Gå til innhold

Trenger hjelp til trådløst D-link kort

Anbefalte innlegg

Jeg har ett stk D-Link DWL-650+ PCMCIA-kort. Dette ønsker jeg å få til å fungere på laptop'en min som jeg kjører Vector på.

Jeg fant en beskivelse av howto her, og med lenker til nødvendige filer her og her.

Jeg har nå ikke snøring på hvilke av de forskjellige tarballene jeg skal laste ned.

Jeg vet heller ikke om jeg må fikse den greia med kjernen som står nevnt da jeg har installert siste versjon av Vector Linux og jeg har ikke peil om den er ok eller ikke til dette.

Mitt største problem er nok at vector-laptopen ikke er på nett så jeg må bruke en usb-penn til overføre filer jeg laster ned på win-pc'n min.

Hvis noen kunne gitt meg "inn-med-teskje"-forklaring på hva jeg skal gjøre for å få til å installere nettverkskortet, vil jeg bli uendelig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har nå gjort forberedelsene i henhold til denne forklaringen frem til tredje punkt. Når jeg skriver kommandoen i tredje punkt får jeg følgende ouput:

make: Entering directory `/lib/modules/2.6.13`
make: ***No rule to make target `/build. Stop.
make: Leaving directory `/lib/modules/2.6.13`

Etter hva jeg har forstått så har jeg altså ikke fått til noe ennå. Hvis det er riktig. hva gjør jeg feil her?

Når jeg skriver kommandoen på punkt tre, men med modules_install til slutt får jeg akkurat samme output.

:hmm:

Lenke til kommentar
Har du installert kernel-source? Ligger det en mappe som heter build i /lib/modules/din_kernel?

5965876[/snapback]

Jeg har ikke installert kernel-source med viten og vilje. Dvs at jeg sannsynligvis ikke har gjort det. Det ligger en snarvei i mappa /lib/modules/2.6.13 som heter build som havner i /usr/src/linux-2.6.13. :hmm:

Edit:Skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Jeg fikk litt hjelp av en fyr jeg kjenner som kjører Fedora og han ba mes skrive

rpm -q kernel kernel-headers kernel ibcs \kernelpcmsia-cs kernel-source | more

Jeg fikk da følgende output:

package kernel is not installed
package kernel-headers is not installed
åackage kernel-ibcs is not installed
package kernel-pcmsia-cs is not installed
package kernel-source is not installed

Mao bør jeg installere pakkene med kildekoden til kjernen?

Lenke til kommentar
Vel, Fedora (og RPM) er ikke akkurat så relevant her. Du har kildekoden installert og build peker rett.

Du kompilerer rett?

Helt sikkert ikke. :!: Har ikke peil.

make -C /lib/modules/2.6.13/build M=`pwd`

5977717[/snapback]

Skrev dette og fikk følgende:

make: Entering directory `/ysr/src/linux-2.6.13`

WARNING: Symbol version dump /usr/src/linux-2.6.13/Module.symvers is missing; modules will have no dependencies and modversions.

scripts/Makefile.build:13: /root/Makefile: No such file or directory
make[1]: *** No rule to make target `/root/Makefile`. stop.
make: *** [_module_/root] Error 2
make: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.13`

make -C /lib/modules/2.6.13/build M=`pwd` modules_install

Dette ga følgende output:

make: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.13`
make: Leaving `/usr/src/linux-2.6.13`

Lenke til kommentar

Vi prøver fra scratch ;)

su
cd /usr/src
wget http://acx100.erley.org/acxsm-20060329.tar.bz2
mkdir acxsm
tar xvjf acxsm-20060329.tar.bz2 -C acxsm
cd acxsm
make -C /lib/modules/`uname -r`/build M=`pwd`
make -C /lib/modules/`uname -r`/build M=`pwd` modules_install

Kompilerte her (kernel 2.4.31).

Lenke til kommentar
Vi prøver fra scratch ;)

su
cd /usr/src
wget http://acx100.erley.org/acxsm-20060329.tar.bz2
mkdir acxsm
tar xvjf acxsm-20060329.tar.bz2 -C acxsm
cd acxsm
make -C /lib/modules/`uname -r`/build M=`pwd`
make -C /lib/modules/`uname -r`/build M=`pwd` modules_install

Kompilerte her (kernel 2.4.31).

5977845[/snapback]

Før jeg setter i gang: Jeg har altså INGEN nett-tilgang what so ever på den linux-maskinen vi snakker om. Jeg sitter nå på en windows-laptop med trådløst kort og skriver innlegg.

Linux-laptopen har dessverre ikke vanlig nettverkskort. Derfor jeg prøver å få lagt inn det trådløse pcmsia-kortet.

Jeg har lastet ned en fil fra acx, bare at det er den som slutter op 0118. Fant ikke nyere.

Skal jeg bytte ut wget-adressen med plasseringen på maskinen?

Lenke til kommentar
Ok, bare hopp over wget (legg filen i /usr/src).

5977874[/snapback]

Ser nå at jeg kanskje har lastet ned feil fil. Den jeg har heter acx-20060118.tar.bz2 og ikke acxSM-2006ettellerannet.tar.bz2

Jeg ser om jeg finner den du angir og får lastet den ned og brent på cd.

Lenke til kommentar
Ok, last ned et par andre versjoner også (just in case), husk disse http://sung.orcon.net.nz/acx100/ (modifiserte script som trengs for å starte kortet).

5977924[/snapback]

Da er det gjort.

De modifiserte scriptene lastet jeg ned første dagen. :)

Når jeg kom til første make-script fikk jeg følgende melding:

make: ***No rule to make target `/build`. Stop.
make: Leaving `/lib/modules/2.6.13`

Lenke til kommentar
Ok, last ned et par andre versjoner også (just in case), husk disse http://sung.orcon.net.nz/acx100/ (modifiserte script som trengs for å starte kortet).

5977924[/snapback]

Da er det gjort.

De modifiserte scriptene lastet jeg ned første dagen. :)

Når jeg kom til første make-script fikk jeg følgende melding:

make: ***No rule to make target `/build`. Stop.
make: Leaving `/lib/modules/2.6.13`

5977974[/snapback]

Og samme på ..modules_install.

Lenke til kommentar

Ut i fra hva jeg kan se så vet ikke maskinen en gang at jeg har et pcmsia-kort. Det ser ikke ut til at pcmsia-modulkene er installert. dette fant jeg ut da jeg prøvde ndiswrapper.

Så i første omgang skal jeg finne ut av det og så får vi se hva som skjer igjen.

Jeg har også fjernet Vector og installert ZenWalk. Så dette kan jo bli spennende. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt frem og tilbake og får det fortsatt ikke til.

Jeg har prøvd litt forskjellig og funnet ut noen småting.

For å gjøre ting nøye begynner jeg litt på nytt:

Maskinen er en gammel HP Omnibook 4150 B laptop med en Pentium III 450 Mhz cpu, 64 Mb RAM og en HD på ca 12 Gb. Med maskinen er det en DVD-spiller, IR-port, 1 stk USB-port (versjon 1), 1 stk PS/2-port, 1 VGA-port, 1 stk LPT, 1 stk COM2-port og 1 stk port for docking. Jeg har ikke klart å finne ut hva slags hoved-, lyd-, og grafikkkort som følger med.

Problemet mitt er som følger:

Laptop'en er UTROLIG treig med Windows, samt relativ ustabil. Henger seg opp ofte.

Ønsker derfor å kjøre en rask Linux-distro.

Jeg prøvde å installere OpenSUSE 10.1 men det taklet den ikke. Den bare hang seg under innledningen av installasjonen. Prøvde å brenne ny DVD og etter hvert CD'ene uten at det gjorde noe forskjell.

Installerte deretter Vector SOHO edition. Den kommer med KDE 3.5 og den var like seig som Windows.

Installerte så Vector 5.0 Standard edition med Xfce som vindubehandler. Fungerer utmerket og ROX-tillegget fungerer den kjempebra. Synes dog filbehandleren ikke er så bra. MEN: Jeg klarer ikke å mounte USB og finner heller ikke det trådløse PCMCIA-kortet fra D-Link. Finner heller ikke PCMCIA-nettverskortet fra 3com som står i. GPLUS-driveren er installert i ndiswrapper som standard, men finner som sagt ikke PCMCIA-kortet. Det er heller ikke noe diode som lyser i kortet som indikerer kontakt. Lastet derfor ned PCMCIA-pakkene til en annen maskin, brente de på en Cd og installerte de med Gslapt. Dette hjalp ikke. Prøvde å søke etter PCMCIA-hardware osv uten hell. Prøvde også å installere ACX-driverne etter instruksjonen som er nevnt lengre opp i denne tråden. Dere ser der hvor langt jeg kom med den.

Prøvde så å installere Zenwalk for å se om det hjalp. Var her nøye med å velge med PCMCIA-pakkene, samt APCI og SCSI-støtten under installasjon.

Også en glimrende distro som fungerer raskt og stabilt på maskinen, men med samme problem som Vector (Vil sikkert oppleve det samme med Slack også tenker jeg...). Ingen USB-mount og ingen kontakt med PCMCIA-enheter.

Googlet litt rundt, leste noen hjelpe-forunmfor å finne ut hvordan mounte og finne PCMCIA, men ingenting gjorde meg mye klokere.

Så, for morro skyld kjører jeg igang Xubuntu's live-cd som jeg har lastet ned og brent. Og da lyser plutselig dioden i det trådløse PCMCIA-kortet. Selv til å være live-cd synes jeg også at den jobber relativt raskt (Er bygd på en Ubuntu Dapper beta..). Så jeg bestemmer meg for å installere Xubuntu. Problemet mitt her er at den ikke klarer å skrive om partisjonene (Den bruker GNOME partition editor) og deretter henger installasjonen seg og jeg får ikke gjort noe mer. Må starte om hele suppa. :thumbdown: De to partisjonene til Vector/Zenwalk har en hengelås foran seg og lar seg ikke overskrive.

Gir snart opp!

Neida, men jeg har nå bestemt meg for å laste ned siste vanlige ubuntu-versjon og installere den og deretter installere Xfce med synaptic. Eventuelt titte litt på Arch (Etter å ha sett en annen tråd om en rask distro..) I utgangspunktet synd da jeg liker både Zenwalk og Vector.

Forresten, jeg installerte Vector på en gammel desktop-maskin fra samme Cd som jeg brukte på laptop'en; og her finner den USB-enheten helt fint og mounter den automatisk selv. :hmm:

USB og PCMCIA på laptop'en fungerer som det skal under Windows selv om det er tregt.

Tar gjerne i mot noen innspill/ideer her da linja mi er møkkatreig og det vil ta år og dag å laste ned ubuntu. Vil heller få det til å funke det jeg har.

Ps: Prøvde DSL også for morro skyld, men den støttet nesten ingenting på maskinen. Måtte blant annet kjøre med laveste oppløsning (640 x 480).

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Siden du har prøvd og tydligvis liker Vector/ZenWalk ville jeg ha prøvd Slackware. Kernelen i Slackware er ikke den samme som i Vector/Zen og jeg tror (men kan så klart ikke garantere) Slackware vil finne maskinvaren din. ACX-driveren kompilerer som nenvt tidligere helt fint i Slackware.

Noe du bør merke deg er at Slackware er litt mindre brukervennlig en Vector/Zen.

Les denne guiden ang. Slackware hvis du bestemmer deg for å prøve.

Hvis du vil teste veldig kjapt om Slackware finner noe av maskinvaren din så kan du laste ned SlackNET (8mb iso) (merk at maskinvarestøtten ikke er helt på høyde med en fullinstallasjon, men det meste av nettverkskort er støttet). Du kan lese mer om SlackNET her.

EDIT: Hvis du fremdeles har Vector/Zen, har du prøvd med 2.4-kernel?

Endret av olear
Lenke til kommentar
Siden du har prøvd og tydligvis liker Vector/ZenWalk ville jeg ha prøvd Slackware. Kernelen i Slackware er ikke den samme som i Vector/Zen og jeg tror (men kan så klart ikke garantere) Slackware vil finne maskinvaren din. ACX-driveren kompilerer som nenvt tidligere helt fint i Slackware.

Noe du bør merke deg er at Slackware er litt mindre brukervennlig en Vector/Zen.

Les denne guiden ang. Slackware hvis du bestemmer deg for å prøve.

Hvis du vil teste veldig kjapt om Slackware finner noe av maskinvaren din så kan du laste ned SlackNET (8mb iso) (merk at maskinvarestøtten ikke er helt på høyde med en fullinstallasjon, men det meste av nettverkskort er støttet). Du kan lese mer om SlackNET her.

EDIT: Hvis du fremdeles har Vector/Zen, har du prøvd med 2.4-kernel?

6038960[/snapback]

Jepp. Startet den i 2.4 kernel for å se om dte gjorde noe forskjell, men det gjorde det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...