Gå til innhold

Skal harddisker fra Komplett vare mer enn 3 år?


Anbefalte innlegg

For 3 år og 1 mnd siden kjøpte jeg en Maxtor disk fra Komplett.no.

 

Disken døde for meg her denne uka.

 

På returforespørsel fra Komplett.no fikk jeg følgende svar:

 

Hei.

 

Reklamasjon er avslått da produktet ikke er ment å vare i mere enn tre år. Produsenten mener produktet skal holde i tre år og kjører da tre års garanti på produktet og vi forholder oss til det.

 

Mvh

Kundesenter Komplett.no

 

 

Har andre erfaring med at Komplett.no kun godtar reklamasjon innenfor garanti-tiden til produsenten?

 

Jeg vet jeg har 5 års reklamasjon i henhold til norsk kjøpslov, men syns det er dårlig av en seriøs aktør som Komplett.no å hevde at en Maxtor harddisk kun er ment å vare i 3 år. Maxtor skriver jo selv på sine sider at: "Component Design Life (minium) 5 years"

 

Har sendt Komplett.no en ny mail hvor jeg argumenterer for min sak, så for se hva de svarer :roll:

Endret av Sharp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo interessant for de av oss som har et ganske stort innkjøp av harddisker, hvem av webshoppene gir egentlig 5 års reklamasjon? Seagate feks leverer jo desktop-disker med 5 år garanti, det kan jo tyde på at disker er ment til å vare 5 år+.

 

Personlig har jeg hatt mange harddsiker som har var "vesentlig lengre enn 2 år", så jeg forventer ihvertfall det.

 

Ellers er jo denne skaen i FTU interessant:

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040053

 

AtW

Lenke til kommentar
den gjennomsnittelig levetiden for hardisker er 3 år hvis jeg ikke husker helt feil..... så tror dette skjer uansett hvem du har kjøpt disken av...

6084976[/snapback]

 

Hva baserer du dette på? Feks seagate har 5 års garanti, maxtor oppgir at de får inn mindre enn 1% av harddiskene som blir solgt årlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers er jo denne saken i FTU interessant:

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040053

 

AtW

6084948[/snapback]

 

La merke til en spesiel sak, hvorfor beløper rentene fra den dagen selgeren mottok pengene siden feilen oppsto ca. 2,5 år etterpå ?

 

"Klageren har krav på renter i henhold til kjøpsloven § 65 (2), som bestemmer at renter løper fra den dag selger mottok betaling"

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg har flere harddisker som er betydelig eldre enn 3 år gamle. De eneste harddisk kræsjene jeg har hørt om blant venner og bekjente har faktisk skjedd innen 0-3 år fra kjøpet. Dette kan jo også ha sammenheng med at maskinene generellt blir brukt mindre og mindre etter at de er blitt 3 år gamle...

Lenke til kommentar
Jeg har flere harddisker som er betydelig eldre enn 3 år gamle. De eneste harddisk kræsjene jeg har hørt om blant venner og bekjente har faktisk skjedd innen 0-3 år fra kjøpet. Dette kan jo også ha sammenheng med at maskinene generellt blir brukt mindre og mindre etter at de er blitt 3 år gamle...

6085041[/snapback]

 

Personlig synes jeg saken er rimlig klippesolid her

 

- En tidligere avgjørelse i FTU tyder på at harddisker skal dekkes av reklamasjon i mer enn 2 år

- Maxtor sier selv at MINIMUM life er 5 år

- Harddisker varer faktisk vesentlig lenger enn 2 år (det er ihvertfall min erfaring)

- Andre produsenter som selger desktop-disker har 5 års garanti.

- At produsenten bare har 3 års garanti betyr ikke at reklamasjonen ikek kan være 5 år, betyr det at komplett ikke gir reklamasjon mellom 1 og 2 år om produktet har 1 års garanti?

 

Drar man inn MTBF (selv om dette ikke er verdens beste mål), antall start-stop-sykluser, og antallet bits før man kan få en "unrecovrable error" (hitachi oppgir bare de to siste(?)), så peker det enda mer mot 5 år.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg ser mange sier at Maxtor har 5 års garanti. Her er sitat fra Maxtors sider når det gjelder garantiperioder på disker solgt i EMEA:

 

Retail-Packaged Products Warranty Periods

ATA/SATA Hard Drive Kits - 2 years

SCSI Hard Drive Kits - N/A

Network Storage - 2 years

 

Standalone Hard Drive

The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004:

In EMEA, Maxtor external hard drives and Maxtor branded retail hard drive kits returned for service to an authorized Maxtor RMA service facility in EMEA, will carry a Standard Warranty Period of 2 years.

 

Dere må se på garantien som gjelder for Europa. Maxtor kjører ulike garantier i forskjellige områder av verden.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Jeg ser mange sier at Maxtor har 5 års garanti. Her er sitat fra Maxtors sider når det gjelder garantiperioder på disker solgt i EMEA:

 

Retail-Packaged Products Warranty Periods

ATA/SATA Hard Drive Kits - 2 years

SCSI Hard Drive Kits - N/A

Network Storage - 2 years

 

Standalone Hard Drive

The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004:

In EMEA, Maxtor external hard drives and Maxtor branded retail hard drive kits returned for service to an authorized Maxtor RMA service facility in EMEA, will carry a Standard Warranty Period of 2 years.

 

Dere må se på garantien som gjelder for Europa. Maxtor kjører ulike garantier i forskjellige områder av verden.

6085401[/snapback]

 

Hvor har noen sagt at maxtor har 5 års garanti? Maxtor har dessuten 3 års garanti:

 

Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA/SATA and DiamondMax Plus ATA /SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.

 

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m..._drive_warranty

 

EDIT: ditt sitat er om eksterne harddisker

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

For at det skal være 5 års reklamasjonstid så trenger man bare bevise at enheten skal vare lengre enn 2år, da får den 5 års reklamasjonstid.

 

En harddisk som har 3 års garanti tid er jo ment å vare lengre enn 2år og får jo dermed 5 års reklamasjonstid.

 

Jeg hadde sendt komplett linken ATWindsor la ved i sin post og copy-pastet innholdet fra den siden, for så å høre hva de hadde å si da.

 

Sjekket et par harddisker og de hadde gjerne 500,000 MBTF dvs noe sånt som 500000/(365*24) = 57 år... Western Digital sa at de lagde sine disker for å vare i ihvertfall 5 år

 

Answer

  We no longer measure the reliability of our drives using Mean Time Between Failure (MTFB). Our current drive reliability is measured using Component Design Life (CDL) and Annualized Failure Rate (AFR). The Component Design Life of the drive is 5 years and the Annualized Failure Rate is less than 0.8%. 

 

(Jeg ble forresten skikkelig imponert over western digital sine websider, det er vel første gangen jeg har vært inne på en webside fra en hardware leverandør hvor det har vært enkelt å finne fram på og det ikke har tatt 100 år mellom hver sidevisning)

 

Hvis de fortsatt ikke tar det som en reklamasjonssak så hadde jeg gått til forbrukertvistutvalget med saken.

 

PS! Pass på å vær høflig i alle mailer, de som jobber på komplett prøver jo bare å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Men hvis komplett mener at varen er ment å vare i 3 år, skyter de selv i foten.

 

Da har du rett til 5 års reklamasjon, eller hva?

6085542[/snapback]

 

Forbrukerkjøpsloven sier vel "vesentlig lengre enn 2 år". Men jeg har sett veldig lite som støtter kompletts sak her, og en ganske massiv mengde info som støtter 5 års reklamasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
For at det skal være 5 års reklamasjonstid så trenger man bare bevise at enheten skal vare lengre enn 2år, da får den 5 års reklamasjonstid.

 

En harddisk som har 3 års garanti tid er jo ment å vare lengre enn 2år og får jo dermed 5 års reklamasjonstid.

 

Jeg hadde sendt komplett linken ATWindsor la ved i sin post og copy-pastet innholdet fra den siden, for så å høre hva de hadde å si da.

 

Sjekket et par harddisker og de hadde gjerne 500,000 MBTF dvs noe sånt som 500000/(365*24) = 57 år... Western Digital sa at de lagde sine disker for å vare i ihvertfall 5 år

 

Answer

  We no longer measure the reliability of our drives using Mean Time Between Failure (MTFB). Our current drive reliability is measured using Component Design Life (CDL) and Annualized Failure Rate (AFR). The Component Design Life of the drive is 5 years and the Annualized Failure Rate is less than 0.8%. 

 

(Jeg ble forresten skikkelig imponert over western digital sine websider, det er vel første gangen jeg har vært inne på en webside fra en hardware leverandør hvor det har vært enkelt å finne fram på og det ikke har tatt 100 år mellom hver sidevisning)

 

Hvis de fortsatt ikke tar det som en reklamasjonssak så hadde jeg gått til forbrukertvistutvalget med saken.

 

PS! Pass på å vær høflig i alle mailer, de som jobber på komplett prøver jo bare å gjøre jobben sin.

6085549[/snapback]

 

Ja, og annual fail rate hos maxtor er også under 1%. Og d sier selv: "Component Design Life (minium) 5 years" Det er bare å sjekke data sheet på maxtor-disker. Kan ikke skjønne annet en at desktop-HDer er beregnet til å vare vesentlig lengre enn 2 år.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har 5 års reklamasjon i henhold til norsk kjøpslov, men syns det er dårlig av en seriøs aktør som Komplett.no å hevde at en Maxtor harddisk kun er ment å vare i 3 år. Maxtor skriver jo selv på sine sider at: "Component Design Life (minium) 5 years"

 

Har sendt Komplett.no en ny mail hvor jeg argumenterer for min sak, så for se hva de svarer  :roll:

6084918[/snapback]

 

Du har helt rett. Bare stå på ditt og bring saken inn til forbrukerrådet hvis ikke Komplett gir seg. En harddisk er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år hvis den ikke har vært utsatt for ytre påvirkning som fall, slag, etc. Jeg kjøpte en av mine mange harddisker (Seagate 210Mb) i 1988. Den sa takk for seg i 2001. Den varte altså nærmere 13 år med kontinuerlig drift. (Jeg samler på datamaskiner og har i dag 18 stykker som ennå virker)

 

Jeg hadde også en TV hvor strømforsyningen sa takk for seg etter 4 år. Jeg reklamerte til forhandler og fikk den reparert uten spørsmål ved å vise til 5 års reklamasjon i henhold til norsk lov og at en TV er ment å vare lenger enn 5 år.

 

vidar

Lenke til kommentar
EDIT: ditt sitat er om eksterne harddisker

6085421[/snapback]

 

Mitt sitat er om følgende:

Retail-packaged products

Hard drive kits (Disse er interne harddisker i esker) Bilde av hva Retail-Packaged er, finnes her

External hard drive kits

 

Standalone Hard Drive

Bare Drive

Drives not purchased in Retail Box

Drives not sold to OEMs

 

Håper det var litt oppklarende.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...