Gå til innhold

har jeg ødelagt hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Hei jeg fikk ett vannkjølingsett i posten idag. Og jeg måtte fjerne en liten metal plate bakom hovedkortet for å kunne feste vannblokken. Men den lille metalplaten var limt godt fast, men jeg fikk den av til slutt med noen få riper i hovedkortet, brukte også litt whitesprit for å få limen til å slippe.

Tror dere jeg har ødelagt hovedkortet? Skal jeg prøve å skru på pcen?

eller risikerer jeg å ødelegge alle dele hvis det er noe gale med hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv meget dårlige erfaringer med den bakplata til k8n neo, skulle akkurat som deg fjerne den, og klarte å lage noen riper i hovedkortet, ganske dype riper goså faktisk. Eg prøvde å starte opp pcen, men ingenting skjedde. vil tru at enten kjem det samme til å skje hjå deg, eller så funker den.

Edit: Den plata bak er vel for å fordele presset på større delar av hovudkortet ved bruk av tunge kjølere.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

Problemet oppstår gjerne om du har "skrapet" over noen ledere på hovedkortet, det er da du virkelig skal være bekymret. Lederne er der som sagt for å overføre informasjon/strøm/liknende fra et punkt til et annet, og blir disse brutt, er det fare for at noe kan gå galt.

Lenke til kommentar
nei jeg har ikke prøvd hovedkortet. jeg bestiller heller ett nytt ett til 400-500kr enn å ta sjansen på åsvi av skjermort, prosessor, mine osv.. til mange tusen kroner

tenkte jeg skulle kjøpe dette http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=302513 ser ut til å ha plass til chipset vannblokken.

Noen som har dette kortet og vet om det er noe porblem å få av festet til CPU kjøleren?

6218337[/snapback]

Tror det er lite sannsynlig at du kan svi av noe annet. Tror heller ikke hovedkortet ditt er ødelag. Ta bilde av ripen så får vi se

Lenke til kommentar

jeg har ikke digitalkameraet mitt her, en venn låner det.

Jeg må nesten kjøpe nytt hovedkort uansett for skjermkortet mitt er i veien for chipset vannblokken på det hovedkortet jeg har no. og jeg ødela kjøleren som var der, så jeg har ikke noen kjøling.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har virkelig skrapet opp hovedkortet med dype store daler (med andre ord virkelig gått berserk med skujernet), så er sjansene for en crossover i kretsene veldig veldig små.

Det værste som da kan ha skjedd er at du har kuttet en krets ved å ripe opp hovedkortet, og da vil det som regel enten oppstå feil, eller kortet vil rett go slett ikke starte.

White-spirit fordamper veldig fort, så det er ikke noe problem i forhodl til kortsluttninger. La det tørke i 5 minutter, så er du 100% sikker.

Du skal i det hele tatt være maksimaly uheldig for at en skade på hovedkortet skal svi de andre delene dine, så mitt froslag er å slå på maskinen. Sjansene for at alt er i skjønneste orden vil jeg tro er relativt store.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har virkelig skrapet opp hovedkortet med dype store daler (med andre ord virkelig gått berserk med skujernet), så er sjansene for en crossover i kretsene veldig veldig små.

Det værste som da kan ha skjedd er at du har kuttet en krets ved å ripe opp hovedkortet, og da vil det som regel enten oppstå feil, eller kortet vil rett go slett ikke starte.

White-spirit fordamper veldig fort, så det er ikke noe problem i forhodl til kortsluttninger. La det tørke i 5 minutter, så er du 100% sikker.

Du skal i det hele tatt være maksimaly uheldig for at en skade på hovedkortet skal svi de andre delene dine, så mitt froslag er å slå på maskinen. Sjansene for at alt er i skjønneste orden vil jeg tro er relativt store.

-Stigma

6218805[/snapback]

ok jeg kan prøve i morgen, orker ikke skru sammen pcen no. men der som jeg har skrapt opp kortet så ser det ut som jeg har greid å kutte noen små kobber tråder som går i kortet. trodde pcdeler tålte lite jeg:)

Lenke til kommentar

6218805[/snapback]

ok jeg kan prøve i morgen, orker ikke skru sammen pcen no. men der som jeg har skrapt opp kortet så ser det ut som jeg har greid å kutte noen små kobber tråder som går i kortet. trodde pcdeler tålte lite jeg:)

6218862[/snapback]

Pc deler er ganske ømfintlige!

Lenke til kommentar

PC deler tåler en del juling.. Jeg tør ikke engang å tenke på hvor mange ganger det gamle hovedkortet mitt har blitt sterkt bøyd, mistet, rasert med skrujern etc.

Det funker ennå ;)

I tillegg har jeg ripet opp en AMD duron med dype furer, som også fungerer ennå. Det skal MYE til for at du skal kverke elektronikk med håndmakt. Men med en liten kortslutning derimot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...