Gå til innhold

Bærbar pc til ca. 12 000? + Mange mange spørsmål


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har fått det for meg at jeg skal bytte ut den stasjonære pc'n min med en bærbar nå, men siden jeg ikke har fulgt med stort på datafronten de siste årene er jeg rimelig blank på hva jeg egentlig bør se etter.

 

Jeg har enkle ønsker innenfor prisrammen på maks 12 lapper:

 

- Så stor og klar skjerm som mulig

- Så stor harddiskplass som mulig

- Så mye ram som mulig.

- DVD-brenner

- WLAN

- Innebygget bluetooth om mulig, men intet must

- USB 2.0

- Jeg er student så det er mulig at jeg kommer til å ta med pc'n på en og annen forelesning, men batteritid er ikke det jeg prioriterer høyest.

 

 

 

Har foreløpig funnet et par annonser for maskiner jeg syns er litt interessante, men egentlig blir jeg ikke klok på hva jeg skal se etter:

 

 

- Alternativ 1) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62345

 

- Alternativ 2) http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...3220&plid=63220

 

- Alternativ 3) http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....d=9019&cid=5546

 

- Alternativ 4) http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=17211&cid=5546

 

 

Personlig tror jeg jeg liker den HP pc'en best, men tror kanskje jeg har stirret meg blind på harddiskplass mens jeg har lett etter maskiner. Kan noen si meg hvilke av disse fire som vil være et godt valg? Eventuellt noen tips til andre brukbare alternativer?

 

 

Hvilket forskjellige alternativer har man når det gjelder prosessorer? Selv har jeg alltid foretrukket AMD framfor Intel når det gjelder stasjonære, men hva er "best" når det kommer til bærbare pc'er? Det samme spørsmålet jeg har til grafikkkort...Jeg ser forskjellige maskiner leveres med f.eks ATI ett-eller-annet x200, x600, x700 osv. Har skjønt såpass at x600 er bedre enn 200...men for å spørre dumt, hvor mye bedre er det?

 

Ble mange spørsmål på en gang her, men... Hadde vært fint om noen kunne gjort meg litt klokere. :blush:

 

 

 

For ordens skyld kommer pc'n for det meste til å bli brukt til surfing på internett, Office, Photoshop, titting på tv-serier og en og annen runde i GTA San Andreas og Vice City.

 

 

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, siden jeg er noe lat, så limer jeg inn det jeg anbefalte en annen i en ganske fersk tråd her...

 

Håper det er til hjelp, og alle tre maskiner ser bra ut etter mitt skjønn:

 

------------------------------------------

//////////////////////////////////////////

Her er en jeg synes ser meget habil ut:

 

Asus A6JA

 

Denne har ålreit skjermkort, og pentium M dobbeltkjerne. Aberet her er 512 mb ram, men du havner fortsatt under 13000 med en ekstra 512-brikke hos en av de billigste webshopene med den der skulle jeg tro():

 

Utenom dette , så har man jo et utall andre, men jeg kan trekke frem MPX og NETSHOPS egenproduserte / modifiserte versjoner som jeg synes gir veldig mye for pengene:

 

MPX Notebook KN1

 

med blant annet:

# 15.4" WXGA og 16:10 widescreen LCD (1280x800)

# Intel Centrino Mobile Technology

# Intel 915PM chipset

# Intel Pentium M 740 prosessor, 1.73ghz, 533MHz FSB, 2MB cache

# 1024MB 533MHz DDR2 minne (2 x 512MB, 2 sloter for opptil 2GB)

# 100GB harddisk, 5400rpm, 8MB cache

# nVidia GeForce Go 6600 128MB PCI Express grafikk

 

11 495,-

 

 

eller

 

Netshop 259IEN "NetBook

 

Denne har relativt like spesifikasjoner som den fra MPX, men her kan du også endre spesifikasjoner før du kjøper.

 

Her kan du sjekke hvordan skjermkortene forholder seg i forhold til hverandre. Gode skjermkort i alle alternativene jeg presenterte. Som jeg fortsatt fastholder som veldig gode kjøp etter å ha sett dine alternativer.

 

Oversikt over skjermkort til bærbare pc'er

Endret av royerling
Lenke til kommentar
A6Ja fremfor 259IEN anyday.

 

Dualcore og bedre skjermkort, ja takk.

5891794[/snapback]

 

Helt enig her, den klart beste maskinen med et skjermkort som "KNUSER" Netshop 259IEN sitt og har bedre prosessor...

 

Du får også AsusJa i en større utgave med 100Hdd-1024mb ram og 1,83 Ghz Prosessor men koster da 13600 hos PS Data.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=125383&mlevel=090200

Lenke til kommentar
Takker for tips :)

 

Men jeg har flere spørsmål på lur.. Vil jeg merke stor forskjell på en 4200 rpm harddisk i forhold til en 5400 rpm?

5901658[/snapback]

 

Det er ikke noe must å ha 5400RPM harddisk!!

 

Den Asus maskinen har så mange andre fordeler så jeg hadde valgt den uansett..

 

Jeg har en maskin med 5400 samt en med 4200 og jeg kan ikke si jeg merker enorm forskjell, men raskerer er den helt klart ved målinger...

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig med det med 5400 og 4200 rpm. Jeg vil ALDRI igjen kjøpe en datamaskin med en 4200 rpm`s harddisk. Jeg synest det går alt for tregt, og det tar lang tid å lese eller skrive data.

Jeg mener 4200 blir for sakte, og det merkes, ja.

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Jeg er litt uenig med det med 5400 og 4200 rpm. Jeg vil ALDRI igjen kjøpe en datamaskin med en 4200 rpm`s harddisk. Jeg synest det går alt for tregt, og det tar lang tid å lese eller skrive data.

Jeg mener 4200 blir for sakte, og det merkes, ja.

5903555[/snapback]

 

Greit med delte meninger skjønner du ;) og er enig at 5400 er raskere selvsagt, men det går veldig greit med en hdd med 4200 også "min mening"

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hehe...ja her fikk jeg jo ikke akkurat noe entydig svar.. :p Jeg har både 7200 rpm og 5400 rpm disker i den stasjonære pc'n jeg har nå, og i min hjerne så høres 4200 veeldig lite ut liksom.

 

Nå driver jeg å krangler med meg selv om hva jeg vil bestille her. Hadde tenkt å få meg ny data så fort som mulig. Kan noen være snille å vurdere disse opp mot hverandre for meg?

 

 

1) MPX Notebook KN1

 

2) Acer Aspire

 

3) Acer Aspire 2 (hvor mye har 2 ghz prosessor å si i forhold til den ovenfor sine 128 mb ekstra skjermkort-minne, men "kun" 1,73 ghz? Hadde liksom tenkt å ha denne pc'n en stund..)

 

4) Fujitsu-Siemens

 

 

 

Hvor mye koster det forresten å oppgradere minnet på skjermkortet hvis det skulle være aktuellt?

 

Og et kriterium til...jeg vil ikke ha en maskin hvor uttaket til hodetelefoner eller eksterne høyttalere sitter på forsiden av pc'n. Kommer til å bruke stereoanlegget mitt som høyttalere, og da kommer jeg til å irritere meg over den ledningen hver eneste gang jeg bruker dataen.

Lenke til kommentar

Skulle jeg måtte valgt mellom disse 3 så hadde jeg nok kjøpt Acer maskinen, men uansett hvis jeg skulle kjøpt ny bærbar i dag så hadde det blitt AsusJa da den er rimlig, og har et skjermkort som nesten yter det dobble av disse 3 valgene...

 

Syntes ikke du skal la deg skremme av en 4200RPM harddisk, les tråden for AsusJa så finner du ut at dette ikke er noe problem...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en Asus A6ja?

 

Og nei skjermkortminne kan man og har man aldri kunnet oppgradere...

5905995[/snapback]

 

 

Hvorfor ikke det...nei si det. Tror den linken gikk meg hus forbi bare.. :blush:

 

Den kosta litt mer enn jeg hadde sett for meg å bruke egentlig. Men når jeg leste litt mer om den så må jeg si at den så fristende ut. Jeg er bare kjent med Asus som hovedkort produsent jeg, de er like gode på bærbare altså?

 

 

Edit: Det med skjermkortminne lurte jeg på fordi det stod dette på en av de pc'ene jeg har titta på: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...220&plid=63220#

 

Grafikk: PCI graphic card:ATI Mobility Radeon X700 128MB med TV-Out

-Up to 512MB HyperMemory™2

 

 

 

Hva menes med det? Jeg forstod det slik at man kunne utvide skjermkortminnet. Mener å huske at på den første pc'n jeg hadde kunne man oppgradere fra 1 mb til svimlende 2. :whistle:

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

Flott at du klarte å bestemme deg :).

 

Hva menes med det? Jeg forstod det slik at man kunne utvide skjermkortminnet. Mener å huske at på den første pc'n jeg hadde kunne man oppgradere fra 1 mb til svimlende 2.

Bare for å oppklare dette, så er det 128 dedikert minne, men den kan også låne 384 mb (eller blir det 512?) fra systemminnet.

Lenke til kommentar
Flott at du klarte å bestemme deg :).

 

Hva menes med det? Jeg forstod det slik at man kunne utvide skjermkortminnet. Mener å huske at på den første pc'n jeg hadde kunne man oppgradere fra 1 mb til svimlende 2.

Bare for å oppklare dette, så er det 128 dedikert minne, men den kan også låne 384 mb (eller blir det 512?) fra systemminnet.

5908705[/snapback]

 

Ja jeg satser på at jeg blir fornøyd. :)

 

Dette med å "låne" minne er noe man stiller inn i biosen eller på skjerm-innstillingene da eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...