overlegen. Sørstatene fikk ikke etterfylling av proviant, og nordstatenes matrielle overlegenhet vistes nå. Det ble fred. Selv om slavene nå var fri, valgte mange å fortsette å bo hos plantasjeeierne sine, rett og slett fordi de ikke kunne lese eller skrive, og det gjorde det vanskelig å få jobb andre steder. Bevegelsen for de fries rettigheter: Martin Luther King sa en gang:"I have a dream!" Dette sa han i forbindelse med undertrykkelse av svarte. Han drømte da ikke om fortsettelse av undertrykkelse, men at han hadde en drøm om at svarte og hvite kunne leve sammen i et samfunn uten at man misliker hverandre pga hudfarge. (Har ikke så mye informasjon om dette punktet enda) -------------------------------------------------------------------------------------------------- 2 Presenter staten du har skrevet om: Massachusetts - The Bay State Er vel egentlig ikke så mye å si, jeg har oppgaven jeg har skrevet med meg på eksamensdagen for å vise den til sensor og fortelle litt. -------------------------------------------------------------------------------------------------- 3 Fortell om deg selv, dine interesser og dine tanker for fremtiden: Vet ikke hvor mye jeg skal si om meg selv da, er 15 år, liker data, biler, og å være med vennenne mine. Fremtiden er akkurat sikret ett år fremover.. Fikk brev i posten i dag om at jeg kom inn på Medier og Kommunikasjon på Akademiet i Molde. Regner med at jeg fullfører alle tre årene der, for så å gå videre på sykepleierskolen og bli administrativ sykepleier. Tjene uendelig mye penger og leve et lykkelig liv. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Det er da mine skriblerier ang. besvarelsen på eksamensoppgaven. Tror det vil funke bra å lese gjennom dette et par ganger og lære det utenatt, for så å oversette det mens jeg snakker hos eksaminator. Jeg er ikke av den typen som lett blir nervøs, så det går nok bra. Kritikk eller hjelp, anyone? Kristian. Edit: En feil i tittelen. Endret 7. juni 2006 av KristianG Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvilke klassetrinn er det snakk om? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Hvilke klassetrinn er det snakk om? 6260109[/snapback] 10. [141414141414] Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hvordan gikk dette framlegget? Kom opp i samme tema idag! Lenke til kommentar
synneanine Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hvordan gikk dette framlegget? Kom opp i samme tema idag! I dag fikk jeg oppgavene. a) var om "A nation of immigrands" B) var om All tha world stage Noen som har noe stuff de vil dele Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå