Gå til innhold

Celeron M 65nm testet av VictorWang

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Vet ikke hvorfor, men det ser ut som om alle nyhetene fra Intel havner hos kineserne først..

Her er en tråd om nye serien av Celeron M.

Dersom disse blir vesentlig rimeligere enn sine "Yonah"-storesøsken (slik som for Celeron M vs. "Dothan" 90nm) så får man jo bra ytelser for en lav pris.

Synd bare at HK'ene ser ut til å bli *ekstremt* dyre..

2.5k for ett HK er klart i overkant etter min mening.. uansett "features"..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at CPUene yter bra, og hvis de blir billige er det jo et kupp. Men er jo ikke noe annet enn idiotisk hvis HKene skal koste 2,5K :!:

Virker som om disse nye Intelene er helt syke på PI og slikt, men er ikke så sykt overlegne i forhold til AMD på 3D og slikt :dontgetit:

Kan det være at vi får bedre resultater når det kommer flere HK?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja.. det er nok mange som forventningsfullt venter på stabile, fungerende hk for Conroe (S775).

Jeg ble faktisk skuffet over de første 3DMark-benchene... der var Yonah ikke *så* fantastisk. Resultatene i SuperPi (1M spesielt) er uforholdsmessig gode.. 17 sek på 3.5Ghz er jo "sykt"..

Dog.. jeg har sett noen bencher i Cinebench (3D-rendring) som også "luktet svidd"(26sek).. :)

PS.

KJøpte en X2 3800+ idag.. må jo "leke" litt med en X2 før jeg evt. prøver noe annet.. :!:

Edit:

Sjekk dette. "Dæven døtte".. en Celeron (M) som dunker inn over 6k i 3Dmark06. CPU-score er "lav" da dette er en single-core, men likevel over 200pts mer enn min [email protected].

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ja.. det er nok mange som forventningsfullt venter på stabile, fungerende hk for Conroe (S775).

Jeg ble faktisk skuffet over de første 3DMark-benchene... der var Yonah ikke *så* fantastisk. Resultatene i SuperPi (1M spesielt) er uforholdsmessig gode.. 17 sek på 3.5Ghz er jo "sykt"..

Dog.. jeg har sett noen bencher i Cinebench (3D-rendring) som  også "luktet svidd"(26sek).. :)

PS.

KJøpte en X2 3800+ idag.. må jo "leke" litt med en X2 før jeg evt. prøver noe annet..  :!:

Edit:

Sjekk dette. "Dæven døtte".. en Celeron (M) som dunker inn over 6k i 3Dmark06. CPU-score er "lav" da dette er en single-core, men likevel over 200pts mer enn min [email protected].

5895769[/snapback]

Ja regner med at vi får litt bedre resultater med nye HK. Den Celeronen der er ikke dum altså. Men litt rare resultater dog :hmm:

Hva slags stepping fikk du på 3800en din da??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja regner med at vi får litt bedre resultater med nye HK. Den Celeronen der er ikke dum altså. Men litt rare resultater dog  :hmm:

5896076[/snapback]

Det veit jeg på tirsda'n når jeg henter den på Netshop...(poster stepping da)

Da blir det montering/testing... regner med at den booter rett opp på 250x10 .. og så testes det videre derfra (lov å håpe). :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja regner med at vi får litt bedre resultater med nye HK. Den Celeronen der er ikke dum altså. Men litt rare resultater dog  :hmm:

5896076[/snapback]

Det veit jeg på tirsda'n når jeg henter den på Netshop...(poster stepping da)

Da blir det montering/testing... regner med at den booter rett opp på 250x10 .. og så testes det videre derfra (lov å håpe). :thumbup:

5896111[/snapback]

Jeg starta min 3800 opp på 2,6 første gangen :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå sitter jeg selvsagt på en annen PC/annet sted enn der jeg tester "duellantene" (805D vs. X2 3800+)..

Jeg husker dog at det var E4...

... skal prøve å få oppdatert med hele "id-strengen"..

*oppdatert*

ADA3800DAA58V

LDBFE D609XPMW

Z906879C61381

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Virker som om disse nye Intelene er helt syke på PI og slikt, men er ikke så sykt overlegne i forhold til AMD på 3D og slikt  :dontgetit:

5895251[/snapback]

Vel, nå er jo SuperPi bare en leke-test som ikke tester noe reellt, så det ville jeg ikke lagt stor vekt på. Dvs. Jeg ville ikke vektlagt resultatet i SuperPi i det hele tatt. Se mer av begrunnelsen for hvorfor dette er en leketest i første innlegg i SuperPi-tråden.

Resultatene er nok lite avhengig av brikkesett, bios og andre hovedkort-funksjoner så ytelsen kommer neppe til å endre seg noe merkbart ved bytte av hovedkort.

Lenke til kommentar
Det so ju ut til og ha det mest nødvendige hvertfall :w00t:

Bre 2 ram slots da, men hey, det holder jo det.

Er disse CPUene noe kalde?

5911382[/snapback]

Enig med deg der, superpi er jo gøy men totalt bortkastet.

Offtopic Simen1, ser ut som den signaturen color taggen din er litt feil ;)

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Virker som om disse nye Intelene er helt syke på PI og slikt, men er ikke så sykt overlegne i forhold til AMD på 3D og slikt  :dontgetit:

5895251[/snapback]

Vel, nå er jo SuperPi bare en leke-test som ikke tester noe reellt, så det ville jeg ikke lagt stor vekt på. Dvs. Jeg ville ikke vektlagt resultatet i SuperPi i det hele tatt. Se mer av begrunnelsen for hvorfor dette er en leketest i første innlegg i SuperPi-tråden.

Resultatene er nok lite avhengig av brikkesett, bios og andre hovedkort-funksjoner så ytelsen kommer neppe til å endre seg noe merkbart ved bytte av hovedkort.

5911908[/snapback]

Vet ikke helt hvorfor "noen" har begynt å "mase" om dette at SuperPi ikke er en reell test. :hmm:

Det er selv om man ikke liker/vil akseptere? dette historisk vært en klar korrelasjon i ytelse i SuperPi og annen ytelse .. såkalt "reell" ytelse.. f.eks. ytelse i 3D/spill... rendring av bilder etc.

Ja.. SuperPi er en "leke-test", men likefullt en test som sier noe om "ytelses-potensialet" til en gitt CPU mht. ytelser generelt.

Det som likevel kan støtte standpunktet om at SuperPi er en "verdiløs" test, er at de nyere Intel CPU'er (single som dual) yter bemerkelsesverdig bra i SuperPi "bench".. som ikke samsvarer helt med andre "anerkjente" benchmarks.

Jeg synes det ville være greit å slippe å høre mer kritikk mot SuperPi som benchmark.. og vil derfor dissidere med siste talere...

La oss som liker å glede oss over gode resultat i SuperPi få lov til det uten å få slike "threadcrap"-innlegg i tråder som omhandler SuperPi-resultater.. pleeze? :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Synd bare at HK'ene ser ut til å bli *ekstremt* dyre..

2.5k for ett HK er klart i overkant etter min mening.. uansett "features"..

5893936[/snapback]

Ikke nødvendigvis, dette Asus-kortet er priset til 1320kr. Jeg har ingen anelse om hvordan dette kortet klokker, men det ser ut som det er retta mot media/HTPC-bruk.

5910828[/snapback]

Ifølge Shamino som nylig testet dette hk.. er det definitivt ett hk som vi klokkere ikke vil ha noe med å gjøre.. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvorfor "noen" har begynt å "mase" om dette at SuperPi ikke er en reell test. :hmm: <...>

5932872[/snapback]

"noen" begynner å mase om dette fordi jeg har skjønt litt mer av hvordan SuperPi ikke korellerer med reell ytelse. Som jeg skrev i 1. innlegg av superPi tråden så er det en rekke punkter som begrunner hvorfor SuperPi ikke korrelerer med reell ytelse. Jeg synes det er litt unødvendig å gjenta meg selv her så jeg vil bare oppfordre folk om å lese begrunnelsene her.

Hvis du mener at noen eller alle argumentene er ugyldige eller ikke stemmer så må du gjerne tilbakevise det punktvis med saklige argumenter i den tråden. Så skal jeg selvfølgelig korrigere meg selv om jeg synes det høres fornuftig ut. (Jeg synes ikke jeg er trangsynt og sta så det skal gå ganske lett å overbevise meg om bare argumentene ser ut til å holde vann.) :)

PS. Jeg er spesielt spent på dokumentasjon av den klare korellasjonen du prater om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PS. Jeg er spesielt spent på dokumentasjon av den klare korellasjonen du prater om.

5938290[/snapback]

Jeg tror jeg ikke skal begi meg utpå en "vitenskapelig" diskusjon med Simen1 (eller f.eks. noen andre "tungvektere" her) i denne saken..

Til det har jeg ikke nok detaljkunnskap om prosessor-instruksjonsett.. optimalisering gitt kompilator.. men dette kan selvsagt rettes på ved inngående studier.. :)

Det som jeg har observert..(egen og andres erfaring) er at CPU'er (klokket/uklokket) som gjør det/har gjort det bra i SuperPi.. også har vist tilsvarende gode ytelser i mange andre bencher/bruk.. ikke minst i 3D/"spillytelse" (gitt samme GPU/skjermkort).

Ulike CPU'er har selvsagt ulike ytelser i gitte tester man kan "benche" dem i. Det finnes mange tester... kun ett utvalg er gjerne brukt av de som gjør tester/reviews på anerkjente "Hardware-sites" (inkludert hw.no). De av dere som koder kompilatorer vil også vite at koding som utnytter en gitt CPU-arkitektuer har *mye* å si for ytelse i en gitt "bench"/gitte bruksområder. Men som sagt.. jeg har ikke tenkt å begi meg inn på detaljdiskusjoner om hvorfor f.eks. SuperPi...eller Cinebench rendrer-test er en dårlig/god test for å vise ytelsepotensialet til en gitt CPU. Det har vi til tider andre og underholdende tråder som likesinnede forumsdeltakere skriver interessante innlegg i. Ad SuperPi-tråden: Du har endret standpunkt og "crappet"(min mening) tråden med forsåvidt helt korrekt og gode argumenter som jeg ikke er uenig i.. .men det kunne du med fordel gjort i en egen tråd.. eller som ett innlegg..(som vanlig *bruker*) i SuperPi-tråden...dvs. latt det første opprinnelig innlegget stå *uendret*.

Ett eksempel på "treadcrapping".. er f.eks. når en Intel fan buser inne i en tråd/forumkategori som f.eks. omhandler Opteron.. og messer om hvor elendig Opteron egentlig er i forhold til hans elskede 955E... (for å snu litt på flisa)

Bortsett fra det er jeg på ingen måte uenig i det du sier/skriver..hverken i denne tråden eller i SuperPI-tråden :)

Til slutt:

Denne tråden opprettet jeg for å fortelle om at det kan se ut som nye Celeron M kan være en interessant CPU.. med god ytelse til en lav pris... ikke for å "krangle" om nytteverdien av SuperPi som benchmark, men det er jo også greit med "litt" off-topic (noe ikke minst jeg selv har bidratt med her).

Lenke til kommentar

Bare en siste lille OT...

Det orginale førsteinnlegget i SuperPi-tråden var omentrent slik:

Jeg fikk xx.xxx i SuperPi.

Hva får dere?

Med andre ord ikke så informativt. Trådstater holder ikke til på forumet lengre så jeg pusset opp innlegget med linker, informasjon og forklaringer. Jeg synes det ser greit ut og lar det stå.

For å prøve å få tråden inn på sport igjen: Celeron M 65nm virker svært lovende. Jeg gleder meg bare ennå mer til Conroe og Merom kommer :dribble: Tenk om det kommer noen billige utgaver av Merom med 35W. Tenk det overklokkingspotensialet :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Simen1:

Jeg må bare beklage dersom det er noe jeg ikke har fått med meg (ser slik ut når det gjelder SuperPi-tråden).. :blush:

Er som sagt helt enig i argumentene dine.. og som jeg har nevnt i en post over her.. er det ting som tyder på at de ekstreme SuperPI-resultatene for Core Duo på ingen måte følges opp i andre benches etter det jeg har klart å observere..

Ser ikke ut som om Yonah er tilsvarende bedre enn Pentium M (Dothan) i 3D-benching, men det er også ting som tyder på at hk/bios-revisjoer på ingen måte ser ut til å være lenger enn på "betatest-nivå".. :)

Jeg er også mer spent på hva Conroe vil vise.. og om det blir noen anstendig prisede hk til denne.. :dribble:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Simen1: Jeg må bare beklage dersom det er noe jeg ikke har fått med meg (ser slik ut når det gjelder SuperPi-tråden)..  :blush:

5952866[/snapback]

Ingen grunn til å bruke flause-smileyen. Jeg var av samme oppfatning som deg for bare et år siden. Da mente jeg også at SuperPi var en reell ytelsetest. :) Det er sikkert mange andre som mener det fortsatt. Jeg vet jeg går litt mot strømmen av og til (f.eks SuperPi, kiB vs. KB, DDR2 vs. DDR, og tidligere MHz-myten), men trives egentlig med å møte litt motstand :)

PS. Jeg tror Merom og Conroe vil bruke samme sokkel. Noe som gir store muligheter med tanke på overklokking på vanlige hovedkort. (Déjà vu: Athlon XP-Mobile 2400+ 35W) :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...