Gå til innhold

Vannkjøling til SFF-kabinett

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har tenkt å kjøpe meg vannkjøling til et kabinett som heter Aspire X-Qpack:

Skal lage en PC/TV til rommet mitt som skal være lite, stille og kaldt.

matxchenming118mini1.jpg

Vannkjøling:

Radiator:

Denne har jeg allerede kjøpt: Black ice pro 2

HWLabs_BiPro2-14.jpg

Pumpe:

Siden jeg trengte en liten pumpe i et lite kabinett, valgte jeg å gå for Swiftech MCP350

mcp350_380.jpg

Tank:

Jeg lurte lenge på om jeg ville ha en plassbesparende tank, eller en som var litt show. Jeg fant en som hadde begge:

Typhoon 120X:

ex-res-58.jpg

Denne skal installeres slik at tanken står utover i den bakre 120mm vifteplassen.

Vannblokker:

CPU-blokk

ac21505_380.jpg

GPU-blokk

Skal på et 6600GT:

ac23359_380.jpg

og til å kjøle minnet på skjermkortet:

zmrhs1_380.jpg

Ekstra:

Nipler som passer alle delene, jeg kjører 3/8" ID

Tygon slanger

Korrosjonsbeskyttelse

UV tilsetning

Batterivann

MIST klar vifte

---------------------------------------------------------------------------------------------

Da har jeg vel fått med alt?

Har noen sketchup skisser som ikke er helt ferdig, men de viser plassering av komponenter. Hvordan ser det ut? Noe dere ville endret på?

PS: ikke kom med kommentarer som: jeg ville hatt en trippel raddis, den kjøler

bedre(!)

---------------------------------------------------------------------------------------------

Sketchup skisser:

Her kommer sketchup-skissen jeg har laget så langt.

Vinduer og slikt utenpå har jeg ikke helt bestemt meg for enda, jeg skal bestille et uten vinduer slik at jeg kan lage selv.

forfra:

aspire_fronten.jpg

Bakfra:

aspire_bakfra_raddis.jpg

aspire_bakfra.jpg

Og litt X-ray:

X-ray.jpg

si hva dere synes!

Petter

Endret av chase
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var jo en bra begynnelse!

Du får legge ut bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. Kan bli interessant å følge med på dette, det kabinettet er jo ikke daglig kost!

5915901[/snapback]

Takker! Har lagt ut sketchup skisser i førsteposten nå ;)

Prosjektet trer i gang til sommerferien, da har jeg skikkelig tid til å arbeide med det.

Akkurat nå er det idemyldring :)

Liker ideen din ;)

Syns vannkjølingsoppsettet så bra ut ;) og jeg sier bare lykke til! :yes:

Foresten, hviken kjøling skal chipset ha?

5916542[/snapback]

Takker klikka!

--------------------------------

Har lagt ut Sketchup skisser av kabinettet nå, se førsteposten

Petter

Lenke til kommentar
Ser bra ut! og den tanken passte perfekt!

5918906[/snapback]

Jo, takker! :D

Tenker på å sette inn en liten 5-ports switch i det kabinettet hvis jeg får plass, eneste jeg mangler på skissene er HDD'ene, jeg må finne ut hvor jeg skal sette de.

Jeg falt også for den tanken :)

Petter

Lenke til kommentar

Jeg har hatt vannkjøling på min shuttle før, og av erfaring så var zalman silikon slangene mye lettere å forme i shuttle enn tygon slanger. Tygon slangene av 3/8" har tykke vegger, og kan være vanskelig å få skikkelig til i en sff. Mens zalman silikon slangene vil gjøre jobben mye enklere.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Jeg har hatt vannkjøling på min shuttle før, og av erfaring så var zalman silikon slangene mye lettere å forme i shuttle enn tygon slanger. Tygon slangene av 3/8" har tykke vegger, og kan være vanskelig å få skikkelig til i en sff. Mens zalman silikon slangene vil gjøre jobben mye enklere.

5922643[/snapback]

Hmm, nå ble jeg litt usikker, har litt lyst på gjennomsiktige slanger også :innocent:

Det er jo sant det du sier, Zalman slangene er jo tynnere, hvertfall litt.

Men tror faktisk det skal gå fint, skal bruke slike swiftech coolsleeves.

Har sett det gjort fr, i dette kabinettet faktisk.

Petter

Lenke til kommentar

Tygon slangene er jo det beste du får tak i innen silikon slanger til vannkjølingsbruk, så du bør absolutt kjøpe den. Tanken på at zalman slangene er litt tynnere, vil det bli bedre plass i sff maskinen din også. Men det er bare til å prøve ut. Hvor mye må du betale for per meter fra den frozencpu?

Edit: Jeg har sånn swiftech coolsleeves, de passer ikke tygon slangen, tygon er for tykk. Men passer de billigere pvc slangene fra microplex.

Edit: Jo, det skal nok gå an, man kan tre dem på på en spesiell måte. Jeg kan godt teste ut for deg nå.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
hei.

hey se der ja, du ligger ikke på lat siden ser jeg :)

virker ut som et topp prosjekt nok en gang, skal holde øye med på denne kompis.

stå på, tror dette kan bli super dupert jeg  :thumbup:

5922549[/snapback]

Takker :)

Keep updated, begynner i sommerferien tenker jeg, da har jeg all tid til dette.

Nice, blir spennende å se når du setter igang ;)

5922612[/snapback]

Som sagt, jeg begynner til sommerferien, takk for interesse :)

Petter

Lenke til kommentar
Tygon slangene er jo det beste du får tak i innen silikon slanger til vannkjølingsbruk, så du bør absolutt kjøpe den. Tanken på at zalman slangene er litt tynnere, vil det bli bedre plass i sff maskinen din også. Men det er bare til å prøve ut. Hvor mye må du betale for per meter fra den frozencpu?

Edit: Jeg har sånn swiftech coolsleeves, de passer ikke tygon slangen, tygon er for tykk. Men passer de billigere pvc slangene fra microplex.

5922692[/snapback]

Ja, det jeg også har funnet ut, zalman og tygon er begge ganske rimelig.

For 3 fot på frozenCPU (som er ca 1m) koster det ca 60kr pr meter.

Det er ikke gale når jeg hører folk betaler 200,- for TESS sine.

Hmm, passer de ikke? :(

Har veldig lyst på gjennomsiktige slanger, ikke fordi man kan se vannet strømme der,

men fordi jeg vil ha UV tilsetning i vannet.

Petter

Lenke til kommentar

Hehe, det gikk faktisk, men du må forberede deg en stund for å snurre på den sleeves. Kanskje går det an å kjøpe større sleeves? Og flesibiliteten ble enda dårligere med sleeves, min konklusjon, tygon tåler mye bøy uten å knekke sammen. De sleeves er nok bortkastet.

Lenke til kommentar
Hehe, det gikk faktisk, men du må forberede deg en stund for å snurre på den sleeves. Kanskje går det an å kjøpe større sleeves? Og flesibiliteten ble enda dårligere med sleeves, min konklusjon, tygon tåler mye bøy uten å knekke sammen. De sleeves er nok bortkastet.

5922712[/snapback]

Åja, det var jo en grei konklusjon.

Det ser mye cleanere ut med bare slanger og UV i de :)

Petter

Lenke til kommentar

Ja, har uv i mine slanger nå, får en ganske fin effekt faktisk. Men hvis en cpublokk har dyser, så vil uv væske tette dysene etterhvert. Fluesopp har opplevd det. En high flow blokk har nok ingen problemer med uv væske.

Bare en test av uv katodene. Systemet mitt er ikke helt ferdig ennå. Mange ledninger overalt, hadde modstream før, med seasonic ble det plutselig mange flere ledninger å ta seg av.

post-74183-1145062419_thumb.jpg

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Ja, har uv i mine slanger nå, får en ganske fin effekt faktisk. Men hvis en cpublokk har dyser, så vil uv væske tette dysene etterhvert. Fluesopp har opplevd det. En high flow blokk har nok ingen problemer med uv væske.

Bare en test av uv katodene. Systemet mitt er ikke helt ferdig ennå. Mange ledninger overalt, hadde modstream før, med seasonic ble det plutselig mange flere ledninger å ta seg av.

5922741[/snapback]

Vil mine blokker slite med UV væsken?

Tror de har dyser :hmm:

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...