Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Hei. Russetiden begynte ikke så bra for oss. Bilen vår, en Mercedes Benz 309D (diesel m/halvautomat, 1983-modell, 88 000 km (/240 000 km?).) (Kjøpsannonsen), begynte for første gang lørdag å lage noen rare lyder - bilen ristet fælt og lagde noe som minnet om skrapelyder. Bilen ble kjørt i ca. 20 minutter, før vi stoppet for å tanke opp. Da var vi i veldig tvil om vi skulle fortsette. Underveis hadde et av varsellysene blinket noe, det viste seg å være et varsellys for bremsene. Vi sjekket bremsevæsken, og det så greit ut. Da vi skulle kjøre igjen, fungerte ikke bremsene - personen som kjøre tråkket pedalen i bunn uten noen respons. Brekket fungerte. Etter en liten stund fungerte bremsene igjen - hvorfor skjønner jeg ikke - uansett ville vi ikke ta bilen ut i trafikken. NAF-kjørte så bilen på verksted, og der sa de i dag at problemet lå i girkassen, som de ikke kunne fikse på deres verksted. Bremseproblemene måtte vente til den var fikset. Så nå må vi prøve å få bilen til et annet verksted, mens utgiftene løper. Jeg vet at det nok er håpløst å anslå, men hvis noen kunne gitt meg et ca. beløp verksteder pleier å ta for å fikse slike eldgamle girkasser, hadde jeg satt pris på det. Er det arbeid som tar mye tid (dvs, er russetiden over før det kan bli gjort)? Hva er forresten vanlig pris for å få en bil tauet? Edit: Kjøpsannonse lagt til. Endret 3. mai 2006 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Det billigste er vel og finne en likedan bil som er vraket, der girkassen er intakt enda, og bare bytte over den. Bør få en fin, brukbar girkasse for 3-4 tusen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Nå har jeg satt himmel og jord i bevegelse og ringt x antall verksteder, bilopphuggere og whatnot. De skal ha for å være sørvisinnstillte, om ikke annet. Stedene som kunne fikse dette var stort sett ubemanna, sykemeldte eller befant seg overbelasta i Fettsund. Fant tilslutt et sted i Kongsvinger som muligens hadde en kasse til oss for 2000 kr, hvis vi har en femsylindra motor. Og siden vi alle er totalt hjelpesløse rødruss, vet vi ikke det. Siste rapport fra verkstedet var at bremsene så ut til å fungere, mens lampa som varsler problemer med bremsene fortsetter å lyse. Edit: Hva i all verden er forresten dette med halvautomat, helautomat osv? Bilen vår har ikke kløtsj-pedal, men girkassa har heller ikke en D slik jeg kjenner det fra nyere biler. Det går P, R, N, 4, 3, 2, 1. Endret 2. mai 2006 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Sjekk http://www.bruktbildeler.com En slags database med oversikt over hvilke deler høggerier rundt om i landet har. Er vel rundt 30 høggerier som "er med" på den databasen. Kan godt hende du visste om den fra før av, men likevel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Sjekk http://www.bruktbildeler.comEn slags database med oversikt over hvilke deler høggerier rundt om i landet har. Er vel rundt 30 høggerier som "er med" på den databasen. Kan godt hende du visste om den fra før av, men likevel 6028537[/snapback] Takk, visste ikke om siden. I forsøket på å finne ut om vi hadde en femsylindra motor, ringte en av oss de tidligere eierne (selve bilen står på et verksted som har stengt telefonen for dagen, så vi klarte ikke å finne det ut på den måten). De hadde hatt tilsvarende problem en gang i tiden og fryktet at hele bilen var ødelagt - de hadde visstnok kjøpt helt ny motor - men da motoren skulle monteres hadde mekanikeren bare skrudd fast noen skruer som hadde løsnet, så var det i orden igjen. Jeg tør ikke håpe at problemet er så enkelt (hvorfor har disse skruene løsnet så fort, og hvorfor så ikke mekaniker #1 dette, selv om han ikke hadde særlig peiling på automatgir?), det hadde jo vært fantastisk. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Edit: Hva i all verden er forresten dette med halvautomat, helautomat osv? Bilen vår har ikke kløtsj-pedal, men girkassa har heller ikke en D slik jeg kjenner det fra nyere biler. Det går P, R, N, 4, 3, 2, 1. 6028522[/snapback] Kassa girer vel som en helautomatisk kasse hvis du setter den i '4'? Du trenger vel ikke å velge 1 i lyskryss, for så å velge 2, 3 og 4 når du får opp fart? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Kassa girer vel som en helautomatisk kasse hvis du setter den i '4'? Du trenger vel ikke å velge 1 i lyskryss, for så å velge 2, 3 og 4 når du får opp fart? 6028645[/snapback] Neimen om jeg vet. Så vidt jeg har skjønt, har den blitt kjørt ved å velge 1 i lyskryss og "gire" opp etter hvert. Når du sier det låter jo det litt håpløst med tanke på rekkefølgen av gira på spaken. Skal se om jeg kan finne det ut. (Ved "normale" automatgir, bremser man vel på giret når man setter spaken ved et tall?) Edit: Fant annonsen fra da vi kjøpte bilen: Link. Tydeligvis litt uenigheter rundt kilometerstanden. Jo flere kokker, jo mere søl osv... Endret 2. mai 2006 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Ny dag, nye nederlag. Jeg snakket med mekanikeren på verkstedet den står på nå (Christoffersen & Becken i Smalvoldveien, Oslo.), og han antok at det dreide seg om et ødelagt svinghjul i converteren mellom motoren og gearet. (Fikk også konstatert at motoren var femsylindra.) Problemet kan de ikke fikse der. Mekanikeren vred hjernen og kom på et tredje alternativ til hvem som kan fikse bilen (Bergs Automatservice på Ensjø kunne ikke pga. sykdom, Automatic Transmisson Service i Fettsund er igjen ett alternativ) - Bertel O. Steen på Lørenskog (de tar seg av van-er og lastebiler m.m.) Både på Fettsund og Lørenskog anslo man at dette ville koste ca. 10 000 kroner. På Fettsund er han som driver med dette usikker på nøyaktig hva det dreier seg om, og vi må ta med bilen opp (taue den) for at vi skal få endelig svar. Da er det mulig vi må vente lenge på deler. Jeg har enda ikke fått kontakt med vedkommende på Lørenskog som hadde full kontroll på delesituasjonen der, så jeg har ikke fått en vurdering av hvorvidt de kan ta i mot oss eller ikke. Kaos. Hva er dette svinghjulet for noe? Kan problemer med svinghjulet forårsake problemer med bremsene? Fikk inntrykk av at det ikke lengre bare var å kjøpe en annen gearkasse og bytte den nåværende ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Siste rapport (dagboktråd, dette): Etter litt problemer med tauinga, står bilen nå på Lørenskog. Bertel O. Steen melder at starterkransen er ødelagt. Muligens er også svinghjulet ødelagt, men det kan man ikke finne ut uten å fjerne girkassa. Det tar Bertel O. Stenn 7800 kroner for. :O Et nytt svinghjul koster 5400 kroner. De har enda ikke konkludert med om det feiler bremsene noe. Vi på vanen fatter en avgjørelse i kveld om hva som er en akseptabel utgifts- og tidsbruk. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hmm, svinghjul inni en converter? Den var ny for meg, men nå er jeg ingen MB eller automat ekspert. Selve converteren er somregel en lukket enhet som man ikke åpner og reparerer. Det som ligger ved pedalen der er converteren fra automaten min og den er helsveisa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hmm, svinghjul inni en converter? Den var ny for meg, men nå er jeg ingen MB eller automat ekspert. Selve converteren er somregel en lukket enhet som man ikke åpner og reparerer. Det som ligger ved pedalen der er converteren fra automaten min og den er helsveisa. 6044365[/snapback] Hehe, du får ta mine tekniske beskrivelser med en klype salt. Det siste definitive problemet er i alle fall at starterkransen er ødelagt. Så får vi bare håpe at det er det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Var startkransen jeg tenkte på når jeg leste svinghjul Men så sto det noe om inne i converteren og da ble jeg litt forvirra. Startkransen er ei plate som veier mye mindre enn et svinghjul. Converteren er skrudd i startkransen og startkransen er skrudd fast i veivakselen i motoren (den akselen som stemplene roterer i bunnen). Heter vel startkrans fordi den har tannhjul slik at startmotoren har mulighet til å trekke rundt motoren. startkransen oppå ei pappeske. Temmelig mye arbeid for en veldig enkel ting. Girkassa må ut for å komme til startkransen. Og sannsynligvis må det plukkes av litt av hvert for å få ut girkassa. Synd russebilen må stå på verksted da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Kassa girer vel som en helautomatisk kasse hvis du setter den i '4'? Du trenger vel ikke å velge 1 i lyskryss, for så å velge 2, 3 og 4 når du får opp fart? 6028645[/snapback] Jeg kjørte bilen i går og den girer av seg selv når man setter den i 4. Å utbedre problemene på vanen koster så mye at det ikke er aktuelt. Jeg fikk verkstedet til å gå over bremsene og styringen slik at den ikke er trafikkfarlig, også tar vi sats på å kjøre den til den bryter sammen. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Å utbedre problemene på vanen koster så mye at det ikke er aktuelt. Jeg fikk verkstedet til å gå over bremsene og styringen slik at den ikke er trafikkfarlig, også tar vi sats på å kjøre den til den bryter sammen. hehe, enkelt og greit Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Og nå har det skjedd. Vi var ute og kjørte i går da bilen begynte å lage noen forferdelige lyder (det låter som det kommer fra giret). Moteren går, men det virker ikke som bilen kan settes i gir lenger. Vi kan rygge bilen, men den har ikke kraft fremover. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 jaja.. skal dere på noen langtur da ? målt hvor for dere kan rygge? Lenke til kommentar
e321 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 dette er den nevnte converteren... mener det er ei stift eller noe en plass også som 'brukes opp'..? gå på www.mercefreaken.com og inn på forumet der.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Bare 5 dager igjen, så vil dere le vettet av dere om 2 mnd når dere tenker på hvor latterlig mye penger dere kasta bort for å kjøre et gammelt vrak i et par uker, når det i tillegg ikke virka 80% av tiden. Waste. Of. Cash. Endret 12. mai 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 dette er den nevnte converteren... mener det er ei stift eller noe en plass også som 'brukes opp'..? gå på www.mercefreaken.com og inn på forumet der.. 6091318[/snapback] En skal da ha noe å prate om og le av når en blir gammel og. Skal en ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Bare 5 dager igjen, så vil dere le vettet av dere om 2 mnd når dere tenker på hvor latterlig mye penger dere kasta bort for å kjøre et gammelt vrak i et par uker, når det i tillegg ikke virka 80% av tiden. Waste. Of. Cash. 6091338[/snapback] Vi er smertelig klar over hvor mye vi har tapt, ja. Bilen kan atm kjøre både fremover og bakover, men det er ikke noe å dra på langtur med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå