Gå til innhold

Tvunget til bunad på 17mai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, der er jeg enige med de. Hun kan gjerne gaa i drakten sin resten av aaret, men paa 17. mai synes jeg folk kan ha paa seg noe fint uten betydning (ergo "vanlige penklaer") eller norsk folkedrakt. Det aa mote opp i drakt fra India (?) blir rett og slett feil. Man kler seg da etter anledningen.

Lenke til kommentar

Jeg syns hun kan gå i hva hun vil. Norge er tross alt et land der det er ytringsfrihet og religions frihet. Når vi feirer Norge feirer vi jo også de verdiene Norge er bygd på. Da synes jeg at det blir feil å "tvinge" folk til å gå med et spesielt antrekk.

Lenke til kommentar
Jeg syns hun kan gå i hva hun vil. Norge er tross alt et land der det er ytringsfrihet og religions frihet. Når vi feirer Norge feirer vi jo også de verdiene Norge er bygd på. Da synes jeg at det blir feil å "tvinge" folk til å gå med et spesielt antrekk.

6114534[/snapback]

Enig, å detaljstyre folks bekledning er noe som tilhører fortiden og diktatursamfunn.

Neste syttende mai må alle stille med swastikakors og marsjstøvler. ^^

Lenke til kommentar

6114534[/snapback]

Indeed.

"Nå skal vi feire frihet ved å ikke gi folk friheten til å kle seg som de vil!"

Lenke til kommentar
Nei, der er jeg enige med de. Hun kan gjerne gaa i drakten sin resten av aaret, men paa 17. mai synes jeg folk kan ha paa seg noe fint uten betydning (ergo "vanlige penklaer") eller norsk folkedrakt. Det aa mote opp i drakt fra India (?) blir rett og slett feil. Man kler seg da etter anledningen.

6114493[/snapback]

Så min nabo som er fra Telemark skal ikke få stille i sin praktfulle Telemarks-bunad i toget her i Bergen siden det symboliserer at han ikke er bergenser? Hva med svensken litt lenger ned i gata? Skal han ikke få lov til å gå i svensk folkedrakt?

Man pynter seg for å markere høytid. Og da tar man på seg det fineste man vet. Så også i dette tilfellet. Dette er snakk om en vel integrert kvinne som har lært seg språk og skikker og norsk politikk, og er aktiv der. Hun ville bruke norsk folkedrakt i den offisielle delen av arrangementet, og så skifte til sin egen festdrakt for å markere at hun feiret høytidsdagen både med hjerte og hjerne. Strålende, synes jeg.

Innvandringen fører med seg masse alvorlige problemer. La oss ta fatt i dem, istedet for å hetse de som faktisk ønsker å sette pris på sitt nye hjemland og feire det med oss.

Geir :)

Lenke til kommentar
Når man representerer en bedrift eller kommune eller lignende, så følger man retningslinjene som blir gitt derfra.

Hva man gjør på fritiden er selvsagt opp til den enkelte.

6115464[/snapback]

...men spørsmålet er hvorfor kommunen gir de retningslinjene som den gir.

Lenke til kommentar
Når man representerer en bedrift eller kommune eller lignende, så følger man retningslinjene som blir gitt derfra.

Hva man gjør på fritiden er selvsagt opp til den enkelte.

6115464[/snapback]

...men spørsmålet er hvorfor kommunen gir de retningslinjene som den gir.

6115507[/snapback]

Godt poeng. :p

Men jeg ser av artikkelen at tidligere vedtak er bunad for kvinner. Det er altså ikke forbud mot indisk antrekk, men påbud om bunad som er saken. Og hvis det var greit tidligere, hvorfor er det ugreit nå? Er det egentlig relevant at det går ut over en med indisk bakgrunn?

Lenke til kommentar

De hadde vel ingen indere i kommunestyret før da, og dermed var det ikke noe problem at festantrekk var likestilt med norsk bunad. Man merker ikke hvor skoen trykker før man har den på foten, vet du...

Edit: Og det er ikke noe galt i å stille spørsmål ved antikverte bestemmelser. Hadde ingen spurt hadde det norske storting fortsatt bestått av bare menn av bedre stand, og jøder hadde ikke hatt adgang til Norge. Uten sammenligning forøvrig.

Siden de fleste partiene synes dette var greit, kan vi vel håpe på at reglene blir endret til neste år.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Skal vi tillate jeans og t-skjorte også? Eller bukse og blazer?

Jeg mener hvis man først skal lette på antrekket, slik at man ikke lenger er kledd etter nogen lunde samme kodeks, så kan man vel tillate andre alternativ også?

Noe av bakgrunnen for retningslinjene er antagelig at man skal fremstå som samlet vil jeg tro?

Jeg ser ingen stor krise at noen bruker sommerkjole, noen indisk festdrakt og andre bunad, men jeg ser heller ikke noe stort poeng i det? Jeg kan ikke forstå at det er noe problem at denne damen en gang i blant må ikle seg en bunad når hun representerer kommunen hun jobber i?

Jeg synes ikke viskal bli så politisk korrekte og så redd for å tråkke minoriteter på tærne at vi må ty til særbehandling og er nødt til å endre på tradisjoner.

Lenke til kommentar

Nei, dette var sannelig trist lesning.

Svært få av våre nye landsmenn går i tog på 17. mai. Straks noen ønsker å gjøre det, da skal vi forby dem å iføre seg egne klær!

Norge er allerede et voldsomt fargerikt land. La oss ikke prøve å skjule det. Denne damen bør taes imot med åpne armer, ikke mobbes ut fordi hun forsøker å tilegne 17. mai-toget nye farger. Hallo, bunad og indisk drakt?! Det er jo aldeles strålende! Det kan faktisk ikke bli bedre.

Lenke til kommentar
Nei, dette var sannelig trist lesning.

Svært få av våre nye landsmenn går i tog på 17. mai. Straks noen ønsker å gjøre det, da skal vi forby dem å iføre seg egne klær!

6115890[/snapback]

Nei, det er ikke det saken handler om. Det handler om et representant for kommunen som ikke vil gå kledd slik som resten av representantene.

Det har strengt tatt ingen ting med nye landsmenn å gjøre. Det kunne likegjerne vært en nrodmamm som ønsket å gå i jeans og t-skjorte.

Lenke til kommentar

Jess, jeg det gikk urespektabelt fort i svingene under lesingen av artikkelen. Uansett synes jeg man bør oppheve slike regler. Det er utrolig gammeldags. Denne kvinnen bør være et ideal for andre fremmedspråklige. Hun er en oppegående ung dame som kan språket, er politisk engasjert, osv. Det er virkelig kjempebra, og det er synd at hun ikke skal få lov å gjøre sin inder til kjenne i klærne når hun feirer Norge med sine norske medpolitikere. Hun har allerede gjort mye for Norge, og å presse på henne ytterligere norskhet på denne måten er derfor feil. Det er kjempefint med indere i kommunestyret, og de bør få lov til å kle seg i noe som tilhører dem og deres bakgrunn, i stedet å for å tvangsiføre dem noe så fremmed som en bunad. Husk at bunaden er vel plantet i folkesjelen og at 99% av politikerne (som er norske) derfor ikke har noe problem med slike regler. For henne er bunaden helt fremmed. La henne i stedet vise hvor hun er i fra, og hva hun har klart å oppnå som inder i et vestlig land.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Det handler om lederen for 17.mai-komiteen som absolutt vil gå likt kledd som de andre i den ofisielle delen av programmet, men som så kunne tenke seg å skifte til sin festdrakt før hun går i toget etterpå. Og noen forstokka gamle gubber som lager så mye baluba om det at de andre partiene ikke tør stå på sitt.

Og nei, det er ikke det samme som jeans. En sari er et festplagg og viser samme respekt for høytiden som en bunad. Det gjør ikke jeans, hverken i Norge eller India.

Dette har ikke noe med å være politisk korrekt å gjøre. Det har noe med helt alminnelig folkeskikk og respekt å gjøre. Noe hun viste ved å spørre pent, og akseptere avgjørelsen når hun fikk nei, mens motstanderne fra gubbepartiene definitivt kunne trengt et kurs i det.

Lenke til kommentar

6114534[/snapback]

Joda, her har vi igjen ytringsfrihetens navn i en tekst. Hvor var ytringsfriheten da Muhammed karikaturene var ute å vandret? Da var det plutselig krenkende, blasfemisk etc. You name it. Og 17 mai har ingen ting med religion å gjøre, det er vår dag, norges dag. Vår nasjonal dag.

Vi feirer 17 mai fordi Norge ble et selvstendig land da. Vi ble frigjort. Det er snakk om Norge her, ikke India eller noen andre land, men Norge.

Jeg finner det rett og rimelig at de ikke får ha på seg nasjonal antrekke til sitt hjemland, for det er ikke deres hjemland som skal feires, men Norge. Hadde vi fått had på oss vår nasjonal drakt på deres nasjonal dag? I dont think so.

Hvorfor skal vi hele tiden bøye oss i støvet og opprettholde "ytringsfriheten" når vi selv aldri får se noe av den? Om vi tråkker en utlendig på lilletåat så blir det helvette over alt. Men vi skal la oss tråkke på konstant.

Jeg hører hele tiden det derre forbanna tøvet "vi er ytringsfrihetens land" når det kommer til noe som skal gagne DEM. Men så snart vi sier en ting som kanskje kan være litt støtende for utlendinger, så er det farsken meg ikke snakk om mye ytringsfrihet.

Nei, jeg synes det er fint at de ikke får ha på se andre nasjonale drakter på vår nasjonale dag. Vi er Norge, og vi feirer Norges nasjonale dag 17 Mai. Om du skal ha på deg en nasjonal drakt, så er det Norges nasjonale drakt du skal ha på deg, for det er Norge som skal feires.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...