Gå til innhold

Windows finner ikke min nye harddisk

Anbefalte innlegg

Installerte windows i går på en WD raptor disk og i dag puttet jeg sata kabel nr 2 i harddisk nr 2.

Den finnes i bios og ved boot, men jeg finner den ikke på 'min datamaskin'.

Må den formatteres el noe? Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du finner den sannsynligvis under diskbehandling, der kan du formatere den. Høyreklikk på Min datamaskin og velg behandle. Det står diskbehandling på venstresiden der.

6083784[/snapback]

Finner den på computer management og device manager, men finner ikke noe sted å formatere den??

Lenke til kommentar
nei, men ser du under der, Disk 1 er unknown... du må høreklikke på der det står Disk 1

6084150[/snapback]

Nå gjorde jeg det og jeg fikk opp initialize disk. Det er gjort og nå kan jeg velge å "convert to dynamic disc", er det riktig?

Lenke til kommentar

Nei, du skal IKKE ha dynamisk disk.

Dynamisk disk brukes først og fremst på servere/arbeidsstasjoner som skal kjøre software raid. Reinstallerer du, eller flytter disken til en annen maskin, vil du ikke få opp innholdet av disken sånn helt uten videre. Har vært MANGE tråder her inne der desperate folk lurer på hvordan de skal få tilbake innholdet av disken, og det har vist seg at de har hatt dynamiske disker. Disken din bør være basic (aner ikke hva det heter på norsk).

Lenke til kommentar

stemmer, sorry... se på bildet av mine disker, alle er basic... det er det de skal være... sorry... kan du tilgi meg...

partisjonere? du partisjonerer den når du formaterer den.. da har du en partisjon, hvis du vil ha flere, så kan du lage det ved å dele den opp etterpå.

Lenke til kommentar

Nå kan du høyre klicke i den store felte der, som er svart, og her kan du partitionere.

Det er nå du kan velge hvor mange partier du skal ha på disken din.

Etterpå kan du formatere.

edit: (skrive feil som f......)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hvordan er det å flytte en dynamisk disk (sata) fra en maskin med w2k til en med win xp pro? Må den formateres for å få brukt den i xp?

6084582[/snapback]

Ja, den må formateres når du flytter den, uavhengig av operativsystem. Med andre ord; hold deg langt unna dynamiske disker. De er kilden til mye rot og tapte data. :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det å flytte en dynamisk disk (sata) fra en maskin med w2k til en med win xp pro? Må den formateres for å få brukt den i xp?

6084582[/snapback]

Ja, den må formateres når du flytter den, uavhengig av operativsystem. Med andre ord; hold deg langt unna dynamiske disker. De er kilden til mye rot og tapte data. :)

6084637[/snapback]

Okei... da blir det noen timer med backup!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...