Gå til innhold

2 Verdenskrig, Info


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
høh? hva snakker du om?

6158727[/snapback]

 

Du må velge kildene dine meg omhug.

 

Forskning.no

 

Rett før publisering viser det seg at minst en person som er aktiv på norske Wikipedia leverer påstander og konspirasjonsteorier hentet rett fra ytterste høyre frynse i norsk politikk. På sin brukerside på Wikipedia skriver han at han, når han får tid, har tenkt å gyve løs på artikkelen om annen verdenskrig, som han ikke er fornøyd med. Så rart.

 

;)

Lenke til kommentar
Du må velge kildene dine meg omhug.

Det gjelder uansett hvilken kilde du velger.

 

Det som er bra med Wikipedia er at den ikke legger skjul på at du faktisk må undersøke litt og ikke bare svelger alt som står der rått.

 

Mange feil forekommer i såkalte "seriøse kilder". Men disse tror vi automatisk på fordi vi av en eller annen grunn er lært opp til å ikke være kritiske til det vi leser.

Lenke til kommentar
Det jeg lenge har lurt på er hvorfor alle de SS-folka flyktet akkurat til sør-Amerika, nærmere bestemt Brasil. Noen som vet hvorfor?

6166549[/snapback]

Jeg er faktisk ikke helt 100% sikker, men om jeg skal si det jeg tror og husker fra det jeg har lest så var det noe med at veldig mange sør-amerikanere sympatiserte med nasjonalsosialistene og var selv veldig motstandere av jødene, det er iallfall det jeg tror :hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg lenge har lurt på er hvorfor alle de SS-folka flyktet akkurat til sør-Amerika, nærmere bestemt Brasil. Noen som vet hvorfor?

6166549[/snapback]

Jeg er faktisk ikke helt 100% sikker, men om jeg skal si det jeg tror og husker fra det jeg har lest så var det noe med at veldig mange sør-amerikanere sympatiserte med nasjonalsosialistene og var selv veldig motstandere av jødene, det er iallfall det jeg tror :hmm:

6166594[/snapback]

 

Det var bare generelt vanskelig å finne dem der. Og ja det var sympatisører der, Pinoche brukte nazister til å bygge fangeleirer, ettersom de hadde erfaring med konsentrasjonsleirer.

Lenke til kommentar

Mhm. Samtidig som den er spennende, gir den et detaljert bilde av hvordan soldatene hadde det under kampene. Spesielt delen om november/desember 1942 (eller var det da?), da tyskerne på det minste var 100 meter fra Volgas bredd. Hvordan da russerne klarte å overleve nede i det som såvidt kan kalles ruiner av en by. Beskrivelsen av operasjon Uranus i januar neste år. Midt på natten og det er helt stille. Plutselig hører du Katusja-rakettene hvine over himmelen, et bomardement hadde aldri tyskerne sett maken til! En time senere kommer det en arme med gærne russere på ponnier med maskinpistoler og skyter ned alle som kommer i deres vei. Rett bak kommer tankene, hvor det sitter folk oppe på taket og skyter ned. Ahh, herlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...