Gå til innhold

Hva går egentlig jehovas vitne ut på?


Anbefalte innlegg

Fikk nettopp to jehovas vitne på døre å bestemte meg meg en gang for alle å prøve å finne ut hva religionen går ut på.

 

De begynte med å spørre om jeg hadde tenkt på hvor lenge jeg skulle leve. Og de sa at det var så begrensende å leve etter vitenskapen som jeg sa jeg var tilhenger av. Men i mine øyne er det ganske begrensende å leve etter en bok som ble skrevet for over 2000 år sida.

 

Uansett så pratet jeg sikkert med de i 10 minutter og så gikk jeg lei. Det jeg satt igjen med var at jeg ikke skjønner forskjellen på kristne og jehovas vitner. Noen som kan opplyse meg litt?

 

Edit: Glemte at Wikipedia har alt :p

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ble stoppa av ei gammal dame en gang mens jeg gikk til bussen, hun var jehovas vitne, hun spørte om jeg var muslim, jeg sa nei, jeg er katolikk (jeg er fra libanon og ligner litt på arabane :| ).

 

ihvertfall, hun sa til meg "spør du demonene flere ganger vil de til slutt fortelle deg hva gud egentlig heter" (de tror gud heter jehova, det er det hele religionen deres handler om HAHA!)

 

jeg svarte 'jeg er hvertfall ikke så dum at jeg tror jeg kan prate med demoner' også gikk jeg.

 

dumme dame, trodde hun kunne konvertere enn holy man :p

Lenke til kommentar

Husker eg gikk en tur og så kom en 2 jehovas vitner bort( en ung jente og en gammel dame) De gav meg det dumme bladet sitt og eg begynte å diskutere med de. Tiden gikk.. vet ikke 30-40min og til slutt ga de opp og gikk videre. Angrer litt på at eg var for høflig, neste gang skal eg grille svina! :devil:

Lenke til kommentar

ok kan hende dette er helt uti natten, men det jeg har hørt:

 

jehovas vitner tror at dommedag kommer en gang, og at noen jehovas vitner, ca 100000 eller noe (?) kommer til himmelen eller noe... men:

 

hvorfor i h****tte "rekrutterer" de da flere jehovas vitner? det eneste de gjør er jo å minske sjansen for å selv komme til himmelen, og øke sjansen for å ende opp i helvette...

Lenke til kommentar

Det som jeg har funnet ut er at de mener mange av profetiene i bibelen er oppfyllt og de venter på at gud\jehova skal lage himmelen på jord ellerno, der vil det være plass til 144.000 mennsker og mange av de skal være "slemme" mensker (mordere, ransmenn osv.. etter hva jeg forstod) ettersom alle guds vesner er hellige. og de som kommer til himmelen skal leve evig. resten har ikkeno etter døden ellerno.

 

Neste gang skal jeg si "jeg går ikke rundt å prøver å omvende dere gjør jeg vel?" og lukke døra igjen. Er ikke intressangt å prate med de lenger siden jeg har fått vite det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Jehovas Vitner tidligere har bommet på vanvittig mange dommedagsprofetier at de nå har sluttet å sette faste datoer. Nå sier de kun "enden er nær".  :ermm:

6030696[/snapback]

 

Jepp, det er sant, sånn ca. hvert tiår er det en hel hau med Jehovas vitner som selger alt de eier og har for å vende ut i skauen slik at de kan møte moderskipet som skal frakte dem i sikkerhet, og alle oss uvitende blir så klart drept, og gjett hva som skjer hver gang.........

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Jehovas Vitner tidligere har bommet på vanvittig mange dommedagsprofetier at de nå har sluttet å sette faste datoer. Nå sier de kun "enden er nær".  :ermm:

6030696[/snapback]

 

Hadde de lest Bibelen hadde de forstått at det å fastsette en dommedagsdato er menigsløst, siden Bibelen selv sier at ingen vet eksakt dag eller år utenom Gud selv.

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Jehovas Vitner tidligere har bommet på vanvittig mange dommedagsprofetier at de nå har sluttet å sette faste datoer. Nå sier de kun "enden er nær".  :ermm:

6030696[/snapback]

 

Jepp, det er sant, sånn ca. hvert tiår er det en hel hau med Jehovas vitner som selger alt de eier og har for å vende ut i skauen slik at de kan møte moderskipet som skal frakte dem i sikkerhet, og alle oss uvitende blir så klart drept, og gjett hva som skjer hver gang.........

6030786[/snapback]

 

det du beskrev der er scientology, det tom cruise tror på :D

 

en religion som er oppfunnet av en sci-fi forfatter, det er like hemma som de i england som fører opp jedi som troen dems

Lenke til kommentar

Nå har du fått svar på det du lurte på, så jeg tenkte jeg skulle dele en koselig jehovas historie jeg har.

 

Jeg og min yngre bror var hjemme alene en uke, og da kom jehovas på døra. Det var brodern som åpna for dem(de kan takke jehova for det), og når de var gått kom han til meg og gav meg vakttårnet som de hadde gitt han. (i det minste stod de ikke og preika til en 12 åring eller hva han var når dette skjedde).

 

Straks jeg fikk se hva det var løp jeg til stuevinduet og slengte det opp, jehovas folka var på naboens dør, og akkurat når jeg åpna vinduet hadde han åpna døra. Jeg ropte ut: 'Hva i helvete er dette slags dritt dere kommer med fordømte idioter!=?¤' og mye annen faenskap(jeg er nordlænning).

Jeg tok så opp en lighter og tente fyr på vakttårnet mens naboen og jehovasene stod og så på. Jeg kommer aldri til å glemme trynene deres, jeg ler høyt når jeg tenker på det enda :D

 

Anyways løp de(ok de gikk bare veldig fort) fra naboen uten noen videre ordveksling, og jeg hengte siden opp det delvis forbrente vakttårnet på postkassen.

Jeg har ikke hatt noe problem med prekere siden da ;)

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Jehovas Vitner tidligere har bommet på vanvittig mange dommedagsprofetier at de nå har sluttet å sette faste datoer. Nå sier de kun "enden er nær".  :ermm:

6030696[/snapback]

 

Jepp, det er sant, sånn ca. hvert tiår er det en hel hau med Jehovas vitner som selger alt de eier og har for å vende ut i skauen slik at de kan møte moderskipet som skal frakte dem i sikkerhet, og alle oss uvitende blir så klart drept, og gjett hva som skjer hver gang.........

6030786[/snapback]

 

det du beskrev der er scientology, det tom cruise tror på :D

6031609[/snapback]

 

Det var så klart satt veldig på spissen, men det er ikke sjeldent at vi leser i VG og Dagbladet om de stakarslige Jehovas vitnenene som sitter personlig konkurs, noe som for øvrig ikke går ann i Norge, på en benk alene ute i ødemarken og venter på moderskipet, som naturligvis aldri kommer, og det er ikke sjeldent vi kan lese om en unnskyldning som baserer seg på diverse metrologiske undersøkelser som hadde funnet ut at moderskipet nok en gang ikke kunne ta kontakt, men vil gjøre det snart.

Lenke til kommentar

Ok, ser at mange har en gal oppfatning av jehovas vitner, og det er kanskje ikke så rart heller siden det de fleste hører om oss er propaganda og overdrivelser.. En del er faktisk helt oppdiktet også. Så da kan jeg prøve å oppklare i noen historier. Siden det egentlig er ganske mye å ta for seg, skal jeg bare ta det mest grunnleggende. So here we go:

 

Først:

Vi går ikke ut i skauen og venter på noe "moderskip" makan til tull :p

 

Bibelen: Vi tror at bibelen er inspirert av gud og at han har brukt oss mennesker til å skrive den ned. Hvis man studerer profetiene som står i bøkene, finner man ut at de stemmer over ens med faktiske hendelser som har skjedd i senere tid. Da disse er ganske vanskelige, skal jeg ikke gå noe dypere i det temaet.

 

Helvetet: Vi tror ikke at man ikke går til et brennende helvete når man dør, uansett hvor dårlig person man er, da helvete faktisk står for evig tilintetgjørelse. Som det står i bibelen, kan man verken føle eller tenke etter døden (forkynneren 9; 5 og 10); noe som er mer enn nok bevis på at et brennende helvete kun er til for å skremme kristne til å gå i kirken hver søndag.

 

Hvorfor vi forkynner: I bibelen står det en befaling: 'Gå derfor og gjør disipler av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil avslutningen på tingenes ordning.' (Matteus 28; 19,20) Her er jo budskapet klart.

Og et annet skriftssted: 'Ja, liksom kroppen er død uten ånd, så er også troen død uten gjerninger.' (Jakob 2; 26) Dette viser jo at det ikke er nok å si at man tror på Gud, man må vise at man gjør det.

 

Så litt om hvordan jeg lever som jehovas vitne: Jeg er en ganske normal gutt på snart 15 år. Har undervisning i religion på skolen (krl), hører på den musikken jeg føler for og kler meg helt normalt. Men det som gjør meg annerledes fra "vanlige mennesker" er at jeg går på møter 3 ganger i uka og er med i forkynnelsen av budskapet. Jeg banner heller ikke.

 

Det var dessverre alt jeg rakk for nå. Hvis dere har noen spørsmål, er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. Og hvis dere er villige til å undersøke litt på egenhånd, kan jeg anbefale Watchtower.org.

Der skal det være mulig å finne svar på en god del.

 

:)

Lenke til kommentar

Først:

Vi går ikke ut i skauen og venter på noe "moderskip" makan til tull

 

For det første, og som jeg påpekte så var det satt veldig på spissen, og jeg mener at deres form for å utøve religion er helt på trynet, noe som kanskje var grunnen til at jeg til de grader forklarte det på en ytterst nedsettende tone.

 

Men, ifølge det jeg har lest om jehovas vitner, jeg sier ikke at det stemmer, så tror dere på et liv etter dommedag, og på dommedag skal dere bli hentet av gud i noe som man kan anses for å være et moderskip, men det viktige essensen i religion er ikke om det er moderskip, flyvende plante eller hånd det er snakk om, og det er på mange måter litt irrelevant.

 

Men, ifølge VG og dagbladet, der man så sent som i 2002/2001 kunne lese om enkelte ekstreme innenfor Jehovas vitner som haddet tilbringet flere netter uti i det fri på letning etter et eller annet som skulle føre person til paradis, så er ikke det et uvanlig syn.

 

Men, siden det er noe som har skjedd for såpass lang tid siden, 4 år er en del på nettet, så tror jeg det blir vanskelig å finne en artikkel om det, jeg kan jo gjøre et forsøk.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Jehovas vitne har vært her på døren noen ganger. Første gangs syntes jeg det var interessant å høre på, men det holdt med 1 gang. Det gjorde det ikke for de og de kom igjen. Jeg har ikke snakket med de på mange uker nå og håper de har gitt opp. Møtte også en dame på byn som snakket om ondskap osv:P Ga meg et blad jeg skulle lese som liksom skulle få meg til å være enig i det de sier, men det virket helt mot sin intensjon, hehe.

 

Det det går ut på er å plage andre mennesker;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...