Anew Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg har en sånn tålelig god forståelse av hvordan en fasedetkerende autofokus fungerer, og har alltid hatt litt problemer med å forstå anklagene som tidvis fremsettes mot enkelte objektiver. Det sies ofte at et objektiv er plaget med "back focus" eller "front focus", altså at det fokuserer bak eller foran det intenderte fokuspunktet. Jeg har aldri helt skjønt dette, siden det vel er kameraet som styrer AF, enten direkte gjennom motor i huset, eller ved å styre en motor i objektivet. Noe av det som skiller dyrere hus fra billige, er AF-modulen. Min D70 er utstyrt med en Multi-CAM 900, den samme som i D50, mens dyrere Nikonhus er utstyrt med Multi-CAM 1000 (D200)/1300 (D2Xog F5)/2000 (D2Hs og F6) moduler. Tallet henspiller på antallet pixler i AF-modulens CCD-brikke, som igjen sier noe om fart og presisjon. Før helgen gikk jeg til innkjøp av mitt sikleobjekt(iv) #1 i det siste; Sigmas 30mm/1.4. Siden dette har fått litt ymse pepper for fokusproblemer, bestemte jeg meg for å teste resten av objektivparken min før jeg handlet Sigmaen, og fant en klar tendens til at mesteparten av det skarpe området lå foran fokuspunktet. Fokuspunktet var skarpt, men det var altså klart mest dybde foran fokuspunktet - stikk i strid med 1/3 foran, 2/3 bak "regelen". Det forklarte forsåvidt et par ting for meg, siden jeg tidvis har slitt med å få skarpe øyne på portretter med store blenderåpninger. Det viktigste er at dette ikke er konsekvent, siden AF-modulen er såpass upresis. Dybdeskarpheten plasserer seg litt rundt omkring, men fokuspunktet er alltid i fokus. Det er altså ikke noe alvorlig galt med kameraet. Dette forberedte meg også på at jeg nok kunne få problemer med kombinasjonen f/1.4 og tette utsnitt, men det er ikke det jeg kjøper objektivet for; heller f/2 og relativt vide utsnitt. Imidlertid virker det som om ting faktisk er helt på tur med dette objektivet. Jeg har i løpet av helgen tatt ca. 350 bilder, hvorav majoriteten med 30'n. (noen få med Nikkor 50/1.8 for sammenligning av farge/skarphet, og noen med 70-300). I svært få tilfeller treffer fokus 100%, og tendensen til "front focus" er uhyggelig sterk. Se denne serien, alle ved f/1.4 og lukkertid på 1/160: Her ligger fokuspunktet på linjen melom de to røde klossene. Legg merke til at praktisk talt ingenting bak linjen er skarpt, mens den nærmeste blå klossen er skarp. Original Her har jeg lagt fokuspunktet på det bakerste hjørnet av den bakerste røde klossen. Original Ved refokusering på linjen mellom de to røde klossene bedrer situasjonen seg noe, men det er fortsatt bare noen milimeter med skarphet bak fokuspunktet, sammenlignet med det havet som ligger foran. Original Her er kanskje det mest brutale eksempelet - fokus er på foten, men alt er bare tåke. Legg merke til at det avrundede hjørnet på bordet ser ut til å være i fokus: Her var det plenty med lys; lukkertiden var 1/320. Original Også i det virkelige liv er ting rare... Her f/4 og 1/800s: Det ser greit ut, men ser man nærmere etter er subjektet alt annet enn "kritisk skarpt", og påfallende mye av forgrunnen er i fokus! Original Det hender imidlertid at det treffer, og da er det veldig, veldig fint: f/2.8 og 1/2000. Ikke like skarpt som Nikkor 50/1.8, men bedre enn 18-70. Jeg vil så gjerne synes at dette er et fantastisk objektiv - brennvidden er akkurat riktig, og ikke på noe tidspunkt hele helgen savnet jeg zoom - men er det virkelig slik at et objektiv kan ha fokusproblemer, eller er det kameraet mitt som må kalibreres? Gjør i tilfelle Interfoto dette "mens jeg venter"? Endret 5. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Dette er vel kamera og ikke objektiv. Pleier å være det, så vidt jeg har forstått fra tidligere diskusjoner. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Dette er vel kamera og ikke objektiv. Pleier å være det, så vidt jeg har forstått fra tidligere diskusjoner. 6249452[/snapback] Det er jo det jeg håper, men det er jo pussig at problemet er så mye mer uttalt med dette objektivet. Det faktum at jeg med 30mm normalt gjør mye videre utsnitt enn jeg gjør med 50mmn, på samme blender, betyr jo at jeg egentlig burde ha mye større problemer med 50mm, men det har jeg jo ikke. Tvert i mot har jeg egentlig ikke oppfattet at jeg har et problem før nå. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Du bør teste den litt med 'vitenskaplig' om du har mistanke om at ting ikke er som det skal. Prøv denne http://www.photo.net/learn/focustest/ Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Har selv en D70 med noen objektiver og fikk aldri helt skarpe bilder på stor åpning med en zoom. Kjørte testen Ragamuffin linker til, og det ene objektivet bommet helt klart på fokus mens de andre var ganske greie. Nå er dette en såpass dårlig zoom at det ikke var noe stort tap og det passer best som bokstøtte. Det som er rart er at det samme objektivet fokuserer greit på mitt gamle filmkamera. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Prøv heller denne som har tettere inndeling: http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/ Bruk stativ, fjernutløser og test på nærgrensen til objektivet. Tester alle nye objektiver med denne testen før kjøp, kamerahuset har vært til verifisering og er i fokus. Har opplevd mye rart og har flere ganger måttet testet 2-3 utgaver av ett objektiv før jeg har blitt fornøyd. Lykke til. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg vil så gjerne synes at dette er et fantastisk objektiv - brennvidden er akkurat riktig, og ikke på noe tidspunkt hele helgen savnet jeg zoom - men er det virkelig slik at et objektiv kan ha fokusproblemer, eller er det kameraet mitt som må kalibreres? Gjør i tilfelle Interfoto dette "mens jeg venter"? 6249400[/snapback] Om objektiver kan ha fokusproblemer er et stort ja. Har hørt om fotobutikk som ikke vil ta inn sigma pga økt retur grunnet fokuseringsfeil. Det var deres erfaring (!). Det betyr ikke at alle eksemplarer har problemer. Mulig du har vært uheldig her. I butikken (hvis den er seriøs) prøver de kamera ditt og objektiv, og tester det med annet eksemplar samme modell og da finner de fort ut om det er noe galt. Har du prøvd å ta bilde av noe plant f.eks murvegg? edit: det er som du sier, "litt rundt om kring" det er uforutsigbart. Det kan skyldes slark eller dødgang på den roterende fronten. Endret 6. juni 2006 av sNx Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Da har jeg gjennomført en litt mer "vitenskapelig" test med testmål, stativ og testrigg for testmålet utført i Duplo. Det er ikke lett å få ting helt rett i en gammel leilighet, hvor ingenting er helt vater, men jeg fikk det ganske greit til etter en del plunder. Følgende tester ble gjort: Sigma 30/1.4 DC HSM: @ f/1.4, fokusere nær nærgrensen fra random utgangspunkt: @ f/1.4, fokusere nær nærgrensen fra uendelig: Nikkor 50/1.8D @ f/1.8, fokusere nær nærgrensen fra nærgrense: @ f/1.8, fokusere nær nærgrensen fra uendelig: Nikkor 18-70 3.5-4.5 DX AF-S 'Kit': @ 18/3.5, fokusere nær nærgrensen fra random utgangspunkt: @ 34/4.2, fokusere nær nærgrensen fra nær nærgrense: @ 70/4.5, fokusere nær nærgrensen fra nær nærgrense: Sigma 70-300 4-5.6 APO DG: @ 70/4, fokusere fra random nær nærgrense: @ 300/5.6, fokusere fra nær nærgrense til nær nærgrense: For originaler henviser jeg til: http://anew.smugmug.com/gallery/1157060/2 De fleste testene ble gjort flere ganger, uten at det påvirket resultatene. Alle bildene benytter utelukkende tilgjengelig lys til fokusering. 300/5.6 bruker blitz for å redusere lukkertid maksimalt. Resultatene var meget overraskende. To bilder utmerker seg som klart best, nemlig kitobjektivet @ 70/4.5 og Sigma 70-300 @ 300/5.6. Ellers er det jevnt over ganske elendig. Negativt utmerker Sigma 30mm seg, som konsekvent bommer totalt på fokus, men kitobjektivet er også komplett håpløst på kortere brennvidder. 50'n er ikke mye bedre, og i den virkelige verden tror jeg ingen av de to testbildene hadde blitt keepers. På meg virker det som om kameraet lider av alvorlig frontfokus, og at det er grunnen til at jeg ikke har vært særlig imponert over kitobjektivet. Imidlertid glimter det til fra tid til annen, og produserer utmerkede resultater på tette utsnitt. Noen som har orket å vade gjennom dette, og har noe å tilføye? I så fall er jeg svært takknemlig. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Har prøvd lignende tester med min 30mm selv og opplever litt av samme greia. Bommer ofte med et par cm på kort avstand. Når jeg bruker blender 2 og oppover så pleier det og gå greit, men må sjekke at det man tar bilde av er i fokus. Ofte bommer det totalt. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Kameraet kan kanskje justeres noe, men dette er nok mest objektivenes skyld. Jeg har opplevd akkurat det samme med en Sigma 24/1.8, måtte med sorg levere den tilbake. Min erfaring er at Nikkorene jeg har testa på autofokus har vært gjennomgående bedre (og ikke minst mer stabile) enn Sigmaene og Tamronen, men bare ett av 6 testa "pirat"-objektiver (D50) har altså vært ubrukelig. Mitt eks av 18-70-kitlinsa oppførte forresten seg helt fint på alle brennvidder jeg testa, så det kan nok være endel eksemplarvariasjon på originaloptikk også, særlig de rimelige typene. Såvidt jeg har forstått, skal det være muligheter for å rette opp autofokus-egenskapene på et objektiv endel, sjekk med Sigma-verksteder. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Steg 1 blir definitivt å ta med kameraet til Interfoto for justering. Jeg snakket nettopp med verkstedet, og han jeg snakket med trakk noe på det når han gikk med på at objektiver nok kan ha problemer, men det vanligste er feilkalibrert AF. De kalibrerer mot et testmål fra Nikon ved å bruke 50/2.8 på 1.5 meters avstand. Steg 2 blir eventuelt å klage på objektivet/få det kalibrert. Edit: Elite på Holmensenteret, hvor jeg kjøpte objektivet, har selvfølgelig "aldri hørt noe" om problemer med dette objektivet. Det hadde heller ikke fyren på FotoVideo da jeg spurte der før helgen. Endret 7. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Steg 1 blir definitivt å ta med kameraet til Interfoto for justering. Jeg snakket nettopp med verkstedet, og han jeg snakket med trakk noe på det når han gikk med på at objektiver nok kan ha problemer, men det vanligste er feilkalibrert AF. De kalibrerer mot et testmål fra Nikon ved å bruke 50/2.8 på 1.5 meters avstand. Steg 2 blir eventuelt å klage på objektivet/få det kalibrert. Edit: Elite på Holmensenteret, hvor jeg kjøpte objektivet, har selvfølgelig "aldri hørt noe" om problemer med dette objektivet. Det hadde heller ikke fyren på FotoVideo da jeg spurte der før helgen. 6259636[/snapback] Hvor mye erfaring har fyren på Interfoto med uoriginal optikk, tro? Jeg kan være med på at feilkalibrert AF kan være det vanligste AF-problemet med Nikon-objektiver, men neppe generelt. Dette med AF er iallfall såpass ikke-trivielt at Nikon bruker kjenneskap til AF-parametrene som salgsargument for Nikon-optikk. Og testere rapporterer jo jevnlig at fokuseringsproblemer er en av de største feilkildene ved tester, sånn at f.eks photozone.de bruker "bracketing" med at de velger det skarpeste av en serie bilder å analysere på for hvert område i bildefeltet. Det at butikkene ikke har hørt om problemer med 30/1.4, kan godt stemme, for det er vel ikke så enormt salgsvolum på dette objektivet, endel eksemplarer fungerer bra, og endel fokusproblemer blir ikke avdekka/meldt tilbake til forretningen. Kan du ikke teste objektivet i forretningen med et annet hus, for å se hvordan det virker da? Jeg bruker en veldig grov og enkel metode som første tilnærming: Tar bilde av en tommestokk på skrå, med ulike fokuspunkter bortover skalaen. Da kan jeg lese av fokusområdet direkte, og også få et raskt bilde av hvordan egenskapene evt endrer seg med avstanden i nærområdet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Tatt i betraktning at også begge Nikonobjektivene mine sliter tungt, så er det helt klart kameraet jeg vil få justert først. Jeg gjorde nettopp en interessant observasjon: Jeg har lagt merke til at det nærmeste jeg klarer å få fokusindikasjon fra kameraet med Sigmaen er nærmere 0.5m (avlest fra distansemåleren på objektivet), mens nærgrensen skal være 0.4. Ved å gå over i MF-modus forsvant fokusindikasjonen. Jeg justerte fokus manuelt mot 0.4, og fikk fokusindikasjon. Edit: Jeg har ikke rukket å gjøre den "vitenskapelige" varianten av denne testen. Prøver i kveld. På D70 kalibreres AF og MF uavhengig av hverandre (link), og dette styrker mistanken min om at hovedproblemet er kameraets AF. Endret 7. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) På tide med en konklusjon i denne tråden. Basert på testresultatene mine valgte jeg altså å levere kameraet til Interfoto for kalibrering. De var med en gang på nett, siden bakfokus er et kjent problem med D70. Jeg leverte kameraet på verkstedet, til den samme fyren jeg snakket med på telefonen noen dager i forveien. Han var en veldig hyggelig fyr, som tok seg tid til å vise meg kalibreringsmålet de har fått fra Nikon. Kameraet ble levert onsdag ettermiddag, og fredag morgen fikk jeg en SMS med beskjed om at kameraet kunne hentes. Servicerapporten viste autofokuskalibrering fakturert til Nikon. Nå har jeg endelig fått rotet meg til å gjøre de "vitenskapelige" testene. Jeg testet ikke hele objektivparken denne gangen, siden konklusjonen var rimelig klar etter test av Nikkor 50/1.8 og Sigma 30/1.4. Jeg gjengir bare to bilder under, hhv. 30/1.4 og 30/2.8. Fokus er perfekt. 30/1.4: 30/2.8: Endret 20. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Det var flotte greier, anew!! Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Supert. Burde kanskje levere mitt Canon der jeg kjøpte det. Men det er vel gått over et år nå. Tar di det da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Godt å få avdekket synderen i rekken. Hadde ikke du kjøpt den 30mm'eren, så hadde du kanskje aldri fått justert huset. Tipper du er godt fornøyd nå. Det blir forhåpentligvis mange stemningsfulle bilder fra fine sommerkvelder å finne på kritikken etter hvert. Grattis med "nytt" kamera, og etter resultatene å dømme, et velfungerende normalobjektiv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Supert. Burde kanskje levere mitt Canon der jeg kjøpte det. Men det er vel gått over et år nå. Tar di det da? 6348551[/snapback] Mitt kamera er over 1 år, men Interfoto viste ikke noen interesse for dets alder - ei heller var de interesserte i kvittering eller hvor og når jeg kjøpte det ol. Jeg antar de uansett må/vil behandle feilkalibrert fokus som en reklamasjonssak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå