tommyb Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har i dag Canal Digital internet over kabel med borettslagrabatt. Prisen er bortimot uslåelig med 267 kr/mnd for 1500/1000 kbps. Jeg er slett ikke er fornøyd med kvaliteten. Bortimot én dag nedetid hver måned, og plaget hver dag i en uke. DNS-serverene er ustabile. Modemet må ofte restartes for å få tilkobling etter nedetid. Det har hendt at jeg ikke har kommet på nett før jeg la meg og heller ikke etter jeg sto opp. Andre i borettslaget har vissnok også vært utsatt. Jeg ser meg nødt til å finne meg en mer stabil leverandør. Med utgangspunkt i telepriser.no har jeg forsøkt å finne et produkt som ikke er betydelig tregere enn 1500/1000, og samtidig ikke betydelig dyrere enn 267,- Det lar seg ikke helt gjøre. 1) Siden jeg ikke har fasttelefon, kommer det som regel et påslag i tillegg til annonserte priser. Dette er mellom 60 og 100 kroner. 2) Pris for utstyr og installasjon, koster noe. 3) Pris montør, og bomtur for montør kan jo også være interessant. De avtaler jo som regel at de skal komme en plass mellom 2. mai klokka 01:00 og 29. november klokka 23:45... Jeg har funnet bl.a. disse produktene: NextGenTel - 1500/350 Kbps – per måned: 270,- 1) Tillegg linjeleie per måned: 60,- 2) Installasjon m/ montør: 398,- 3) Bomtur for montør: 950,- NextGenTel har jo et ganske unikt rykte på brukerstøtte... Ventelo Bluecom - ADSL 1500/448 - per måned: 299,- 1) Tillegg linjeleie per måned: 79,- 2) Tillegg modemleie: 499,- 3) Installatør påkrevd: 999,- Jeg har tidligere hatt Bluecom og vært ganske fornøyd. Men det blir for mange tillegg når man ikke har fasttelefon. TeleVoiP - 1500 kbps / 448 kbps - per måned: 279,- Fakturagebyr 9,- 1) Tillegg linjeleie per måned: 79,- 2) Gratis modem + porto: 89,- 3) Etablering m/ montør: 0,- Bestiller man hos TeleVoiP er det IP-telefoni inkludert... Men IP-telefoni er ikke en avgjørende faktor. TeleVoiP virker som et relativt billig alternativ, jeg ser ut til å ende opp på 367 kr/mnd med små etableringskostnader. Er TeleVoiP en ålreit leverandør av ADSL? Er det eventuelt noe annet jeg burde vurdere i stedet? Dette er 1200 kroner ekstra for meg i året, i tillegg til at opplastingshastigheten er mer enn halvert fra Canal Digital. .tommyb Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Kikker også på TeleVoIP som ADSL levrandør (fordi eg trenger montør og de lover det gratis) - bestillte du fra de? Hvordan gikk det evt? edit: typo Endret 7. juli 2006 av bjorn.e Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Kikker også på TeleVoIP som ADSL levrandør (fordi eg trenger montør og de lover det gratis) - bestillte du fra de? Hvordan gikk det evt? edit: typo 6451889[/snapback] Hei. Jeg har ikke skiftet leverandør ennå. Canal Digital satte opp hastigheten til 2500/1000 - som igjen gjør at andre tilsvarende tilbud i prisklassen blir enda mindre sammenlignbare. :| Lenke til kommentar
aron Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Ip telefon er gratis hos TeleVoip uansett adsl eller ikke. Du betaler kun for adaptret/utstyr og porto. TeleVoip er forhåndsbetalt (kontant). Er selv fornøyd med telefoni fra TV. Vurderer også å flytte adsl dit for å støtte en liten og rimelig leverandør. Har i dag adsl fra Catch Bluecom over Telenor infrastruktur. TeleVoip bruker også Telenor og det spiller neppe noen rolle hvem du da velger, bortsett fra prisen. Edit: Selvfølgelig må man betale for tellerskritt, men altså ikke noen abonnementsavgift. Endret 18. juli 2006 av aron Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) [edit: fjernet utdatert informasjon] Endret 8. mars 2007 av tommyb Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Vurderer også å flytte adsl dit for å støtte en liten og rimelig leverandør. Har i dag adsl fra Catch Bluecom over Telenor infrastruktur. TeleVoip bruker også Telenor og det spiller neppe noen rolle hvem du da velger, bortsett fra prisen. 6490058[/snapback] En liten heads up når det gjelder Catch Bluecom: Catch har hatt hovedkontor i Bodø, og supportavdelingen deres er der. Nå har Ventelo kjøpt opp Catch, og legger ned (blant annet) supportavdelingen i Bodø. I følge en innsidekontakt er det én av de ansatte på support som gått med på å flytte fra Bodø for å beholde jobben. Det vil antageligvis bety at på et tidspunkt ikke så langt inn i framtiden vil hele supportavdelingen til Ventelo/Catch være clueless. Forhåpentligvis trenger man ikke support, da. Bluecom var veldig stabilt da jeg var kunde. 6504895[/snapback] Off-Topic: Stemmer nok dette. Alt slikt kommer til å bli drevet fra Kristiansand fra nå av. Fordelen blir døgnåpen kundeservice med 3 minutter garantert svartid (også klokken 0345 natt til søndag). On-topic: TeleVoip virker veldig OK som leverandører. Jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer med dem, og etter at de justerte prisene sine ser jeg ingen ulemper her... Telefonibiten funker også helt smertefritt. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Tar opp igjen denne tråden fordi jeg i dag fikk innlagt internet som jeg bestilte fra TeleVOIP, og har en hel masse nye ting å si her. + Prisen er god sammenlignet med mye. 2200/512@309 kroner pluss 9 kroner gebyr pluss linjeleie til Telenor. De fleste som hadde bedre priser opererte med dårligere hastigheter/priser på mitt nummer, fordi de ikke har eget nett her. - Prisen kan uansett ikke sammenlignes med borettslagsprisene til Canal Digital, men så var det dette med stabilitet da. Jeg byttet ikke bort fra Canal Digital for morro skyld. - TeleVOIP har vært forsvunnet fra telepriser.no denne uken. Årsaken vet jeg ikke... Men TeleVOIP annonserer mye med at de er billigst på telepriser og inkluderer en lenke til et spesialtilfelle med x antall minutter fordelt på x antall samtaler og 4 minutter hver uke til Sverige. De var nok billigst på akkurat det tilfellet, siden de tok med alle disse detaljene i lenka. Kanskje telepriser.no ikke likte dette? - Eller kanskje grunnen til at TeleVOIP ikke er på lista er noe helt annet. De ble vissnok kjøpt opp av B2C nylig. + Da jeg bestilte fikk jeg en hyggelig liten nettfaktura som jeg betalte raskt. Det var ikke store beløpet jeg måtte ut med for oppkobling. - Når fakturaen var betalt, skjedde det ikke noe på et par uker. Ingen epost eller post. - Første tegn på at internettleveringen var på vei, var en regning som dumpet ned i postkassa. Spesifisert regning for ADSL for perioden 28.8 til 31.8: 127,87. Ouch. Derav 79,- kroner rett til Telenor for fire dagers linjeleie? Basert på denne fakturaen brukte jeg mine deduktive evner til å gjette på at montøren kom den 28 august. + Andre tegn på at ADSL var i gjære, kom da jeg fikk en gjør-det-selv pakke fra Ventelo Catch. Jeg gjorde det selv, men siden det ikke var den 28.8 ennå, var det ikke noe signal. Er forsåvidt fornøyd med at det sto Catch og ikke Telenor på pakken. + Telefonen ringer fra Relacom, som avtaler tid for installasjon. Installasjonen var identisk med det jeg allerede hadde gjort, bortsett fra at han også testa linja. Forskjellen var at det nå var den 28.8, og signal. +Traceroute sier at jeg befinner meg på catchbone. Via http://www.catchspeed.no/support/epost.asp finner jeg en side som sier "I de fleste tilfeller kan vi identifisere deg via linjen du surfer fra", og joda, Catch kjenner navnet mitt. Skifter SMTP server til smtp.catch.no, som virker fint. + Det morsomme her er at jeg kunne opprette epost og hjemmesideområde på Bluecoms "Bluezone" via Catch's kundesupport, men ikke har funnet om det er mulig via Bluecoms egen kundesupport. Jeg fant også ut at jeg hadde tilgang til gyldig lisens på F-Secure. Ser ut til at jeg har en billigere versjon av Bluecom's 349,-/mnd abo. Slett ikke dumt, sikkert bare manglende supportrettigheter som ligger i de kronene. - Men ikke et ord om dette er kommunisert fra TeleVOIP. Har ikke mottatt så mye som en "takk for din bestilling"-epost. Spares der det spares kan. Så langt virker ADSL'en utmerket, i motsetning til Canal Digital kabelmodemet som står borti hjørnet og blinker ett grønt lys. Ett lys som betyr "sorry dude, men du kan jo forsøke å restarte meg". Jeg skal pakke det bort i morgen. Hvis det er noen der ute som vurderer internet fra teleVOIP så vil jeg nok råde dem til å vente litt... På grunn av B2C-oppkjøpet. Vil forresten nevne at det jeg tidligere skrev om supportavdelingen i Catch, ikke er noe jeg er sikker på. En annen kilde sa at kun utviklingsavdelinga skal flyttes. Begge kildene har tidligere jobbet i/for Catch, så det er ikke godt å si hvem som er best informert. Det er ikke meg. .tommyb Endret 29. august 2006 av tommyb Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) - Første tegn på at internettleveringen var på vei, var en regning som dumpet ned i postkassa. Spesifisert regning for ADSL for perioden 28.8 til 31.8: 127,87. Ouch. Derav 79,- kroner rett til Telenor for fire dagers linjeleie? Basert på denne fakturaen brukte jeg mine deduktive evner til å gjette på at montøren kom den 28 august. + Andre tegn på at ADSL var i gjære, kom da jeg fikk en gjør-det-selv pakke fra Ventelo Catch. Jeg gjorde det selv, men siden det ikke var den 28.8 ennå, var det ikke noe signal. Er forsåvidt fornøyd med at det sto Catch og ikke Telenor på pakken. 6762256[/snapback] Betalte du denne faktura, takk? Jeg har selv bestilt TeleVoiP ADSL -XS- Gratis Modem den 10. juli. Nettfakturan på 279+89 (porto&eks)= kr. 368 betalte jeg samme dag med nettbank. Ordren på "Min Side" på www.televoip.no har status "levert" siden 28. juli. Ellers skjedde ikke noe. - 12. august fikk jeg en faktura for ADSL for perioden 24.08.-31.08. også med kr. 79 "ADSL tillegg uten tlf.abonnement" - men vi har fremdeles fasttelefon fra Telenor! - 15. august protesterte jeg mot denne faktura med rekommandert brev. Den første måned med ADSL (kr. 279) har jeg jo allerede betalt den dagen jeg bestilte ADSL, eller? Opp til dette tidspunkt hadde jeg hverken fått noen melding om tilkoblingen av ADSL eller "Gjør det selv"-pakken. - 16. august fikk jeg overraskende en "Gjør det selv"-pakke fra Ventelo Catch. Siden skjedde ikke noe mer... E-post til [email protected] om det var fastsatt dato for ADSL-tilkobling ble heller ikke besvart. Tysker Endret 29. august 2006 av Tysker Lenke til kommentar
jofsbc Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei. Lurer på hvordan dere har satt opp IP telefon på Catch, når det ikke gis anledning til lokale IP-addresser (jeg får igertfall ikke noen router opp uten å sette ekstern IP.) Da kan man jo ikke f.eks bruke Grandstream adapter... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Betalte du denne faktura, takk? 6763130[/snapback] Jeg betalte fakturaen raskt. Vet ikke om det påvirket hvor lang tid det tok før montøren kom. Ordren på "Min Side" på www.televoip.no har status "levert" siden 28. juli. Ellers skjedde ikke noe. Status ble satt til levert veldig tidlig, lenge før jeg mottok pakken fra Ventelo Catch. - 16. august fikk jeg overraskende en "Gjør det selv"-pakke fra Ventelo Catch. Siden skjedde ikke noe mer...E-post til [email protected] om det var fastsatt dato for ADSL-tilkobling ble heller ikke besvart. Hos meg var det Relacom som gjorde selve installasjonen, og de som tok kontakt for å avtale tidspunkt. Ut over det har jeg ikke hatt noen kontakt med... noen. Ellers kan jeg si at ADSL'en disse få dagene har vært svært stabil sammenliknet med kabelmodemet. .tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Hei.Lurer på hvordan dere har satt opp IP telefon på Catch, når det ikke gis anledning til lokale IP-addresser (jeg får igertfall ikke noen router opp uten å sette ekstern IP.) Da kan man jo ikke f.eks bruke Grandstream adapter... 6775416[/snapback] Kan du omformulere dette? Jeg forstår ikke problemstillingen helt. Jeg har ikke noe telefoni-adapter ennå, men jeg har en ruter. Den får tildelt IP-adresse fra Catch... Har Grandsteam-adapteret kun én lan-port slik at den må kobles innenfor ruteren? .tommyb Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Freewave har da 2200/350 til 298 kr. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg bestilte televoip adsl -s- med multiboks den 2. aug 06 På Kvitteringen sto det at leveringstiden var 1-3 for telefoni og 3-4 uker for bredbånd. Jeg betalte startpakken og første måneds abb. på nettet. (2007 kr). Tiden gikk og jeg hørte aldri noen ting! Etter 3 uker sendte jeg mail til de om hvor langt de var kommet med bestillingen.. Fikk aldri svar.. 31. august prøvde jeg å ringe dem, men kom ikke fram. Så sendte jeg inn angrefristskjemaet og lurte på hvorfor de ikke hadde levert det de lovte! Spurte om det var noe liv der inne...? Svar: Vi lever i beste velgående. hva har vi lovt deg... Jo! de hadde leveringstid 3-4 uker!! Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg ble faktiskt ringt opp av TeleVoiP igår. Og jeg fikk e-post kontakt med Ventelo Catch via [email protected]! De svarte i løpet av 3,5 timer. (fra Catch) Vi får dessverre ikke levert linje til deg da det er fullt i kabelen inn i huset til deg. Eneste mulighet er at vi kan få levert deg på delt aksess. Men da må du ha fasttelefon inn til din adresse. Det samme forklarte medarbeideren fra TeleVoiP. Det må ha oppstått noe rot eller missforståelse rundt tlf.numret mitt som jeg oppgav ved bestillingen. Vi har nemlig siden flere år et ISDN Basis abo fra Telenor. Faktura sender Telenor til meg men i tlf.katalogen står kun min kone som har forskjellig etternavn. Hvordan det hele har gått til skjønner jeg fremdeles ikke fordi tlf.numret, gateadresse + etasje burde være tilstrekkelig informasjon. Og hvorfor tok det så lang tid? Jeg hadde jo bestilt 10. juli! Jeg har misstanke om at de endelig kom i gang nå fordi jeg hadde satt frist for levering av ADSL til 4. sept. med rekommandert brev og varslet heving. Fakturan jeg hadde protestert mot skulle jeg bare sende som scan med e-post til TeleVoiP-medarbeideren så ville han orde opp. Jeg håper nå virkelig at jeg får ADSL oppkoblet i neste uke. Jeg hadde også kontaktet Relacom i Trondheim om de hadde fått et oppdrag for ADSL oppkobling på mitt tlf.nummer. Det tok mindre enn 1 time til deres svar lå i innboksen min. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Freewave har da 2200/350 til 298 kr. 6787215[/snapback] Jeg vurderte flere leverandører, også freeware. Det var noen punkter som trakk ned for dem. Prisen starter på 298, i tillegg kom linjeleie på 80,- og fakturagebyr på 20,- Man kan spare disse tyve kronene på å sette opp autogiro men det vil jeg ikke. Prisen hos Freeware blir da... 1 krone dyrere enn TeleVOIP. Freeware har en opplastighet på 350kbps, mens TeleVOIP har 512. Hvis man skal jobbe remote med f.eks. Dreamweaver, vil dette være en flaskehals, og jeg kommer som sagt fra et abonnement med 1Mbps opphastighet. TeleVOIP har da en VOIP del inkudert som Freeware ikke har, men det betydde lite for meg. Det som betydde mer var at TeleVOIP hadde montør inkludert, mens Freeware krevde 998,- ekstra for montør hos kunder uten fasttelefon. Og når man sjekker tilgjengeligheten hos Freeware, kan man ikke sjekke på adresse, kun på telefonnummer. Jeg vil ikke bestille uten å sjekke tilgjengeligheten først. Dermed vurderte jeg ikke Freeware til å være beste alternativ for meg. Da hellet jeg mer mot ITConnect, en lokal leveradør som har gode priser og hvor jeg allerede har et forhold til bedriften gjennom jobb. Dette til jeg oppdaget deres fakturagebyr på kroner 50,- Antar at også ITConnect kan tilby autogiro. .tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Jeg ble faktiskt ringt opp av TeleVoiP igår. Og jeg fikk e-post kontakt med Ventelo Catch via [email protected]! De svarte i løpet av 3,5 timer. (fra Catch) Vi får dessverre ikke levert linje til deg da det er fullt i kabelen inn i huset til deg. Eneste mulighet er at vi kan få levert deg på delt aksess. Men da må du ha fasttelefon inn til din adresse. Det samme forklarte medarbeideren fra TeleVoiP. (...) Fakturan jeg hadde protestert mot skulle jeg bare sende som scan med e-post til TeleVoiP-medarbeideren så ville han orde opp. Jeg håper nå virkelig at jeg får ADSL oppkoblet i neste uke. Jeg hadde også kontaktet Relacom i Trondheim om de hadde fått et oppdrag for ADSL oppkobling på mitt tlf.nummer. Det tok mindre enn 1 time til deres svar lå i innboksen min. 6787657[/snapback] Det høres ut som det løser seg for deg, siden du allerede har en linje inn i huset. Relacom hadde forresten streik i deler av landet i juli. Lykke til, håper ikke vi TRENGER bedre kommunikasjon fra TeleVOIP. Et abonnement som virker, trenger ikke support. Men jeg skal sjekke fakturaene mine, så jeg ikke betaler to ganger for samme måned. .tommyb Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg bestilte televoip adsl -s- med multiboks den 2. aug 06[...] 31. august prøvde jeg å ringe dem, men kom ikke fram. Så sendte jeg inn angrefristskjemaet og lurte på hvorfor de ikke hadde levert det de lovte! Spurte om det var noe liv der inne...? Svar: Vi lever i beste velgående. hva har vi lovt deg... 6787239[/snapback] Men TeleVoiP aksepterte ditt angrefristskjema og dere er nå "skilt"? Jeg spør fordi de sier på deres nettside "Du har mulighet til å benytte angrerettsskjema innen 14 dager fra bestilling." Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Men pengene er ikke kommet på konto ennå.. Venter på det.. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Vi har nemlig siden flere år et ISDN Basis abo fra Telenor. Faktura sender Telenor til meg men i tlf.katalogen står kun min kone som har forskjellig etternavn. Hvordan det hele har gått til skjønner jeg fremdeles ikke fordi tlf.numret, gateadresse + etasje burde være tilstrekkelig informasjon. Og hvorfor tok det så lang tid? Jeg hadde jo bestilt 10. juli! 6787657[/snapback] Denne kan jeg forklare, hos Telenor har de tre poster på et abbonement. Det er Jur. eier, betaler og bruker. Og alle tre kan være forskjellige personer. Så hvis kona di står som eier/bruker av abbonementet er det i 99% av tilfellene hun som havner i katalogen selv om du står som betaler. Dette skal derimot ikke være noen grunn til at det blir rot, så lenge du har oppgitt tlfnr, gateadresse, etasje og evt. leilighetsnr (boenhetsnr). Ang lang leveringstid så har det, som nevnt, vært streik hos Relacom i sommer, jeg vet Telenor-kunder har opplevd så mye som 8-9 ukers levering på adsl grunnet dette. Jeg klarte heldigvis å få bestilt ADSL før mai og streiken slo ut, men har vært borti mang en fortvilet sjel som har måttet vente over to måneder på linja si... Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Vi har nemlig siden flere år et ISDN Basis abo fra Telenor. Faktura sender Telenor til meg men i tlf.katalogen står kun min kone som har forskjellig etternavn. Hvordan det hele har gått til skjønner jeg fremdeles ikke fordi tlf.numret, gateadresse + etasje burde være tilstrekkelig informasjon. Og hvorfor tok det så lang tid? Jeg hadde jo bestilt 10. juli! 6787657[/snapback] Denne kan jeg forklare, hos Telenor har de tre poster på et abbonement. Det er Jur. eier, betaler og bruker. Og alle tre kan være forskjellige personer. Så hvis kona di står som eier/bruker av abbonementet er det i 99% av tilfellene hun som havner i katalogen selv om du står som betaler. Dette skal derimot ikke være noen grunn til at det blir rot, så lenge du har oppgitt tlfnr, gateadresse, etasje og evt. leilighetsnr (boenhetsnr). Jaha, takk for denne forklaringen! Jeg tenkte meg noe i den stilen. Som sagt er fakturaene fra Telenor adressert til meg, men betalingen skjer fra min kones konto. Hvorfor vi har det slik er historisk men at kun kona min står i tlf.katalogen er faktisk vårt ønske. For sikkerhets skyld har jeg nå også sendt et screenshot fra Kapaks til Ventelo Catch som viser at ADSL kan leveres til den angitte linjen med vårt tlf.nr. Ang lang leveringstid så har det, som nevnt, vært streik hos Relacom i sommer, jeg vet Telenor-kunder har opplevd så mye som 8-9 ukers levering på adsl grunnet dette. [...] Jo, jeg vet. Det var derfor jeg hadde kontaktet Relacom i Trondheim. Men ifølge deres svar hadde de ikke fått noe oppdrag for ADSL ang. vårt tlf.nr. i det hele tatt. Min bestilling må dermed ha sittet fast noenstans mellom TeleVoiP og Ventelo Catch. Endret 3. september 2006 av Tysker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå