Gå til innhold

Partibarometer for juni 2006


Partibarometer for juni 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

297 stemmer

  1. 1. Partibarometer for juni 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

    • Demokratene [ 2 ] [0.46%]
      0
    • Det Liberale Folkeparti [ 13 ] [2.97%]
      8
    • Fremskrittspartiet [ 129 ] [29.45%]
      75
    • Høyre [ 61 ] [13.93%]
      51
    • Kristelig Folkeparti [ 12 ] [2.74%]
      4
    • Kystpartiet [ 3 ] [0.68%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.23%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 19 ] [4.34%]
      23
    • Senterpartiet [ 10 ] [2.28%]
      9
    • Sosialistisk Venstreparti [ 31 ] [7.08%]
      21
    • Venstre [ 30 ] [6.85%]
      17
    • Norges Kommunistiske Parti [ 4 ] [0.91%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti [ 82 ] [18.72%]
      44
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Blankt [ 19 ] [4.34%]
      16
    • Ville ikke stemt [ 22 ] [5.02%]
      19
    • Miljøpartiet De Grønne
      4


Anbefalte innlegg

På tide med nytt partibarometer. Denne er representativ for juni og stenges i slutten av måneden. Opprettes ny ved månedskifte.

 

Så spørsmålet er enkelt. "Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?"

 

Så kan man sammenligne med hva folk stemte ved valget:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058&hl=stemte

 

Eller tidligere i år:

Partibarometer for januar 2006

Partibarometer for april 2006

Partibarometer for mai 2006

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

 

Resultat forrige måned:

Parti_______Før valget____valget______januar 2006___april____mai 2006

 

AP___________12.27%______14.95%_______14.86%______16.42% ____18.72%

FRP__________20,94%______25.43%_______31.08%______21.64%_____29.45%

Høyre________18.77%______12.71%_______13.51%______11.19%_____13.93%

SV__________10.83%_______10.41%________6.76%_______8.21%_____7.08%

Venstre_______3.61%________5.33%________8.78%_______5.22%_____6.85%

KRF__________2.89%________1.37%________1.35%_______2.24%_____2.74%

SP___________2.17%________2.23%________0.78%_______1.49%_____2.28%

DLF__________2.57%________1.37%________3.38%______10.45%_____2.97%

Demokratene__0.36%________0.34%________1.35%_______0.00%_____0.46%

NKP__________2.17%________1.55%________0.68%_______1.49%_____0.91%

KP___________0.72%________0.69%________0.00%_______0.75%_____0.68%

RV___________3.97%________4.98%_______10.14%_______8.21%_____4.34%

Blankt________1.37%________1.37%________4.73%_______2.99%_____4.34%

Ikke stemt___12.64%_______17.35%________2.03%________8.69%____5.02%

 


  •  
     
     
     
  • AP er mest stabil av de store og får en fremgang på over 2%
     
     
     
  • FRP er desidert størst, men velgerne er ikke så trofaste. Stor fremgang på nær 8%
     
     
     
  • SV sank med litt over 1%, Venstre øker med det samme.
     
     
     
  • Høyre steget med nær 3%.
     
     
     
  • DLF taper stort, det samme gjør RV. Virker som småpartiene mister til de store.
     
     
     
  • KRF, SP, PP, Demokratene, NKP og KP har veldig små velgergrupper på forumet.
     
     
     
  • Knapt 10% som ville stemt blankt eller ikke stemt. Veldig høy oppslutning med andre ord.
     
     
     
     

 

Merk at de to første målingene blir influert av at ikke alle var over 18 år. Partibarometerene etter dette tar ikke hensyn til at alle ikke kan avgi stemme ved et reelt valg.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Morsomt!, endelig var jeg først i noe som helst, sikkert tilfeldig. Stemte Kystpartiet fordi jeg synes navnet er så fint, også har de tross alt kvittet seg med Steinar.

Lenke til kommentar

Jeg ga FrP en sjangse og stemte på de. De lover og lover. Mye høres for godt ut til å være sant, men prøve seg skal de for min del få, så får vi se hva det blir. Sine negative sider har de også, men det har alle. Og, nei... jeg er ikke rasist osv osv.

Lenke til kommentar
Jeg ga FrP en sjangse og stemte på de. De lover og lover. Mye høres for godt ut til å være sant, men prøve seg skal de for min del få, så får vi se hva det blir. Sine negative sider har de også, men det har alle. Og, nei... jeg er ikke rasist osv osv.

6219200[/snapback]

 

Det er skumelt når noen føler at de må unnskylde seg for å stemme på et av Norges største parti.

Lenke til kommentar

Ja. Alt er diffust. Alle snakker i munnen på hverandre og ingenting er sikkert. Men jeg valgte FrP etter helhetsinntrykket mitt. Har du aldri hørt dette? "Jasså, du stemmer FrP du ja. Hva har du i mot utlendinger da liksom? J*vla rasist". Jeg er drittlei å unnskylde meg og forklare at man trenger ikke være enig i alt et parti står for for å stemme på de. Det går aldri.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Jeg ga FrP en sjangse og stemte på de. De lover og lover. Mye høres for godt ut til å være sant, men prøve seg skal de for min del få, så får vi se hva det blir. Sine negative sider har de også, men det har alle. Og, nei... jeg er ikke rasist osv osv.

6219200[/snapback]

 

Det er skumelt når noen føler at de må unnskylde seg for å stemme på et av Norges største parti.

6219609[/snapback]

 

Personlig måtte jeg følt for å unnskylde meg uansett hvilket parti jeg stemmer på ;)

 

Men det er ikke pga stereotypiske stemplene som er uriktige (a la "alle FRP'ere er rasister", "alle SV'ere er nazister" osv). Men mer på bakgrunn for politikken og oppførselen partiene og dens representanter fører.

Lenke til kommentar
Ja. Alt er diffust. Alle snakker i munnen på hverandre og ingenting er sikkert. Men jeg valgte FrP etter helhetsinntrykket mitt. Har du aldri hørt dette? "Jasså, du stemmer FrP du ja. Hva har du i mot utlendinger da liksom? J*vla rasist". Jeg er drittlei å unnskylde meg og forklare at man trenger ikke være enig i alt et parti står for for å stemme på de. Det går aldri.

6219743[/snapback]

 

En kan jo begynne å lure når folk sier de stemmer frp..

Eg tenker da: " hmm.. er han rasist eller bare en bondeknøll som furter over dyr sprit og bensin."

Eg tørr å påstå at disse 2 er store målgrupper for frp.

 

Eg ville stemt Ap, men gidd ikke svare ap i denne poll'en. Syns den er for useriøs til det og eg vil ikke gi den økt legitimitet ved at jeg deltar.

Lenke til kommentar
En kan jo begynne å lure når folk sier de stemmer frp..

Eg tenker da: " hmm.. er han rasist eller bare en bondeknøll som furter over dyr sprit og bensin."

Eg tørr å påstå at disse 2 er store målgrupper for frp.

 

Nettopp; når jeg rister på hodet av folk som stemmer Frp så er det ikke pga innvandringspolitikken.

 

Men når det er sagt, så skulle jeg ønske at folk satt seg mer inn i andre partiers innvandringspolitikk. Virker som endel tror Frp er de eneste som HAR innvandringspolitikk.

Selv folk på denne siden og politisk interesserte. Vet folk hva de andre partiene står for i det hele tatt? 30% av Frp velgerne sier de gjør det først og fremst pga innvandringspolitikken, hvis jeg ikke husker feil. Tror mange av de hadde vært mer spredt om folk hadde visst litt mer om tankene til de andre partiene også, istedet for å bare høre på det partiest som roper høyest.

 

Og er det noe argument for å stemme på et parti fordi de er store?

Særlig høyrepopulistiske partier.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Mitt elskede Høyre. :)

6218705[/snapback]

 

Stemmer ikke Høyre før de fører en Høyrepoltikk. De tror jo at alt skal gå bra, bare de fikser litt på lederskapet..!

 

Nei, ble FrP igjen her :)

6218941[/snapback]

 

 

Vi har nok et par problemer høyt oppe, men ingenting som ikke kan løses med et par balltrær. :)

Lenke til kommentar
Blankt.

 

Vil som vanlig ikke kunne leve med meg selv om jeg stemte på partier som enten kjønnsdiskriminerer, diskriminerer homofile, har en rævva invandringspolitikk, vil detaljestyre livet mitt and so on.

 

Kanskje litt for prinsippfast, men men.

6218625[/snapback]

 

Da er DLF partiet for deg. :dremel:

Lenke til kommentar
Blankt.

 

Vil som vanlig ikke kunne leve med meg selv om jeg stemte på partier som enten kjønnsdiskriminerer, diskriminerer homofile, har en rævva invandringspolitikk, vil detaljestyre livet mitt and so on.

 

Kanskje litt for prinsippfast, men men.

6218625[/snapback]

 

Da er DLF partiet for deg. :dremel:

6220126[/snapback]

 

Den dag jeg stemmer et parti som vil la kapitalkreftene få herje fritt, hvor arbeidsmiljølov er fjernet og som vil avvikle velferdsstaten er vel den dagen helvete fryser over ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...