Gå til innhold

10dB, 10*sterkere eller 3*sterkere? Høres 2* ?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid blitt fortalt at en økning på 10dB oppfatter vi som dobbelt så høyt. Har også hørt at 3dB egentlig dobler lydstyrken (veldig usikker), bare at vi må ha 10dB for å høre det som dobbelt lydstyrke.

Nå kommer naturfagslæreren min og forteller meg at 10dB økning i lydstyrken er en 10* økning i lydsstyrken. Han forteller det om at vi skulle oppfatte lyden 10* så høyt og, men jeg spurte litt rundt og vi kom fram til at det var en 10* økning i lydenergien, men ikke nødvendigvis 10* økning i hvordan vi oppfatter lyden.

Kan dere forklare og fortelle litt mer om hva som stemmer / ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå du legger til 3 dB til et lydsignal dobler du energien i signalet. Når du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Det betyr ikke annet enn at i f.eks. en forsterker vil effektforbruket øke tilsvarende.

Hva det menneskelige øre angår, så er det ikke et instrument som måler energien lineært. Da stemmer det at +10 dB oppleves dobbelt så høyt. Søk opp "Stevens' power law" for mer info.

Lenke til kommentar

For å effektivt kunne høre det store, dynamiske spektret av lydnivåer, så vil øret ditt "dempe" opplevelsen av lydstyrken når lydene er høye. Dermed kan du høre svært lave lyder, og svært høye lyder.

For å kunne oppere presist med et enormt dynamisk spekter når man bruker tall, så har man utviklet desibel-skalaen. I fysisk, vitenskapelige målinger er det kanskje nesten litt bagatellmessig å tenke over forskjellen i verdiene 0.0001 og 0.001. Men for øret ditt, og hvordan du opplever forskjellen i lydnivået, kan dette ha voldom betydning. Men betydningen trenger ikke engang være merkbar dersom det f.eks er snakk om 1000.0001 og 1000.001.

Derfor er det mere logisk å bruke en skala som fungerer eksponentielt. :)

Akkurat som opplevelsen av lydnivå, så blir denne desibel-skalaen mere upresis når nivået stiger.

Triva: Samme fenomen finner man i alle sanser. F.eks:

Noen legger en liten ting i hånda di som veier 100 gram. Du vil enkelt kjenne økningen av vekta i hånden din. Men dersom du allerede har 10 Kg liggende i hånda, og noen legger på 100 gram til, så vil du ikke merke dette.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at desibelskalaen er en enhet som også blir brukt til andre former for forsterkning enn lyd... f.eks. innen kybernetikk.

dB = -20log(forsterkningen)

(tror jeg, men Feynman har fått meg til å bli usikker i en annen tråd)

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Som en liten kuriositet kan jeg nevne at desibelskalaen er en enhet som også blir brukt til andre former for forsterkning enn lyd... f.eks. innen kybernetikk.

dB = -20log(forsterkningen)

(tror jeg, men Feynman har fått meg til å bli usikker i en annen tråd)

6133893[/snapback]

I et område dB skalaen har stor nytteverdi er effektbudsjett i kommunikasjonsteknologi. Tenk deg en datalink med mange tapsledd og en haug med forsterkere. Å konvertere til dB skala kan man bare addere og substrahere alle tap og forsterkninger. Dette blir mye enklere enn å jobbe i vanlig skala hvor man måtte gange og dele.

Store dynamikkområder er bedre å representere med dB skala. Vi mennesker liker ikke alt for store/små tall.

Men dB kan ofte være forvirrende.

dBV, dBm, dBi, dB kan forvirre ganske mange. Særlig 10mV = -40dBV og 10mW = 10dBm ...

Lenke til kommentar
For å effektivt kunne høre det store, dynamiske spektret av lydnivåer, så vil øret ditt "dempe" opplevelsen av lydstyrken når lydene er høye. Dermed kan du høre svært lave lyder, og svært høye lyder.

For å kunne oppere presist med et enormt dynamisk spekter når man bruker tall, så har man utviklet desibel-skalaen. I fysisk, vitenskapelige målinger er det kanskje nesten litt bagatellmessig å tenke over forskjellen i verdiene 0.0001 og 0.001.

Det jo tross alt en 10x forskjell, så selv fysikere avskriver ikke den. Med mindre det er uannsett er snakk om "for smått til å være interessant" da... Kommer ann på hva man måler.

Men for øret ditt, og hvordan du opplever forskjellen i lydnivået, kan dette ha voldom betydning. Men betydningen trenger ikke engang være merkbar dersom det f.eks er snakk om 1000.0001 og 1000.001.

Derfor er det mere logisk å bruke en skala som fungerer eksponentielt. :)

Akkurat som opplevelsen av lydnivå, så blir denne desibel-skalaen mere upresis når nivået stiger.

Her ligger forskjellen mellom mp3, wma (?), waw, etc. og ogg - ogg bruker flyttall, dvs. en mantisse a ganget med en eksponent b^c (hvor b er et fast tall - kansje e?) slik at lydnivået i hver sample blir

a*b^c

Slik kan ogg representere et langt bedre dynamisk spekter innen en fil ved samme datarate enn f.eks. mp3, noe som får det til å høres mye diggere ut. Problemet er at du må ha flytalls-prosessor for å dekode det, noe mange smådingser ikke har...

Triva: Samme fenomen finner man i alle sanser. F.eks:

Noen legger en liten ting i hånda di som veier 100 gram. Du vil enkelt kjenne økningen av vekta i hånden din. Men dersom du allerede har 10 Kg liggende i hånda, og noen legger på 100 gram til, så vil du ikke merke dette.

6130960[/snapback]

Lenke til kommentar
Det jo tross alt en 10x forskjell, så selv fysikere avskriver ikke den. Med mindre det er uannsett er snakk om "for smått til å være interessant" da... Kommer ann på hva man måler.

6148408[/snapback]

Har jeg misforstått noe siden du retter på meg her? :hmm:

Poenget mitt var hvertfall desto større dynamikk, jo mindre interresant er de små tingene. Logaritmer er jo bare en forenklet måte å skrive veldig store og små tall på.

Her ligger forskjellen mellom mp3, wma (?), waw, etc. og ogg - ogg bruker flyttall, dvs. en mantisse a ganget med en eksponent b^c (hvor b er et fast tall - kansje e?) slik at lydnivået i hver sample blir

a*b^c

Slik kan ogg representere et langt bedre dynamisk spekter innen en fil ved samme datarate enn f.eks. mp3, noe som får det til å høres mye diggere ut. Problemet er at du må ha flytalls-prosessor for å dekode det, noe mange smådingser ikke har...

6148408[/snapback]

OGG er er filformat slik som AVI, men ikke en enkoder slik som f.eks Vorbis (i OGG) eller Xvid (i AVI) :p

Forøvrig gir vel ikke 32-bit FPP automatisk bedre lydkvalitet, da spesielt når orginalkilden mest sannsynelig var i vanlig 16-bit PCM. Men det kan jo gi fordeler å konvertere mellom under enkoding eller dekoding.

Hovedforskjellen slik jeg har fått forstått det av Hydrogen Audio er at Vorbis er langt mere analog i metodene sine som gjør den mindre "digital" slik som f.eks mp3. Også kan Vorbis ta vare på langt høyere frekvenser i lyden i forhold til mp3 ved lavere bitrates, som gir friskere lyd ved disse bitratene.

Hydrogen Audio Wiki. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

står en del om dette i en av lærebøkene vi bruker på skolen.

har scannet de sidene som handler om desibel, dere får se om dere får noe nytte av sidene :)

EDIT: ble veldig store bilder, beklager det

post-36952-1148250299_thumb.jpgpost-36952-1148250334_thumb.jpgpost-36952-1148250369_thumb.jpg

post-36952-1148250405_thumb.jpgpost-36952-1148250435_thumb.jpgpost-36952-1148250474_thumb.jpg

post-36952-1148250502_thumb.jpgpost-36952-1148250532_thumb.jpg

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Desibel er ett eksponensiellt forhåndstall ja, og blir brukt på mange områder. Desibel er en av tingene mange rett og slett ikke forstår, og ofte kommer med feilaktige uttaler om. Feks når folk sier: "Jeg spiller 100dB med det nye annlegget mitt". Jaha, tenker jeg, du spiller 100'000 ganger høyere enn hva da?

Dermed kommer skalaer som dBV, dBm, dBi, dBa inn, hvor referansen er satt.

Forøvrig kan ikke 10dB regnes som en dobbling av lyden vi hører, da øret har forskjellig følsommhet for forskjellige frekvenser. Ofte snakker vi om phon (dBSPL) når det gjelder lydstyrke.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure_level feks. :)

Lenke til kommentar
Nå du legger til 3 dB til et lydsignal dobler du energien i signalet. Når du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Det betyr ikke annet enn at i f.eks. en forsterker vil effektforbruket øke tilsvarende.

Hva det menneskelige øre angår, så er det ikke et instrument som måler energien lineært. Da stemmer det at +10 dB oppleves dobbelt så høyt. Søk opp "Stevens' power law" for mer info.

6124446[/snapback]

synest du tar det litt for enkelt her, selv er eg ikkje ekspert på området, men vertfall når det gjelder jordskjelv, så er 6 dobbelt så masse som 5 på "rishters" skala

"rishters" = uttale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...