Jennifer Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Har bare et liiite spørsmål. Hvorfor må man skifte bremsevæske på bilen? Hva skjer hvis man ikke gjør det..? Og når man gjør det, hva "forbedres da?" *dårlig råd* -- Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 ved høy fuktighet i bremsevesken "koker" den på grunn av friksjonen mellom bremseklosser og skiver mye tidligere enn ved ny bremseveske.Og en liten detalj til slutt når den koker mister du bremsene helt. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Bremsevæske suger til seg fuktighet, derfor må den skiftes. Hvor mye vann væsken suger til seg på en gitt tid, husker jeg ikke i farta, men en god regel er å skifte væska annen hvert år. Stemplene i kaliprene ruster pga. vannet i bremsevæska etter en stund, samt at vann kan, i motsettning til bremsevæske som er en hydraulisk væske, komprimeres, noe som svekker bremseeffekten. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) *feil* Second that zandro Endret 12. april 2006 av Camron Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Hva du trenger for å lufte bremsene 1. 2 flasker med bremseveske 2. 1 liten fastnøkkel (som regel 7mm eller 9mm) 3. 2 personer (en til å pumpe på bremsepedalen og en til å lufte) 1 person /m en-mansluftesett 4. En 20cm tynn plastslange og en tom brusflaske (0,5l) Hvordan du gjør det: 1. Jekk opp bilen og ta av høyre bakdekk 2. Sett så plastslangen på luftenippelen og putt enden nedi brusflaska 3. Be så personen inni bilen om å pumpe 4-5ggr på bremsepedalen og trykk den så i bunn og hold den der til ny beskjed blir gitt. 4. Personen som skal lufte åpner så nippelen (som regel en halv omdreining) til det begynner å komme ut bremseveske, (personen inni bilen blir å føle at pedalen synker mot bunnen av dørken) lukk så ventilen før trykket avtar. 5. Sjekk så veskenivået i beholderen, den må aldri komme under minimun, fyll etter med bremseveske når nivået nærmer seg minimun. 6. Gjenta punkt 3 og 4 til den som lufter får ut ren og klar bremseveske. 7. Punkt 3 og 4 skal gjøre på alle hjulene i følgende rekkefølge: Høyre Bakhjul, Venstre bakhjul Høyre framhjul og til sist Venstre framhjul 8. Når alle hjulene er tatt så er du Ferdig! (tar ca 40-60min for en som ikke har gjort det før) Edit: Ups så vist over brillene, du ville vite hvorfor og ikke hvordan Endret 12. april 2006 av zandro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Holder i massevis med èn stk. person. Man skaffer seg bare en lufteslange med lokk, som man skrur på væskebeholderen, og andre enden på ventilen på ene dekket. Deretter som zandro skrev minus alt som involverer pers. nr. 2 Btw, skiftenøkkel er fyfy på bremsenipplene, fastnøkkel med ring-ende(oftest 7 eller 9mm) er et must, ellers ender det gjerne med at du må skaffe nye nippler også. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Jau skiftnøkkel er fyfy, men har oppdaget at det ikke er så mange som har så små fastnøkkler til rådighet, men når du sier det så er det nok bedre at de tar seg en tur til biltema og kjøper et lite fastnøkkelsett en at de ødelegger nippelen. En-mansluftesett er genialt å bruke, men jeg har aldri investert i et, ( Folk sier jeg er gnien, stemmer nok det ja ) Endret 12. april 2006 av zandro Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Er sosialt å være flere når man lufter bremser også! Jeg har vært med på å få bremser tilbake på mang en veteranbil, og det er like stas hver gang en begynner å "få pedal" (altså at pedalen ikke synker i bunnen når man tråkker på den). Bremseproblemer er tilbakevendende problem på en del gamle biler, og det er ikke noe som er så fint som å ha noen hjelpere til stede når det svikter Jau skiftnøkkel er fyfy, men har oppdaget at det ikke er så mangesom har så små fastnøkkler til rådighet, men når du sier det så er det nok bedre at de tar seg en tur til biltema og kjøper et lite fastnøkkelsett en at de ødelegger nippelen. En-mansluftesett er genialt å bruke, men jeg har aldri investert i et, ( Folk sier jeg er gnien, stemmer nok det ja ) 5912128[/snapback] Endret 12. april 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hvis bilen din har abs bør du undersøke litt før du hiver deg rundt og pumper på pedalen. På min bil er det noe med at abspumpa skal gå samtidig osv osv Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Må motoren være i gang når man gjør dette? Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hvis bilen din har abs bør du undersøke litt før du hiver deg rundt og pumper på pedalen. På min bil er det noe med at abspumpa skal gå samtidig osv osv Stemmer dette? Jeg har en bil med abs bremser, kan jeg ikke følge rebel-riders anvisning da? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jo i de fleste tilfeller fungerer det på samme måten for biler med ABS bremser, men det er noen biler som tenninga må stå på for at du skal få luftet det skikkelig men det er skjelden. Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jo i de fleste tilfeller fungerer det på samme måten for biler med ABS bremser, men det er noen biler som tenninga må stå på for at du skal få luftet det skikkelig men det er skjelden. Ok, godt å høre. Jeg har en Toyota Corolla 1,6 1998 mod. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 ...har oppdaget at det ikke er så mangesom har så små fastnøkkler til rådighet... Du er ikke ekte mekker før du har fastnøkler fra 6-50 mm på verktøytavla, og helst et sett åpne ringnøkler (som passer til f.eks. bremserør) også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå