Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som kan anbefale en ruter med WLAN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har en 4300 selv også. Meget bra, selv om ikke den trådløse delen er av ypperste klasse i dag. Er og andre routere, 4100, trendnet og zyxel?.. som har den samme innmaten og software fra ubicom men noe forandring på trådløst kort og switch (super g, mimo, gigabit, 100mb).

 

Det beste synes jeg er å kjøre separat accesspoint. Dette av erfaring og målinger av latecy etc. Også lettere finne en gunstig plassering, viss router er avhengig å stå der man har nettverkskontakter og man vil oppnå best mulig signal i huset med AP. Personlig liker også trådløst bedre fra linksys enn dlink. Har hatt routere med som har fått ping spikes på det trådløse viss det har vært mye annen trafikkk inn på ruter, men nå er da ikke trådløst anbefalt for hardcore gamere heller da. Iptelefoni er heller ikke glad i ping spikes viss det må kjøres over trådløst.

Endret av kense
Lenke til kommentar

DGL-4300 så veldig interessant ut ja...

Men føler den fokuserer litt mye på gaming/ping. Siden det er lite spilling her i gården, og sjelden linjen max'es helt ut, er egentlig verken spilling eller IP-telefoni et problem.

 

Men har også fått snusen i en WRAP "mini-PC" med Monowall eller noe lignende software.

 

Sistnevnte alternativ vil nok være det klart mest avanserte, med flest konfigurasjonsmuligheter... Men kan jo bli et voldsomt prosjekt å "drifte" en slik. Vanlige rutere er jo mer eller mindre bare å plugge i, og glemme.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Dlink har jeg meget dårlig dårlig dårlig efaring med og det har mange andre av mine venner også. Personlig så anbefaler jeg Linksys WRT54G Revision 3.0 Revision 3.0 kan firmwareoppgraderes med funskjoner som du finner i meget dyre routere

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Har selv prøvd mye av linux box greiene, alt fra coyote på floppy til m0n0wall, smoothwall......... etc.

 

Linux fantastene skryter jo uhemmet av disse greiene og hvor billig det er??

( tid er også penger. )Ble lei av tungvinne konfigureringer, vanskelige grensesnitt, lang bootup, strømforbruk, dårlig ytelse, bråketet pc - tok lang tid før sidene kom ved browsing....

 

Ble ikke imponert, savner ikke disse greiene ett sekund i forhold til en enkel og rask ruter. Så sant man ikke trenger disse avanserte greiene da.

 

Ville heller da prøvd en WRT54GL som kan flashes til uorigianl firmware som har veldig mange funksjoner og muligheter. Eller andre minder enheter som muligens finnes.

 

Har også nettopp kommet n standard trådløse produkt, som skal fikse mye av problemene som har vært å¨b/g produkter. Ytelsen vil også ta noen skritt videre.

Lenke til kommentar
Dlink har jeg meget dårlig dårlig dårlig efaring med og det har mange andre også. Personlig så anbefaler jeg Linksys WRT54G Revision 3.0 Revision 3.0 kan firmwareoppgraderes med funskjoner som du finner i meget dyre routere

6018693[/snapback]

 

Det er vel strengt tatt dlink 624 og andre tidligere trådløse produkt som det har vært problem med, når de trådløst standardene akkurat var kommet og barnesykdommmen florerte.

 

For å presisere, DGL 4300 er for det meste laget av ubicom, en silicon valley bedrift som satser hardt på å lage det beste og mest moderne innen nettverk til soho til en meget gunstig pris. Disse lager layout arkitekturen og har software protorype.

Så det er mer eller mindre ett OEM produkt for Dlink og andre, de bare tar noen egne valg hva angår trådløst, switch, kvalitet komponenter, design, markedsføring....

 

Så dette blir for dumt, greit nok at Dlink kanskje var noe uheldige tidligere tidligere da de laget hele produktet fra scratch.

 

Dessuten, DGL knuser wrt54g når det kommer til p2p ytelses, routing ytelse, concurrrent connections.. Viss ikke den trådløse delen er helt på topp får så være, men den har jeg ikke så mye erfaring med.

Lenke til kommentar
Jeg skrev bare hva min efaring var med Dlink og jeg kommer aldri til å kjøpe trådløse Dlink produkter igjen..

 

Nei, du påpekte også at "mange andre" hadde samme erfaring. Er nok noen som har samme erfaring med Linksys også. Men faktum er det at DGL-4300 har få eller ingen feil, og er ekstremt lett å sette opp og bruke.

 

Lurifaksen, det kan nok se ut som den fokuserer mye på spilling, men den "gamefuel" funksjonaliteten er en rimelig liten del av denne routeren. Det er veldig basic QoS, og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Linux fantastene skryter jo uhemmet av disse greiene og hvor billig det er??

( tid er også penger. )Ble lei av tungvinne konfigureringer, vanskelige grensesnitt, lang bootup, strømforbruk, dårlig ytelse, bråketet pc - tok lang tid før sidene kom ved browsing....

6018724[/snapback]

 

En WRT54GL er jo en linuxrouter på lik linje med Smoothwall o.l, har satt opp mange slike linuxbokser og kan ikke se noen av disse problemene du nevner utover støy og strøm.

Lenke til kommentar

Hei jeg har hatt litt forskjellige rutere 3stk Linksys og Dlink 624+ og har vert missfornøyd med alle, men etter at jeg kjøpte meg en Dlink 4300 har nettet vert stabilt hele tiden, og det har aldrig vert noe feil. Dette er også en meget god ruter trådløst..

Dlink 4300 kan absolutt anbefales... :thumbup:

Lenke til kommentar

Har testet litt forskjellige trådløse routere selv, og sitter nå på en D-Link DGL-4300 som fungerer ypperlig, selv med skikkelig tung nedlasting over lang tid. Har hatt D-Link DI-714P+ tidligere, denne var ikke all verden før jeg fikk tilsendt en skikkelig strømforsyning fra D-Link (den gamle skapte mange ustabiliteter på routeren - et kjent problem). Etter ny strømforsyning var den bedre, men hadde maks 22mb/s, noe som ble for snaut - den taklet heller ikke tunge nedlastinger over lang tid.

Med nye DGL-4300 så er det ingen problemer. Veldig lett å stille inn, mange avanserte muligheter og stabil som et fjell. I løpet av de månedene jeg har hatt den har jeg ikke opplevd routerrelaterte problemer med nettet. Kan med andre ord si meg strålende fornøyd med den - tross prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...