Gå til innhold

S.M.A.R.T. error, Reallocated sector count


Anbefalte innlegg

Har en Samsung disk, 80 GB på min 1557 Tundra, PM 1,7 1G Ram kjøpt hos PS.

 

Bruker Notebook Hardware Control som overvåkning av PC'en.

 

NHC gir meg en feilmelding på HD overvåkning, S.M.A.R.T. error.

Står som følgende under SMART info:

 

ID: 05; Attribute name: Reallocated Sector Count; Threshold: 11; Value: 1; Worst: 1; Status: ERROR (Skal normalt stå OK.. :roll: ); Raw Data: 214; Raw Hex; 0000000000D6

 

Noen som har den fjerneste anelse om hva dette er? Har kjørt standard diskskanning som følger med XP, defragmentert med DisKeeper, kjørt virusscan med Norton og AVG.

 

Hadde et problem i utforsker at når jeg åpna D partisjonen så lukka Exploreren seg (omtrent som når man må tvinge et program til å avsluttes). En formatering og reinstall ordna det, men NHC gir seg ikke på at det er et problem på hd'en en eller annen plass.

 

Er egentlig ikke et problem, men lurer på når det skal bli det. Ei boble spretter opp og skriker 112 (eller 911). Er det bare NHC som er lite SMART?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kort fortalt, reallocated sector count er en god pekepinne på at disken kommer til å slutte å fungere skikkelig.

 

alle disker har egentlig større plass tilgjengelig enn hva produsenten oppgir, og denne ekstra kapasiteten blir brukt til feilretting. når du får en feilmelding på reallocated sector count så betyr det at disken har oppdaget feil på platene og den har flyttet data/filer over til denne reserverte plassen i ett forsøk på å holde disken i drift så lenge så mulig.

 

nå skal du ikke ta mine ord for sikkert, men jeg mener på at når denne verdien kommer ned på 1 så betyr det at disken har flyttet på så mange sektorer at den er gått tom for reserve-plass og den automatiske feilkorrigeringsfunksjonen slutter å virke, noe som igjen vil resultere i korrupte filer for deg.

 

S.M.A.R.T. er der for en grunn, og den kan gi en god pekepinn på hvilken tilstand disken er i. smart feil er god nok grunn for meg til å bytte ut disker øyeblikkelig, og jeg vil annbefale deg å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...