Gå til innhold

disker på harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
problemet er: hvordan gjør jeg det?

5884845[/snapback]

Start->kontrollpanel->Adminstrative tools->Computer Management

Velg Disk Management i saken til venstre, da kommer alle fysiske disker med partisjoner opp. Så velger du den partisjonen du skal slette, høyreklikker, velger delete. Du gjør dette med begge partisjonene. så må du høyreklikke igjen og velge create partition. Da er du i mål.

Du må huske at du ikke kan fjerne den partisjonen du har bootet opp OS med. Du må også passe på at begge ligger i samme extended partisjon. De skal i såfall ha en grønn ramme rundt seg :-)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

1. Kjøp partition magic, eller tilsvarende (vet ikke om det finnes freeware versjoner som gjør det samme jeg, anyone?)

2. Du må putte disken i en annen maskin og gjøre det derfra, og så reinstallere windows når du er ferdig.

 

 

P.S.

Er du sikkter på at alle partisjonene ligger på fysisk samme disk? Altså at de dukker opp på samme linje i Disk Management.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
1. Kjøp partition magic, eller tilsvarende (vet ikke om det finnes freeware versjoner som gjør det samme jeg, anyone?)

2. Du må putte disken i en annen maskin og gjøre det derfra, og så reinstallere windows når du er ferdig.

 

 

P.S.

Er du sikkter på at alle partisjonene ligger på fysisk samme disk? Altså at de dukker opp på samme linje i Disk Management.

5884908[/snapback]

 

Skal du bruke PM, husk å ta sikkerhetskopier av det du trenger først, har skjedd mer enn en gang at PM har kvesta filallokeringstabellen.

 

AtW

Lenke til kommentar
problemet er: hvordan gjør jeg det?

5884845[/snapback]

 

Om jeg forsto deg rett ønsker du ikke å slette C? Det er få verktøy, og jeg vet ikke om noen som er gratis, som kan slå sammen NTFS-partisjoner med data. Derimot finnes det mange verktøy som kan endre størrelsen på en NTSF-partisjon utebn tap av data. Da slipper du å reinstallere. Om du har fått lagret unna data fra D sletter du først først D og endrer deretter størrelsen på C tilsvarenede C+D eller mindre om du også vil gjøre E større. Knoppix f.eks inkluderer verktøyet Ntfsresize som kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Ligger partisjon C og D på samme fysiske harddisk? Da må du benytte en partisjonsprogram som kan fjerne den ene partisjonen og utvide den andre. Som f.eks Partion Magic. Eller du kan benytte windows CDen og reinstallere med repartisjonering slik at C og D blir C.

 

Ligger de på forskjellige harddisker anbefales det ikke å slå disse sammen. Ryker en harddisk mister du alle data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...