Gå til innhold

biltyv krever 1.8 mill


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116342

 

Da biltyven ikke ville gi eieren bilnøklene, ble han slått i ansiktet. Nå krever tyven 1,8 millioner i erstatning.

 

Er det noen andre enn meg som synes det er trist at det ikke skal være mulig å forsvare seg og sine eiendeler? Jeg ville tro biltyv er et åpenbart risikofylt yrke og at de som velger det bør være rimlig obs på at slikt kan skje. Er det en ting biltyver ikke gjør så er det å tenke på andres tap, så hvorfor skal biltyvene klage når de en gang får et liten tilbakeslag som dette?

 

Det er et fakta at biler som blir stjålet svært ofte ikke blir funnet før de er ødelagt for titalls tusner av kroner. I tillegg til dette kommer de kostnader forbundet med hendelsen som oppstår når personen som trenger bilen sin faktisk står uten bil.

 

Nå Elverumspolitiet i tillegg er totalt ubrukelige (denne av erfaring) så skulle det bare mangle at man fikk lov til å stoppe biltyver på denne måten. Politiet er ihvertfall ikke i stand til det.

 

I det minste ble ikke tyven skutt, slik som var tilfellet i en annen sak. I den tidligere saken slapp eieren å betale erstatning etter å ha drept tyven såvidt jeg husker så hvor langt det tror de kommer med denne saken er nok ganske optimistisk.

 

Min klient har ikke vært i stand til å jobbe og har vært sykemeldt siden hendelsen

SÅ FLOTT! at en biltyv ikke er i stand til jobbe ser jeg på som et stort pluss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltyven har anmeldt eieren av bilen for å bukre unødig mye vold, og det kan ikke vi som utenforstående personer si noe imot. Hvis dette kun var snakk om ett enkelt slag, så ser jeg ikke problemet. At biltyven får skader av det er irrelevant, da man har rett til å forsvare sin egen eiendom. Men spørsmålet er hvor langt man skal dra det. Kan man skyte en person som truer deg verbalt? Hvis man selv føler at det er "meg eller han", så er det jo selvforsvar. Men hvem kan avgjøre slikt?

 

Dette er en vanskelig sak, og det blir interessant å se utfallet.

Lenke til kommentar
Ville DU stått å sett på at bilen blir stjålet hvis du kan gjøre noe med det?

6100167[/snapback]

Sa jeg det? Les hva jeg skrev én gang til. Det er en gylden grense mellom hva som er rettferdig selvforsvar og hva som er ulovlig vold. Som sagt, vi vet ikke hva bileieren gjorde med biltyven. Var det ikke mer vold enn nødvendig, så ser jeg ikke hva biltyven har å syte over.

Lenke til kommentar
Min klient har ikke vært i stand til å jobbe og har vært sykemeldt siden hendelsen

SÅ FLOTT! at en biltyv ikke er i stand til jobbe ser jeg på som et stort pluss!

6099958[/snapback]

Jeg tror du lever litt i Andeby. Det er ikke sånn at en biltyv er og blir en biltyv, han kan godt ha en helt normal jobb i tillegg (da gjerne en lavtlønnet "drittjobb").

 

Hvis bileieren brukte unødig mye vold, så skjønner jeg godt kravet til biltyven (beløpet er en annen diskusjon). Det er ikke slik at man kan gjøre hva som helst hvis noen truer deg eller din eiendom. Hvis bileieren brukte det retten mener er rettferdig mengde vold (dette er og blir et definisjonsspørsmål), så har ikke biltyven noe å klage på. Dette er imidlertid vanskelig for oss utenforstående å bedømme.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til meg skulle man kunne skutt en intrenger/tyv på flekken og sluppet rettsak. Go Florida!

6100235[/snapback]

Sånn ønsker jeg det også. En skal ha lov til å forsvare seg selv, sin egen familie og eiendom. Tyven/intrengeren gir automatisk opp sine rettigheter når han begår kriminalitet, og hans interesser er de siste som skal bli prioritert.

Lenke til kommentar
Min klient har ikke vært i stand til å jobbe og har vært sykemeldt siden hendelsen

SÅ FLOTT! at en biltyv ikke er i stand til jobbe ser jeg på som et stort pluss!

6099958[/snapback]

Jeg tror du lever litt i Andeby. Det er ikke sånn at en biltyv er og blir en biltyv, han kan godt ha en helt normal jobb i tillegg (da gjerne en lavtlønnet "drittjobb").

 

Hvis bileieren brukte unødig mye vold, så skjønner jeg godt kravet til biltyven (beløpet er en annen diskusjon). Det er ikke slik at man kan gjøre hva som helst hvis noen truer deg eller din eiendom. Hvis bileieren brukte det retten mener er rettferdig mengde vold (dette er og blir et definisjonsspørsmål), så har ikke biltyven noe å klage på. Dette er imidlertid vanskelig for oss utenforstående å bedømme.

6100206[/snapback]

Hvis man skal bruke vold for å stoppe en person, så må man gjøre det skikkelig. Hvis ikke risikerer man at det i neste øyeblikk dukker opp kniv eller skytevåpen.

 

Det er biltyven som er 100% ansvarlig for å ha skapt en slikt situasjon der vold var nødvendig. Ansvaret er derfor 100% biltyven sitt. Om noen skal straffes for den oppståtte situasjonen, så er det dermed biltyven.

 

At biltyven ikke er i stand til å stjele biler i fremtiden er et pluss. At biltyven vil ha problemer med å utføre eventuelle andre jobber, det skulle han ha tenkt på før han begynte å stjele bilder, og før han nekter å gi tilbake nøkkel og bil til en eier som ber om det.

 

Jeg har ca 0% sympati for slike mennesker. Og jeg mener tyven er 100% ansvarlig for den oppståtte situasjonen.

 

Hadde biltyven vært utsatt for vold etter at han var uskadeliggjort, så ville situasjonen vært annerledes.

Lenke til kommentar

Er vel ikke for så sterkt som drap, men jeg syns at når en tyv blir tatt på fersken, og så nekter å gi seg når eieren er tilstede så har han ikke mye han skulle ha sagt. Kanskje man har gått for langt hvis tyven ender opp lam i hele kroppen elns, men et par slag er helt ok i den situasjonen syns jeg i allfall.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg støtter biltyven i sin sak, jeg setter bare spørsmålstegn ved det inntrykket mange har om at man kan gjøre "hva som helst" hvis noen truer deg eller din eiendom. Jeg er helt enig i at tyven burde bli uskadeliggjort, men igjen kommer definisjonsspørsmålet.

Lenke til kommentar

heldigvis ingen dommer i norge som vill gå med på noe sånt. tyven kommer bare til å pådra seg masse retskostnadder, og de klarer han neppe å finansiere med attføringstrygden sin. så da blir det nok tilbake til å stjele biler.

 

jeg får vondt av å tenke på hvor mye penger slike mennesker koster sammfunnet.

Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til meg skulle man kunne skutt en intrenger/tyv på flekken og sluppet rettsak. Go Florida!

6100235[/snapback]

Så du er for dødsstraff for innbruddsforsøk?

6100244[/snapback]

 

Jeg er ikke for dødsstraff i en rettsak for innbruddsforsøk, men innbruddsforøk bør straffes hardere. Jeg er for at man kan skyte for å drepe om en inntrenger forsøker å stjele fra din eiendom, enten det er en bil eller noe annet.

 

edit: omformulert

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Om en person bryter seg inn, så skal en ikke under noen omstendighet la personen slippe unna og få muligheten til å stjele fra deg. Dersom en prøver å snakke med en innbrudstyv, så skan det medføre fare for deg selv. Da er det bedre å bare skyte han rett ned.

 

Om en tyv ikke er villig å risikere sitt eget liv og helse under et innbrudd, så skal han heller ikke bryte seg inn.

Lenke til kommentar
Om en person bryter seg inn, så skal en ikke under noen omstendighet la personen slippe unna og få muligheten til å stjele fra deg. Dersom en prøver å snakke med en innbrudstyv, så skan det medføre fare for deg selv. Da er det bedre å bare skyte han rett ned.

 

Det er sant, men det hjelper vel ikke å prøve å overbevise sosialister om det da sosialister benekter eiendomsrett og ønsker å avskaffe privateid eiendom. Med andre ord hvis noen stjeler så vil det være fra staten og ikke fra deg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...