Gå til innhold

Dagbladet: "Giske jobber for LO"

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/28/464754.html

Kulturminister Trond Giske jobber nå for at LO-eide A-pressen skal få kjøpe Orkla Media. På overtid, og i strid med eierskapsloven.

Tidligere har Giske ønsket å stramme inn på reglene:

Trond Giske har nylig sendt forslag om innstramminger av medieierskapsloven til Stortinget. Da loven var på høring avviste Giske at han hadde planer om å myke opp reglene om krysseierskap.

Da LO-leder, eks-kommunisten Gerd Liv Valla ble spurt av TV2 om dette kom som et resultat av at hun har snakket med Giske, sa hun bare at hun ikke hadde ytterligere kommentarer.

Man skal jo være forsiktig med konspirasjonsteorier, men dette ser da merkelig ut som venstresiden ønsker å kuppe hele presselandskapet. I tidligere tråder har det vært diskutert om mediene er dominert av venstresiden.

Er dette akseptabelt? Har regjeringen snart brukt opp tabbekvoten sin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder saken, er det tydlig at fordi AP har gjort det bra , så det er på tide at kapitalistene i pressen setter partiet litt på plass.

6008888[/snapback]

Slike kjedelige problemer som kritikk mot AP slipper man jo hvis Giske får det som han vil og overleverer A-pressen til LO. Da får sosialistene kontroll på media, og kan kjøre i gang propagandaapparatet, som de alltid gjør.

Journalister er venstrevridde, og nå planlegger tydeligvis sosialistene å sørge for at også eierne av mediene våre er så venstrevridde som mulig.

Ensretting, kamerater!

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Sitter du på informasjon som tilsier at Giske ikke mener at Orkla kan kjøpe A-pressen?

6009024[/snapback]

Nei, absolutt ikke, jeg har faktisk ikke satt meg inn i å prøve å finne informasjon i denne saken. Jeg bare stiller spørsmålstegn ved at din kritikk av media som sosialistisk propagana, som du nå stoler blindt på. Kan godt være du har rett i denne saken, kan bare være en tanke at vist du mener media er løgnaktige kommunister må det neste gjelde begge veier. Men dette er ekstremt off topic, så jeg tenker vi dropper dette, så kan heller saken diskuteres der.

Lenke til kommentar
Jeg bare stiller spørsmålstegn ved at din kritikk av media som sosialistisk propagana, som du nå stoler blindt på.

Sosialister har frekkhetens nådegave, i det de ignorerer det som blir skrevet og kjører på. Jeg prøver igjen:

Jeg sa ikke at media løy om at Hagen var i Spania eller at han sa det han sa. Det jeg reagerte på var vinklingen. I denne saken tviler jeg heller ikke på at Giske har sagt det han sa, og jeg mener vinklingen er riktig, særlig på grunn av commie-Vallas reaksjon da TV2 spurte om dette skjedde etter at hun hadde pratet med Giske.

Uansett så er det større grunn til å stole på media når de kritiserer sosialistene enn når de kritiserer høyresiden, nettopp fordi at når de først kommer med noe negativt om venstresiden - partiene de selv støtter - så sitter det antakelig langt inne, og de passer på at de ikke skriver noe feil. Hvis de først skal komme med noe som skader partiene de stemmer på så må det være noe i det.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Tja, vet du egentlig hvilken politisk agenda denne journalisten har? Meg bekjent driver hverken VG eller Dagbladet å luker ut artikkler som er negative til venstresiden Og de konspirasjonsteoriene dine kan vi vel ta i eksisterende tråder om emnet. Forresten vil jeg igjen be deg slutte med de nedsettende kommentarene ovenfor Valla og andre sosialister, det er usaklig og unødvendig å komme med slike kommentarer til folk som har en annen mening en deg selv.

Lenke til kommentar

Hvis du vil at jeg skal slutte med nedsettende kommentarer så får du selv prøve å være litt saklig og diskutere saken istedenfor å angripe meg fordi jeg tar det opp.

Hvis du har kommentarer som har med denne saken å gjøre, kom med dem. Hvis du bare har lyst til å diskutere meg, så kan du gå et annet sted.

Lenke til kommentar

Hvis du har kommentarer som har med denne saken å gjøre, kom med dem. Hvis du bare har lyst til å diskutere meg, så kan du gå et annet sted.

6009601[/snapback]

Noe jeg selv har foreslått, men du fortsatte diskusjonen. Så da foreslår jeg igjen at vi dropper dette.

Lenke til kommentar

Syv innlegg er fjernet og et er redigert.

Hold dere til tema og kast ikke bort tiden med å prøve å sverte trådstarter. Slikt er ikke ønsket her og jeg garanterer at det blir slått hardt ned på.

Trådstarter er ikke tema for diskusjonen. Fremfor å rette fokus mot en av deltagerene i diskusjonen så vend fokus mot der den hører hjemme; "Giske jobber for LO". Det er unødvendig å vinkle det slikt at en bruker må forsvare sin person.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/28/464754.html

Kulturminister Trond Giske jobber nå for at LO-eide A-pressen skal få kjøpe Orkla Media. På overtid, og i strid med eierskapsloven.

Tidligere har Giske ønsket å stramme inn på reglene:

Trond Giske har nylig sendt forslag om innstramminger av medieierskapsloven til Stortinget. Da loven var på høring avviste Giske at han hadde planer om å myke opp reglene om krysseierskap.

Da LO-leder, eks-kommunisten Gerd Liv Valla ble spurt av TV2 om dette kom som et resultat av at hun har snakket med Giske, sa hun bare at hun ikke hadde ytterligere kommentarer.

Man skal jo være forsiktig med konspirasjonsteorier, men dette ser da merkelig ut som venstresiden ønsker å kuppe hele presselandskapet. I tidligere tråder har det vært diskutert om mediene er dominert av venstresiden.

Er dette akseptabelt? Har regjeringen snart brukt opp tabbekvoten sin?

6005362[/snapback]

Selvsagt er det ikke akseptabelt i det hele tatt enhver politiker bør holde fingrene av fatet.

Det er dog viktig å presisere at dette er tatt rett ut av en avis og at en derfor her som i andre tåder bør vise litt skepsis til hva som skrives .

Lenke til kommentar

Ja men det står da mere i den artikkelen som feks:

- Departementet har ikke noen instruksjonsmyndighet i denne saken. Det er Medietilsynet som vil håndtere dette, uavhengig av hva statsråden mener, sier direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, Gudbrand Guthus til Dagbladet.

Noe som viser at du overdramatiserer litt her, da det ikke har noen betydning hva Giske mener.

Så er det en annen aksjonærs syn.

Jeg synes det er riktig at det bør åpnes for en Norsk løsning ved et salg av Orkla Media, sier professor Francis Sejersted, som er styreleder i Fritt Ord.

- Hvis A-pressen får kjøpe Orkla Media vil det bidra til en stabilisering og konsolidering av lokalpressen i Norge. Det har vært vårt ønske hele tida. Så vi ser positivt på at det lempes på dette, sier Sejersted.

Lenke til kommentar

Selvsagt har det betydning hva Giske mener hvis han vanligvis er for å stramme inn reglene, men hvis det gagner LO så er han for å tolke dem så fritt som mulig. Det er også mistenkelig når Valla nekter å svare på om dette utspillet om fra Giske etter at hun hadde snakket med ham.

Ja, mediene lyver ofte, og når det gjelder Frp så liker de å vinkle sakene på en spesiell måte. Når Hagen sier at de som ønsker jobber på private norske sykehjem i Spania bør lære seg norsk for å stille lenger frem i køen av søkere, så blir det i Dagbladet til "Hagen mener at spanjoler må lære seg norsk".

Men når Valla selv kommenterer saken direkte på nyhetene, så er ikke sitatene omskrevet. De kan da ikke dubbes om på direkten før de når TVene våre.

Lenke til kommentar
Selvsagt har det betydning hva Giske mener

Javel,da vet du mere enn mediatilsynet og da er jo saken grei :D

Departementet har ikke noen instruksjonsmyndighet i denne saken. Det er Medietilsynet som vil håndtere dette, uavhengig av hva statsråden mener, sier direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, Gudbrand Guthus til Dagbladet.

Lenke til kommentar

For det første er det politikerne som lager lover, så jo, Giske kan sette i gang med å foreslå lovendringer.

For det andre så var ikke poenget mitt at han hadde "instruksjonsmyndighet", men at det sier noe om hvor villig han er til å kaste seg rundt for mesterne sine i LO.

Lenke til kommentar
For det første er det politikerne som lager lover, så jo, Giske kan sette i gang med å foreslå lovendringer.

For det andre så var ikke poenget mitt at han hadde "instruksjonsmyndighet", men at det sier noe om hvor villig han er til å kaste seg rundt for mesterne sine i LO.

6016235[/snapback]

Er det noe rart da, det er jo en kjent sak at AP og LO samarbeider.

Det har de gjordt siden 50 tallet og burde være åpenbart for enhver oppegående person.

Det er like klart som at høyresiden har sammarbeidet med NHO og bedriftsledere i like lang tid,selv om dette ikke har vært like åpent for folk flest.

Så jeg ser ikke at det er mere feil at AP prøver å hjelpe sine enn at Høyre hjelper sine.

Dog er jeg personelig mot slikt uansett politsk farge.

Men å henge ut en side mer enn den andre kan jeg ikke se foører noe sted.

Lenke til kommentar

Nå er vel høyresiden generelt mer åpen for slikt, der venstresiden ønsker å ha større kontroll på markedet. Jeg ser også store problemer i at private interesseorganisasjoner har så stor politisk makt.

Samarbeidet mellom AP og LO kan nok uansett ikke sammenlignes med NHOs forhold til Høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...