Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Asrock 939Dual SATAII


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er jeg langt nede. Problemene vil ingen ende ta. Har prøvd med SATA-kontakt, og SATAII-kontakt. se Asrock-tråden: Asrock 939 Dual SATAII

 

Kort fortalt, har kjøpt alt nytt (se de siste sidene i tråden for specs), HK kjøpt for noen måneder siden, men ubrukt siden da. Satte alt inn og startet opp. Problemer umiddelbart. Den vil ikke installere windows. Nå har jeg klart å installere windows, lastet driver fra floppy v/installering av xp. Men ikke uten komplikasjoner, for etter reboot når filene er lastet inn før installering, kommer jeg til windows-logoen hvor den stopper rett før windows installasjon-momentet. Om jeg så fysisk slår av pcen, og starter den igjen, kommer installasjonen igang (Unormalt 1). Når den så er ferdig med det, kommer jeg til windows, men etter noen booter (drivere lagt inn), så kommer jeg til samme stadiet. Windows-logoen, den nærmer seg XP, men den stopper. Ingen verdens ting skjer. (unormalt 2)

 

Har kunne testet systemet et par ganger, og kjørte 3dmark05: 8400+. Så når det fungerer, fungerer det godt. Har dog lyst på å kunne ha en pc uten reinstallasjon hver dag, for jeg kommer ikke inn når den henger seg v/windows laster-logoen.

 

Noen ting har jeg merket meg. Ved installering kan jeg lese: harddisk 0 på Id 0 på buss 0. Uansett om jeg kjører på SATA/SATAÌI. (om det kan være problemet)

 

Vennligst hjelp! skal jeg kjøpe nytt hk? (og da handles det asap, det har vært den verste uken siden nyttår) :cry:

Endret av Hombleracer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asrock 939 dual sataII

Amd Athlon 64 3700+

samsung spinpoint 200gb sataII

corsair value s PC3200 DDR-DIMM 4x512mb RAM

Hiper 480w PSU

XFX 7900gt 520m

 

alt virker å være i orden (foruten v/install), når den er i windows. Men svært ofte v/reboot evt restart, vil den ikke helt inn til XP. Den slutter å jobbe, og låser seg med tilhørende svart skjerm. ikke ved hver boot, men ofte. minnet virker ok, i og med at 3dmark er kjørt med gode resultater, sammenliknet med kamerat som har tilsvarende system. Minnet og harddisken trøblet ikke på forrige HK, MSI med intel celeron d 2,66 cpu. prøvde psu der også, alt smooth. er i villrede. ved låsing i boot vil den ikke inn til windows, uansett hva jeg gjør (sikkermodus, forrige innstillinger som fungerte etc)

 

om jeg ikke får den stabil, hvilket hk er godt, stabilt, enkelt og billig? da handler jeg i morgen. har trøblet en uke nå. lei, mildt sagt.

Endret av Hombleracer
Lenke til kommentar

du kan glemme å kjøre sata-2 som boot bare så det er sagt, noen mener det går ved å installere windows som sata-1, deretter oppdatere sata-2 drivere så koble om. så skal det bootes fra sata-2.

 

for at sata-2 hd du har skal kunne bootes med, må du sette antageligvis en jumper i HD som gjør at den blir sata-1 mode, noen sier at i teorien så skal en unngå dette, alikevel så følger det med små anvisninger til jumper settings. jeg ville prøvt dette. hvis det da blir problemer, er det bare å boote fra en IDE hd, evt kjøpe en 40gb/80gb.

 

så i bios, oppdater bios hvis du kan.

i bios må du aktivere det som skal aktiveres, hos meg blir sata-2 lest som scsi removable device.

 

SATA controller and have to be jumpered to limit transfer rate to 1.5Gb/sec.

istedenfor 3gb. det må du finne ut av snarest.

 

 

les kansje her

http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_21606894.html

 

 

du får begynne med å spørre andre på hardware/hovedkort om de har lappen enda om det står hva jumper settings til sata2 til sata1 til samsung.

eller har du lappen der det står på?

maile evt shg

samsung

http://www.samsung.com/Products/HardDiskDr...=Specifications

er lignende problem.

 

enten sette jumper selv, hvis du har eller få en, evt dataforhandler kan sette den fra sata-2 til sata-1 skal være rimelig.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

hvorfor fungerte alt smertefritt med samme hd på gamle oppsettet da? hadde MSI 865PE NEO2-V, uten støtte for sataII. på intel celeron D 330 2,66. alt gikk som på skinner der, aldri noen problemer. men på dette hk, så må jeg restarte (med power-knappen) etter at installasjonsprogrammet har kopiert filene til mappene og den har bootet igjen, før selve installeringen begynner. den vil ikke begynne automatisk. det er det første problemet. og da kjører jeg på sata1-kontakten. og har lagt inn sata-driver før installasjon (med f6). kommer ingen vei jeg, noen flere som har tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...