Even. Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hei Har lenge hatt lyst til å lære php. Har funnet en del gode nybegynnerguider på php-buddy.com og litt på w3schools. Har også trålet forumet her etter linker, men er ikke lett med en mildt sagt ubrukelig søkemotor. Har funnet mye bra, men eneste problemet er at disse guidene er veldig gode i begynelsen, helt til de kommer til loops og slikt. Da detter jeg ut. Sier vel kanskje mer om meg enn guidene..hehe. Noen som har noen gode guider som forklarer grundig hvordan ting fungerer eller evt. noen gode norske bøker? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Personlig anbafaler jeg en norsk side, www.sindrem.com Andre sider kan du også finne på Norsk web forum Og en bra bok finner du her Endret 12. april 2006 av HoaXed Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Boka Hoaxed anbefalte er bra. Eg har den sjølv, og er meget fornøgd! Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Boka "PHP and MySQL Web Development" av Welling og Thomson er absolutt å anbefale som nybegynner bok. Tar for seg selve programmeringen, samtidig som den forklarer hvorfor ting bør gjøres som det er vist. Anbefaler deg også å kikke i forumet på sitepoint.com, selv om det kanskje er for litt mer avanserte brukere. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Personlig anbafaler jeg en norsk side, www.sindrem.com Andre sider kan du også finne på Norsk web forum Og en bra bok finner du her 5907806[/snapback] Norskwebforum er bra Den boken har jeg og hørt veldig mye bra om, så begge anbefales Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) jeg lært ikke php ved hjelp av bøker eller tutorials, men ved å gå gjennom kode som andre har skrevet, og forandre på noe for å se hva som skjer, osv. Trial and error... anbefaler det ikke. Har du tilgang til noen bøker, så gjør det heller, men når du kan det grunnleggende er det veldig lærerikt å gå gjennom kode andre har skrevet. Ting jeg synes du bør holde deg unne i begynnelsen, dersom du ikke har erfaring med annet programmeringsspråk: arrays (tok meg litt tid øfr jeg forsto det i alle fall), pcre, oop, konstanter (enkelt, men ikke så nødvendig), foreach funksjonen (når du nettopp har lært deg å bruke arrays, bruk heller for funksjonen så langt du kan, mye enklere) lykke til edit: det går ikke an å lære php bare ved å lese bøker heller (på samme måte som at det ikke går ann å lære matte ved å lese boka, du må gjøre oppgaver). Beste måten å lære php på (og alt annet, fra mitt synspunkt) er å lage en oppgave/problemstilling som du må løse. Si at du vil lage feks. et eget inklude script (til å begynne med). Så kan du lese gjennom inklude scripts andre har skrevet, slår opp funksjonene i php.net manualen, og så skrive ditt eget. Etter det så prøv med noe annet, osv. Endret 12. april 2006 av MC2 Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Enig med deg MC2. Lærer mye om php ved å se på hva andre har laget. Men det er og veldig lurt å ta for seg enkle script i starten. Eksempelvis at en ikke går videre i programmeringen før en har klart å løse noe. Sette seg som mål å klare å lage gjestebok med og uten database. Dette skal da klares uten å bruke noe som helst oppslagsverk. Lærer ganske mye av å finne ut av feil uten hjelp fra andre personer eller oppslagsverk. Når gjesteboka kan skrives uten hjelp, så kan man bevege seg inn på administreringsdelen til en gjestebok. Slette poster, redigere tekster osv. Da får en brukt "logg inn" biten. Forøvrig så er den boka av Svend Andreas Horgen en kanonbok å lese. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jeg må si jeg er særdeles kritisk til å lære seg PHP ved å se på andres kode. Man lærer seg kanskje PHP, men definitivt ikke å programmere. Dessuten lærer man aldri hvorfor man velger den og den løsningen og ikke den og den. For ikke snakke om den store muligheten for at man får inn uvaner. En god måte å lære seg å programmere er rett og slett å lese en bok og samtidig kode litt. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Har nå kommet litt inn i læringen. Har lest meg til noe av det grunnleggende på nettet + at jeg har fått hjelp av folk her på forumet til en del. Når jeg sitter fast sjekker jeg innom et annet script og slår opp i php-manualen for å vite hva det betyr. Fungerer fint det Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Veldig enig med Ernie her. Du må vite hvorfor du velger akkurat den løsningen du velger. Det er mye dårlig kode å finne på nett så velg pålitelige kilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå