Gå til innhold

Enkelt boot spm. (boot.ini config)

Anbefalte innlegg

EVEREST Ultimate edition viser denne infoen over fysiske disker jeg har:

post-69119-1147603101_thumb.jpg

Det er OS COPY x64 som jeg skal boote. Har krongla med dette i flere timer nå og testa mange oppstarter. Sett guiden for DinSide som forklarer ganske godt hva jeg bør skrive på boot også.(boot.ini - google)

Hva verdier skriver jeg ganske kort inn i disk(x), og rdisk(x)-feltene?

Her er min midlertidlige boot. Andre linje er den nye booten(som er feil selvsagt):

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition Copy" /fastdetect

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EVEREST Ultimate edition viser denne infoen over fysiske disker jeg har:

post-69119-1147603101_thumb.jpg

Det er OS COPY x64 som jeg skal boote. Har krongla med dette i flere timer nå og testa mange oppstarter. Sett guiden for DinSide som forklarer ganske godt hva jeg bør skrive på boot også.(boot.ini - google)

Hva verdier skriver jeg ganske kort inn i disk(x), og rdisk(x)-feltene?

Her er min midlertidlige boot. Andre linje er den nye booten(som er feil selvsagt):

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition Copy" /fastdetect

6100175[/snapback]

Hvorfor skal du ha verdi på disk(x).

Hvis du har copy x64 på en annen disk enn det som er default så du må angi det i rdisk(x). Partitions nr blir da nr som partition har på rdisk.

Og den linje skal komme som nr 1 under [operating systems]

Men er alle diskene koblet til samme kontroller eller ?

Kan du (uansett hva everest sier) si hvor er de partitionene plassert på diskene og hvilket partition er den default?

Lenke til kommentar
Men er alle diskene koblet til samme kontroller eller ?

Kan du (uansett hva everest sier) si hvor er de partitionene plassert på diskene og hvilket partition er den default?

Ja seff :p I Enhetsbehandling/Manage. Everest Viser riktig selvsagt. Men noen annen måte å finne partisjons-nummer osv finnes ikke utenom everest.

Disk 3 som vist på bildet, er en S-ATA disk, som dermed betyr at den ikke er tilkoblet til samme kontroller som IDE-diskene(1 og 2)? Har dermed stusset litt på om jeg skal ha en verdi på disk(x). Har prøvd med disk(0) og rdisk(2) og rdisk(3) uten fungerende boot.

Kan også hende det er noe feil med kopien jeg har laget av tidligere OS. Alle boot-filene står i stasjon C: som selvsagt er første partisjon på første IDE-disk. Likevel så er ikke C: det jeg kjører på nå, men E:.

...Og den linje skal komme som nr 1 under [operating systems]...(..)

Hvorfor er det nødvendig? Skal prøve å finne en boot-config som fungerer på kopien før jeg fjerner den første partisjonen min. Hvor det står skal jo ikke ha noen vesentlig betydning. Velger jo manuelt boot ved oppstart selvsagt :roll:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Ok , !

Du trenger ikke noe Everest for å se disker eller partisjoner.

Til det kan du bruke Diskpart verktøy som du har, med diverse kommandoer

Du vil da oppdage med det første at disk nummerering er litt annerledes.

Det vil si at disk nr starter fra 0 og oppover og ikke fra 1. I ditt tilfelle blir det Disk 0, Disk 1 og Disk 2 (hvorav Disk 0 = Disk 1 på Everest).

Med Diskpart vil du se partisjonene på diskene eller om du velger å se under volums liste. I tillegg kan du med kommando map i recovery consol få opplyst om det.

Nå hvis jeg har forstått riktig, er følgende gjeldende:

- Du har 3 disker, 2 på IDE og en på Sata.

- Disk 0 på IDE er ditt system Disk som åpenbart har mange partisjoner og hvor Partisjon 3 er boot partisjon. (Windows er der)

- Hvis alt var i orden med Partisjon 1 på Disk 2 (disk 3 på Everest) vil boot.ini vært oppført med –multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\windows= "Windows XP Professional x64 Edition Copy"………, i tillegg til andre og du kunne velge operativ system mellom IDE og SATA.

- Da går jeg ut fra IDE og SATA kontrolleres av en kontroller. (vannlig hos de fleste)

Hvis systemet ikke kan boote når du velger alternativt x64 Copy så er det enten feil med boot partisjonen eller at kontroller til SATA kanaler er en annen. Men det vet du selv.

Hvis det er slik at x64 Copy er ikke skadet og du kan velge alternativet under oppstart så er det ikke annet enn å forandre boot.ini slik:

[boot loader]

Timeout=30 ”eller mindre hvis du vil”

default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\windows

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\windows=”Microsoft Windows……………

Det betyr jo at du vil væra avhenging at Disk 0 er system disk.

Ellers er litt usikker hva du mener ”at du vil boote fra x64 Copy ”

Hvis du skal boote direkte fra Disk 2 , så den må merkes som active, den må inneholder alle bootfiler og den må settes i Bios som First boot disk priority.

Da skal boot.ini væra : default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows.

Var det noe av det til hjelp ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det partisjon/disk 1 = 0 osv har jeg forstått lenge..

Fant muligens problemet. Finnes ingen boot-priority for S-ata disken i BIOS - disk(2), eller evt utenom at jeg må velge Other Boot Device - som muligens gjør at s-ata disk boot er mulig.

Skal prøve meg på litt forskjellig via diskettoppstart så jeg ikke berører systemdisken med boot-filene jeg bruker nå - disk 0 part 1.(med et alternativs-oppstart) Skal også se om det er noen forskjell med med systemdisk i disk 2, og om det fungerer da. Trolig er det vel partisjonen min (copy x64)som det er noe feil med antar jeg - selv om det er en kliss lik backup av den jeg kjører på nå. Sånn sett så er det noe merkelig...

Om du skulle være noe til hjelp så har jeg DFI LP nF4 hk. (se signatur)

takk for hjelpen så langt ;)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Ja det kan væra noe med partitionen. Men Husk , hvis du har system filene i disk 2 da det er boot.ini der, som du skal forandre (hvis du skal boote fra disk 2) og ikke boot.ini i disk 0.

Ellers fra det jeg ser i manualen , det er instillinger der under Hard Disk Boot Priority. Der er Disken 2 sikkert listet opp.

Der må disken 2 komme på toppen av lista , uansett nummer, og du bruker +,- for å styre det.

Om du finner at partition 1 på disk 2 er ikke helt god ( se hvilke filer som er der) så du kan prøve både å merke som active og kjøre fixboot eller fixmbr hvis det viser seg at der nødvendig.

Og boot.ini som er på Disk 2 hvis det er noe der ,må forandres til multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows for da er den disk 2 , disk 0 på controlleren uansett om den står som disk nr 2 i diskbehandling.

Merke partition som active, Forandre boot.ini , forandre i bios for disk boot priority , ja du kan koble fra de andre for å ikke skape problemer og prøve å boote. Da får du i hvertfall feilmeldninger som du kan forholde deg til.

Få håpe at du får det til.

Lenke til kommentar

Fant problemet!

Å lage perfekt kopi av en OS som du samtidig kjører er vanskelig antar jeg. Ihvertfall for Win Backup-programmet på tilbehør-menyen.

Trenger et godt forslag til kopi-program som jeg kan kjøre utenfor Windows da antar jeg..

Ser at det er masse systemfiler som mangler på kopiene mine nå. Boot.ini har vært konfigurert riktig hele tiden faktisk. Testet også med systempartisjon på disk(2), men samme resultatet med at DLL-filer manglet + en mye annet.

takk for hjelpen isåfall om du ikke kommer på noe program.. ;)

Lenke til kommentar

fant en boot-cd som fulgte med en maxtor disk jeg kjøpte engang. Kunne copiere boot-partisjonen min derifra uten å kjøre i windows... ;) Fungerer prikkfritt etter noen problemer med noen lyd-drivere bare.

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...