Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

'93 Mazda E2000 - Russebil

sluffy

Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å prøve meg på en worklog.

Bil: Mazda E2000 2,0i

År: 1993

Farge: (rust)rød

Seter: 5-6

Medlemmer: 5

Bulker: Uendelig mange

Vi har altså en Mazda E2000 som russebil. Jeg vet ikke om vi egentlig hadde planlagt å skaffe oss russebil, men så fikk vi låne denne av faren til han ene som er med. Han er snekker/tømrer og har brukt denne som arbeidsbil, han hadde ikke bruk for den som det lenger, så vi kan låne den i russetiden. Han skal bruke den til ett eller annet i sommer, så vi må finne på en eller annen finurlig måte å ikke ødelegge bilen helt på.

For å få av det vi skrive på bilen, tenkte vi å få tak i helt blanke "klistremerker" som vi skriver på før de klistres på bilen. Da skal det ikke være helt umulig å få dem av igjen til sommeren.

Det var en eller annen smart kar som mente at vi skulle sote rutene. Med godt mot gikk vi i gang og mente at det var en grei sak. For å gjøre en lang historie kort, så gav vi oss før vi var ferdig (dels fordi det var noe dritt og dels fordi vi var tom for film). Det spørs om noen gidder å gå i gang med bakruten.

Eksosanlegget er enkelt og greit knekt, og festet med litt ståltråd. Det må fikses.

Vi gidder ikke å bygge om bilen. Da må den godkjennes, noe den helt sikkert aldri kommer gjennom. Bilen er registrert med seks seter (det ene er for lite til å brukes), noe som holder for oss fem som er med på bilen. Vi legger heller madrasser på gulvet bak i bilen, og hiver inn en liten evighet med puter, samt et par høyttalere. Så får det holde.

I dag da vi skulle peile oljen, fant vi ut at vi kanskje trenger olje for å i det hele tatt ha noe å peile. Det var mildt sagt ikke en dritt på motoren. Vi fylte på en liter, men det må nok fylles på mer så snart vi får tak i mer.

Ting som må gjøres:

- Fikse eksosanlegget

- Sote resten av sidevinduene

- Sote bakrute, hvis vi gidder

- Skjære til madrasser, slik at de passer med hjulbuene

- Fikse diskant på høyttalerne

- Skaffe helt blanke klistremerker

- Fylle på mer olje

- Fikse håndbrekklyset

Ting som har blitt gjort:

- Ødelegge eksosanlegget

- Sote 2,5 av 4 sidevinduer

- Sote bakrute

- Skaffe terninger

- Støvsuge bilen innvendig

- Kjøpe inn madrasser og puter til bagasjerommet

- Få tak i ekstra høyttalere

Bilder:

Tøffingen.

P2170001.JPG

Terningene.

P2170013.JPG

Eksosanlegget. Ja, det som henger ned skal egentlig henge fast en eller annen plass.

P2170009.JPG

Sotingsarbeid på første rute.

P2170002.JPG

Ferdigsotet på ene siden.

P2170007.JPG

Bagasjerom med høyttalere, en utpakket madrass, en innpakket madrass og to poser med ti puter hver.

P2170003.JPG

Her er flere bilder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Kan vel bli bra dette =) Av fargen regner jeg med at du er rødruss... Vi var så heldige at faren til en i klassen kjøpte seg en VW Transporer (nye typen, ikke den stygge caravelle greia) som han skulle ha som arbeid/delebil så vi får bruke den i russetiden, koster oss en noen hundrelapper så får vi den slik vi vil ha den og slipper stresset med forsikring og salg av bilen senere. Så vår er nå ferdiglakket svart og med plass til 8-9stykker så dette kommer til å bli bra :w00t:

Lenke til kommentar

Da var jeg hjemme fra en liten påsketur. Sogn og Fjordane må være verdens største samling av feildoserte svinger. Uansett, det blir mer jobbing i morgen, og om vi husker det skal vi få tatt noen bilder også.

Har et lite stalltips hvis det er et poeng at dekorasjonen skal av igjen når sirkuset er over.......KRITTUSJ. Man får kjøpt tusj med flytende kritt på hobbyforetninger. Da kan dere klusje så mye dere vil :D

5911061[/snapback]

Hvor godt funker krittusj i Bergen, regner det ikke bare vekk?

Lenke til kommentar

Oppdatering: 17. April

Vi har jobbet litt på bilen i dag også. Kameraet vi brukte sist gang var nå gjenglemt på en hytte, så bildene er tatt med mobilkamera. Jeg kan også meddele at gutten med luen er meg.

I dag klarte vi å finne vognkortet i alt rotet i hanskerommet, vi lurte litt på om det eksisterte eller ikke. Håndbrekket som lyser hele tiden skal fikses i løpet av uken, det samme gjelder forhåpentligvis også eksosanlegget.

Vi har bygget "stativ" til høyttalerne, slik at disse kommer litt opp fra gulvet i bilen. Høyttalerne er egentlig scenemonitorer, og derfor skrå (hvor de er skrå er vanskelig å si, men dere skjønner sikkert). Veggen de skal stå opp mot er også skrå, så vi setter høyttalerne oppned for å få best mulig plass til oss selv baki. Diskantelementet havner da nederst, og for å unngå at det drukner i madrassene vi skal ha baki, lager vi stativ som får høyttalerne opp fra gulvet.

Bilder

Saging av materialer, slik at de blir riktig lengde. :)

Bilde020.jpg

For å få høyttalerne opp i luften var det nødvendig med to lag materiale. Her sitter André og spikrer.

Bilde022.jpg

"Ferdig resultat". Plankene under er stativet vårt. Planken oppå skal med tid og stunder muligens omgjøres til noe som kan ligne flaske-/koppholdere. Hvordan vi skal feste høyttalerne er enda et mysterium, det kommer trolig til å innbære en stropp eller to. Jeg klarte til og med å snike meg med på bildet. :mrgreen:

Bilde025.jpg

Disse bildene, samt de to som ikke kom med, ligger her.

Lenke til kommentar

I dag har vi gjort et par småinnkjøp. Vi har fått fatt i høyttalerkabler, slik at vi kan koble på det vi har baki. Krom/sølvspray har også blitt kjøpt, for felgenes del. Sort spray til det av sort metall som er rustfarget. Og et par ekstralys vi hadde planer om å feste på taket. Lysene er av denne typen. Satser på at det ikke er alt for ulovlig å ha dem montert, og at vi i det hele tatt klarer å få dem til å fungere. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

André, hva pokker gjør du her inne? Du skal jobbe med datafag på det tidspunktet, ikke tøyse rundt på diskusjon.no.

Jeg har jo et par bilder til, hvis jeg skriver litt til hvert bilde kan det vel kanskje kalles en oppdatering. :)

OPPDATERING: 04/05/06

Joachim, min nabo og hele gjengens paralellklassekamerat i full sving med vinkelsliper, vi fant ut at rust var stygt, så rust måtte vekk. All ære til han som gidder å hjelpe oss, selv om han ikke er med på bilen.

P2270001.JPG

Fangeren før rusten ble tatt.

P2270002.JPG

Fangeren underveis i slipingen.

P2270005.JPG

Fangeren etter ett lag med lakk.

P2270006.JPG

Når vi først var i gang med leking med spraybokser, tok det litt av.

Felg før lakkering.

P2270008.JPG

Felg etter lakkering.

P2280012.JPG

Inni ble det også gjort litt etterhvert. Nesten slik ser det ut i dag.

P2270009.JPG

Det ble litt kjedelig slik, og mørk om kvelden ble det også, så vi måtte ha inn ekstra lys. Lysene du ser i taket reflekteres i plexiglassplaten, de er egentlig omtrent over hodet til fotografen. Her har vi også hengt opp rødt stoff på veggene.

P3030006.JPG

Vi måtte ha lys i baksetene også, det så slik ut etter endt arbeid.

P3030008.JPG

På forrige bilde kan den nye forsterkeren så vidt skimtes, den ser slik ut.

P2280020.JPG

Bakruten har også blitt sotet. Det var en jævlig jobb. Det ser stygt ut, og vi driter i det. :)

P2280019s.JPG

Under bilen ble det som var igjen av eksosanlegget fjernet.

P2280016.JPG

Restene var ikke akkurat pene.

P2280017.JPG

Til slutt fikk bilen også navn.

P3030001s.JPG

Brann logoen ble også klistret på.

P3030009.JPG

Her er alle bildene, også de som ikke kom med denne gangen

For å lage denne oppdateringen fikk jeg hjelp av Kristoffer, som også er med på bilen (det er hannes pappa som eier den), han fikk i oppgave å skrive litt om den. Her er det

Det begynner å bli en stund siden forrige oppdatering nå, men vi har nå jobbet hardt ihvertfall. Som de fleste sikkert har fått med seg så er russetiden i full gang og vi er dermed så godt som ferdig med bilen. Det eneste som gjenstår er å feste våre navn på verket.

Vi har, siden sist oppdatering, gått til innkjøp av fire stykk neonlys som vi har plassert rundt om i bilen. Tre stykker er helt baki, fordelt på to oppe langs taket (et på hver side) og et litt lenger fremme som lyser ned på flaskeholderen som er festet oppå høyttalerne. Flaskeholderen er spraylakert med kromspray slik at den er skikkelig bling-bling. Det ser bra ut når lyset lyser ned på den. :) Det siste og fjerde er festet under den bakerste seteraden slik at det lyser ut på gulvet når det er mørkt. Det er skikkelig stilig. :)

Vi har også laget navn på den; "Brødboksen", noe vi også har skrevet foran på den. Vi har også laget en Brann-logo og skrevet Botten Anna på sidene. Ettersom han som eier bilen skal bruke den i sommer har vi valgt å ikke male på den, men heller bruke hvit eletrikerteip og en eller annen form for hvit vinyl. Navnet, Brann-logoen og "Botten Anna <3" har vi laget i elektrikerteip, mens navnene våre er laget av "vinylen". (Det er et sinnsykt herk å skjære ut bokstaver!)

Ellers kan jeg meddele at vi har kjøpt 20(!) nye puter og tre fleece-pledd i samme farge som putene (baby-blå). Vi har også dekorert veggene på innsiden med røde pledd, noe vi gjorde i hast for å dekke aluminiumen. :p

Det har blitt en stund siden vi har fått tatt noen nye bilder av bilen, så derfor er ikke  bildene like oppdaterte som bilen. :) Skal se om det ikke kommer noen nye bilder i løpet av dagene. ;)

Lenke til kommentar

OPPDATERING 07/05/06

Vi tok et par bilder da vi ryddet i bilen. Her er bildene. :)

På siden har vi altså fått opp klistremerket til vår første, og eneste, sponsor. Brann-logoen henger fremdeles. Langs taket har vi fått opp fire av fem russenavn (altså, russenavnene til de som er med på bilen). Det siste navnet kommer opp, og ekte navn skal komme på andre siden av bilen.

P3120001.JPG

Andre siden av bilen.

P3120002.JPG

Baki bilen. Tingen oppå høyttalerne er en flaske/boks-holder, kromlakkert på ekte hobbynivå, med kromlakk fra Biltema.

P3120005.JPG

Nærbilde av skatten flaske/boks-holderen

P3120006.JPG

Slik så det ut da vi begravde Vegard i puter. Ja, Vegard ligger under alle putene. Han mente det var litt varmt under der. :)

P3120003.JPG

Hva gjør man når det er sølt øl i setene, og det lukter av dem? Jo, man dekker over setene med et teppe, slik at man ikke får øl i rumpen. Teppe vil forhåpentlingvis skåne setene for mer ølsøling også.

P3120004.JPG

Terningene fikk ny plassering etter at onkel blå mente at de tok for masse av sikten (jeg kunne hengt opp fire par terninger, og 15 juletrær og likevel sett mer i denne bilen enn jeg gjør i mange andre biler).

P3120011.JPG

Et par oversiktsbilder.

P3120007s.JPG

P3120008s.JPG

P3120010s.JPG

Kjenner noen til de som tagger akkurat dette? Jeg har lyst å avlegge dem et aldri så lite besøk.

P3120009.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...