Irminsûl Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Har planer om å kjøpe ny maskin innen ett år, og må derfor også kjøpe ny skjerm; vil ha CRT. Har lett rundt på de mest profilerte norske nettbutikkene, og fant et svært dårlig utvalg av CRT-skjermer; det går for det meste i LCD. Virker som om de har byttet ut fordi folk flest vil ha LCD. Jeg vil ha en 19, 20 eller 21" CRT, fordi jeg spiller mye. Iiyama har jeg hørt mye bra om. Den eneste grunnen til å kjøpe LCD--slik jeg ser det--er at de tar mindre plass og er penere å se på; to ting jeg nærmest gir faen i. CRT, så vidt jeg vet, er best på det meste, spesiellt hvis man spiller mye. Ja, responstiden blir lavere og lavere (4ms er vel det siste?), men de laveste er fortsatt ikke gode nok, av det jeg har hørt fra de som spiller mye (og da mener jeg ikke World of WarCraft...) Jeg er ikke så interessert i å høre fra dere om hva som er best av CRT eller LCD, men heller om dette at det har blitt vanskelig å finne CRT-skjermer. Kommer det til å bli nærmest umulig å finne CRT-skjermer om et par år? Vil butikkene tvinge på oss LCD, fordi markedet bestemmer, eller er det håp? Tanker rundt dette? Lenke til kommentar
olebetong Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Bruker selv en 22" Philips CRT. Synes ikke responstiden på nyere LCD skjermer er noe problem, men sortnivået er noe jeg er kresen på. Synes LCD skjermer mangler litt dybde i bilde pga dette. Sitter man i et mørkt rom og spiller eller ser film synes jeg de blir helt håpløse. Det som skal være sort blir matt grått. En annen ting som plager meg er at fargene som regel forandrer seg på en LCD skjerm når man beveger seg litt forran skjermen. Det jeg liker med LCD er skarpheten på tekst. Een annen fin ting med CRT er at de støtter flere oppløsninger uten at dette går utover billedkvaliteten. Fint for de som spiller mye siden man kan tilpasse oppløsning til ytelsen på maskinen uten å tenke på at man muligens forringer billedkvaliteten. Er nå livredd for at skjermen min skal ryke siden det er så vanskelig å få tak i en ny i samme størrelse. Følgende butikk har en del CRT skjermer på lager i mange størrelser:http://www.cshop.no/CBC.aspx?q=c:36166 Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Følgende butikk har en del CRT skjermer på lager i mange størrelser:http://www.cshop.no/CBC.aspx?q=c:36166 6095824[/snapback] Ja, der var det en del. Jeg ser til min frustrasjon at ifølge hw.no's prisguide er det kún Pixmania som fører Iiyama-skjermer -- ikke at det merket er det eneste alternativet. Ser også at hw.no nesten kún tester LCD. Blæh. Endret 13. mai 2006 av Monster Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Etter min mening så slår dagens beste LCD-skjermer de beste CRT-skjermene på Fargegjengivelse og.. hva skal jeg kalle det?.. 'varme' i bilde. Grunnen til at CRT snart er borte er nok ikke bare fordi LCD tar mindre plass. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Ingen LCD slår en god CRT i bildekvalitét. Selv har jeg prøvd denne: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr. Jeg skal nok etter hvert kjøpe meg en skjerm med 21" og 2048x1536 i 80Hz (finnes det noen med 85Hz??) Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
olebetong Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Ingen LCD slår en god CRT i bildekvalitét. Selv har jeg prøvd denne: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr. Jeg skal nok etter hvert kjøpe meg en skjerm med 21" og 2048x1536 i 80Hz (finnes det noen med 85Hz??) Hilsen, efikkan. 6099135[/snapback] Min erfaring er at CRT skjermer mister litt skarphet når man øker Hz`en. Derfor kjører jeg min på lavest mulige Hz men samtidig høyt nok til at flimringen forsvinner. Det vil si 75Hz for min del. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Ingen LCD slår en god CRT i bildekvalitét. Selv har jeg prøvd denne: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr. Jeg skal nok etter hvert kjøpe meg en skjerm med 21" og 2048x1536 i 80Hz (finnes det noen med 85Hz??) Hilsen, efikkan. 6099135[/snapback] Min erfaring er at CRT skjermer mister litt skarphet når man øker Hz`en. Derfor kjører jeg min på lavest mulige Hz men samtidig høyt nok til at flimringen forsvinner. Det vil si 75Hz for min del. 6103083[/snapback] En god CRT skal klare for eksempel 100Hz uten at det går på bekostning av skarphet. Men alle CRTer er ikke like gode... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 olebetong/Efikkan: det kommer helt ann på hva som er den optimale frekvensen på en CRT skjerm. Produsenten oppgir jo som oftest den optimale oppløsningnen/frekvensen en skjerm skal kjøre på. f.eks. min FE950 hadde anbefalt oppløsning på 1280x1024 @ 85Hz. men den kunne fint kjøre på 1600x1200 i 75Hz eller 60Hz.. men den ble ikke særlig skarp. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 olebetong/Efikkan: det kommer helt ann på hva som er den optimale frekvensen på en CRT skjerm. Produsenten oppgir jo som oftest den optimale oppløsningnen/frekvensen en skjerm skal kjøre på. f.eks. min FE950 hadde anbefalt oppløsning på 1280x1024 @ 85Hz. men den kunne fint kjøre på 1600x1200 i 75Hz eller 60Hz.. men den ble ikke særlig skarp. 6103859[/snapback] Ja, det er alt etter hvor god skjermen er. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg har en Dell P1110 21" skjerm. Den tar 100hz i 1280x1024, 85hz i 1600x1200. Meget fornøyd. Veier kjempemasse og står dermed dønn stabilt på bordet. Hvis du har penger, hadde jeg anbefalt deg denne http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56589 Lacie sin 22" crt. Jeg er sikker på denne hadde vært en orgasmisk fryd i enhver bruk. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg har en Dell P1110 21" skjerm. Den tar 100hz i 1280x1024, 85hz i 1600x1200. Meget fornøyd. Veier kjempemasse og står dermed dønn stabilt på bordet. Hvis du har penger, hadde jeg anbefalt deg denne http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56589 Lacie sin 22" crt. Jeg er sikker på denne hadde vært en orgasmisk fryd i enhver bruk. 6104063[/snapback] Det er vel ikke noen fordel for øynene med et mørkt deksel rundt skjermen? Jeg foretrekker selv å ha det lyst. Men det er vel mulig å ta av? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 mindre fargeblødning fra bakgrunnen, utenforstående kilder er vel hovedpoenget med skjermen. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Utfra bildet å dømme er fargen på ramma og skjermen litt forskjellig. Fant ikke produktet via hjemmesiden deres.Hmm. Jeg vil tro det er mulig siden det er vel ikke støpet fast. Godt mulig du får skjermen med rammen IKKE montert fast. Forsåvidt ville jeg gjerne hatt med rammen selv, grunnet en hel del. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Har planer om å kjøpe ny maskin innen ett år, og må derfor også kjøpe ny skjerm; vil ha CRT. Har lett rundt på de mest profilerte norske nettbutikkene, og fant et svært dårlig utvalg av CRT-skjermer; det går for det meste i LCD. Virker som om de har byttet ut fordi folk flest vil ha LCD. Jeg vil ha en 19, 20 eller 21" CRT, fordi jeg spiller mye. Iiyama har jeg hørt mye bra om. .... Kommer det til å bli nærmest umulig å finne CRT-skjermer om et par år? Vil butikkene tvinge på oss LCD, fordi markedet bestemmer, eller er det håp? Tanker rundt dette? 6094966[/snapback] You got mail. Endret 14. mai 2006 av ahpadt Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Det kommer bare til å bli færre CRT-skjermer tilgjengelig i vanlige salgsjkanaler. jeg er faktisk litt overrasket over at en så normal butikk som cshop har så bra utvalg. CRT-skjermer er helt ut, og de aller aller færreste vil ha det. Produsenter og distributører har stort sett kuttet CRT helt ut og pusher bare LCD, for det r det som selger. CRT vil alltid finnes, men kommer til å trekke seg mer og mer tilbake som et nisjeprodukt som du må vite hvor du kjøper og er forberedt på å betale for. Det er synd for entusiastene som ennå ikke er overbevist over LCD og alternative teknologier, men slik er det i en verden som drives av markedkrefter. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Det kommer bare til å bli færre CRT-skjermer tilgjengelig i vanlige salgsjkanaler. jeg er faktisk litt overrasket over at en så normal butikk som cshop har så bra utvalg. CRT-skjermer er helt ut, og de aller aller færreste vil ha det. Produsenter og distributører har stort sett kuttet CRT helt ut og pusher bare LCD, for det r det som selger. CRT vil alltid finnes, men kommer til å trekke seg mer og mer tilbake som et nisjeprodukt som du må vite hvor du kjøper og er forberedt på å betale for. Det er synd for entusiastene som ennå ikke er overbevist over LCD og alternative teknologier, men slik er det i en verden som drives av markedkrefter. 6104695[/snapback] Personlig vil jeg ikke bytte ut CRT med LCD, på grunn av låste oppløsninger, dårliger bildekvalitét og dårlig innsynsvinkel. Men jeg er selvsagt åpen for nye teknologier. Men en annen ting jeg synest var interessant, var for en stundt siden at jeg så en artikkel om en CRT som bare var 5cm tykk, så jeg tror det er potensiale i teknologien til å gjøre den ennå bedre, men det er snakk om prioritéringer fra produsentene sin side. Lenke til kommentar
Zommaz Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg kjøpte meg nettopp en brukt 21" CRT til min laptop, og er storfornøyd. Laptopens LCD funker meget bra til surfing og filbehandling, men spill blir for min del morsommere med CRT(eventuelt en god og dyr LCD, men det er utenfor mitt budsjett). Det er noe med varmen i bildet, og at aliasing blir mye tydeligere på LCD. Jeg har også merket hvor direkte responstiden er i en CRT, etter å ha levd lenge med en middels bra LCD. Brukt CRT koster jo ikke stort mer enn fraktkostnaden ved forsendelse, men det blir jo fort noen hundre på en så tung gjenstand. Størrelsen og tyngden er jo en ulempe. Og så ser CRT ofte veldig "kontor" ut; ikke mye vekt på design... www.JMdata.as har masse brukt CRT på lager Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg hadde vært litt skeptisk til brukte crt skjermer. Lysrørene blir svakere med årene og mange skjermer preges av mørk/uskarpt bilde. Særlig så jeg dette på Dell skjermer, men tipper dette også er et problem med andre modeller. Det beste er vel å kjøpe en ny CRT til en billig penge Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Mye rare tanker her Når det gjelder bilde og fargegjengivelse blir CRT knust av LCD. Dette gjenspeiler seg også hos de store skjermprodusenten som har dette som spesialfelt: Eizo, NEC, LaCie og Appel. Hvor alle har sluttet produksjon og salg av CRT skjermer Skarpheten på LCD knuser CRT. Dette fordi pikslene på CRT er ovale, mens de er firkanta på LCD. LCD skjermer er bedre helsemessig. Både for øyne og kropp. CRT skjermens siste fortrinn er at de er bedre på spill. Selv om de statig mister terreng. Tipper vi ser endringer på dette når Vista kommer Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Mye rare tanker her Når det gjelder bilde og fargegjengivelse blir CRT knust av LCD. Dette gjenspeiler seg også hos de store skjermprodusenten som har dette som spesialfelt: Eizo, NEC, LaCie og Appel. Hvor alle har sluttet produksjon og salg av CRT skjermer Skarpheten på LCD knuser CRT. Dette fordi pikslene på CRT er ovale, mens de er firkanta på LCD. LCD skjermer er bedre helsemessig. Både for øyne og kropp. CRT skjermens siste fortrinn er at de er bedre på spill. Selv om de statig mister terreng. Tipper vi ser endringer på dette når Vista kommer 6107050[/snapback] Dette er vel og bra du, og mye riktig. Problemet er at for å få en såpass bra lcd skjerm, ja da må du ut med 15k-20k. Har jeg lyst på en? Ja. Tenkt å ta meg råd til det ? Nei. Gidder jeg slite med hvordan fargene ser ut når jeg lener meg tilbake i stolen for å tegne?`NEI! Selv om jeg hadde den BESTE lcd på markedet, hadde det vært irriterende med vinkelen. Jeg VIL gjerne ha LCD, når dette med vinkelen er skikkelig svinbra. Det er det ikke enda. Men for all del, vis noe som er det, som koster rundt 5k så skal jeg spille ball. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå