Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Frysing. Mistenker harddisk(er)


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg i å diagnostisere PC-en min, her inne? Helt siden jeg flyttet inn i den nye leiligheten så har ikke PC-en min vært den samme som den en gang var. Flere ganger daglig fryser alt opp, og jeg blir nødt til å holde inn power-knappen til den slår seg av. Frysingen kommer helt uten forvarsel, akkurat som om tiden plutselig står stille. Ingen uvanlige lyder. Og ingen forandring i lydene fra PC-en.

 

Bom stille.

 

Jeg mistenker, etter å ha snakket med en over internett, at det muligens kan være en av harddiskene mine som forårsaker problemet. At PC-en mister kontakt med harddisken, med andre ord. I hvert fall én av dem (tror flere har kastet seg på) har i lang tid sytt og klagd, og ofte tvunget Explorer ned i knestående slik at jeg har blitt nødt til å restarte programmet. Slik det er i dag, er det deler av to partisjoner som gjør dette konsekvent.

 

Status per dags dato er at jeg bruker minst mulig av det som er på PC-en når jeg sitter på den. Når jeg starter den opp, slår jeg av alle programmene nederst i høyre hjørne (msn, deamon-tools, winamp, soundmanager osv.), slenger opp task-manageren, og slår av en rekke prosesser som krever ressurser. Inklusive Explorer. Dette utsetter frysingen noe, og oppfører jeg meg pent, så kan den, uten at det virker å være noe automatikk i det, vare noen timer før den fryser. Men andre ganger fryser den bare etter noen minutter, samme hva jeg gjør.

 

Surfer i bunn og grunn bare på internett med PC-en slik det er i dag.

 

Jeg bør kanskje nevne at jeg hadde ikke brukt PC-en min på over åtte måneder når dette begynte. Når jeg flyttet i august i fjor, parkerte jeg PC-en i klesskapet hjemme hos foreldrene mine. Men når jeg startet den opp for første gang her hjemme, oppsto altså dette problemet. Problemet ved at deler av to partisjoner konsekvent bringer Explorer ned i knestående, har vært der lenge.

 

Hvis noen føler for å gi meg sine two cents, ville jeg blitt takknemmelig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...