Gå til innhold

Subsidier til småbarnsfamilier


Anbefalte innlegg

Som enslig godt voksen mann kan ikke jeg fatte og begripe at jeg via skatteseddel skal subsidisere barnefamilier.

 

Har ingen interesse av og betale lønnet permisjoner, gratis barnehager, nedkomststønader eller annet inkl skattekl 2 for en av foreldrene hvis de er begge i arbeide og lignet hver for seg.

 

Det er 16 år sexuell aldersgrense i Norge og de fleste er noget eldre ja opp mot og over 30 før de får barn.

 

Dette mener jeg disse foreldre bør betale selv, som regel er de høyt utdannet men har ikke råd til og ta vare på egne barn hverken omsorgsmessig eller økonomisk.

 

Når man får barn tar man som regel eller har tatt flere valg før man går til det og sette barn til verden.

 

Dette og få barn er en privatsak for hver enkelt familie og bør være underlagt familiens okonomi og evne til å ta seg av de små.

 

Som enslig har man alle utgifter alene og skattekl 1 jeg kan da ikke for alt i verden forstå at jeg skal subsidiere disse barn som foreldre av egen fri vilje har satt til verden.

 

Her er det i høy grad snakk om ansvar og å ta ansvar for egne handlinger.

 

Og jeg er ennå mindre interessert i og betale for handlinger gjort i påvirket tilstand. ( alkorus f.eks. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten belønner de som frambringer fremtidige skattebetalere.

Kall det gjærne å invistere i frammtiden.

 

Enslige derimot gjør ingenting for å frammbringe fremtidige skattebetalere så derfor straffes de for det.

Sammtidig så er det et ønske at folketallet i Norge skal øke og så lenge det er slik så vil det eksistere fordelsordninger for barnefamilier.

Lenke til kommentar

Men man vet jo ikke på forhånd om at disse blir skattebetalere, de kan jo like gjerne bli ramp og en utgiftspost av en annen verden og hva er rettferdigheten i at en enslig skal subsidisere en familie på 2 med 2 inntekter hvorav den ene er i skattekl 2 og itillegg mottar penger pga barn.

Lenke til kommentar
Men det er vel statistisk bevist at x% vil bli skattebetalere og det er flere som blir det en de som ikke blir det.

Det er med mennesker som med alt annet som produserer, det er noen prosent feilproduksjon.

5999425[/snapback]

 

 

Men hva har det med mine skattepenger og gjøre, hvis det fødes færre barn så blir det jo behov for færre barnehager, skoler, tiltaksplasser, fengsler, leger, og omsorgsboliger i fremtiden som igjen gir mindre behov for lærere, sykepleiere, politi osv som er statlige - fylkeskommunale eller kommunale utgiftsposter. Forutsetningen er da en lav innvandring.

Lenke til kommentar
Men det er vel statistisk bevist at x% vil bli skattebetalere og det er flere som blir det en de som ikke blir det.

Det er med mennesker som med alt annet som produserer, det er noen prosent feilproduksjon.

5999425[/snapback]

 

 

Men hva har det med mine skattepenger og gjøre, hvis det fødes færre barn så blir det jo behov for færre barnehager, skoler, tiltaksplasser, fengsler, leger, og omsorgsboliger i fremtiden som igjen gir mindre behov for lærere, sykepleiere, politi osv som er statlige - fylkeskommunale eller kommunale utgiftsposter. Forutsetningen er da en lav innvandring.

5999729[/snapback]

 

Fordi at vi som lever nå lever lenge, lever vi lenge så trenger vi noen til å arbeide her, trenger vi noen til å arbeide her så trenger vi penger til å betale for dem, altså vi trenger folk som arbeider og kan betale skatt slik at vi får betalt for alt sammen.

Lenke til kommentar
Men hva har det med mine skattepenger og gjøre, hvis det fødes færre barn så blir det jo behov for færre barnehager, skoler, tiltaksplasser, fengsler, leger, og omsorgsboliger i fremtiden som igjen gir mindre behov for lærere, sykepleiere, politi osv som er  statlige - fylkeskommunale eller kommunale utgiftsposter. Forutsetningen er da en lav innvandring.

5999729[/snapback]

Som igjen fører til at vi blir færre totalt sett. Er det det du ønsker? hvis du lurer på det så har faktisk familiepolitikk noe å se for fødselsratene. Og når jeg blir gammel forventer jeg at unge mennesker står klar til å utføre arbeid jeg ikke selv klarer. Og det er ikke en jobb jeg klarer alene. (Det virker litt fristende på en måte da :) )
Lenke til kommentar
Men hva har det med mine skattepenger og gjøre

5999729[/snapback]

 

Der sa du det! Hva har det med dine skattepenger å gjøre? Hva har staten med dine penger å gjøre i utgangspunktet? Dessverre er det mange her til lands som har tolket demokrati som at det er lov å stjele andres eiendom.

5999831[/snapback]

 

Tja, jeg gleder meg til å den personen som ville kommet seg gjennom barneskolen uten at skattepengene drev skolen.

Skoleplass koster pluss/minus 100 000kr i året per person.

Lenke til kommentar
Men hva har det med mine skattepenger og gjøre

5999729[/snapback]

 

Der sa du det! Hva har det med dine skattepenger å gjøre? Hva har staten med dine penger å gjøre i utgangspunktet? Dessverre er det mange her til lands som har tolket demokrati som at det er lov å stjele andres eiendom.

5999831[/snapback]

Her omtaler du "lov" som om det finnes en allmenn, universell og upåvirkelig lov som kan påvises vitenskapelig. (Og loven er selvfølgelig eiendomsretten. :roll: ) Det blir feil å bruke ordet "stjele" om skatteinnkrevning, selv om det er et veldig godt ord for å få staten til å virke slem.

Lenke til kommentar
Skoleplass koster pluss/minus 100 000kr i året per person.

5999867[/snapback]

 

Rettere sagt: Dagens byråkratiske ineffektive skole bruker 100,000 i året pr person.

 

Skulle gjerne sett litt kilder på dette egentlig, har sett flere antydet slike summer, men tallet har variert.

Lenke til kommentar

Om 100.000 stemmer så vil det si at hver eneste på 18 åring idag har fått en million i støtte bare der. Så jeg regner med de single som er så lite interessert i å betale til småbarnsfamilier vet å jobbe og betale inn igjen det de selv har fått før de klager.

 

For å si det slik;

 

Det er mye som idag staten betaler for som jeg mener ikke burde være statlig oppgave. Men når det kommer til barn så er dette vår viktigste investering. Både med tanke på å sikre folk jobber, for å sikre utdannelse, for å bekjempe kriminalitet, mobbing, sykdom osv. Nøkkelen til å løse alt dette ligger i barna våre. Dagens samfunn er avhengig av foreldrene rundt omkring.

 

Single er nok de som får minst igjen av felleskaken (selv om de strengt talt har fått i bøtter og spann gjennom sin egen barndom/ungdom/utdannelse). Men et = krever både pluss og minus.

 

Personlig ønsker jeg ikke et samfunn hvor 19 åringer med barn, de som blir syke eller skadet, de som blir ranet eller de som blir psykisk syke skal stues vekk for å klare seg selv uten hjelp fordi de engang tok et uansvarlig valg om å få barn for tidlig, glemte forsikring eller gikk inn i en skummel bakgate. Greit nok at enkelte ønsker et slikt samfunn hvor alle som til enhver tid ikke er ansvarlig eller som begår tabber skal seile sin egen sjø, om det så medfører døden selv, men personlig er jeg sterkt uenig der.

Lenke til kommentar
Det er mye som idag staten betaler for som jeg mener ikke burde være statlig oppgave. Men når det kommer til barn så er dette vår viktigste investering. Både med tanke på å sikre folk jobber, for å sikre utdannelse, for å bekjempe kriminalitet, mobbing, sykdom osv. Nøkkelen til å løse alt dette ligger i barna våre. Dagens samfunn er avhengig av foreldrene rundt omkring.

6000189[/snapback]

Enig der. Av mine månedlige almisser til Staten er penger til barn og unge det som plager meg aller minst.

 

Nå har jeg ikke barn selv, men de som har kunne jo kanskje opplyst hvordan økonomien utvikler seg. Når jeg kun forsørger meg selv syns jeg at jeg lever godt. Mye bedre enn hva jeg forventer av familielivet.

Lenke til kommentar
Skoleplass koster pluss/minus 100 000kr i året per person.

5999867[/snapback]

 

Rettere sagt: Dagens byråkratiske ineffektive skole bruker 100,000 i året pr person.

 

Skulle gjerne sett litt kilder på dette egentlig, har sett flere antydet slike summer, men tallet har variert.

6000101[/snapback]

 

Jeg har dessverre ikke mer kilder enn min egen skolegang.

Jeg gikk på privatskole uten den kommunale dekningen (i spania)

Statlig dekning var jamfør skolen 85%, skolepenger varierte mellom 12000 og 20000.

altså pluss/minus 100 000.

Noe jeg forsåvidt ikke synes høres så urimelig ut med tanke på priser på private skoler i storbritania

Lenke til kommentar

Som far til to så er nå økonomien ganske grei, men så har jeg en godt betalt jobb.

I tillegg så er det jo nettopp subsidiene som hjelper på også.

 

"Problemene" ligger i at man ikke har all verdens med jobber å velge mellom, man kan ikke yte like mye som når man var singel og det ville knapt vært mulig å oppdra barn for en vanlig nordmann om ikke det var subsidier. Jeg var helt klart en bedre arbeidstager som singel. Men jeg klager ikke, er slik det er. Får man familie så må man ofre endel, er helt greit det.

 

For å ha en 1 åring i barnehage f.eks. ville det kostet over 10.000-13.000 kroner måneden. Jeg tør ikke tenke på hva skole ville koste. I tillegg har man mer fravær fra jobb grunnet at barn faktisk blir syke og skulle barnet ikke ha gratis lege ville det fort blitt endel tusen der også. Det er en fordel i dette landet at barn blir operert når de er syke og ikke blir får mangelfull behandling fordi foreldrene ikke har riktig forsikring.

 

Skal man ha barn i et samfunn hvor alle kostnadene skal bæres av foreldrene så er det snakk om utgifter på titusener i måneden. I 18 år. Ikke mange ville fått barn om det var realiteten. Og uten barn må vi dekke behovet for samfunnet fra andre steder. Blir nå ihvertfall et godt argument for økt innvandring.

 

Og for ordens skyld. Skatteseddelen dekker fint lite, den er 15% av statens inntekter. Så slapp av, oljen, gass, fiske, skipsfart, moms og avgifter er det som i hovedgrad dekker støtten til barnefamilier.

 

Fordelen single har er at de har større frihet til å velge jobber, til å ta høyere utdanning, til å tjene mer, har kun seg selv som "risiko" mtp kostnader ved sykdom/skade. Det finnes flere sider av samme sak og det single må ta en titt på sitt liv og faktisk se hvilken fordeler det har for dem at andre blir foreldre. Selv om det blir litt mer skatt å betale.

Lenke til kommentar

Kan jo se det litt fra samfunnets sin side.

 

Få barn er dyrt. Uten støtte, færre barn. Kanskje man vil ha flere barn i norge? Gjerne diskuter dette sammens med temaet "muslimer føder mange flere barn enn andre". Et populært tema blant mange.

 

Uten penger til barnehage så må den ene part(97% at det er en kvinne) være hjemme. Dette fører til mindre inntekt for en familie, og samtidig binder opp personer som kunne ha tatt en jobb. Samfunnsøkonomisk så betyr dette at penger til forbruk går ned. Husk at vi har en forbruksøkonomi. Hvis ingen forbruker, så er det jo ingen som gidder å produsere heller.

 

Siden det er kvinnen som blir hjemme med barn så er vel ikke dette særlig likestillingsfremmende å gjøre barnehager dyrere. (og andre ting som har med barn å gjøre).

 

Blir det færre nok barn, så går jo befolkningen tilbake. Noe som betyr at det blir færre skattebetalere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...