Gå til innhold

BIOS problem, 1557G 9700 128MB, løsningen er her!

Anbefalte innlegg

Ja det er sant, jeg har løsningen her.. Dere som har flashet biosen til Aopens R01-A1L (nyeste bios til 1557G) vet hva som skjer, lcd skjermen går svart å fungerer ikke lengere. Dere må koble til ekstern skjerm å flashe til R01-B1J som er beregnet på Radeon 9700 64MB da ingen andre bios for 9700 128MB virker lengere.

Og da ikke får utnyttet de siste 64mb med Vram som er på skjermkortet da de er borte.. Vannvittig irriterende og man har lenge forbannet Aopen at de enda har lagt ut en korrupt BIOS.

Etter en laang mail til aopen (for en bedriten support) :thumbdown: , utallige timer med surfing å hodeknaking/hodepine så fant jeg løsningen.. Det er ikke en korrupt bios som først antatt, men skjermen vår som ikke vet hva slags type den er lengere etter oppgradert bios. Den må bli identifisert på nytt, Panel ID.

Jeg tar ingen ansvar for evt krasj av maskinen/skader som måtte oppstå..

-Først flasher du tilbake til den biosen som gjorde skjermen svart, R01-A1L Beta, koble til ekstern skjerm.

-Skaff deg en USB-Floppy drive hvis du ikke har en.. (fungerer ikke med cdrom eller usb-key)

-Last ned .rar filen jeg legger ved, pakk ut og kopier filene over på en diskett..

-Boot til dos ved hjelp av en dos bootable diskett. IKKE ledetekst(cmd)!!

-Kjør filen "15AUSXGA.BAT" nå identifiserer den skjermen din..

Du kan evt kjøre "AUTOEXEC.BAT" og kjøre "Panel id read", deretter "Panel id write". Men da jeg prøvde dette fikk jeg beskjed at jeg hadde gal ms-dos versjon.

-Skru maskinen av fysisk, strømmen helt av.. Start maskinen og vips, skjermen din fungerer, du har siste bios og alle 128MB tilgjengelig på skjermkortet. :w00t:

Lykke til.. :thumbup:

lcd_identifikasjon.zip

Endret av RmB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Ja det er sant, jeg har løsningen her.. Dere som har flashet biosen til Aopens R01-A1L (nyeste bios til 1557G) vet hva som skjer, lcd skjermen går svart å fungerer ikke lengere. Dere må koble til ekstern skjerm å flashe til R01-B1J som er beregnet på Radeon 9700 64MB da ingen andre bios for 9700 128MB virker lengere.

Og da ikke får utnyttet de siste 64mb med Vram som er på skjermkortet da de er borte.. Vannvittig irriterende og man har lenge forbannet Aopen at de enda har lagt ut en korrupt BIOS.

Etter en laang mail til aopen (for en bedriten support) :thumbdown: , utallige timer med surfing å hodeknaking/hodepine så fant jeg løsningen.. Det er ikke en korrupt bios som først antatt, men skjermen vår som ikke vet hva slags type den er lengere etter oppgradert bios. Den må bli identifisert på nytt, Panel ID.

Jeg tar ingen ansvar for evt krasj av maskinen/skader som måtte oppstå..

-Først flasher du tilbake til den biosen som gjorde skjermen svart, R01-A1L Beta, koble til ekstern skjerm.

-Skaff deg en USB-Floppy drive hvis du ikke har en.. (fungerer ikke med cdrom eller usb-key)

-Last ned .rar filen jeg legger ved, pakk ut og kopier filene over på en diskett..

-Boot til dos ved hjelp av en dos bootable diskett. IKKE ledetekst(cmd)!!

-Kjør filen "15AUSXGA.BAT" nå identifiserer den skjermen din..

Du kan evt kjøre "AUTOEXEC.BAT" og kjøre "Panel id read", deretter "Panel id write". Men da jeg prøvde dette fikk jeg beskjed at jeg hadde gal ms-dos versjon.

-Skru maskinen av fysisk, strømmen helt av.. Start maskinen og vips, skjermen din fungerer, du har siste bios og alle 128MB tilgjengelig på skjermkortet.  :w00t:

Lykke til..  :thumbup:

6217777[/snapback]

Men i svarte Aopen er jo ikke åpen for butikk.

Får bare opp at siden ikke kan vises for svarte.

Sitter klar med ekstern skjerm og skal i gang med det her, men det går jo dårlig når jeg ikke får filen. Noen som har denne ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det virkede perfekt!

Tusind tak! Jeg afleverede min computer til reparation hos Phoenix Computer i København hvor jeg købte den. De sagde, at en reparation ville koste mig 3700 kroner for en ny skærm. Jeg nægtede og prøvede din reparation istedet. Så nu er jeg så glad.

Og til danskere: Køb aldrig en computer hos Phoenix på Falkoner Alle. De respekterer ikke reklamationsretten. Og deres service er elendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...