Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/Worklog av Mammutens Volvo 360 (snart)TIC


Anbefalte innlegg

Jau. Dette er da Volvo'n min!

Ett stolt lite smykke.

Hentet den i Asker, 14 oktober 2005, og betalte 5 store høvdinger for den.

Tanken måtte byttes, EU etterkontroll måtte utføres, eksoslekkasje måtte tettes (da forsvant katalysatoren med det samme, fant jeg ut), drivakselmansjetter måtte byttes, bærekuler begge sider forran måtte byttes, samt seriøs retting av bulker. Er en eldre mann som har hatt den, og tror ikke han likte garasjen sin helt. Ser ut som han prøvde og rive den ned med bilen... :rolleyes:

Jeg vet også at bilen har vært av veien en gang, ser det på frontplata, høyre skjermen og de høyre dørene. Den hadde gått så mye som 105 000 km når jeg hentet den. Svært lite!

 

Speccs: B200F motor, 2liter med innsprut. DeDion bakaksel, girkasse bak. Bladfjærer bak. Svært god vektfordeling! Go'bil som man nermest blir forelsket i.. :)

 

Slik så den ut når jeg hentet den i oktober i fjor

 

Merket bak som ble fjernet 4 dager etter ankomst Hemnes, Høland

Bilde035.jpg

 

En lite prøvelse med felgene til Escort'en til mor. Skal ha noen lignende, bare med mye mye bredere kant.

Bilde041.jpg

 

Anlegget ble omtrent montert før jeg kom inn på gården hjemme, bare med en annen og relativt dårligere sub. (Brente 2 slike, Boxter Pro Eliminator 12" )

Kicker Comp VR12" med 2kanaler på 60 amp, 2x225w RMS 4ohm

Boss 6x9, Infinity Reference 4" coax fram, 4kanaler på 60 amp, ukjent wattstyrke

Kenwood MP3 spiller, KDC-W7031Y

Bilde105.jpg

 

Litt av kablingen, lite interessant kanskje..

Bilde103.jpg

 

"Sports"luftfilter ble innkjøpt på Thorshov.

Bilde049.jpg

 

Fjernet de fleste merkene bak, valgte og la "Injection" stå igjen.

Bilde061.jpg

 

Deretter kom Neonlys under bilen!

Bilde084.jpg

Bilde079.jpg

 

Så kom lakkering av grill, chrome-dame i grillen og 740 leppe på sin plass.

Bilde123.jpg

Bilde126.jpg

 

Dernest måtte jeg bytte radiator! Den gamle var HELT kass..

Bilde129.jpg

Bilde130.jpg

 

Etter det fikk jeg satt på frontrute-streamer!

Bilde134.jpg

 

Og GLT vinge ble gravet opp ifra haugen med deler, og "kastet" på.

Bilde136.jpg

Bilde135.jpg

 

Turbo og grenrør ifra en 740 turbo motor

Bilde151.jpg

 

Delebil!

Bilde148.jpg

 

Bildet av nyvaska 360 og en 300 delebil i bakgrunnen.

Bilde147.jpg

 

Skinner NESTEN littegrann etter vaskinga jo!

Bilde146.jpg

 

Enda bedre bilde av de rødsotede baklampene, GLT vingen og av-emblemeringen min.. :p

Bilde153.jpg

 

Vært hos Pedersens Racing idag, kjøpte Sabelt ratt, DYP type.

Ser også Sparco pedalene mine der. :)

Bilde156.jpg

 

 

Har store planer, vet ikke om de blir realisert, men de er der iallefall.

 

Har lyst på bur, bøttestoler, røske ut bakseter og teppe, evt legge nytt teppe i hele bilen (helsvart), og bygge stereo.

Må jo ha no musikk i bilen når man er på råneturer! :D

 

Felger og senking! Blir senkefjærer forran med gassdempere, og klosse ned bladfjærene bak. Bytte til gassdempere der og. Mulig bytte foringer i forstilling og bakstilling etterhvert. Drivknuter ønskes til sommeren også, tror jeg..

 

Planer om og turbokonvertere B200F'en. Mulig jeg går til innkjøp av en B230F og setter på turbo på den.

Målet er ikke en haug av ville hingster under panseret, men litt effektøkning, samt turbolyden. Enten kjøre med orginal aksel, eller ESAB sperre. Får se hva som byr seg hvis det blir noe av turbo'n.

 

Hellakkering, rette bulker og litt "budsjettstyling".

 

Anlegget som sitter i bilen for øyeblikket er Kenwood CD/MP3 spiller, Infinity Reference 4" coax'er forran, Boss RT693 6x9" bak (Hadde egentlig 4, men en ble sprengt, så jeg nøyer meg med 2 nå), en 4kanaler av ukjent merke på 60 amp. Denne driver frontsett og 6x9.

Kicker Comp VR12" i lukket kasse, blir drevet av en InterFire IB2950C 60amp forsterker, 2x215 watt RMS i 4ohm.

 

Helt greit for prisen, vurderer og selge kicker'n i kasse, med forsterkeren til den nette sum av 3 000 kr. (Løp og kjøp! :D )

 

Det neste som kommer nå må bli senking, felger, soting av ruter, mulig ett MOMO ratt, retting av bulker/bytte skjermer og dører.

 

Gleder meg til sommeren, når skrulysten kommer igjen :)

 

 

//

Mammuten

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Den ble levert ferdig kræsjet til meg, men det skal jeg fikse opp i nå i nærmeste fremtid. Nye skjermer, dører og frontplate, samt jeg kanksje får tak i ny fanger. Dama er tatt av da, forresten.. Chromdama i grillen.

 

Gleder meg til 7x16" felger og senking i sommer! :)

 

SilentNET : Takk takk :) Gleder meg til turboen kommer på, får legge ut no filmer og litt sånt småtteri når det er i orden. :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

 

Har du sjekket om det er lovlig med neonlys under?

Du har vel også beskyttet de mot snøen? Jeg vil også se noen bilder under av lysa mens de er av og på.

5894382[/snapback]

 

Stemmer som Kremt sier, lovlig når man står stille, ikke lovlig på veien med de på.

 

Skal prøve og fikse bilder, men blir etter påske isåfall! De er beskyttet bak noen bærebjelker osv. Kan legge opp bilder senere :)

Lenke til kommentar
Dette er Harry på sitt værste... Du bor ikke i Drammen vel ;)

5910461[/snapback]

Dessverrre :no:

Stort verre kan det vel neppe bli :whistle:

Nei da, det er jo en bil det der også, frakter deg fra A til B og kanskje til C også.

5910922[/snapback]

 

Det var en spøk selvsagt og jeg ønsker ikke å såre deg som eier denne bilen.

Lenke til kommentar

Jeg tar meg ikke nær av det, syns bilen er grei nok jeg. frakter meg fra A til hvilkensomhelst annen bokstav, enten om veien går rett frem, i svinger eller bilen går sideveis. Bedre enn en opprusta gammal Golf ell lignende.

 

Er vel for spesielt interesserte, men det er en go'bil som er billig og kjøpe, billige deler og lett å skru på i forhold til masse annet. Pluss Volvo-motor og Volvo-kvalitet..! :)

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig ikke en ekte Volvo, vel? :hmm:

Hvertfall de som kjører "ekte" Volvo vil nok ikke betrakte dette som en "ekte" Volvo :hm:

5913261[/snapback]

 

Ble ikke denne produsert i Nederland tro? Vel noen mener at ekte Volvo skal være satt sammen i Sverige men men Volvo er Volvo etter min mening.

 

Hadde en 460 selv og den vet jeg ble produsert i Nederland, men en knall god bil var det uansett :thumbup:

Lenke til kommentar

Stemmer det ja, 300 og 400 serien er produsert i nederland, det samme er S/V40. Har 460 selv, veldig god bil det ja, men enkelte ting irriterer (knirking og mangel på takhøyde). Mamma har V40 fra 2001 som er gått 166' km nå, veldig god bil å kjøre den også og fortsatt kjennes den som ny. Hun hadde S40 før den.

Lenke til kommentar

Hehe, skaffe meg "GTi Killer" emblem ellerno annet 14tizz-merke å ha i bakruta ellerno etterhvert.. :p

 

Henta turbo, Volvo 760 TIC turbo, Garret AiResearch T3 turbo, A/R 42. Orginalt grenrør, orginal resirkuleringsventil.

 

Må bare få fikset oljetrykk (tar oljetrykk fra oljetrykksbryteren, setter på ett T-stykke der) fikse vannkjøling, oljeretur, også få adapteren mellom turbo og grenrør (dette for å vinkle turboen opp og vekk ifra motorfestet), så blir det testing. Er noen småting som å flytte luftmengdemåleren osv. Men bare småtterier! :)

 

Stemmer at 3 og 400 serien er laget i Nederland. Men det de fleste påstår er at 300 er en modell som kom fra da Volvo kjøpte opp DAF. Vel, det er jo i og for seg riktig det, men ville nå da si at 360 er Volvo, ettersom det sitter Volvomotor i den, og at 340 som har Renaultmotor er renault/daf.. B14 med variomatic er ikke mye å skryte av.. Med mindre du vil skryte av at du kan rygge like fort som du kan kjøre fremover.. :D

 

Kommer bilder osv senere.

Lenke til kommentar
Hehe, skaffe meg "GTi Killer" emblem ellerno annet 14tizz-merke å ha i bakruta ellerno etterhvert.. :p

 

Henta turbo, Volvo 760 TIC turbo, Garret AiResearch T3 turbo, A/R 42. Orginalt grenrør, orginal resirkuleringsventil.

 

Må bare få fikset oljetrykk (tar oljetrykk fra oljetrykksbryteren, setter på ett T-stykke der) fikse vannkjøling, oljeretur, også få adapteren mellom turbo og grenrør (dette for å vinkle turboen opp og vekk ifra motorfestet), så blir det testing. Er noen småting som å flytte luftmengdemåleren osv. Men bare småtterier! :)

 

Stemmer at 3 og 400 serien er laget i Nederland. Men det de fleste påstår er at 300 er en modell som kom fra da Volvo kjøpte opp DAF. Vel, det er jo i og for seg riktig det, men ville nå da si at 360 er Volvo, ettersom det sitter Volvomotor i den, og at 340 som har Renaultmotor er renault/daf.. B14 med variomatic er ikke mye å skryte av.. Med mindre du vil skryte av at du kan rygge like fort som du kan kjøre fremover.. :D

Kommer bilder osv senere.

5927475[/snapback]

 

joa, er jo en volvo, men ikke ett av volvos stoltesten øyeblikk når de la opp den på tegnebrettet vil jeg tru, hehe. hva gjør du med kompen når du skal montere turboen?? og hva har du tenkt til å gjøre med driverket? for den messinghylsa (teit patent) bak ved mellomaksel/bakaksel tåler ikke akkurat no særlig.

 

og så hadde jeg vel vurdert og slakta en gti før jeg hadde satt på ett gti-killer merke... og det tviler jeg ihvertfall på att du har klart enda. ihvertfall ikke ved en fair-fight, hehe

Endret av kentsor
Lenke til kommentar
Hehe, skaffe meg "GTi Killer" emblem ellerno annet 14tizz-merke å ha i bakruta ellerno etterhvert.. :p

 

Henta turbo, Volvo 760 TIC turbo, Garret AiResearch T3 turbo, A/R 42. Orginalt grenrør, orginal resirkuleringsventil.

 

Må bare få fikset oljetrykk (tar oljetrykk fra oljetrykksbryteren, setter på ett T-stykke der) fikse vannkjøling, oljeretur, også få adapteren mellom turbo og grenrør (dette for å vinkle turboen opp og vekk ifra motorfestet), så blir det testing. Er noen småting som å flytte luftmengdemåleren osv. Men bare småtterier! :)

 

Stemmer at 3 og 400 serien er laget i Nederland. Men det de fleste påstår er at 300 er en modell som kom fra da Volvo kjøpte opp DAF. Vel, det er jo i og for seg riktig det, men ville nå da si at 360 er Volvo, ettersom det sitter Volvomotor i den, og at 340 som har Renaultmotor er renault/daf.. B14 med variomatic er ikke mye å skryte av.. Med mindre du vil skryte av at du kan rygge like fort som du kan kjøre fremover.. :D

Kommer bilder osv senere.

5927475[/snapback]

 

joa, er jo en volvo, men ikke ett av volvos stoltesten øyeblikk når de la opp den på tegnebrettet vil jeg tru, hehe. hva gjør du med kompen når du skal montere turboen?? og hva har du tenkt til å gjøre med driverket? for den messinghylsa (teit patent) bak ved mellomaksel/bakaksel tåler ikke akkurat no særlig.

 

og så hadde jeg vel vurdert og slakta en gti før jeg hadde satt på ett gti-killer merke... og det tviler jeg ihvertfall på att du har klart enda. ihvertfall ikke ved en fair-fight, hehe

5928158[/snapback]

 

 

Komp: Lar den være orginal inntil videre, renoverer motoren i delebilen etterhvert. Kjører med lavt trykk.

 

Drivverk: Dra ut proppene i momentrøret, skru ut skruene i den hylsa, tynge på med lock-tite, skru hardt fast, og kjøre til det raser. Mer bekymret for driknutene mine..

 

GTI-Killer-emblem: Ment som en spøk.. Har ingen store planer om å kjøre rævva av noenting.. Enda.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...