Gå til innhold

[løst]Diskusjon rundt bruk av pm og administrators tilgang til pm.


Anbefalte innlegg

Siden du spør meg direkte så får jeg svare.

Ingenting hadde vært feil om det var så enkelt som du sier,feilen oppstår imidlertid når feks en mod bruker ting du har sagt/informert om i PMer mot deg i en gitt situasjon, slikt annser jeg som missbruk av tilit mellom mod/bruker .

6080075[/snapback]

 

 

Dette er nå avhengig av pm'ens formål. Er det f.eks. en klage på moderering er det en naturlig ting å ta dette videre til moderatorteamet eller forumstyret for innspill. Kanskje jeg bare er litt forvirret her, har dette noe med saken med Datatilsynet?

 

Enkelte adminsitratorer på forumet har også tilgang til pm. Får jeg en klage eller reaksjon på moderering på pm er det ikke unormalt at den deles med en annen moderator for å få innspill.

 

Mange modereringer blir gjort i felleskap etter vurdering fra flere mods, om informasjon på pm er relevant så blir den delt (relevant er nøkkelordet her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er nå avhengig av pm'ens formål. Er det f.eks. en klage på moderering er det en naturlig ting å ta dette videre til moderatorteamet eller forumstyret for innspill. Kanskje jeg bare er litt forvirret her, har dette noe med saken med Datatilsynet?

 

Nei ikke direkte med saken til Datatilsynet egentlig, men om en får tilbake kommentarer/betroelse eller hva en vil kalle det som en har utvekslet med en admin/mod i noe man trodde var en fortrolig samtale og dette da kommer i retur fra en helt annen peson og egentlig ikke har noe med saken å gjøre,det er da en begynner å tvile på hvordan opplysninger behandles og om de florerer fritt for alle .

 

At vi kan være uenige på PM og at temp kan bli høy,det vet både du og jeg, at det så i kampens hete kan falle STORE ord begge veier vet vi begge to.

At du imidlertid evnet å beklage dette er prisverdig og jeg har heller ikke problemer med å beklage mine STORE ord i den saken . (Håper ikke dette er upassende å skrive her)

Slikt skjer i en opphetet diskusjon mange steder og en må da bare evne å kunne se tilbake på slikt å beklage og muligens lære litt av det.

Dette sier jeg bare så du ikke tror det er den saken jeg mener, siden du sier du er litt forvirret .

Det som er viktig er at begge parter evner å slakke tøylene litt å stige ned av sin høye hest å vurdere om det virkelig var så ille som det så ut som, og som jeg har sagt tidligere så synest jeg at modteamet har en tendens til å bli sittende .

Lenke til kommentar
Jeg mener mod skal ha adgang til både advarsler og til PMer som sendes med beskyldninger/sjikaner og at straffen bør være lik uansett om sjikanen/uthengingen skjer på forum eller via PM.

Da vil jeg sende spørsmålet tilbake. Er du enig i det?

Jeg er ikke enig i at krangler på PM kan sidestilles med offentlige krangler. Det ville jo være helt absurd.

 

Derimot er det jo slik at når man sender en privat melding til noen, så kan de ikke nødvendigvis forvente at innholdet ikke videresendes. Derfor vil jeg anbefale folk som ikke ønsker at innholdet i PMer kan videresendes til f.eks. en moderator å la være å bruke PM. Med mindre det er straffbart for mottakeren å f.eks. vise vanlige brev til andre uten godkjennelse fra avsenderen, men jeg tror ikke det er noen slik lov i dette landet.

 

Men: Jeg synes ikke en moderator/administrator burde kunne lese andres private meldinger uten samtykke.

 

Så med andre ord: En moderator bør kunne ha tilgang til advarsler, men ikke til private meldinger, med mindre den som har meldingen gir den fra seg frivillig.

Lenke til kommentar

Administrator har tilgang til å lese hvilken som helst pm, dette for å unngå mobbin/sjikanering m.m på forumet. Og retningslinjene er klare på det punktet:

 

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

Edit: Admin sjekker ikke dette opp om ikke det kommer inn en klage på det. Moderatorer har ikke denne muligheten.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i at krangler på PM kan sidestilles med offentlige krangler. Det ville jo være helt absurd.

 

Regnet med det ja . Admin har imidlertid gitt utrykk for at sjikane som sendes pr PM kan straffes på lik linje .

 

Så med andre ord: En moderator bør kunne ha tilgang til advarsler, men ikke til private meldinger, med mindre den som har meldingen gir den fra seg frivillig.

 

Det er admin som har tilgang til disse,ikke mod.

Jeg synest uansett att sjikane av andre brukere som sendes på PM bør sidestilles,dette fordi vi har brukere som er "engler" på forumet men ikke nøler med å spy ut sjikane på PM.

Slikt er etter mitt syn dobbeltmoral og skaper frustrasjoner som til slutt går ut over den som ærlig tør stå frem på forumet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg kaller ikke det å angripe folk offentlig for å "ærlig stå frem". Da er det mye bedre å ta det på PM så andre slipper å følge med på tåpelighetene. Det har ingenting med dobbeltmoral å gjøre, men mer med at når to personer krangler så er det av heller liten interesse for alle andre. Jeg vilel faktisk rost en person som eventuelt valgte å ta krangelen fra offentligheten og over til PM istedenfor å fortsette med gnålet foran alle andre :)

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Jeg kaller ikke det å angripe folk offentlig for å "ærlig stå frem". Da er det mye bedre å ta det på PM så andre slipper å følge med på tåpelighetene. Det har ingenting med dobbeltmoral å gjøre, men mer med at når to personer krangler så er det av heller liten interesse for alle andre. Jeg vilel faktisk rost en person som eventuelt valgte å ta krangelen fra offentligheten og over til PM istedenfor å fortsette med gnålet foran alle andre :)

6096958[/snapback]

 

Joda det er greit nok å ta en uoverstemmelse på PM,men når en ikke engang har "kranglet" med personen ei heller har kjennskap til denne,men alikevel velger å sende en PM med direkte ærekrenkende utsagn,da bør det vel reageres,synst du ikke ??

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Alastor,jeg skal ikke svare for andre,men jeg vet at ting som er blitt snakket om i feks PM  og som iallefall jeg trodde var mellom meg og vedkommende plutselig listes opp av en helt annen .

Hvis du sender PM til noen så er det jo ditt eget ansvar. Den kan bestemme seg for å sende den videre til andre, moderator eller ikke, uansett hvor dårlig man liker det.

 

Om akkurat det jeg tenker på er skadelig info for noen eller ikke betyr mindre. Det bare viser at den "flyter" rundt .

6097419[/snapback]

Den hadde ikke gjort det hvis ikke du hadde sendt den.

Lenke til kommentar
Alastor,jeg skal ikke svare for andre,men jeg vet at ting som er blitt snakket om i feks PM  og som iallefall jeg trodde var mellom meg og vedkommende plutselig listes opp av en helt annen .

Hvis du sender PM til noen så er det jo ditt eget ansvar. Den kan bestemme seg for å sende den videre til andre, moderator eller ikke, uansett hvor dårlig man liker det.

 

Om akkurat det jeg tenker på er skadelig info for noen eller ikke betyr mindre. Det bare viser at den "flyter" rundt .

6097419[/snapback]

Den hadde ikke gjort det hvis ikke du hadde sendt den.

6097585[/snapback]

 

Tror ikke du helt vet hva du prater om her.

Jeg snakker her om fortrolige samtaler via PM og som foregår mellom en bruker og en mod eller admin.

Lenke til kommentar
Alastor,jeg skal ikke svare for andre,men jeg vet at ting som er blitt snakket om i feks PM  og som iallefall jeg trodde var mellom meg og vedkommende plutselig listes opp av en helt annen .

Hvis du sender PM til noen så er det jo ditt eget ansvar. Den kan bestemme seg for å sende den videre til andre, moderator eller ikke, uansett hvor dårlig man liker det.

 

Om akkurat det jeg tenker på er skadelig info for noen eller ikke betyr mindre. Det bare viser at den "flyter" rundt .

6097419[/snapback]

Den hadde ikke gjort det hvis ikke du hadde sendt den.

6097585[/snapback]

Tror ikke du helt vet hva du prater om her.

Jeg snakker her om fortrolige samtaler via PM og som foregår mellom en bruker og en mod eller admin.

6097612[/snapback]

Du leste sikkert hva jeg skrev. Hvis du sender PM til noen så er det fare for at de kan bestemme seg for å dele den med andre. Og hvis du snakker med en moderator om noe som er relevant for en sak som angår forumet, hvorfor skulle vedkommende ikke bruke denne informasjonen eller viderebringe den om nødvendig?

Lenke til kommentar
Alastor,jeg skal ikke svare for andre,men jeg vet at ting som er blitt snakket om i feks PM  og som iallefall jeg trodde var mellom meg og vedkommende plutselig listes opp av en helt annen .

Hvis du sender PM til noen så er det jo ditt eget ansvar. Den kan bestemme seg for å sende den videre til andre, moderator eller ikke, uansett hvor dårlig man liker det.

 

Om akkurat det jeg tenker på er skadelig info for noen eller ikke betyr mindre. Det bare viser at den "flyter" rundt .

6097419[/snapback]

Den hadde ikke gjort det hvis ikke du hadde sendt den.

6097585[/snapback]

Tror ikke du helt vet hva du prater om her.

Jeg snakker her om fortrolige samtaler via PM og som foregår mellom en bruker og en mod eller admin.

6097612[/snapback]

Du leste sikkert hva jeg skrev. Hvis du sender PM til noen så er det fare for at de kan bestemme seg for å dele den med andre. Og hvis du snakker med en moderator om noe som er relevant for en sak som angår forumet, hvorfor skulle vedkommende ikke bruke denne informasjonen eller viderebringe den om nødvendig?

6098800[/snapback]

 

Svært som du følger mine innlegg :)

Jeg har gang på gang presisert at jeg annser en PM mellom en bruker og en mod som privat og skal da ikke dukke opp igjen fra en annen person i en annen sak, det bør da i det minste gjøres oppmerksom i regelverket her på forumet at alt en skriver i forumet,på Pm eller under rapporter kan bli brukt mot en. da vet iallefall brukerne dette .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har gang på gang presisert at jeg annser en PM mellom en bruker og en mod som privat og skal da ikke dukke opp igjen fra en annen person i en annen sak, det bør da i det minste gjøres oppmerksom i regelverket her på forumet at alt en skriver i forumet,på Pm eller under rapporter kan bli brukt mot en. da vet iallefall brukerne dette .

 

Har ikke opplevd noe tilsvarende, og håper jeg slipper det.

Jeg mener at PM er å ha en samtale under "fire øyne", og skal ikke brukes hverken for eller mot en. Hvis det derimot brukes eksempler/konklusjoner fra sådanne , bør disse være anonymisert for å beskytte kilden.

Lenke til kommentar
Jeg mener at PM er å ha en samtale under "fire øyne", og skal ikke brukes hverken for eller mot en.
Enig, jeg forventer også at en PM er privat.

 

Skulle jeg f.eks ønske å diskutere en moderators egnethet med en administrator så forventer jeg og aksepterer ikke at den omtalte moderatoren eller for den sakens skyld andre moderatorer får tilgang til denne "fortrolige" samtalen.

Burde være en smal sak å stenge for en moderators mulighet til å se og lese PM'er tiltenkt andre enn han selv og forventer at denne begrensningen innføres umiddelbart.

 

Utestengelser og advarsler bør kun behandles av forumstyret og ikke som en åpen dialog mellom admins, mods, m.fl.

Hvem som er medlemmer av forumstyret bør også visualiseres bedre.

 

Andre ting som bør fikses er de ulike brukergruppene, virker som det er enkelte i bl.a kategorien "bruker" som har moderatorrettigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når vi snakker om private PMs; mener dere samtlige eller kun de mellom bruker og mod/admin?

6099899[/snapback]

 

Jeg mener at samtlige PM er fortrolig samtale mellom to parter.

:)

 

Andre ting som bør fikses er de ulike brukergruppene, virker som det er enkelte i bl.a kategorien "bruker" som har moderatorrettigheter.

 

Enig x 2!

 

EDIT: Det burde vært en statistikk for hvor lange gjennomsnittsinnleggene (uten quote) på de forskjellige forumene er. Da hadde man fått ett bedre bilde av om hvor mye chat og hvor mye skikkelig diskusjon det er.

 

Fant denne på tråden 6 mill. innlegg passert, synes den var interessant.

Ikke fordi jeg selv er så taletrengt ...Jeg er mere å sammenligne med Nils Arne Eggen når han fikk et fotball-spm. fra en journalist: "æ har itj så my å si", for deretter å holde en 2 timers monolog.

:thumbup:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Svært som du følger mine innlegg  :)

Følger dine innlegg? Når du skriver et svar til noen så er det naturlig at de svarer tilbake. Men som regel er innleggene dine ganske så uinteressante. Ja, de er kjedelige, platte og sytete. Men det er hyggelig at du synes det er fint at noen gidder å svare.

 

Jeg har gang på gang presisert at jeg annser en PM mellom en bruker og en mod som privat og skal da ikke dukke opp igjen fra en annen person i en annen sak, det bør da i det minste gjøres oppmerksom i regelverket her på forumet at alt en skriver i forumet,på Pm eller under rapporter kan bli brukt mot en. da vet iallefall brukerne dette .

6099068[/snapback]

Hvis admin kan gå inn og lese private meldinger så bør dette gjøres klart i reglene. Derimot kan jeg ikke se at det er snakk om noe overtramp hvis en mottaker av en PM videresender den. Avsender bør vite at mottakeren ikke er bunde av loven på en slik måte at PMen må forbli mellom dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når vi snakker om private PMs; mener dere samtlige eller kun de mellom bruker og mod/admin?

6099899[/snapback]

 

Jeg mener at samtlige PM er fortrolig samtale mellom to parter.

:)

6099969[/snapback]

Og når PMene består av personhets/rasisme?

6100015[/snapback]

 

Javel, hva så? Har ikke moderator fremdeles mulighet til å straffe vedkommende uten å synde mot integriteten?

Lenke til kommentar
Jeg mener at samtlige PM er fortrolig samtale mellom to parter.

:)

Vel det er de ikke. Om du leser retningslinjene. PM ska ikke brukes til mobbing, uthenging m.m.

 

Det er også slik at admins kan be om å få tilgang til pm eller e-post som er relevant til en klage levert til forumstyret.

Lenke til kommentar

Andre ting som bør fikses er de ulike brukergruppene, virker som det er enkelte i bl.a kategorien "bruker" som har moderatorrettigheter.

6099743[/snapback]

 

Brukermoderator er brukere som har fått moderatorstatus. Det kreves endel for at man får denne statusen.

6100030[/snapback]

Det han mener er at mange av de som har rettigheter på forumet, uansett om de er brukermod eller annet så står det kun "bruker" under avataren... noe som ikke er oppdatert tror jeg, for inni profilen står det f.eks. "Brukermod".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...