Gå til innhold

Streik - noe stort tull!

Anbefalte innlegg

Streik er noe stort tull i samfunnet slik det funker i dag! Streik treffer tredjeperson mye hardere enn arbeidsgiverene (vedder på at KS sitter og gleder seg til streiken når de kan spare penger til lærerlønn)

Jeg er statsansatt og fagorganisert, men kommer til å melde meg rett ut av fagforeningen dersom den blir med på streik i år. Ikke at det at jeg streiket ville rammet noen som helst andre enn meg (jeg har deadines og møter med andre folk, til dels i utlandet)

‘Vi kan ikke sette opp noe ekstra, fordi det vil være å blande oss inn i konflikten” sies det, når det blir nevnt å sette opp ekstra bussruter for å avhjelpe situasjonen ifm fergestreiken på Nesodden.

Pisspreik! Å sette opp ekstraruter vil fremfor alt hjelpe de som rammes uskyldig. For de streikene arbeiderene vil det bare være en fordel, da en konkurent tjener mere penger under streiken og arbeidsgiveren får et ekstra insentiv til å få en slutt på streiken, eventuelt, dersom arbeidsgiverene mener at dette ikke er riktig, kan de jo sikkert klare å få til en eller annen avtale om hvordan den typen overskudd skal behandles.

Hvor mange mennesker er det som får dagene sine totalt ødelagt, eventuelt blir permitert fra jobb pga streik?

Jeg mener at fagforeninger har en viktig plass i arbeidslivet, som et ordnet bindeledd mellom ansatte og ledelse og som en mulighet for større yrkesgrupper å få markert sine meninger på tvers av arbeidssteder.Når streik brukes som et våpen i de vanlige lønnsforhandlingene opplever jeg det som forulempede barn som roper ‘Jeg vil ikke snakke med deg’ og stenger seg inne på rommet sitt. Dette er en oppførsel som fremfor alt skader forholdet mellom ansatte og arbeidsgivere.

M. (Oppgitt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streik er ikke det første man setter i gang, men siste utvei dersom partene absolutt ikke greier å komme til enighet. Du sier at det ikke påvirker arbeidsgiver, men det er feil. Ta f.eks SAS-streiken. Riktignok påvirket det haugevis av flypassasjerer, men det ga også SAS et utrolig dårlig rykte. Nå velger passasjerer andre flyselskaper dersom det er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig men trådstarter. Streikeretten missbrukes i stor grad i dag. Streik ser ut til å brukes som standard verktøy i lønnsforhandlignene, og streikene kommer regelmessig hver eneste vår.

Etter min mening brude fagforeningenes primære rolle være å støtte det enkelte medlem i vanskelige situasjoner, slik som i konflikter på jobb, og ved arbeidsledighet og etterutdanning.

Fagforeningene burde revurdere sin rolle.

----

darkness, streik burde være siste utvei. Men i praksis i dag så ser det langt fra ut som om det er siste utvei, men et generelt maktmiddel som missbrukes for å få vilja si.

Lenke til kommentar

@darkness: Mulig jeg uttrykte meg uklart, jeg mener at ofte vil en streik nesten ikke ramme arbeidsgiver, spesielt med streiker i offentlig sektor, hva taper KS på at lærerene streiker? Selvfølgelig, en streik kan ramme arbeidsgiver, både i form av tapt fortjeneste og dårligere rykte (jf SAS), men hvorfor skal 3.person lide for det? Hva med de som får ferie ødelagt eller taper penger eller får andre problemer pga et eller et annet jobbmøte man mistet?

Enig med JBlack, har hatt glede av medlemskap tidligere ifm rotete arbeidskontrakter og er nå oppe i en sak hvor jeg assisterer en på jobben som har noe problemer, men jeg har blitt så forbanna så mange ganger på streiker at jeg ikke lenger vil være med i en fagforening som vil bruke det som et virkemiddel i normal lønnskamp.

M.

Lenke til kommentar

Synes det er streik i alle yrker hvert år jeg. Jeg mener selvfølgelig at hvis noen velger å nekte å arbeide så påfører de bedriften et tap, og bedriften bør derfor kunne ansatte nye mennesker istedenfor. Det er urettferdig at bedriften skal presses (direkte blackmail) og skal bære tapet bare fordi folk er griske og misbruker ordningen.

Når alt kommer til alt så er det VI, forbrukerne, som må dekke tapet bedriften pådrar seg pga streik. De må sette opp prisene på produktene sine for å dekke både tap i perioden det har vært streik, og lønnsforhøyelsen.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
@darkness: Mulig jeg uttrykte meg uklart, jeg mener at ofte vil en streik nesten ikke ramme arbeidsgiver, spesielt med streiker i offentlig sektor, hva taper KS på at lærerene streiker? Selvfølgelig, en streik kan ramme arbeidsgiver, både i form av tapt fortjeneste og dårligere rykte (jf SAS), men hvorfor skal 3.person lide for det? Hva med de som får ferie ødelagt eller taper penger eller får andre problemer pga et eller et annet jobbmøte man mistet?

Enig med JBlack, har hatt glede av medlemskap tidligere ifm rotete arbeidskontrakter og er nå oppe i en sak hvor jeg assisterer en på jobben som har noe problemer, men jeg har blitt så forbanna så mange ganger på streiker at jeg ikke lenger vil være med i en fagforening som vil bruke det som et virkemiddel i normal lønnskamp.

M.

6153432[/snapback]

Hvilke virkemidler mener du fagforeningene skal bruke dersom arbeidsgive nekter å gi fagforeningsmedlemmene bedre arbeidsvilkår?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, jeg lurer på det selv, men streik treffer så mange utenforstående at det er et helt forkastelig virkemiddel. Det er som om jeg skulle gå ut på gata og skjelle ut folk fordi jeg krangler med kona... Dessuten, en rekke ansatte har allerede i dag ingen praktisk nytte av streik. Det var en streik på universitetet for noen år siden hvor noen fra ledelsen sa noe slikt som at 'de kan da fortsette å streike så lenge de vil, vi sparer lønnsmidler på det'

Jeg kan godta streik som et virkemiddel i en konflikt innad i en bedrift dersom det er en eller annen helt spesiel situasjon der, eventuelt som en kortvarig demonstrasjon, men disse bransjebrede streikene i forbindelse med lønnsoppgjøret, nei, det hører industrisamfunnet til og burde vært et forbigått stadium i et samfunn hvor de fleste jobber i tjenesteytende næringer.

Også, streiker bidrar jo ikke akkurat til å skape et bedre samarbeidsklima mellom ledelse og ansatte, man bør jo helst kunne snakke sammen.

M.

Lenke til kommentar

Streik er nødvendig virkemiddel til tider.

I dag er norske arbeidsplasser blant de beste vil jeg tørre å påstå. Hver og en som jobber idag kan blant annet takke arbeidsmiljøloven og fagforeningene for dette.

Men det hviler et enormt ansvar når man har streikerett. Den må ikke misbrukes, da får den motsatt virkning.

Og alvorlig talt, de som mener arbeidsgiver bør få lov å erstatte de som går i streik, det er ikke så enkelt. Når 2000 ansatte f.eks. går ut i streik så er det ikke bare å hente inn nye folk.

Og når 600.000 er organisert i samme fagforening så regn med at om streikeretten blir innskrenket i så måte så vil det komme solidaritetsaksjoner.

Arbeiderne skal ha sin del av kaka, med dagens system så sikrer man til dels dette.

Jeg er statsansatt og fagorganisert, men kommer til å melde meg rett ut av fagforeningen dersom den blir med på streik i år. Ikke at det at jeg streiket ville rammet noen som helst andre enn meg (jeg har deadines og møter med andre folk, til dels i utlandet)

6152450[/snapback]

Dette vil medføre at du ikke får streikepenger og må risikere å bli permittert uten lønn.

Lenke til kommentar
Streik er nødvendig virkemiddel til tider.

I dag er norske arbeidsplasser blant de beste vil jeg tørre å påstå. Hver og en som jobber idag kan blant annet takke arbeidsmiljøloven og fagforeningene for dette.

Men det hviler et enormt ansvar når man har streikerett. Den må ikke misbrukes, da får den motsatt virkning.

6153678[/snapback]

Ja nettop, som jeg skulle sagt det selv. Men disse lønssoppgjørsstreikene som slår ut i hytt og pine år om annet det kaller jeg misbruk av streikerett og fører til at en hel masse uorganiserte får alt som heter fagforeninger langt opp i halsen.

M.

edit: leif på besøk

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Synes det er streik i alle yrker hvert år jeg. Jeg mener selvfølgelig at hvis noen velger å nekte å arbeide så påfører de bedriften et tap, og bedriften bør derfor kunne ansatte nye mennesker istedenfor. Det er urettferdig at bedriften skal presses (direkte blackmail) og skal bære tapet bare fordi folk er griske og misbruker ordningen.

(...)

Så du har mer sympati for bedriftene enn for de enkelte ansatte?

Lenke til kommentar

(...)

6155160[/snapback]

Ansatte trenger bedrifter like mye som bedrfiter trenger ansatte. Ingen tjener i lengden på urimelige krav og urimelig hardkjør for å få presset gjennom kravene sine.

Lenke til kommentar

6153678[/snapback]

Allikevel, "den gang da" handlet ikke arbeiderbevegelsen om å bare stille krav og presse arbeidsgiverne, men også om å vise moderasjon.

I dag ser det ut som om moderasjon er glemt, og fagforeningene ser ut til å ha behov for rettferdiggjøre sin eksistens (og i mange tilfelle ublu medlemsavgifter) ved å stadig kjøre saker av diverse art mot arbeidsgiverne.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mange av sakene som streikes for, men i mange av tilfellene (offentlig sektor) blir streik et virkningsløst virkemiddel, som kun rammer bedriften selv.

Streik fungerte nok bra i industrisamfunnet - dersom folk streiket, så var det bedriften som tapte på det, og ikke kundene (som stort sett kunne gå annetsteds). Litt værre i tjenesteytende næringer, spesiellt i offentlige tjenesteytende næringer, hvor eneste tapende part er de som benytter tilbudet.

Lenke til kommentar

(...)

6155160[/snapback]

Ja. Pengeutpressing er kriminelt i alle andre sammenhenger, så hvorfor ikke i denne?

Lenke til kommentar

(...)

6155160[/snapback]

Ja. Pengeutpressing er kriminelt i alle andre sammenhenger, så hvorfor ikke i denne?

6156281[/snapback]

De ansatte bør også ha et "våpen" for å forhindre pengeutpressing andre veien.

Lenke til kommentar

(...)

6155160[/snapback]

6156281[/snapback]

6156306[/snapback]

De ansatte skal bare være takknemlig for at de har en jobb å gå til. En eller annen stakkar har tatt en stor risiko ved å lage en bedrift også skal han/hun bare bli presset for penger av griske ansatte. Vi har det for godt i Norge med mindre man er rik eller en leder av et slag.

Lenke til kommentar

(...)

6155160[/snapback]

6156281[/snapback]

6156306[/snapback]

De ansatte skal bare være takknemlig for at de har en jobb å gå til. En eller annen stakkar har tatt en stor risiko ved å lage en bedrift også skal han/hun bare bli presset for penger av griske ansatte. Vi har det for godt i Norge med mindre man er rik eller en leder av et slag.

6156316[/snapback]

Sånn sett bør vel eierene bare være glad at noen gidder jobbe hos dem? Wallmart-tilstander er ikke noe de fleste i norge ønsker...

Poenget er: En arbeidstager selger sin arbeidskraft, mens en arbeidsgiver kjøper den. Nevn et annet marked hvor kjøper har enerett på å bestemme prisen?

Lenke til kommentar
De ansatte skal bare være takknemlig for at de har en jobb å gå til.

6156316[/snapback]

Heh. Minner meg om en annen her inne som forleden sa at fangene på guatanamo bay skulle bare være takknemlige fordi de fikk gratis mat, drikke og bopel under oppholdet sitt der. :D

For øvrig er jeg enig med kyrsjo. :)

Lenke til kommentar
Sånn sett bør vel eierene bare være glad at noen gidder jobbe hos dem?

Ja.

Poenget er: En arbeidstager selger sin arbeidskraft, mens en arbeidsgiver kjøper den. Nevn et annet marked hvor kjøper har enerett på å bestemme prisen?

6156436[/snapback]

Selvfølgelig er arbeidskraft en handel. Problemet er bare at i Norge har ikke den ene parten (dvs arbeidgiver) lov til å avslutte handelen hvis han ikke får det han betaler for. Hvis arbeidsgiver kunne sparke ansatte som streiker (dvs ikke leverer det han betaler for) så kan de ansatte streike så mye de vil for min del.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
De ansatte skal bare være takknemlig for at de har en jobb å gå til.

6156316[/snapback]

Hvorfor burde en annsatt være mer takknemlig ovenfor sin arbeidsgiver enn en arbeidsgiver burde være ovenfor sin arbeidstaker, dette er to ledd som avhengige av hverandre for å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...