bonga2 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg tenkte jeg skulle publisere mitt første kåseri, noen sinne. Dette kåseriet skrev jeg også på eksamen for to uker siden. Jeg tror jeg får bra resultat. Rismelk er også melk Plutselig var den der. Stod foran meg og stirret meg inn i øynene/øyeeplene. Den så forvirret på meg - satt seg ned på bakbena. Uten noen form for forvarsel begynte den å slikke - noen vil kanskje kalle det vaske - seg på flere unevnte kroppsdeler. Ut av det fjerne kom en fugl. Jeg ble svært overrasket. Hvordan kunne den ha kommet seg inn? Alle vinduer var jo lukket. Den hadde likevel kommet seg inn, kanskje via kjøkkenveien? Den hoppet ned på lampen som stod på gulvet. Katten hoppet opp på lampen, og fuglen fløy så opp på peisen. Det hele var en diffus situasjon. Inn kom eieren med soltørket pattemelk rundt munnen, dandert på en seng av hesteproteiner. Før jeg visste ordet av det var det middagstid og familien samlet seg som en gruppe glupske og sultne hulemenn, hvis eneste formål var å få i seg mat mens den enda var der. Katten så på oss. Den var målløs. Kjøleskapsdøren åpnet seg på gløtt. Ut styrtet fuglen på alle fire med katten i helene. Fuglen hadde riktignok ikke heler, da den var et dyr - og fortsatt er, forresten. Med ett lå katten over fuglen og var klar til å kvesse sine klør på den pelskledde fuglemagen. Familen reiste seg i kor. Frem fra intet ble et brekkjern hevet. Det så ut som det kom fra under bordet. Familiens patriark gikk langsomt bort mot katten, svingte brekkjernet som en golfkølle og punkterte kattens venstre lunge. Da katten hadde fått igjen pusten avsluttet vi middagen med høytlesning fra familiens unge og fremadstormende patriark. Patriarken beveget seg over gulvet med en sakkosekks eleganse. Han beveget seg sakte, som nevnt som en sakkosekk. Det hele var en adekvat situasjon, med enkelte diffuse innslag. Patriarken tok frem et lite brekkjern fra en lomme. Uten noen som helst form for forvarsel hevet han det og slo den skamslåtte katten på dens andre lunge. Lungen punkterte høylytt med et stort puff. Familien - som var ferdig med den langvarige middagen - reiste seg nok en gang i kor. Denne gangen hørtes et hyl fra katten. Bak den kom fuglen stormende på alle fire med eieren i helene. Selv om fuglen har skinnmage, og ikke heler som jeg tidligere har antydet. Eieren beveget armene som en amfetaminpåvirket japansk trafikkonstabel. Den soltørkede pattemelken rant ut over hesteproteinene som dekket ansiktet hans. Et aggressivt ansiktsuttrykk viste seg blant familiemedlemmene. Det viste seg at det var den unge og fremadstormende (og irske) patriarken som var sint. Men hun var på langt nær så sint som den aldrende patriarken. Katten avsluttet med å hoppe opp på lampen, og så opp på gulvet. Fuglen trakk seg oppbitt og blodig tilbake til hiet sitt, mellom gulvbena på soverommet. Med små rykninger og tre amputerte ben gav katten seg til å vaske seg på diverse unevnte kroppsdeler. De tre amputerte bena lå sleng borti et hjørne i rommets bakende, eller bakrom som det kalles på japanske innebandybaner med metallgjerder. Med et hopp kom fuglen spankulerende på sin sedvanlig bryske måte. Den hadde et brekkjern under den ene finnen - eller armen som vi mennesker kaller den. Uten noen som helst form for forvarsel slengte fuglen brekkjernet i retning mot den unge of fremadstormende patriarken som kom løpende for å ta sats, og for så å hoppe inn i stuen til eieren, som satt og så på tv med soltørket pattemelk i et glass foran seg. Denne situasjonen beskrives best i ettertid som diffus - med enkelte adekvate innslag så klart. Kattens hi var nå blodig og opphovnet mellom gulvbena, og katten så derfor sitt snitt til å ta seg en luftetur - på tross av at dens lunger var punktert. Den irske patriarken i familien ropte at han ikke likte familiens unge patriark som stadig beveget som en sakkosekk med hesteproteiner dandert på en seng av pels på magen. Eller skinnmage som det kalles i omvendt proporsjonal dagligtale, basert på Linux- og/eller plattformbaserte operativsystem. Det hele endte rask og smertefullt da katten og fuglen reiste seg i kor. Katten - som nå veivet med den ene vingen som en peruviansk/trinidad-tobagosk alene-trebarnsmor på amfetamin - hoppet opp på gulvet og så ned på peisen. Familien reiste seg i stigende intelligenskvotiensrekkefølge (og da reiste selvsagt kvinnene seg først) og det hele endte slik alle hadde forutsett. Nemlig med at den adekvate dagligtalen utviklet seg til et ukjent fremmedlegeme. Patriarken som nå var temmelig oppskrapt og blodbadet takket for seg og signerte en to-års-avtale med det lokale mentalsykehusets vannpolo-lag. Det viste seg at han trakk seg en uke etter på grunn av det ustoppelige ubehaget han følte når han hadde en badehette på seg. Det viste seg også at han - enn hvor merkelig dette kan høres ut - hadde den på feil vei, men likevel på riktig side av Kaukasus. Patriarken - som nå befant seg med en oppskrapt badehette på feil side av Kaukasus - innså at han måtte ta den velkjente katten i nærmere adekvat øyesyn. Det hele beskrives best i ettertid som en patriarkalsk og diffus situasjon med flere adekvate og bakvendte innslag. Vannpolo-laget, som nå besto av tre katter med amputerte vinger og en skadet finne, bestemte seg for å begynne å spille på en japansk innebandybane med metallgjerder og hvit pattemelk på tribunene. Hesteproteinene som familien nå hadde dandert på en seng av fugler med skinnmage var forholdsvis adekvat installert, og basert på Linux- eller plattformbaserte intrikate bakholdsoperativsystem utleid som en to-års avtale med det lokale mentalsykehusets vannpolo-lag. Familien reiste seg i kor. Katten hoppet ned på taket som sto oppå peisen. Det hele var svært - tro meg - diffust. Kattens hi var nå så avgjort blodig, på grunn av alt sølet med alle de fire amputerte bena. Fuglen kom stormende på alle fire inn mot hiet til katten som kå pelskledd under gulvbena. Med fuglen i helene (selv om fuglen har finner/armer og ikke heler) kom katten hinkende mot patriarken som var begynt på sin tredje irske tale for dagen. Familien syntes det hele var overraskende, og bak i fra rommet ble det svingt et brekkjern - som en golfkølle. Den traff katten/fuglens tredje og siste lunge med et smell. Lungen punkterte riktig nok ikke før den aldrende, men fremadstormende patriarken hadde stilt opp familien sin i stigende dumhetsrekkefølge (da sto selvsagt kvinnene til sist). Kattens eier kom nå inn til familien, som egentlig var en flokk hulemenn, hvis eneste formål var å fortære den seige og blodige kyllingen de hadde fostret opp bare et par uker i forveien. Rundt munnen hadde eieren store mengder soltørket pattemelk, og det så riktig så fristende ut. Men på tross av det ville han så gjerne smøre seg på øynene/øyeeplene med hesteproteiner dandert på en seng av stekte øyenbryn, som var laget av en østerrisk/swahilisk (irsk) tobarnsalenefar på kokain og sterkere saker som nykokt amfetamin på literflaske. Den hadde selvsagt to kroner og femti øre i pant, selv om den befant seg på riktig side av den Kaukasiske delen av en by i det østlige Panama, som ville vært en Martin Luther King værdig. Da besøket var ferdig dro patriarken (som var en irsk-israelsk kommandosoldat i seksten år) tilbake til hiet til katten med samme eleganse som en stillestående sakkosekk med hull i. Gi meg gjerne tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Glenn-Rodney Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 6252852[/snapback] Oiii Det var bra! Skulle ønske jeg kunne skrive så bra! Soltørket pattemelk til deg Bonga! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Out of curiosity, hva forventer du å få i karakter? Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Hva var oppgaveteksten du skulle svare på? Oppgaven er jo i grunn greit skrevet, men jeg er litt usikker på hvor godt den treffer kåserisjangeren. Det begynner å bli en stund siden jeg var så "heldig" å få lov til å skrive stiler på skolen, så kunnskapen om sjangere er ikke helt topp lenger. Fant derfor følgende kjennetegn på et godt kåseri som du kan lese gjennom og selv vurdere hvorvidt teksten din treffer sjangeren: 1 Kåseriet skal vere underhaldande, men ha ein brodd, dvs at det skal vere til ettertanke for ei målgruppe. I utgangspunktet må du altså tenkje grundig over kven det skal treffe; det kan faktisk vere oss alle. Dette inneber at temaet må ha ein viss aktualitet. Enkelte kåseri er dagsaktuelle og mister litt av poenget med tida. 2 Ironi, humor og satire. Førstnemnde er viktigast. Pass deg for sarkasme, spydigheiter og svart humor. I kåseriet balanserer humoren på ein egg. Ironi inneber eigentleg at du meiner noko anna, evt. det motsette av det du seier; dette må du ha i tankane heile tida. 3 Den ekspressive funksjonen må vere tydeleg og bør dominere. (Dette medfører at den informative, den appellative og den estetiske funksjonen ikkje er så framtredande, sjølv om dei neppe er uvesentlege). 4 Subjektivitet. Unngå den typen objektivitet og sunn fornuft som artikkelen krev. Du må gjerne gjere deg dummare enn du er ved hjelp av ironien, og du må gjerne uttale deg overdrive subjektivt om emnet du tek opp. Men hugs at det er snakk om innpakking og at dei faktiske meiningane dine om emnet ikkje må kunne feiltolkast. 5 Kåseriet må ha ein (eventuelt laus) raud tråd, men du må "vandre i emnet", dvs.flette inn uventa moment. Assosiasjonane du presenterer kan godt vere heilsprø så sant du klarer å dra deg inn att. Unngå for all del å mate lesaren med teskei. 6 Originalitet. Den ekspressive, subjektive stilen krev at innhaldet er uventa. Det er berre du som har dei assosiasjonane vi finn i ditt kåseriet. 7 Det er andre krav til språket i eit kåseri enn i eit essay eller ein artikkel. Du kan bruke slang, dialektord og ufullstendige setningar. Beveg deg i feltet frå normal- til lavstil. Høgstil med framandord og utbreidd hypotakse høyrer ikkje heime her. 8 Gløym ikkje at sjølv om eit kåseri vanlegvis er kort, må du skrive så mange sider ei langsvarsoppgåve vanlegvis krev. Det blir spennende å se hva du får, håper du legger ut karakteren med en gang den dukker opp. Endret 6. juni 2006 av AskBurle Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 http://www.battlefield.no/forum/index.php?showtopic=67255 Noen som drar kjensel på noe? Jeg ble mektig skuffet da jeg leste "kåseriet" ditt bonga. Jeg trodde det skulle være morsomt (noe du tydligvis prøver på også), men det var så kjedelig at jeg ikke gadd å lese hele en gang. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hva i all verden var det der? Ut ifra kriteriene som er listet opp over her, så tror jeg du bomma ganske godt på sjangeren. Patriarken - som nå befant seg med en oppskrapt badehette på feil side av Kaukasus - innså at han måtte ta den velkjente katten i nærmere adekvat øyesyn. Det hele var en adekvat situasjon, med enkelte diffuse innslag. adekvat: helt tilsvarende, helt dekkende, samme verdi diffus: spredt, uklar, vag Hvorfor bruker du disse ordene i denne sammenhengen? Og overalt? Jeg forstår ikke hva du vil fram til, annet enn at det ser litt fancy ut. Spesiell tekst. Jeg kan ikke si om det er bra eller dårlig, jeg skjønte ikke stort. Litt inspirert av Douglas Adams? Syns dette bare var tøys jeg, beklager, men får håpe læreren / sensoren din mener noe annet enn meg. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hva kan man si til dette? Du bruker fremmedord som det ikke virker som du skjønner betydningen av, og du bruker dem alt for ofte. Det virkelige problemet her er vel at det ikke er et kåseri, teksten har ingen av de viktige kjennetegnene. Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Sjansen for at det faktisk er trådstarter som har skrevet dette "kåseriet" er vel heller minimal, det er nok heller en på battlefield.no som har kopiert teksten i tråden det blir linket til over og som så skal prøve å dra i gang en lang tråd her hvor det bare blir gjort narr av "kåsøren", helt til tråden endelig blir stengt. Det kan jo være at jeg tar feil, men jeg føler meg ganske trygg på at dette var trådstarters intensjon. Endret 6. juni 2006 av AskBurle Lenke til kommentar
Registrert Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Dette var jo bare rot? Hvilken klasse går du i? Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det hadde vært interessant å sett oppgaven du skrev dette ut i fra. Jeg ser ikke helt hva du prøver å oppnå med dette "kåseriet", om jeg ville beskrevet det som et kåseri i det hele tatt. For min del var dette en veldig oppstykket tekst uten noen dypere mening. Som tidligere lærer er jeg litt i tvil på om denne teksten i det hele tatt belyser et emne i en skoleoppgave. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Alt for tett skrevet. need... more... avsnitt? :b Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Dette var (dessverre?) ikke et kåseri - langt der i fra. Det viktigste med et kåseri er at du skal ha en rød tråd/emne som kommer klart fram, i tillegg til at du bruker ironi og humor og har avstikkere fra hovedtemaet. Jeg kan ikke se at du har greid å ta i bruk noen av virkemidlene som gjør en tekst til et kåseri... Vil veldig gjerne høre sensors dom når den tid kommer. Edit: Er Rismelk er også melk tittlen på teksten? hvordan binder du den til teksten? Hva er egentlig temaet eller handlingen i teksten? Endret 6. juni 2006 av shadowlands Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Alt for tett skrevet.need... more... avsnitt? :b Så du leste det ikke ferdig? I så fall har du ikke gått glipp av noe. Noe så elendig og selvhøytidelig har jeg ikke lest før. Lenke til kommentar
bonga2 Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Dette var (dessverre?) ikke et kåseri - langt der i fra. Det viktigste med et kåseri er at du skal ha en rød tråd/emne som kommer klart fram, i tillegg til at du bruker ironi og humor og har avstikkere fra hovedtemaet. Jeg kan ikke se at du har greid å ta i bruk noen av virkemidlene som gjør en tekst til et kåseri... Vil veldig gjerne høre sensors dom når den tid kommer. Edit: Er Rismelk er også melk tittlen på teksten? hvordan binder du den til teksten? Hva er egentlig temaet eller handlingen i teksten? 6253967[/snapback] Som du insunerer over så har ikke teksten min en rød tråd. Den består derimot fullt og helt av digresjoner/anekdoter som er viktig i et kåseri. Er "Rismelk er også melk" upassende? Det er jo det teksten handler om! Jeg vil forøvrig takke for strålende tilbakemelding. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Sjansen for at det faktisk er trådstarter som har skrevet dette "kåseriet" er vel heller minimal, det er nok heller en på battlefield.no som har kopiert teksten i tråden det blir linket til over og som så skal prøve å dra i gang en lang tråd her hvor det bare blir gjort narr av "kåsøren", helt til tråden endelig blir stengt. 6253842[/snapback] Det er samme personen. Så det er ikke akkurat skrevet til eksamen. Og jeg vil tro trådstarter ganske godt vet hva et kåseri er. Så det er ingen vits å prøve å fortelle det til han. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Kan noen understreke det som skulle være morsomt? Makan til rotete tekst. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg vil forøvrig takke for strålende tilbakemelding. Det er vel akkurat det samme som du skrev på battlefield-forumet etter at teksten ble slaktet av samtlige. EDIT: Det er vel du som har laget brukeren Glenn-Rodney? Det er jo litt mistenkelig at kontoen ble opprettet få minutter etter denne tråden. Endret 6. juni 2006 av Skarstad Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det der var et ordkløveri uten like. Dårlig spør du meg. Å skrive mange avanserte ord gjør ikke teksten noe bedre - heller dårligere. Og ja, du fikk beviste alle de avanserte ordene du kan. Flink gutt. Hvis det er du som har skrevet det i det hele tatt? Lenke til kommentar
bonga2 Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Out of curiosity, hva forventer du å få i karakter? 6253122[/snapback] Fem eller seks. Deres gode tilbakemeldinger her på forumet gjør meg mer og mer sikker på toppkarakter! Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå