snubbel Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Etter litt over en uke med Nokia 6131 er det på tide med en grundig lesertest. Det ser ut til at Amobil ikke kommer med noen test av denne med det første, så da kan det jo være greit for de som lurer, å se hvilke erfaringer andre brukere har gjort. Før jeg går på de konkrete detaljene, vil jeg presisere følgende: Jeg jobber i mobilbransjen, med support og salg. Jeg jobber ikke for Nokia. Jeg bruker ekstremt mange forskjellige mobiltelefoner og anser mine synspunkter for å være så nøytrale som de kan bli. Jeg har ingen merkepreferanser. 'Nough bullshit. * Byggekvalitet og utseende Telefonen er bygget i plast, plast og plast - av forskjellige sorter. Utenpå har den samme feeling som Samsung E730, med matt svart "myk" plast. Definitivt god kvalitetsfølelse. Den utvendige skjermen er dekket av hard plast, så jeg tror ikke vi vil se samme knust-skjerm-problematikk som f.eks Nokia 6280 sliter med. Telefonen åpnes ved hjelp av en liten knapp øverst på høyre side. Utløsermekanismen er 100% mekanisk og bygger ganske enkelt på en fjær. Mekanismen fungerer fint, men det må sies at første gang jeg trykket på knappen så holdt jeg på å miste telefonen. Man må holde igjen i den nederste delen, for her er det krefter i sving! Når man åpner telefonen, åpenbarer det seg et tastatur som jeg aldri har sett maken til. Knappene er rett og slett enorme, og dette må være en drøm for dere som skriver mye SMS/E-post. Tastene er meget gode å bruke, de har akkurat passe motstand og de bråker ikke. Rundt tastaturet er det limt på en shiny, sølvfarget plast...ehm...sak. Dette trekker inntrykket faktisk litt ned, det gjør at telefonen ser litt plastic ut på innsiden. Denne skinnende kanten blir også veldig fort dekket av fingermerker. Nå ser jeg selvfølgelig dette ekstra godt fordi jeg jobber under halogenbelysning som gir ekstra mye gjenskinn i denne delen. I normal belysning er det ikke sjenerende i det hele tatt. I tillegg til de vanlige 1-9-knappene er det en 5-veis navigasjonstast (ikke joystick!) samt rød- og grønn knapp og to softkeys. De sistnevnte endrer funksjon avhengig av hvilket program som er i bruk. Alt i alt ser telefonen bra ut og byggekvaliteten er god. Den føles vesentlig mer kompakt og velbygget enn for eksempel Nokia 6270/6280. * Skjerm og menyer Nokia's nyeste versjon av Series 40 er på plass. Mange tror at telefonen har SymbianOS når de ser den første gang. Dette skyldes at Nokia har gått bevisst inn for å gjøre GUI'en (utseende på menyene) så likt som mulig i sine Series40- og Symbian/Series60-telefoner. Bra jobbet! Menysystemet er enkelt å navigere i, og man kan selv definere seks snarveier fra standby. Både softkey'ene og navigasjonetastene (4 veier) kan gjøre nøyaktig det du ønsker. Selv har jeg valgt en tradisjonell variant med ny melding til venstre, musikkspiller opp, kalender til høyre og kontakter nedover. I tillegg har jeg bluetooth på høyre softkey og enda en snarveimeny "Gå til" på venstre softkey. I praksis bruker jeg hovedmenyen svært lite, men det er verdt å merke seg at også denne kan tilpasses. Ikonene kan flyttes rundt så de ligger i den rekkefølgen du liker best. Telefonen er også utstyrt med "Active Standby" som gir programsvarveier, kalendernotater, musikk/radio osv rett på standby-skjermen. Denne kan deaktiveres for de som ikke ønsker å benytte seg av funksjonen. Den største fordelen med Active Standby er at man til enhver tid har oversikt over neste kalendernotat/møte uten å måtte gå inn i kalenderen. Kjekt! Rent teknisk er skjermene gode. Den innvendige er akkurat like lyssterk som storebror 6280 eller N70 for den saks skyld. Skjermen er virkelig imponerende, og uvanlig god til å være en lettvekter fra Nokia. Den er i en klasse langt, langt over f.eks Nokia 6101 eller SE Z520. Den utvendige skjermen er også god, men den bruker strøm. Hvis den stilles til å gå i digital klokke i sparemodus, bruker den tilnærmet ingenting. Hvis man derimot bruker analog klokke eller et bilde som skjermsparer, vil man tappe en god del ekstra strøm på dette. Ellers viser ytterskjermen naturligvis klokkeslett, dekning, batteri og eventuelt tapte anrop eller innkommende SMS. Når noen ringer, kommer navn/nummer/bilde opp på ytterskjermen. * Nyttefunksjoner Det er flott at Nokia har puttet så mye smart inn i denne lille telefonen. Man kunne jo tro at den er rippet for funksjoner slik som de enklere modellene, men dengang ei. 6131 har en fullblods kalender, SyncML, radio, musikkspiller, osv, osv. Hvis du har bluetooth eller kjøper en datakabel, vil Nokia PC Suite gjøre 6131 til et skikkelig arbeidsverktøy. Synkronisering mot Outlook går knirkefritt og i tillegg kan man ved hjelp av programvare ta backup av alt innhold på telefonen. Meldinger, kalender, kontakter, bilder, musikk, you name it. Kameraet måler 1,3 megapiksler. Det tar gode bilder i godt lys men sliter i mørke omgivelser. Nattmodus hjelper litt, men det blir likevel store forstyrrelser i bildene. Jeg vil si den ligger midt imellom Samsung E730 og Nokia N70, antagelig litt på linje med SE W550. Det kan godt tenkes at bilder i mørke omgivelser blir bedre med en SW-oppdatering. Musikk-spilleren er som på alle nye Nokia-telefoner. Den er enkel og grei, og gir fin lyd. Det medfølgende headsettet (Stereo) er ikke så fantastisk godt, så jeg vil anbefale å kjøpe Nokia sitt adapter til 3,5mm og bruke et Koss-sett eller noe annet som produserer litt bedre lyd. Med Porta Pro (som mange her på forumet er fan av) blir lyden akkurat slik den skal. Ønsker man bedre lyd, kan det være en idé å se på Sennheiser sine sett. Nokia 6131 støtter minnekort av type MicroSD/TransFlash. Den støtter hotswap, men man må ta av bakdekselet for å komme til minnekort-luken. Selv bruker jeg et 1 GB-kort og telefonen blir ikke noe tregere av å ha kortet installert. Kortene er ganske rimelige, langt under 1000 kroner for 1 GB. * Dekning, batteri og tale Dette er noe jeg savner i mange tester. Det er en viktig del av mobiltelefonen for veldig mange, selv om stadig fler bruker telefonen kun til musikk, spill og SMS. Talekvaliteten er god. Lyden er høy og klar, også i støyende omgivelser. Vinkelen på telefonen i åpnet tilstand gjør at man må holde den ganske tett inntil hodet for at høyttaleren skal peke rett inn i øret. En vanesak. Batteriet er av type BL-4C som Nokia har brukt lenge. Min bruk er ikke representativ fordi jeg ringer ekstremt mye i jobben. Med min bruk holder telefonen 2 døgn. Med gjennomsnittlig bruk vil den holde i hvert fall det dobbelte. Dekningen er helt topp. Der BQS EF-81 har 70% (GSM-modus), har Nokia 6131 90%. Har hittil ikke opplevet dårlig dekning med 6131. * I pakken Nokia har spart litt denne gangen. I esken ligger de nødvendige papirene, samt 1 telefon, 1 batteri, 1 headsett og 1 lader. Det er ikke med overgang til "gammel" Nokia-lader. Det er ikke med datakabel, men det følger med CD med software. * Konklusjon Denne telefonen vil straks krype under 1000 kroner med abonnement. Uten abonnement vil den ligge på 2300-2500. Jeg vil si at det er veldig mye for pengene. Telefonen kommer "basic" men kan utvides til en ordentlig musikkspiller for noen kroner ekstra. De gode synkroniseringsmulighetene trekker godt opp, og støtten for Bluetooth er også et klart pluss. Alt sammen i en liten, lett og stilig pakke lover godt for denne modellen. Brukergruppen, slik jeg ser det, er de som ønsker seg en klasse over 6101/Z520 men som ikke vil ha en stor klump som 6280/D600. Byggekvaliteten er som sagt meget god og det skal også sies at telefonen ikke har krasjet en eneste gang så lenge jeg har brukt den. Det er unormalt for en Nokia-telefon. Dessverre. Jeg er ikke tilhenger av terningkast, spesielt ikke på denne modellen. Den kan ikke legges i samme klasse som 6101/Z520 men samtidig er den langt rimeligere enn 6280/D600. Det får bli opp til den enkelte å bestemme hva de synes - jeg er i hvert fall meget imponert over at Nokia endelig har laget en liten og lett telefon "med alt" uten å la det gå utover byggekvalitet eller pris. Edit: Fjernet bilder da URL'en er utgått. Kom gjerne med tilbakemeldinger eller spørsmål, så svarer jeg så fort jeg kan. Både replies og PM er greit. -snubbel Endret 28. januar 2008 av snubbel Lenke til kommentar
hsds Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Veldig fin test! Hadde vært fint om du hadde slengt med noen bilder tatt av telefonen og slikt.. Jeg tar en råsjangse her og spør deg siden, slik som du sier at du jobber med mobiler osv, om du vet en lanseringsdato for denne telefonen? Vil anta det ikke er så altfor langt unna siden du allerede har et eksemplar! - hsds Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Svært god test! Liker å se at du prioriterer å teste ut de viktige sidene ved en telefon! I tillegg vil jeg bare rose deg for veldig godt språk Er såpass få på dette forumet som skriver skikkelig, så jeg liker en som kan uttrykke seg kort og presist Jeg har lenge syntes dette ser ut som en veldig attraktiv telefon, og denne testen bare styrket synet mitt. Får se om jeg også går til anskaffelse av en også En ting jeg savnet, og som jeg ser som et ankerpunkt i enhver telefon, er hastigheten ved navigering i menyene, meldingsskriving og kanskje kamerasøkeren (dette er ikke veldig viktig akkurat). Kan du si noe om det? Endret 1. juni 2006 av shadowlands Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Tuuusen takk for flott test! Du har ikke glemt å ta med dekning. Det er jo tross alt en mobiltelefon Har merket meg denne telefonen, og din test er til god hjelp når jeg nå vurderer å kjøpe den. Den er oppført under 'Aktuelle modeller' på Nokias hjemmeside, så den kan ikke være langt unna. Har du merket noen bugs med den? Lenke til kommentar
Knewt2 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg tar en råsjangse her og spør deg siden, slik som du sier at du jobber med mobiler osv, om du vet en lanseringsdato for denne telefonen?- hsds 6222609[/snapback] Den er ubekrefta 12.06 på Amentio Veldig bra test! Men jeg vil også veldig gjerne vite hvordan bilder den tar, kvalitet og sånn. Hvordan oppløsning har den på video..? Lenke til kommentar
Goofey Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Har Nokia fått fikset problemene med lagring av ord i ordlista på denne modellen?? Nokia 6280 har noen bugs der, ord blir ikke permanent lagret i ordlista når man skriver tekstmeldinger. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Veldig fin test! Hadde vært fint om du hadde slengt med noen bilder tatt av telefonen og slikt.. Jeg tar en råsjangse her og spør deg siden, slik som du sier at du jobber med mobiler osv, om du vet en lanseringsdato for denne telefonen? Vil anta det ikke er så altfor langt unna siden du allerede har et eksemplar! - hsds 6222609[/snapback] Hei! Takk for tilbakemelding. Lanseringsdato er ubekreftet i midten av juni. I praksis betyr dette at det vil komme noen modeller dryppende til butikkene fortløpende. Vi har nettopp hatt 5 stk inne, men de ble solgt veldig raskt. Vanlige butikker blir prioritert framfor nettbutikker, så det tar litt tid før det blir "full tilgjengelighet". I første omgang kommer kun sort, deretter kommer de andre fargene. Bilder kommer i kveld. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Svært god test! Liker å se at du prioriterer å teste ut de viktige sidene ved en telefon! I tillegg vil jeg bare rose deg for veldig godt språk Er såpass få på dette forumet som skriver skikkelig, så jeg liker en som kan uttrykke seg kort og presist Jeg har lenge syntes dette ser ut som en veldig attraktiv telefon, og denne testen bare styrket synet mitt. Får se om jeg også går til anskaffelse av en også En ting jeg savnet, og som jeg ser som et ankerpunkt i enhver telefon, er hastigheten ved navigering i menyene, meldingsskriving og kanskje kamerasøkeren (dette er ikke veldig viktig akkurat). Kan du si noe om det? 6223402[/snapback] Hey! Språk er viktig, det gjør at folk gidder å lese hele testen i stedet for å gi opp etter to avsnitt Menyene er veldig, veldig raske. Responsen er rett og slett momentan både på navigering og på SMS. Kamerasøkeren er raskere i godt lys enn i dårlig lys, og den er tregere med nattmodus og andre modi enn ved standardmodus. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Tuuusen takk for flott test! Du har ikke glemt å ta med dekning. Det er jo tross alt en mobiltelefon Har merket meg denne telefonen, og din test er til god hjelp når jeg nå vurderer å kjøpe den. Den er oppført under 'Aktuelle modeller' på Nokias hjemmeside, så den kan ikke være langt unna. Har du merket noen bugs med den? 6223561[/snapback] Har ikke merket noen bugs hittil, selv med aktiv bruk. Det er, som jeg skrev, uvanlig for en Nokia-telefon. Det betyr selvsagt ikke at den er bug-free, men jeg har i hvert fall ikke klart å utløse hangup eller andre feil. Jo, forresten! Den nektet å spille av en MP3-fil på 34 tegn med masse ´\\`` slike tegn i. Det var ikke akkurat overraskende. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg tar en råsjangse her og spør deg siden, slik som du sier at du jobber med mobiler osv, om du vet en lanseringsdato for denne telefonen?- hsds 6222609[/snapback] Den er ubekrefta 12.06 på Amentio Veldig bra test! Men jeg vil også veldig gjerne vite hvordan bilder den tar, kvalitet og sånn. Hvordan oppløsning har den på video..? 6223714[/snapback] Hei! Video-oppløsning skal visstnok være 176x144. Det er ikke så veldig mye, men kvaliteten er likevel grei. Det hakker ikke nevneverdig, men er absolutt ikke på linje med N90 osv. Angående leveringsdato så er 12/6 litt optimistisk. Snakket med flere leverandører i dag som kunne fortelle at full tilgjengelighet ikke vil være før i begynnelsen av juli. Det vil likevel komme noen hundre eksemplarer før den tid. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Har Nokia fått fikset problemene med lagring av ord i ordlista på denne modellen?? Nokia 6280 har noen bugs der, ord blir ikke permanent lagret i ordlista når man skriver tekstmeldinger. 6224220[/snapback] Hei! Jeg bruker en del rare ord, navn og uttrykk i mine meldinger. Disse blir lagret og dukker opp automatisk. Den følger også med på hvilke ord man bruker oftest og sorterer listen deretter. For eksempel flytter den om på hva som kommer først av "du" og "et" utfra hvilket ord du bruker mest. -snubbel Lenke til kommentar
hsds Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg tar en råsjangse her og spør deg siden, slik som du sier at du jobber med mobiler osv, om du vet en lanseringsdato for denne telefonen?- hsds 6222609[/snapback] Den er ubekrefta 12.06 på Amentio Veldig bra test! Men jeg vil også veldig gjerne vite hvordan bilder den tar, kvalitet og sånn. Hvordan oppløsning har den på video..? 6223714[/snapback] Hei! Video-oppløsning skal visstnok være 176x144. Det er ikke så veldig mye, men kvaliteten er likevel grei. Det hakker ikke nevneverdig, men er absolutt ikke på linje med N90 osv. Angående leveringsdato så er 12/6 litt optimistisk. Snakket med flere leverandører i dag som kunne fortelle at full tilgjengelighet ikke vil være før i begynnelsen av juli. Det vil likevel komme noen hundre eksemplarer før den tid. -snubbel 6224863[/snapback] Har du da noen rykende ferske tips til hvor man kan få fatt i disse få eksemplarene som kommer til butikkene? MÅ ha denne telefonen før 22 juni! Blir vanskelig å finne folk i danmark uten telefon hehe.. - hsds Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Har du da noen rykende ferske tips til hvor man kan få fatt i disse få eksemplarene som kommer til butikkene? MÅ ha denne telefonen før 22 juni! Blir vanskelig å finne folk i danmark uten telefon hehe..- hsds 6225118[/snapback] Det er alltid slik at de første eksemplarene kommer til de butikkene som har best kontakt med leverandørene. Dette dreier seg jo om en nisje i markedet, det er mye penger å tjene på de kundene som "må ha" det nyeste. Mitt tips vil være å kontakte en forhandler i en mobilkjede og høre om de kan kontakte deg så snart de får inn på lager. Det er slik vi ble "kvitt" de fem eksemplarene vi fikk inn, og det samme skjer fortløpende med N71, N80 osv. Min telefon er avtalt solgt til en bruker her på forumet som tok kontakt for å høre om jeg kunne skaffe en. Det er jo også en måte å gå fram på :-) -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Nå er bilder lagt ut -slettet- Et av dem er foto av tekst for å vise skarphet, et er planter for å vise farger, og to er av samme motiv (en vannkoker) i godt og dårlig lys for å vise hvor stor forskjell det er. Edit: Fjernet link til bilder da URL'en er gått ut. -snubbel Endret 28. januar 2008 av snubbel Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 snubbel: Tusen takk for info og bilder av og med telefonen. Strøkent gjort av deg! Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Takk for bra svar på spørsmålet. Etter alle dine godord får jeg veldig lyst på denne telefonen, snubbel Lenke til kommentar
bangbang Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Takk for en utrolig bra test, snubbel. Jeg har gått og ventet på en ordentlig test av denne telefonen lenge. Håper det kommer flere tester fra deg i fremtiden også, for dette var god lesning. Det er ihvertfall ingen tvil hvilken telefon jeg skal ha til sommern. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Sitter her med snubbel sin (gamle) 6131 nå. Flott mobil, testen stemmer bra med opplevelsen de første timene. Eneste er at noen ganger når jeg lukker den vil den ikke legge seg igjen, den vil bare opp. Fikses ved at jeg lukker den opp og igjen. Løp og kjøp Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvordan er funksjonen til det ytre displayet når man får melding? Går det an å lese den der, eller må man flippe opp telefonen? Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Hvordan er funksjonen til det ytre displayet når man får melding? Går det an å lese den der, eller må man flippe opp telefonen? 6231089[/snapback] Man må åpne telefonen for å lese melding eller se ubesvarte anrop. Men man kan endre profil uten å åpne :-) -snubbel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå