perpyro Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Jeg har kjøpt meg en 120mm Delta vifte som jeg skal bruke i et lite ventilasjonsanlegg. Til å drive denne har jeg kjøpt meg en 5-15V 3A mascot strømforsyning. Vifta er påstemplet 12V 3A som skulle bli 36W Problemet er at vifta blåser forsatt kraftigere en hvilken som helst annen 120mm vifte selv på 5 volt som blir 6,25W, så nå skal jeg koble en motstand i serie med vifta for å få turtallet og støyen ytterligere ned. Så kommer spørsmålet: Hvor langt ned kan man gå på spenningen uten at vifta stopper? Må jo si at denne vifta var litt mere en det jeg hadde regnet med men valgte den fordi den har en konstruksjon som gjør at den tåler mottrykk bedre en andre vifter, stillestående statorblader sørger for det. Hadde håpet at det var noen som hadde konkrete svar slik at jeg ikke trengte å prøve så mange muligheter. blir og teste hvilken spenning som fungerer og håper at jeg kan justere meg helt ned 1000rpm eller saktere om nødvendig. Som motstand blir jeg og bruke varmekabel som er 1 ohm pr meter slik at ikke konsentrert varme blir et problem ettersom vifte, strømforsyning og motstand blir liggende inni ei kasse. Endret 22. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
rozon Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Hadde håpet at det var noen som hadde konkrete svar slik at jeg ikke trengte å prøve så mange muligheter.blir og teste hvilken spenning som fungerer og håper at jeg kan justere meg helt ned 1000rpm eller saktere om nødvendig. Bruk en MIC502 som gir deg PWM styring. Endret 25. mai 2006 av rozon Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Bruk en MIC502 som gir deg PWM styring. 6175494[/snapback] Hvor mye effekt tåler den da? Selv på 5V trekker vifta 1,25A så 4,5V vil nok ikke gi mye forskjell. En annen ting er jo at jeg kan bruke en større motstand en nødvendig ettrsom strømforsyninga jeg har kan stilles helt til 15V Endret 25. mai 2006 av perpyro Lenke til kommentar
rozon Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Bruk en MIC502 som gir deg PWM styring. 6175494[/snapback] Hvor mye effekt tåler den da? 6175715[/snapback] Kommer ann på switchen du bruker... Burde ikke være noe problem å lage en krets som taklet 40W... Se databladet, så ser du greie kretsforslag. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 En annen ting er jo arbeidsmengden i de 2 forskjellige alternativene. 1. 5 meter varmekabel 1 ohm pr. meter som kuttes ned til ønsket lengde helt til jeg er fornøyd med resultatet. 2. Lage en elektronisk krets med utgangsswitch. Tenker jeg holder meg til det enkle. En annen ting er jo om noen vet nedre spenning så er det jo enkelt og regne seg til motstanden som trenges. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Ett spørsmål; Starter viften virkelig ved 5volt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Ikke bare at den starter, den blåser mye friskere en de 120mm mist viftene jeg har i sidedøra som går på 12V. Setter jeg den på gulvet blåser den som sagt bra på 5 volt, på 7,5 begynner den å flytte seg bortover gulvet og over det så er det bare og holde den fast. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 En annen ting er jo arbeidsmengden i de 2 forskjellige alternativene. 1. 5 meter varmekabel 1 ohm pr. meter som kuttes ned til ønsket lengde helt til jeg er fornøyd med resultatet. 2. Lage en elektronisk krets med utgangsswitch. Tenker jeg holder meg til det enkle. En annen ting er jo om noen vet nedre spenning så er det jo enkelt og regne seg til motstanden som trenges. 6175925[/snapback] Saken er vel at vifta går rimelig fort med minste spenning den starter med, mens med styring så starter vifta på max i noen perioder og går ned til innstilt verdi som kan være mye lavere enn spenningen som trengs for å starte vifta. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Dersom den starter ved 5 volt, vil jeg tro at du kan kjøre den helt ned til halvparten etter oppstart, noe som ihvertfall tilsvarer min erfaring med 120mm vifter. Men jeg har ei prøvd noen Deltavifter, så kan beklageligvis ikke komme med noe håndfast. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Saken er vel at vifta går rimelig fort med minste spenning den starter med, mens med styring så starter vifta på max i noen perioder og går ned til innstilt verdi som kan være mye lavere enn spenningen som trengs for å starte vifta. 6176211[/snapback] OK dette var jeg ikke klar over. Er det vifteregulatoren som gjør dette selv når den blir spenningssatt eller er det bare at potmetret starter på fult når man vrir den i gang? Mitt arrangement skal kjøres over termostat så det kan bli mange automatiske start stopp i løpet av døgnet. Men ettersom ingen vet så blir det prøve og feilemetoden samt at varmekabel får jeg tak i billig. Endret 25. mai 2006 av perpyro Lenke til kommentar
rozon Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Saken er vel at vifta går rimelig fort med minste spenning den starter med, mens med styring så starter vifta på max i noen perioder og går ned til innstilt verdi som kan være mye lavere enn spenningen som trengs for å starte vifta. 6176211[/snapback] Er det vifteregulatoren som gjør dette selv når den blir spenningssatt eller er det bare at potmetret starter på fult når man vrir den i gang? Kretsen er designet for viftestyring. Det er 'allmenn kjent' at vifter har problem med lave hastigheter. Derfor har de som laget kretsen tatt høyde for dette. Jeg har denne kretsen på lager... Hvis du er interessert. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Har nå skaffet meg meter varmekabel som er 1, ohm pr. meter som jeg har kobla i serie med vifta. Dette fungerer helt etter planen og vifta starter med 6V på strømforsyninga og går nesten lydløst, samtidig som jeg kan stille opp strømforsyninga og få et bra lufttrykk. Hvor høy spenning som er over vifta har jeg ikke målt men det er neppe så mye. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Har du mulighet til å måle, jeg er litt spent på hvor lavt den går. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Har ikke instrument til å måle likespenning for hånden, driver normalt med 50Hz til daglig men skal låne ett en dag så poster jeg her. Tallenes tale ut fra kjente forhold blir uten måling slik: Motstand vifte = 6 ohm Motstand varmekabel = 5,6 ohm. Krets tottalt = 11,6 ohm Spenning over krets = 6V Strøm krets = 0,517A Spenning over vifte blir da = 3,1V Tallene er tatt ut fra at vifta trekker 2A på 12V. Om dette er korrekt er jeg ikke sikker på da microplex oppgir den til 2A mens det står påstemplet 3A, noe Mikroplex forklarer med at vifta er testet til å tåle 3A strømmtrekk, som igjen tillsier at den kan kjøres på mere en 12V. Om dette er korrekt gjennstår å se inntil jeg får målt. Endret 30. mai 2006 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Da var kanalen oppe og vifta prøvekjørt. Til de som tror at ikke en datavifta klarer å flytte luft gjennom et 9 meter langt 125mm flexirør tar skammelig feil. Selv på så lav hastighet at Deltavifta så vidt greier å starte klarer den fint å flytte tilfredstillende mengde luft. På fullt var det bra trykk i den andre enden. Selv med denne vifta kjørt helt ned så bråker den for mye til at det blir behagelig i stua så blir å teste med en 120mm papst vifte i morra, må bare kjøpe den først. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 noen bilder av denne mystiske tingene du har laget ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Foreløpig er det bare skjelettet av kassa med ventilasjonsrør og kabler. Skal også ha innfeltbelysning i kassa styrt over fjernkontroll, men vil nok bli enda en stund til jeg får kledd den og malt fordi jeg skal ha ferie snart og da skjer det ingenting med prosjektet. Kan legge ut noen bilder i morra etter å ha bytta vifta. Endret 21. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 ok, hehe ting tar tid som vanlig Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 For spesielt interesserte så er jeg kommet så langt. Deltavifta er byttet mot ei paps vifte på 32db på fullt, på 7,5V blir det akkurat passe. I enden av kassa der koblingsboksene er vil jeg montere en 40x40cm inspeksjonsluke og ei rist på siden og kassa vil bli kledt med sponplater og malt, og selvsagt innfeltbelysning i underkant. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) dette blir nok bra! du må jo også ha downlight kasser, hvis du skal ha downlights? virker ikke som det er plass til det..? Endret 22. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå