Gå til innhold

Problem med halvåpne øyne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må være tilfeldighetenes spill. Det er ikke noe forskjell på blender eller lukkertider på filmbasert og digitale kamera. Selvsagt har ikke alle kamera like instillinger på sin automatikk, så det kan jo være at det ene har valg annen lukkertid enn det andre, og at det da falt uheldig ut for deg.

Du for forsøke å konsentrere deg om å holde glippa åpen når du ser du blir avfotografert :-)

Lenke til kommentar
Hei,

Når det tas bilder av meg med digitale kompaktkameraer er alltid øynene mine halvåpne eller lukket  :(  Dette er ikke et problem med konvensjonelle kamerar.

Hva skyldes dette?

6003317[/snapback]

Hmmmm, du har en ven med en ond sans for humor, som redigerer dine øjne i Photoshop? :D

Nej, seriøst tror jeg bare du er uheldig. Jeg kan overhovedet ikke forestille mig nogen grund til, at digitale kameraer skulle gøre en forskel. Men de KAN selvfølgelig gøre en forskel på den _positive_ måde: Med et digitalt kamera kan man jo SE billedet når man tager det, og dermed kan man faktisk tage et nyt med det samme, hvor du ikke lukker øjnene!

Lenke til kommentar
Fordi personen du tar bilde av konsentrere seg om å ikke lukke øynene når du sier 'nå trykker jeg...der'. Og så går det 'to' sek før kamera faktisk tar bildet.

6003378[/snapback]

Dette er vel faktisk et stoerre problem paa analoge kamera, da dagens digitale kompaktkamera ligger milevis foran det aller meste av moderne analoge kompaktkamera...

Lenke til kommentar

Tipper svaret er så enkelt som at du sammenligner bilder tatt i forskjellige settings...

Bilder av meg ute i solvær så er det nesten garantert at jeg blunker... :p

Eller tørrere luft så du blunker mye oftere...

Tilfeldigheter... :)

Lenke til kommentar
Dette er en av de snodigste trådene jeg har lest.

6003564[/snapback]

Second that.

Virker det for traadstarter logisk at formatet har noe som helst aa si for hvordan motivet oppfoerer seg?

(sett bort ifra at visse personer kan bli litt skremt av storformatkamera som er eldre enn dem selv, men det er jo da ikke tilfellet her :p)

Lenke til kommentar

6003564[/snapback]

...med bare gale svar.

Kameraene forsøker å måle blitzlyset FØR bildet tas, og det gjøres med et såkalt "pre-flash", altså en prøveblitz. Hvis det er tilstrekkelig forskinkelse mellom de to kan personer med rask blinkerefleks rekke å lukke øynene (gjerne halvveis) innen det faktisk blir tatt. Derav: enkelte personer som alltid ser søvnig ut på bilder.

På speilrefleks har man gjerne muligheten til å avfyre dette prøveblinket manuelt på forhånd, og dermed omgå problemet. Det ideelle er selvsagt et kamera med kort forsinkelse mellom de to (eller flere) blinkene.

Lenke til kommentar

6003564[/snapback]

...med bare gale svar.

Kameraene forsøker å måle blitzlyset FØR bildet tas, og det gjøres med et såkalt "pre-flash", altså en prøveblitz. Hvis det er tilstrekkelig forskinkelse mellom de to kan personer med rask blinkerefleks rekke å lukke øynene (gjerne halvveis) innen det faktisk blir tatt. Derav: enkelte personer som alltid ser søvnig ut på bilder.

På speilrefleks har man gjerne muligheten til å avfyre dette prøveblinket manuelt på forhånd, og dermed omgå problemet. Det ideelle er selvsagt et kamera med kort forsinkelse mellom de to (eller flere) blinkene.

6003718[/snapback]

Eventuelt aa la vaere aa bruke denne funksjonen?

Det beste er i mine oeyne aa redigere slikt bort etterpaa, eller i kameraet slik som paa nikon sin P-serie samt 5900 og 7900.

Lenke til kommentar

Det beste er i mine oeyne aa redigere slikt bort etterpaa, eller i kameraet slik som paa nikon sin P-serie samt 5900 og 7900.

6003764[/snapback]

Jeg snakker ikke om røde øyne. Det stemmer at anti-røde-øyne-anordninger gjerne går på å blinke no infernalsk før bildet tas for å få pupillene til å trekke seg sammen, men "lysmålingsblinket" kommer uansett gitt at blitzen skal måles.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

6003764[/snapback]

Jeg snakker ikke om røde øyne. Det stemmer at anti-røde-øyne-anordninger gjerne går på å blinke no infernalsk før bildet tas for å få pupillene til å trekke seg sammen, men "lysmålingsblinket" kommer uansett gitt at blitzen skal måles.

6003805[/snapback]

Aha. Beklager. Da vet jeg det.

Bruker aldri blitz selv, saa jeg kan tilnaermet lik null om det.

Lenke til kommentar

Et triks jeg ofte benytter med hell på "vanskelige" personer som har det med å blunke eller på andre måter blir ustabile når bildet skal tas, er å holde kameraet rimelig støtt, låse eksponeringen (halvveis nedtrykket utløser), og så flytte hodet vekk fra søkeren (mens man fortsatt holder det i noenlunde samme posisjon), og prate med motivpersonen(e). Når de da tror jeg ikke er klar, er de akkurat så uoppmerksomme at jeg fyrer av bildet og får da ofte mye bedre resultat enn om de står lettere nervøst og venter på knipset.

"- åhh, din luring, du lurte oss, du", hører man ofte da, men så blir bildene som sagt ofte fine.

Lenke til kommentar

...med bare gale svar.

Takk for et forklarende svar.

Men er tidsrommet mellom prøveblitzen og blitzen større på digitale kompaktkamera?

Det blir kanskje værre i kombinasjon med utløserforsinkelsen?

Lenke til kommentar

Mange klarar ikkje å sjå normal ut foran eit kamera, inkludert undertegnede. Å ta bilete mens folk er klare, men ser at du ikkje er klar kan ofte være veldig lurt. Har eit søskenbarn som alltid lager eit merkeleg smil\uttrykk når han blir fotografert, det er snakk om alle bileta.

Lenke til kommentar

Virker det for traadstarter logisk at formatet har noe som helst aa si for hvordan motivet oppfoerer seg?

(sett bort ifra at visse personer kan bli litt skremt av storformatkamera som er eldre enn dem selv, men det er jo da ikke tilfellet her :p)

Jeg vet ikke størrelsen på kameraet skremmer motivet, men jeg har lurt på om et mer avansert kamera ikke vil forårsake søvnige øyne. Eller om det var en innstilling som kunne hindre dette.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke størrelsen på kameraet skremmer motivet, men jeg har lurt på om et mer avansert kamera ikke vil forårsake søvnige øyne. Eller om det var en innstilling som kunne hindre dette.

6004117[/snapback]

Dette er noe du vil finne på de færreste kompakter, men det du leter etter er enten

1) muligheten for å låse blitzstyrken. Dette kalles FV-lock (Flash Value) hos Nikon, og så vidt jeg kan huske "FE-lock" (Flash Exposure) hos Canon. Andre produsenter har sikkert sine termer.

2) muligheten til å sette blitzstyrken manuelt (ikke eksponeringskompensasjon for blitzen).

Hos dpreview ligger det forøvrig noen interessante målinger for blitzforsinkelsen på ymse speilreflekser og hva det har å si for hissige blinkere. Men det er uansett ikke særlig problematisk på dSLR siden man kan bruke FV-lock hvis det skulle være nødvendig. Om man har et "tregt" kamera kan det også hjelpe å sette blitzen i "selvautomatikkmodus" ("A" eller "AA" hos Nikon), som vil typisk være raskere enn TTL-måling.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Kameraene forsøker å måle blitzlyset FØR bildet tas, og det gjøres med et såkalt "pre-flash", altså en prøveblitz.

Javel? Jeg har aldri sett noen slik "prøveblits" på hveken noen av mine kamera eller andres jeg har prøvd. Det eneste er den lille blitspulsrekka som fyres av når man aktiverer anti-røde-øyne-blitsen. Men den gjør som regel vondt verre, for etter en 8-10 småblink er motivene mer irritert enn villige til å se avslappet ut og vente på hovedblinket.

Så forsøk heller mitt forslag beskrevet i mitt ovenstående innlegg.

Lenke til kommentar
Kameraene forsøker å måle blitzlyset FØR bildet tas, og det gjøres med et såkalt "pre-flash", altså en prøveblitz.

Javel? Jeg har aldri sett noen slik "prøveblits" på hveken noen av mine kamera eller andres jeg har prøvd. Det eneste er den lille blitspulsrekka som fyres av når man aktiverer anti-røde-øyne-blitsen. Men den gjør som regel vondt verre, for etter en 8-10 småblink er motivene mer irritert enn villige til å se avslappet ut og vente på hovedblinket.

Så forsøk heller mitt forslag beskrevet i mitt ovenstående innlegg.

6005295[/snapback]

Med all respekt, da tar du feil. Uten har jeg har prøvd ditt kamera er det nå engang slik blitzen måles. Det er gjerne snakk om mindre forsinkelse enn et tidels sekund, så det kan være vrient å skille blinkene, men enkelte personer vil ha problemer med "trege" kameraer. Med D200 som skal ha en forsinkelse på ca 50ms om man skal tro dpreveiw-posten jeg refererte må man studere blitzen ganske nøye for å overbevise seg selv om at det faktisk er to blink, men det er mye enklere med f.eks D70. IKKE stirr i blitzen og prøv selv. Pek kameraet mot en hvit flate og bedøm det reflekterte lyset, eller dra bounce-kortet opp og se på det. IKKE stirr i blitzen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...