Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje - er det noe forskjell?...


eLang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er vel neppe det første innlegget om temaet.

 

Har googlet litt, men finner ikke noe ordentlig svar på mitt spørsmål > er Biltema olja like god som de "dyre oljene"?

6005966[/snapback]

Jeg vil bare si på min måte at en får hva en betaler for.En motor som har har en svakhet med smøring av kamaksler mm har jeg selv opplevd at forlenger levetiden med dyr kjent olje.Med det mener jeg at historikken på de motorene som fikk problemer viste seg å bruke billigolje mens de som vi fylte på dyr olje ikke fikk problemer.Fyller du på en billigolje på en rallybil så holder den ikke et løp.Så det hele bunner ned i kjøreforhold og mønster samt hvor kresen din motor er.Har du økonomi og skal beholde bilen noen år så koster det ikke så mye ekstra pr km å bruke en god olje.For ikke å snakke om den gode samvitigheten en får av det,he he.

Lenke til kommentar

Det som skiller oljene først og fremst er om det er ren mineralolje, halvsyntetisk eller syntetsisk. De dyrere har ofte bedre kald og varm egenskaper og er bedre rustet mot å miste for mye av smørevnen sin over tid.

 

Det viktigste er å bytte olje regelmessig. Men en dyrere olje er som oftest bedre. Men det avhenger helt av bil osv.

Lenke til kommentar

Se også på oljens egenskaper. En olje som blir svært tyntflytende varm passer dårlig for en slitt motor. Syntektisk olje er ofte tyntflytende. Samtidig bør oljen ha være passe tynn ved lav temperatur for å få grei start og gode smøregenskaper fra første sekund. Dette gjelder oljens viskositet. Derpå kommer smøreegenskapene (pris/kvalitet/levetid).

Lenke til kommentar
Se også på oljens egenskaper. En olje som blir svært tyntflytende varm passer dårlig for en slitt motor. Syntektisk olje er ofte tyntflytende. Samtidig bør oljen ha være passe tynn ved lav temperatur for å få grei start og gode smøregenskaper fra første sekund. Dette gjelder oljens viskositet. Derpå kommer smøreegenskapene (pris/kvalitet/levetid).

6006681[/snapback]

Vilke oljer sier du blir svært tyntflytende varm ??

 

Har du kansje missforstått hvordan det funker?

Lenke til kommentar

:!:

 

Olje er som merker. Man kjøper det som er hipt/ kult og "inn".

 

Biltema olje, hvis jeg ikke husker helt feil, kommer fra Statoil bare i fordekt innpakning.

 

Det man må først se på når man skal kjøpe olje er om ACEA graden er den riktige og at man har en viskositet som passer.

 

Den oljen som vil ha best holdbarhet i kulde og vrme vil være en 0w- 50. Ja lavere tall bak w jo lettere vil oljen smøre motoren når bilen er kald, og jo mer vil du skåne motoren din. Samme med tallet etter w, den angir hvilken varme oljen tåler. Jo høyere tall, jo høyere varme vil oljen tåle.

 

Så har du blandingen syntetisk, delsyntetisk og mineral olje. Helsyntetisk olje passer best til biler som er litt gamle eller jobber tungt. Spesielt hvis det er en gammel motor som trenger litt tykkere olje for å tette bedre. (Brukte slik på noen i militære, helsyntetisk altså).

 

Når det kommer til Rally etc. så må dere huske på at bilene deres IKKE er rally biler. Antar at dere ikke bruker 2cven til å kjøre formel 1. Dessuten så blir rally biler plukket frahverandre/ jobbet på fram til hvert løp.

 

Så ja, på en helt vanlig bil er det samme om du putter på olje på fra Biltema eller et dyrt merke som koster gull og masse grønn skog for literen.

 

Bestefaren min bare etterfyllte olje på sin Mazda 929, men den tikket da inn over 400 000 km og går enda på norske veier (ble kjøpt av en annen). Var aldri noe motortrøbbel med den, bare skiftet slitedeler.

 

Så pass på at oljens kvalitet stemmer overens med serviceheftet og skift to ganger i året minst så vil det gå bra tenker jeg..

Lenke til kommentar

Nei det var ikke mye han etterfyllte da bilen ikke brukte olje.

 

Dette var en bil med minimale rustskader (han er av den gamle typen folk som bruker tjukk, feit olje under hjulbuene etc), motoren var det heller ikke galt med.

 

Han skiftet drivakselen bak fordi den datt av når han kjørte :!: (var utslitt).

 

Clutchen ble vel byttet rundt 360 000km fordi da var den slitt ut.

 

Men han byttet ikke den motoroljen så mye nei. Ihjvertfall ikke de siste årene han eide den bilen der.

 

Han kjøpte den ny i 1984, byttet den inn for ca. 15 000 i en ny Hyundai (som han byttet inn i en Mazda 6). Bilen ble solgt til en annen samme dag faktisk he he.

 

Men det viktigste er a tdere skifter olje til rett tid og at oljen har rett spesifikasjoner enn hvilketmerke det er på oljen.

 

Leste om en som kjøpte olje og tappet det over på plastkanner. Var den samme olja som bensinstasjonen solgte bare mye billigere.

 

På min bruker jeg Biltemas 5w- 50 helsyntetisk, hadde de hatt 0w- 50 hel syntetisk skulle jeg foret den på det. :love:

Lenke til kommentar

Det er oljens kvalitet som er viktig, ikke hvilket klistremerke de har satt på kanna.

 

Oljen bør være sertifisert til A3/B3 ifølge ACEA eller SL/CF ifølge API.

 

KVTL: F.eks. 0w-40 angir viskositet ved kald og varm. Man bør ikke kjøre på 0w-50 på en motor som skal ha 0w-40. Den første oljen vil være tykkere ved driftstemperaturen og smøre dårligere.

 

Temperaturen som oljen tåler (flammepunktet) er noe annet.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessing har jeg funnet ut at sertifiseringene som en olje

har (uavhengig av merke) ikke nødvendigvis dekker alle egenskapene

en olje har. Har hatt rimelig dårlig erfaring med bruk av shell olje

jeg måtte stadig ha ut luftfilterboksen for og rense den for "smør"

(emulgert olje) også under lokket til oljepåfyllinga var der "smør",

dette var på min gamle Audi 80, meget irriterende og det forrurenset

luftfilteret slik at det måtte byttes tidligere en normalt. Da jeg gikk

over til Esso olje så forsvant problemet.

Lenke til kommentar

Det å tro at all olje som har samme godkjenning er like god er vel litt naivt!?Det er en del mere kjemi oppi suppa en ren olje.Er all såpe like god?Er alle dekk like gode?Man kan ta to like motorer og tilsette kjemi i oljen på den ene,tappe oljen på motorene og starte dem igjen.Motoren med tilsatt kjemi VILL gå lengst før den ryker og det er ikke diskutabelt.Problemet er at vi forbrukere har ingen samenligningsmulighet når vi kjøper olje.Vi må stole på reklamen,men ekelte tror jo at formel 1 bilene kjører på den samme olja som de reklamerer for så vi elsker å bli lurt.

Lenke til kommentar
:!:

 

Biltema olje, hvis jeg ikke husker helt feil, kommer fra Statoil bare i fordekt innpakning.

 

 

 

Ofte selger slike kjeder oljer som er kjøpt på det åpne markedet, som vil si en lot kan være olje produsert av Statoil, mens neste levering kan være produsert av feks. Shell. Har også hørt at olje som "er gått ut på dato" hos de store oljeselskapene ofte er å finne i annen emballasje hos billigkjeder..

 

Om dette gjelder Biltema vet jeg ikke.

 

Jeg mener om du har en bil til over 6 måneders lønn i pris, bør du legge i de ekstra kronene som sørger for korrekt smøring osv.

Lenke til kommentar

Er ikke noe ekspert på dette feltet, men jeg har brukt helsyntetisk Biltem 5/40W olje i min gamle VW Vento 1.9TDK 95 model, og har kjørt ca. 55000 km (170 000 til sammen) på den olje, bilen går helt fint, og turtallsteller pile står HELT stille ved tomgang, ikke noe "dansing" på den. Har skiftet 2 ganger i året (samtidig som jeg skiftet dekk, UANSETT kjørelengde.

 

Man må jo også tenke på at olje blir skittent (ja til og med superkvaltets olje) og at det i seg selv demper smøre egenskaper ( mer på dårlig olje enn på god olje)

 

Skiftet olje på verkstedet like etter at jeg kjøpte bilen, kjørte 1km og så skulle jeg skjekke olje (av ren nyskjerrighet), og fant da ut at den var VELDIG svart og skitten at jeg begytne å lure om de har skiftet olje i det hele tatt. Jeg kjenner godt han som utførte arbeidet så alt var i orden fordi olje var like skitten etter par km når JEG skiftet den neste gang.

 

Det skal også sies, at diesel motor gjør olje MYE kjappere skiten enn bensin motor.

 

Skal prøve nå med en halv-syntetisk 10/40, det er jo en gammel bil.

 

Etter min menning så er det bedre å kjøpe billig olje og skifte 2-3 ganger i året (uansett kjøre lengde) enn å kjøpe god olje å skifte 1 gang. Spesielt gjelder dette de som kjører i byen.

 

 

Hilsen

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Er ikke noe ekspert på dette feltet, men jeg har brukt helsyntetisk Biltem 5/40W olje i min gamle VW Vento 1.9TDK 95 model, og har kjørt ca. 55000 km (170 000 til sammen) på den olje, bilen går helt fint, og turtallsteller pile står HELT stille ved tomgang, ikke noe "dansing" på den. Har skiftet 2 ganger i året (samtidig som jeg skiftet dekk, UANSETT kjørelengde.

 

Man må jo også tenke på at olje blir skittent (ja til og med superkvaltets olje) og at det i seg selv demper smøre egenskaper ( mer på dårlig olje enn på god olje)

 

Skiftet olje på verkstedet like etter at jeg kjøpte bilen, kjørte 1km og så skulle jeg skjekke olje (av ren nyskjerrighet), og fant da ut at den var VELDIG svart og skitten at jeg begytne å lure om de har skiftet olje i det hele tatt. Jeg kjenner godt han som utførte arbeidet så alt var i orden fordi olje var like skitten etter par km når JEG skiftet den neste gang.

 

Det skal også sies, at diesel motor gjør olje MYE kjappere skiten enn bensin motor.

 

Skal prøve nå med en halv-syntetisk 10/40, det er jo en gammel bil.

 

Etter min menning så er det bedre å kjøpe billig olje og skifte 2-3 ganger i året (uansett kjøre lengde) enn å kjøpe god olje å skifte 1 gang. Spesielt gjelder dette de som kjører i byen.

 

 

Hilsen

staljin

6020639[/snapback]

 

må si meg enig der,vell så viktig å bytte når oljen blir svart enn å bruke dyrt merke.. (på diesel blir vell olja svart med engang uansett)

har bare posetive tilbakemeldinger ang olja ifra biltema, kjenner ingen som har hatt problemer med det, kjenner til og med noen som buker det på splitter nye biler.

 

men når det er sagt, ville jeg vell anbefalle på turbo motorer og v-tec samt motorsykkler kort sakt motorer som kjører på høyt turall med mye effekt ville jeg nokk anbefalle noe bedre som mobil1 på bil og motul på motorsykkel.

Lenke til kommentar

Er det ikke en gylden regel at man bruker det som er spesifisert i håndboka for hvert merke/motor.

Uansett merke, spesifikasjonen er jo der for å få en lik kvalitet.

Feks. en motor som er levert med 10W-40 mineralsk olje og man bytter til en helsyntetisk olje feks 0W-50,

da kan man få en rensende effekt som ikke alltid er ønskelig.

Motoren er kanskje grovere bygd slik at denne nye oljen ikke legger en bra nokk film mellom lagrene/bevegelige deler som gir større slitasje.

Dette prøvde jeg på en 92 MB230E, men her gikk det ut over oljepumpa.

Så lenge jeg kjørte med spesifisert olje var det ikke noe problem med olje trykket.

Da jeg byttet til helsyntetisk (0W-50) fikk jeg ikke trykk på tomgang ved varm motor etter kort tid (200km), oljelampa lyste også. Ved lavere turtal fikk jeg heller ikke makstrykk.

Byttet så tilbake til den spesifiserte, fikk noe mer trykk og den gikk til maks ved turtall men var ikke som før.

 

Det må nevnes at motoren var gått 270 000 Km :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Erfaringsmessing har jeg funnet ut at sertifiseringene som en olje

har (uavhengig av merke) ikke nødvendigvis dekker alle egenskapene

en olje har. Har hatt rimelig dårlig erfaring med bruk av shell olje

jeg måtte stadig ha ut luftfilterboksen for og rense den for "smør"

(emulgert olje) også under lokket til oljepåfyllinga var der "smør",

dette var på min gamle Audi 80, meget irriterende og det forrurenset

luftfilteret slik at det måtte byttes tidligere en normalt. Da jeg gikk

over til Esso olje så forsvant problemet.

6009613[/snapback]

 

 

ACEA og API godkjenningene på oljene sier ikke nødvendigvis noe direkte om selve egenskapene til oljen, men at de er blitt testet og er godkjent etter diverse parametere. Disse testene går ut på feks. avgasser (som er blitt veldig viktig i nyere tid), korrosjonstest og levetid på produktet osv. Selve oljeegenskapene analyseres ikke, men oljen benyttes i en testmotor hvor diverse verdier måles.

 

Dette gjelder også slike VW/BMW-godkjenninger. Om en oljeprodusent feks. skal få produktet godkjent til de nyeste VW motorene, må de igjennom en grundig test. Dette er ofte svinedyrt som resulterer i at kun de store (Mobil, Castrol, Valvoline osv. har de nyeste godkjennelsene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...