Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ftp IP-Adresse hjelp

Anbefalte innlegg

Eg sliter litt, eg skal sette opp ein ftp server med programmet BulletProof FTP server. Det klarer eg heilt fint men eg sliter litt med IP-Adressen. Når eg starter ftp serveren er den på IP 10.0.0.3 og dei som ikkje er på netverket mitt kommer inn på den. Når eg skal skrive 198.186.1.1 i adresse linjen i Internet Explore kommer det bare at siden ikkje kan vises. Eg har og prøvd å skrive 10.0.0.1 men med same resultat. Har og restarta routeren eit par ganger.

Routeren er ein ST Labs.

Så korlis kan eg får sett opp denne serveren??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som sitter 'utenfor' ditt lokale nettverk, dvs på andre siden av ruteren, må bruke en annen IP enn 10.0.0.3, denne IPen finner du feks ved å gå til www.whatsmyip.com . I tillegg må du (som nevnt over) forwarde port 21 (iallefall) fra routeren til maskina med ftp-serveren på, mer informasjon om det finner du som regel i bruksanvisning...

Lenke til kommentar

gå til 10.0.0.1, som så vidt jeg kan se, er IP-en til ruteren din.

du skal da komme til en konfigurasjons side for ruteren.

hvis den spør etter brukernavn og passord, så er etter all sansynlighet (om da ingen har vært inne og konfigurert noe der før) brukernavn og passord blank (dvs. ingen brukernavn og passord, så bare velg login eller hva det nå står)

når du har kommet forbi innloggins siden, så må du se etter enten et meny som heter forwarding, eller NAT (mest sannsynlig NAT).

finn så det valget som heter Virtual Server.

der inne skriver du inn port 21 og IP-adressen som FTP serveren har (IP-adressen til maskinen som serveren kjører på)

trykk OK eller Apply eller hva det nå står.

jeg tror dette skal være sånn nogen lunde riktig etter hva jeg husker av ST Labs rutere. jeg kan ikke gå mye mer inn i detalj siden jeg ikke vet hvilken model du har..

ps. hvis brukernavn og passord ikke er blank, så må du finne ut hvem som har satt brukernavn og passord på ruteren og få infoen av dem..

Lenke til kommentar

ikke glem at hvis du har dynamisk ip, noe jeg antar så må du gi ut ny ip hver gang modem resettes, anbefaler DDNS som gjør slik at du kan få internett ip adressen til f.eks ftp.mine.nu:21 istedenfor 85.00.00.00......

ang. forwarding, så må du sjekke at du har lagt opp porten mot riktig lokal ip, ellers vil det ikke virke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...