BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Eg sliter litt, eg skal sette opp ein ftp server med programmet BulletProof FTP server. Det klarer eg heilt fint men eg sliter litt med IP-Adressen. Når eg starter ftp serveren er den på IP 10.0.0.3 og dei som ikkje er på netverket mitt kommer inn på den. Når eg skal skrive 198.186.1.1 i adresse linjen i Internet Explore kommer det bare at siden ikkje kan vises. Eg har og prøvd å skrive 10.0.0.1 men med same resultat. Har og restarta routeren eit par ganger. Routeren er ein ST Labs. Så korlis kan eg får sett opp denne serveren?? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 For å komme inn på ftp-serveren må du skrive ftp://"ipadresse-til-serveren" Om du da skal inn på den fra utsiden av ruteren må du forwarde port 20 og 21 til serverens interne IP, gå deretter til www.whatismyip.com på serveren, der finner du din eksterne IP, gå så inn på den. Vil forresten anbefale deg Cerberus FTP Server som et alternativ. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 problemet er at eg ikkje får forwarde port 20 og 21 Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Gå til kjør, skriv CMD, skriv ipconfig /all Standard gateway / DHCP-server er da adressen til routeren. EDIT: Innlegg 1000 Endret 27. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 På DHCP-Server står det 10.0.0.1 men adressa til serveren er 10.0.0.3 som og er adressa til pcen. Men ingen utenfor routeren kommer inn på den. Det er kun dei som er kobla til routeren som kommer inn på serveren... Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 De som sitter 'utenfor' ditt lokale nettverk, dvs på andre siden av ruteren, må bruke en annen IP enn 10.0.0.3, denne IPen finner du feks ved å gå til www.whatsmyip.com . I tillegg må du (som nevnt over) forwarde port 21 (iallefall) fra routeren til maskina med ftp-serveren på, mer informasjon om det finner du som regel i bruksanvisning... Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Eg får ikkje til å forwarde routeren. Og routeren har eg fått, har ikkje noko info om den. Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Det står sikkert modellnummer/fabrikant på den, har du det pleier de fleste å legge ut bruksanvisninger på heimesidene sine... Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Hvilken router er det? 6190974[/snapback] ST Labs Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Sjekk denne: http://www.portforward.com/english/routers...RP-4P-1/FTP.htm Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Funka ikkje da. det kom bare siden kan ikke vises Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 gå til 10.0.0.1, som så vidt jeg kan se, er IP-en til ruteren din. du skal da komme til en konfigurasjons side for ruteren. hvis den spør etter brukernavn og passord, så er etter all sansynlighet (om da ingen har vært inne og konfigurert noe der før) brukernavn og passord blank (dvs. ingen brukernavn og passord, så bare velg login eller hva det nå står) når du har kommet forbi innloggins siden, så må du se etter enten et meny som heter forwarding, eller NAT (mest sannsynlig NAT). finn så det valget som heter Virtual Server. der inne skriver du inn port 21 og IP-adressen som FTP serveren har (IP-adressen til maskinen som serveren kjører på) trykk OK eller Apply eller hva det nå står. jeg tror dette skal være sånn nogen lunde riktig etter hva jeg husker av ST Labs rutere. jeg kan ikke gå mye mer inn i detalj siden jeg ikke vet hvilken model du har.. ps. hvis brukernavn og passord ikke er blank, så må du finne ut hvem som har satt brukernavn og passord på ruteren og få infoen av dem.. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Da funka ikkje. Fant faktisk manualen og. Denne dingsen er ein ST Lab Nway Switch 10/1000. Eg tok å leita litt på heime sidene til ST Lab og fant den ikkje. Det var kun ein som var like. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Da funka ikkje. Fant faktisk manualen og. Denne dingsen er ein ST Lab Nway Switch 10/1000. Eg tok å leita litt på heime sidene til ST Lab og fant den ikkje. Det var kun ein som var like. 6195222[/snapback] En switch er ikke en router... Lenke til kommentar
Patz Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Er det koblet en router før switchen, eller har du ikke router i det hele tatt? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Eg trudde det var ein router... Endret 28. mai 2006 av BigJaffa Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 kunne muligens være greit å finne ut hvilken ruter du har da? vanskelig å hjelpe uten å vite det... Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 ikke glem at hvis du har dynamisk ip, noe jeg antar så må du gi ut ny ip hver gang modem resettes, anbefaler DDNS som gjør slik at du kan få internett ip adressen til f.eks ftp.mine.nu:21 istedenfor 85.00.00.00...... ang. forwarding, så må du sjekke at du har lagt opp porten mot riktig lokal ip, ellers vil det ikke virke.... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det hadde vel vore litt kjekt å vite kven som leverer internettlinja di (ISPen) Dermed er det lettare å få løyst problemet ditt. Også om dei som skal koble seg til ftp-serveren sitter utanfor LANet eller innanfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå