Gå til innhold

NTLDR is missing

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en server ståendes hjemme med Windows 2003 på og 2 SCSI-disker installert som hoveddisker, dvs. master og slave. På IDE-slotten har jeg en CD-ROM som master. Alt har fungert helt supert, men siden SCSI-diskene bare er på 16GB hver, følte jeg det var på tide å oppgradere litt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette inn en IDE-disk jeg hadde liggende. Hovedkortet har bare én IDE-slot, så derfor satte jeg inn harddisken som slave for CD-ROMen. Jeg startet opp maskinen, og fikk beskjed om at det var gjort noen endringer. Jeg ble sendt til BIOS-innstillingsmenyen, og jeg sjekket at alt var som det skulle være. Harddisken var blitt funnet som secondary slave, og oppstartsdisken var fortsatt, slik som jeg skjønte det i hvert fall, master SCSI-disk. Jeg lagret innstillingene og startet opp på nytt. SCSI-diskene ble funnet (som henholdsvis SCSI 0 og SCSI 1), og de startet opp som normalt, men etter dette fikk jeg opp denne feilmeldingen:

NTLDR is missing.

Press Ctrl + Alt + Del to restart.

Jeg har sett litt rundt på andre forum og her på hw, og jeg ser det er mange som har problemer med bootload ved installering av flere operativsystemer og lignende. Jeg tenkte kanskje at maskinen prøver å starte opp Windows fra IDE-disken, men jeg får det ikke helt til å stemme, siden den er slave OG secondary! (I følge BIOS-innstillingene i hvert fall..) Serveren fungerte helt fint igjen i det jeg tok ut IDE-disken, så jeg vet det er den som er problemet.

Bare så det er sagt, IDE-disken fungerer utmerket. Den sto tidligere i en annen PC jeg har, som slave her også, og den fungerer både med Linux og Windows XP her (prøvde i går). Husker ikke helt hvilken partisjon det er på den, men mener det er NTFS.

Er det noen som kan hjelpe? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTLDR er typisk feilmelding når boot.ini og flere bootfiler ikke finnes på den partisjonen eller disken du starter opp på. Den første partisjonen på oppstartsdisken din (oppstartsdisk velges fra BIOS) som er den partisjonen som inneholder disse boot-filene. ntrdl, ntlr.exe og boot.ini er det vel mener jeg. Dette kalles også systemdisk i Windows-> Enhetsbehandling -> Diskbehandling

Lag en diskett med riktige boot-konfigurasjoner som inneholder alle disse filene.

Har selv trøblet litt med denne så sjekk denne tråden.

Dinside.no har også en fin guide for hvordan man fikser dette. Også forklart med SCSI-disker. Google "boot.ini"

;)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Men det som er, er jo at alt fungerer fint så sant IDE-disken ikke plugget i! Får jo ikke noen feilmelding når jeg plugger ut IDE-disken. Den er jo bare en vanlig disk som ikke skal ha noe operativsystem på seg.  :hmm:

6128202[/snapback]

Det var litt merkelig da, prøvt cable select.

Lenke til kommentar
Men det som er, er jo at alt fungerer fint så sant IDE-disken ikke plugget i! Får jo ikke noen feilmelding når jeg plugger ut IDE-disken. Den er jo bare en vanlig disk som ikke skal ha noe operativsystem på seg.  :hmm:

6128202[/snapback]

har du satt SCSI-disken (boot-disken din) på First priority å BIOS da? Mulig BIOS prioriterer en oppstart fra en IDE-disk istedet for en SCSI. Og derfor får du ingen boot-filer å starte opp fra. Derfor står det NTLDR is missing.

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Har en mistanke om at bios favoriserer IDE disken som "oppstartsdisk". Prøv å sett scsikontrolleren som 1.prioritet under oppstartsrekkefølgen i bios. Klarer ikke å se noen annen mulighet i første øyekast hvis problemet forsvinner når ide-disken plugges vekk.

edit: Nollie var før meg gitt :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jepp, skal sjekke det ut når jeg er i nærheten av serveren igjen. Jeg vet det bruker å være sånn med S-ATA-disker mot IDE-disker, så jeg får se litt nærmere på det. Bare litt rart, for jeg mener at SCSI-diskene sto på first priority. Men det kan jeg ikke huske med sikkerhet akkurat nå. Uansett, takk for tipsene, jeg poster sikkert en reply når jeg har prøvd litt mer :)

Hehe, merkelig at jeg aldri har fått den feilmeldingen før, forresten. Har jo hatt vanvittige problemer med S-ATA-disker før, men har aldri fått en slik feilmelding! Jaja, lærer noe nytt hver dag! :p

Endret av ivarnyland
Lenke til kommentar
Til de som måtte lese denne tråden ellers: "NTLDR missing" betyr nesten aldri at filen mangler, men at Windows plutselig leter på feil sted.

6128535[/snapback]

Riktig det zjulik ;) Takk for at du korrigerte meg litt bedre

Lenke til kommentar
Til de som måtte lese denne tråden ellers: "NTLDR missing" betyr nesten aldri at filen mangler, men at Windows plutselig leter på feil sted.

6128535[/snapback]

Riktig det zjulik ;) Takk for at du korrigerte meg litt bedre

6128564[/snapback]

Ikke mening å korrigere - bare en oppsummering og så har man fått enda en post på telleren :tease:

Lenke til kommentar

NTLDR har flere oppgaver å fullføre før den vil bruke info i boot.ini filen for komme fram til operativ system som skal lastes.

Så jeg vil tro at når man får meldning om at NTLDR i missig så det betyr at NTLDR is missing eller er ødelagt eller at du har rett og slett ikke installert noe operativ system.

Når man montere en disk som er formatert men ikke merket som active, etter POST får man meldning om at det mangler systemdisk.

Hvis man merker disken som activ og prøver å boote så får man meldning at NTLDR is missing.

Og det er jammen sant fordi man har ikke installert noe operativ system enda.

Når det gjelder trådstarter så velger jeg å tro at det må justeres i boot.ini file.

Det letteste vil væra fra recovery consol med å bruke bootcfg switch for å ordne med path til operativ systemet ditt. Å for finne det riktig path så du må bruke map ARC commando

Problemet oppstår på grunn at du installerer en ide disk som kontrolleres fra en annen kontroller og Bios detektere den.

Det er mulig at filen er oppdatert men må forandres på den.

Forbir problemet etter det , se i windows dokumentasjon for hvilke bootfiler er nødvendig hvis scsi () er brukt sammen med multi () i boot.ini file.

scsi () står for kontrolleren som disken er koplet på og ikke selve disken.

Men får håpe at det er bare å forandre i Biosen.

Lenke til kommentar
Så jeg vil tro at når man får meldning om at NTLDR i missig så det betyr at NTLDR is missing eller er ødelagt eller at du har rett og slett ikke installert noe operativ system.

Det kan selvsagt være tilfelle, men i 90% av tilfellene ikke. Feil oppsett i bios, feil kabling, noe galt i boot.ini - som oftest er det slike ting som gir meldingen. At det er denne filen man får melding om, er rett og slett fordi det er den første filen Windows ser etter, der Windows tror at systemet ligger.

Dermed er det nødvendig å gjøre oppmerksom på dette, slik at folk ikke driver og laster ned NTLDR, reformaterer etc, når løsningen er å finne i en helt annen retning.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar

Joda jeg forstår egentlig hva du mener i henhold til problemene som man leser rund i forumet.

Men det er faktisk Partition Boot sector som finner NTLDR ,som loads NTLDR i memory som etterpå starter execution of the boot loader.

Og det er den meldnigen som jeg refererer til.

Men det heile begynner fra den Master Boot Record som er jo uavhenging av operativ systemet. Som har en code , som snakker med bios , etterpå kommer Partition boot sector som er jo avhenging både av det operativ systemet og det file system og som prøver å finne nettop NTLDR.

Det er selfølgelig andre viktige filer i startup fase men vi tar kun NTLDR

Men som sagt jeg forstår hva du henvise til.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Kommer med et lite off-topic innspill her:

Når en harddisk i enhentsbehandling viser page file/side fil (antar jeg det er på norsk). Hva betyr det direkte? Vet at det er et operativsystyem på den, så det er vel noe med det.

Lenke til kommentar

Når en harddisk i enhentsbehandling viser page file/side fil (antar jeg det er på norsk). Hva betyr det direkte? Vet at det er et operativsystyem på den, så det er vel noe med det.

6130203[/snapback]

Virtuel minne for windows, når fysisk minne "tar slutt" så "swapper" windows over til den og bruker den som "reserve" minne i perioder...

Lenke til kommentar

6130203[/snapback]

Virtuel minne for windows, når fysisk minne "tar slutt" så "swapper" windows over til den og bruker den som "reserve" minne i perioder...

6130292[/snapback]

OMG :blush:

Hadde jeg tenkt 2 sek før jeg spurte! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...