Gå til innhold

Guide: Kobling av et 240x128 display


Anbefalte innlegg

Guide til kobling av et 240x128 display

 

Etter at jeg koblet opp mitt 240x128 display i denne tråden bestemte jeg meg for å lage en liten guide da.

Teknisk Info om mitt display:

Datablad

Og som vi ser at databladet har den en kontroller av typen T6963C.

En annen type kontroller som også er mye brukt er HD44780. Denne kontrollern er det også flere programmer som støtter.

 

 

Ting du trenger:

 

- Et 240x128 Display for eksempel dette: post-39534-1145030261_thumb.jpg

- Loddebolt og loddetinn, og loddebolten din bør ikke være over 25w

- 10par kabel (eller 20 ledere) og en D-Sub 25pin "han"

- 1x 10k potmeter 1x 10k motstand 1x 100nF kondensator og en enkel trykkbryter

- LCD program, og port95nt

 

Så, når alt det er skaffet, er det klart til kobling.

 

Da må vi ha et koblingsskjema å forholde oss etter;

 

post-39534-1145031103_thumb.jpg

 

Tips:

- Det kan være en fordel å koble de databus linjene først.

- Gå over alle koblinger når du er ferdig, spesielt strømkoblingene

 

Her har jeg koblet deler av D-sub`n:

post-39534-1145031455_thumb.jpg

 

Her er deler av displayet koblet:

post-39534-1145032103_thumb.jpg

 

På det displayet som jeg hadde, fulgte det med bakgrunnsbelysning. For å få til denne tok bare en katode inverter, som jeg sprettet av lokket og loddet meg innpå. OBS OBS på sekundærsiden av inverteren er det mellom 180-800v, fordel at man veit hva man gjør..

 

 

Så må vi finne program som støtter den aktuelle kontrolleren.

LCD Info støtter T6963C.

Personlig mener jeg at LCD info er et ganske braskete program, og siden jeg ikke er noen sprettert til å lage program får jeg ta meg til takke med det...

 

For at LCD Info skal funke, trenger du Vcl50.zip - C++ Builder 5 / Delphi 5 runtime

Den sistnevne filen legger du bare i den foldern hvor du zippa ut LCD Info.

 

Start så opp LCDInfo_Config, det første som møter deg er da;

post-39534-1145034622_thumb.jpg

Husk å huke av deg jeg har merket med røde rundinger.

 

Under den "screens" fanen kan du modifisere det som skal vises, og du modifiserer da 240x128_t6963c.ini, den finner du under Screens mappa i LCDInfo folderen.

 

Så starter du LCDInfo.exe og koser deg over at displatet ditt viser det som programmet viser :) for eksempel: post-39534-1145035607_thumb.jpg

 

Det var vel egentlig det som trengtes for å koble opp dette displayet, under er et bilde av displayet mitt i aksjon

 

post-39534-1145035145_thumb.jpg

 

Håper dette hjelper på alle som lurer på dette :D

 

 

 

 

-Thor

 

 

 

 

 

 

EDIT: Leif

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilig...

 

To spørsmål:

 

- Den du linket til, er det den som har blå bakgrunn?

 

- Du skriver at du åpnet inverteren og koblet det innpå, er det en vanskelig måte å skrive et du koblet bakgrunnsbelysningen rett på utgangen på iverteren? :thumbup:

 

Bra jobbet karer, till øvelse på lodding så blir det strøkent :p

Lenke til kommentar
Stilig...

 

To spørsmål:

 

1 Den du linket til, er det den som har blå bakgrunn?

 

2 Du skriver at du åpnet inverteren og koblet det innpå, er det en vanskelig måte å skrive et du koblet bakgrunnsbelysningen rett på utgangen på iverteren?  :thumbup:

 

Bra jobbet karer, till øvelse på lodding så blir det strøkent  :p

5923535[/snapback]

 

1. Aner ikke, heh :p displayet mitt fant jeg bare.

2 Jepp ;D

 

Og lodding får du kjefte på iceman! :tease:

 

;)

Lenke til kommentar

Hvis man leser guiden som Tho®¿ og Iceman™ har brukt så står det at det er mulig å bruke 2 motstandere (12 og 18 ohm) og 1k potmeter som er koblet til 5v for å regulere lyset.

Anbefaler å kikke litt i den guiden som jeg har linket til, men Tho®¿ :thumbup: fant. Står mye bra lesing der, selv om det er på Nederlandsk...

Endret av Empty
Lenke til kommentar
Hvis man leser guiden som Tho®¿ og Iceman™ har brukt så står det at det er mulig å bruke 2 motstandere (12 og 18 ohm) og 1k potmeter som er koblet til 5v for å regulere lyset.

Anbefaler å kikke litt i den guiden som jeg har linket til, men Tho®¿ :thumbup: fant. Står mye bra lesing der, selv om det er på Nederlandsk...

5924763[/snapback]

heh skjønte ikke så mye av den guiden der, men så kan vel ikke jeg så mye nederlandsk heller da:P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fin guide, fint at du tok deg tid! :thumbup:

Det einaste eg manglar er kor du gjorde av alle potensiometera o.l. Lagde du deg eit kort, eller berre lodda du dei fast i leidningar?

Får også håpe at det er mogleg å bruke den andre metoden for bakgrunnslys, sidan du då slepp å kjøpa ein inverter.

Hadde det vore mogleg med bilde av heile "anlegget" kopla til pc'en?

+5V, henta du det frå ein molexkontakt?

Kor kan eg få tak i eit par molexkontaktar utanom bosset eller el-retur?

Lenke til kommentar
Fin guide, fint at du tok deg tid! :thumbup:

Det einaste eg manglar er kor du gjorde av alle potensiometera o.l. Lagde du deg eit kort, eller berre lodda du dei fast i leidningar?

Får også håpe at det er mogleg å bruke den andre metoden for bakgrunnslys, sidan du då slepp å kjøpa ein inverter.

Hadde det vore mogleg med bilde av heile "anlegget" kopla til pc'en?

+5V, henta du det frå ein molexkontakt?

Kor kan eg få tak i eit par molexkontaktar utanom bosset eller el-retur?

5986197[/snapback]

 

Føler at ettersom jeg gjorde loddearbeidet, så kan jeg svare på de fleste spørsmålene dine.

 

Det ble bare brukt et potmeter, det for å regulere kontrast, og det ble stilfullt loddet rett på pinnene bakpå kortet displayet er montert på.

Begge spenningen ble hentet fra molexkontakt, som igjen ble skaffet ved å gå til angrepå en ubrukt y-splitt med avbiter.

 

Alle spørsmål om bilder, får Thor gi tilfredsstillende svar på når han kommer seg hjem fra Tønsberg på torsdag.

Lenke til kommentar
Fin guide, fint at du tok deg tid! :thumbup:

Det einaste eg manglar er kor du gjorde av alle potensiometera o.l. Lagde du deg eit kort, eller berre lodda du dei fast i leidningar?

Får også håpe at det er mogleg å bruke den andre metoden for bakgrunnslys, sidan du då slepp å kjøpa ein inverter.

Hadde det vore mogleg med bilde av heile "anlegget" kopla til pc'en?

+5V, henta du det frå ein molexkontakt?

Kor kan eg få tak i eit par molexkontaktar utanom bosset eller el-retur?

5986197[/snapback]

 

Motstander, kondensatorer og potmeter

post-39534-1146170132_thumb.jpg

 

Motstander, kondensatorer og potmeter igjen

post-39534-1146170112_thumb.jpg

 

Og til slutt strøm :)

post-39534-1146170141_thumb.jpg

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar
Motstandene er det bare å lodde på et vanlig veroboard.

 

5986230[/snapback]

 

Eller du lodder de rett på pinnene, mye enklere enn å drive å fikle med et sånt veroboard. ;)

 

 

Det ble bare brukt et potmeter, det for å regulere kontrast, og det ble stilfullt loddet rett på pinnene bakpå kortet displayet er montert på.

 

5988674[/snapback]

vel... kunne kansje ha loddet det "litt" penere? Men men, jeg skal ikke klage. Det funker da enda :w00t::thumbup:

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...