Gå til innhold

Minolta Dynax 5D eller Canon 350D

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk nettopp mange gode svar på mine spørsmål om D50/350D kit objektiver da jeg oppdager at Konica Minolta Dynax 5D selges til samme pris eller lavere og i bladet Fotografi + av endel andre på nettet påstås slå både kit D50 og 350D.

Har lest tråder her om at siden Sony har tatt over er det risky med kompatibilitet, men ettersom jeg klarer meg med standard zoomen en god stund, så lurer jeg på:

1. Vil bruktprisen på dette kit falle mye mer enn D50/350D som følge av Sonys overtagelse og mer usikker framtid?

2. Er det sant at kit objektivet på Dynax 5D dunker både Nikons og Canons billige kit objektiv på skarphet og generell optisk kvalitet?

Når man i tillegg får med et solid hus, optisk stabilisator og et kamera endel fotografer foretrekker...ja, why not?

Hva taler mot Dynax 5D bortsett fra dette med usikker framtid/standarder/service?

Ole

Endret av Nik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Bruktprisen vet man lite om ennå, siden det er få 5D-hus på bruktmarkedet. Det har vært folk som har byttet system og solgt 7D-en pga usikkerhet/utålmodighet, men 5D-er har jeg ikke sett. Om ikke annet taler vel den lave tilgjengeligheten for at prisen burde holdes oppe om etterspørselen holder..

Service under Sony virker helt grei - min 7D er inne til reparasjon for tiden til samme vilkår som under KM. Dessuten har Sony tilbudt å kjøpe tilbake 5D-hus fra markedet nå i det siste, og det medfører bl.a at de skulle ha reservedeler nok. Ellers så er vel 5D et såpass mye enklere hus rent konstruksjonsmessig at det har vært mindre feil/mangler på det enn tilsvarende for 7D (som dessuten var KMs første digitalkamera og hadde mye firmware- og systemrelaterte barnesykdommer en stund).

Jeg har ikke brukt 18-55objektivene fra Canikon i mer enn en dag til sammen, og der de konstruksjonsmessig er så og si like (plastikkaktige) er de optiske egenskapene til 18-70 3.5-5.6 ihvertfall ikke dårligere. Jeg har det imidlertid ikke selv og har ikke mange bilder tatt med det jeg har lånt.

Hvis du klarer å spore opp et 5D-kit er det et særdeles givende utgangspunkt for å lære seg foto bedre, men 6. Juni skal en heller ikke se bort ifra at det smeller litt fra Sony..

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Hei!

Bruktprisen vet man lite om ennå, siden det er få 5D-hus på bruktmarkedet. Det har vært folk som har byttet system og solgt 7D-en pga usikkerhet/utålmodighet, men 5D-er har jeg ikke sett. Om ikke annet taler vel den lave tilgjengeligheten for at prisen burde holdes oppe om etterspørselen holder..

Service under Sony virker helt grei - min 7D er inne til reparasjon for tiden til samme vilkår som under KM. Dessuten har Sony tilbudt å kjøpe tilbake 5D-hus fra markedet nå i det siste, og det medfører bl.a at de skulle ha reservedeler nok. Ellers så er vel 5D et såpass mye enklere hus rent konstruksjonsmessig at det har vært mindre feil/mangler på det enn tilsvarende for 7D (som dessuten var KMs første digitalkamera og hadde mye firmware- og systemrelaterte barnesykdommer en stund).

Jeg har ikke brukt 18-55objektivene fra Canikon i mer enn en dag til sammen, og der de konstruksjonsmessig er så og si like (plastikkaktige) er de optiske egenskapene til 18-70 3.5-5.6 ihvertfall ikke dårligere. Jeg har det imidlertid ikke selv og har ikke mange bilder tatt med det jeg har lånt.

Hvis du klarer å spore opp et 5D-kit er det et særdeles givende utgangspunkt for å lære seg foto bedre, men 6. Juni skal en heller ikke se bort ifra at det smeller litt fra Sony..

Mvh

Kjetil

6041591[/snapback]

Takker....hva tror du skjer 6. juni ? :-)

Ole

Lenke til kommentar

KM-objektivet fikk så vidt jeg husker anbefalingen "godt kjøp" i Fotografi. Man skal da huske på at Canons 18-55 fikk det samme. Årsaken er at pris/ytelse vektlegges tungt, og at alle disse kitobjektivene jo kommer veldig godt ut på pris. KM-objektivet er definitivt ikke uten svakheter, men regnes som et godt startpunkt.

Jeg må inrømme at det rykker litt i kredittkortet hver gang jeg ser tilbud på KM5D. Bildestabilisator er fantastisk attraktivt. Skulle jeg valgt system i dag ville jeg sett svært nøye på KM.

Edit: Jeg mener å huske at det på de kortere brennviddene, ca 18-21mm, yter ganske svakt optisk, og krever en del nedblending (2 trinn?). Dette er basert på litt skjør hukommelse, så ta det for hva det er verdt. Jeg vet ikke om du har tilgang på testen fra Fotografi. Om ikke, så gjenga jeg mesteparten av den her for en stund siden, så det bør være mulig å finne tråden.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Enig med begge forestående innlegg. Når det gjelder behov for nedblending til idealblender på vidvinkel, så er jo det grei skuring siden huset har AS.

De få 5D'ene som finnes igjen i butikker er nok gullkjøp i disse dager. Jeg tror aldri jeg har lest at noen har vært missfornøyd med det kameraet.

Lenke til kommentar

Min 5D er 2 mnd. gammel og min eneste bekymring er om speilrefleks kamera blir utslitt? Jeg har tatt 1500 bilder og er svært fornøyd med billedkvalitet og brukervennlighet (er det noen som vet hvor mange bilder et kamera klarer før det er utslitt?).

Det er mange gode og billige objektiv å få kjøpt på ebay. Det er en 50 mm 1,7 på vei fra USA til meg for kr 500.- inkludert porto. En fint brukt 70-210 mm, f 4, får du til 1000-1500 kr. Det er 35 millioner KM objektiv i verden og bare noen få digitale kameraer de passer til. Sigma og Tamron fortsetter å produsere nye objektiver, også kvalitetsobjektiver, i KM fatning. KM vil fortsette å produsere objektiv til Sony. Så hvor er egentlig risikoen?

Jeg klarte å få tak i en KM blits men de begynner å bli vanskelige å få tak i.

Lenke til kommentar

Den 50mm'eren Lille Brum har fått tak i er glimrende. Telezoom med fast blender 4 er nok også et godt objektiv. Det er ingen grunn til å bekymre seg for fremtiden lenger.

At dSLR blir slitt, er det ingen tvil om. Vet ikke hvor mange sykluser ditt kamera tåler, men andre produsenter oppgir ofte 50 eller 100 000 sykluser på konsumentmodeller.

Lenke til kommentar
Min 5D er 2 mnd. gammel og min eneste bekymring er om speilrefleks kamera blir utslitt? Jeg har tatt 1500 bilder og er svært fornøyd med billedkvalitet og brukervennlighet (er det noen som vet hvor mange bilder et kamera klarer før det er utslitt?).

6042211[/snapback]

Dette ble diskutert litt for noen uker siden. En speilrefleks blir utslitt, men ikke så fort. Uten at jeg vet det konkret, så kan du nok regne med at en 5D er designet for å holde 50.000 eksponeringer i gjennomsnitt (såkalt MBTF). Det synes å være typisk MBTF for konsumentkameraer.

Lenke til kommentar
Litt offtopic. Jeg ser du har 70-210 mm, f 4 linsa Rotekaiser. Er det en god telezoom?

6042704[/snapback]

Har 70-210 f/4 selv, synes den gjør en veldig god jobb.

Se for øvrig her for en sammenligning med den billige utgaven av 70-210mm'ern;

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-..._id=00Ek7e&tag=

Eneste minuset jeg har er at den er lang rent fysisk, har sett bilder av noen nyere zoomer som dekker samme området, de ser ikke større ut enn kit-zoomen. Om dette er tilfelle vet jeg ikke helt sikkert men.

Du vil ikke angre om du kjøper en 70-210 f/4 hvertfall!

Lenke til kommentar

Det har nærmerst legendarisk status blant budsjettbevisste brukere av Minolta ihvertfall. Foruten å være bygget som en veloljet stridsvogn er det skarp og kontrastfylt fra nesten vidåpen blender og med unntak av litt KA er det lite å utsette på ytelsen. I tillegg har det god bokeh (sammenlignet med både zoomer og fastobjektiver i området) og egner seg svært godt til portretter. Det var i produksjon mellom 1983 og tidlig nittitall, og designfilosofien var en helt annet enn ved senere erstatninger i plastrør med varierende blender. I tillegg var det en direkte etterkommer av manuellfokusobjektivet Rokkor 70-210/4 som Minolta også produserte for Leicas R-serie.

Jeg har desverre ikke prøvd det mye på digitalt selv (i de knappe 2 månedene jeg hadde 7D før den måtte på service rakk jeg ikke komme ordentlig igang), men spør om "the beercan" på dpreview-forumet og du vil få svar..

Denne tråden dukket opp i løpet av kvelden:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=18293728

I tillegg holder fansen fest her:

http://dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=48

Denne selgeren hadde gode bilder av objektivet:

http://cgi.ebay.com/Minolta-Macro-Lens-70-...1QQcmdZViewItem

Alt i alt er det et sikkert valg om en vil ha noe i dette zoom-området og ikke trenger dette letteste og minste eller blender 2.8.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Eneste minuset jeg har er at den er lang rent fysisk, har sett bilder av noen nyere zoomer som dekker samme området, de ser ikke større ut enn kit-zoomen. Om dette er tilfelle vet jeg ikke helt sikkert men.

6043291[/snapback]

Det er vel ofte fordi disse zoomene blir kraftig forlenget når du zoomer mot tele i motsetning til 70-210/4 som zoomer internt i likhet med moderne 2.8-zoomer. Jeg foretrekker den ekstra vekten og slitestyrken til et slikt objektiv personlig.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
KM-objektivet fikk så vidt jeg husker anbefalingen "godt kjøp" i Fotografi. Man skal da huske på at Canons 18-55 fikk det samme. Årsaken er at pris/ytelse vektlegges tungt, og at alle disse kitobjektivene jo kommer veldig godt ut på pris. KM-objektivet er definitivt ikke uten svakheter, men regnes som et godt startpunkt.

Jeg må inrømme at det rykker litt i kredittkortet hver gang jeg ser tilbud på KM5D. Bildestabilisator er fantastisk attraktivt. Skulle jeg valgt system i dag ville jeg sett svært nøye på KM.

Edit: Jeg mener å huske at det på de kortere brennviddene, ca 18-21mm, yter ganske svakt optisk, og krever en del nedblending (2 trinn?). Dette er basert på litt skjør hukommelse, så ta det for hva det er verdt. Jeg vet ikke om du har tilgang på testen fra Fotografi. Om ikke, så gjenga jeg mesteparten av den her for en stund siden, så det bør være mulig å finne tråden.

6041694[/snapback]

Hei, Finner ikke dette innlegget med referanse til testen i Fotografi av KM 5D. Noen som klarer finne den?

mvh Ole

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5354955

Merk spesielt slakten på de helt korte brennvidder.

6045019[/snapback]

Takk! Likevel er mitt intrykk av testen at dette er av de beste kitobjektivene i klassen :-)

Går og funderer på om det blir 350D, D50 eller KM 5D. Holder en knapp på KM 5D utfra objektiv, stabilisator og generell subjektiv opplevd kvalitet

mvh Ole

6045147[/snapback]

Jeg har hatt KM5D i et par måneder med kit-objektiv og er godt fornøyd med kameraet. Jeg har imidlertid slitt for å få tak i ønsket objektiv (endte til slutt opp med å kjøpe 50 mm F1.7 fra Kanada). I øyeblikket er det vanskelig å få tak i endel objektiv men det løser seg kanskje når Sony kommer i gang i sommer.

Kompaktkamera eller speilrefleks? Ja takk, begge deler. Så derfor skaffet jeg en god fotobag (Lowepro Slingpro - svært praktisk).

Uansett hva du velger - lykke til!

Nå er det på tide at jeg kommer meg ut og tar bilder....

Lenke til kommentar

Jeg har lest et eller annet sted at Sony har satt av gode ressurser til å overflomme markedet med produkter. De har ikke tenkt å sitte med samme leveringsproblemer som Nikon har hatt med D200. Skal Sony satse, så skal de satse. Det er også verdt å merke seg at dette oppkjøpet har vært planlagt mye lenger enn folk trodde.

De kommer nok til å kunne levere varene, selv om etterspørselen blir enorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...