Elisaeb Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 dette er andre eller tredje gang jeg prøver å få hjelp med å finne ny PC her, altså. Men har ikke fått så mye ut av de endre, postene, føler jeg. Dessuten vet jeg mer om hva jeg vil ha nå Som nevnt er jeg student og skal ha en bærbar PC til max 10 000. Jeg kommer til å bruke den på forelesning, batteritid og stillegående vifte er også viktig. Vil ha harddisk med minst 60 GB, og tenkte jeg måtte ha min 512 ram, og evt. oppgradere etter hvert. Vet ikke noe om prosessorer og sånn, og hva som er bra. Vil gjerne ha en PC som er ganske rask, og brukervennlig. Har sett en del på Acer og Asus da jeg har hørt mye positivt om disse, men har ikke peilinger på dataer, og trenger derfor hjelp fra dere der ute Vil gjerne ha Widescreen, og en opløsning og skjerm som gjør at det er helt greit å se på skjermen flere timer om gangen, og at den er fin å se film på. Jeg må også ha firewire utgang og innebygget nettverkskort. Og ellers alle vanlige utganger, f.eks. å kunne koble dataen til TV og sånn hadde vært flott (vet ikke hva det heter ) I tillegg så er det en fordel om PC'en har bluetooth, TV-tuner, webcam. Jeg vil i hovedsak bruke PC'en til skriving, surfing på internett, se på film, laste ned musikk, osv. Håper noen kan hjelpe meg, på forhånd takk!! Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Det er sikkert mange som kan anbefale deg PC'er bedre enn jeg kan, men her er uansett det jeg ville ha gjort: Jeg kjøpte en Dell 630M til min kjære samboer, hun skal bruke den på jobb, og hjemme surfer hun, laster ned musikk og spiller litt. Den har en 14,1" widescreen, så den er ganske liten og nett og ble kjøpt da Dell hadde et bra tilbud for 5800kr. (1,73Ghz, 60GB, 512MB og DVD-RW) Du får den sikkert i dag for omtrent det samme. Bruk de ekstra pengene på mer ram, bedre skjerm, DVD-brenner og litt større HDD. Det er ikke en PC til de aller tyngste oppgavene, men en HELT grei PC til en helt grei pris. Installer Open Office når du får den, og du har en billig løsning. Jeg har fått sansen for Dell, (har en Inspiron 9400 selv) og finner du det rette tilbudet (det forandrer seg fra uke til uke) kan du gjøre en ok handel. Et annet alternativ er Dell inspiron 6400. 1,66Ghz duo core, 512MB, 15,4" wide True Life skjerm, DVD-RW, 60GB HDD, større batteri, og 128MB skjermkort for 9800kr. http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_6400_3 Jeg synes at skjermoppgraderingen er vel verdt pengene, spesielt om du skal sitte foran den i mange timer. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 ja, det kunne høres lurt ut. det eneste er at jeg har hørt mye negativt om de store og kjente selskapene, for at de skal ha en del greier som er installert og vanskelig å få bort. det er jeg ikke interessert i da jeg er så lite kyndig som jeg er. stemmer dette, eller? det er en av grunnene til at jeg ser på de litt mindre merkene sånn i hovedsak Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 ja, det kunne høres lurt ut. det eneste er at jeg har hørt mye negativt om de store og kjente selskapene, for at de skal ha en del greier som er installert og vanskelig å få bort. det er jeg ikke interessert i da jeg er så lite kyndig som jeg er.stemmer dette, eller? det er en av grunnene til at jeg ser på de litt mindre merkene sånn i hovedsak 5887420[/snapback] Joda, Dell installerer jo noen programmer, men Dell Media Experience synes jeg er kjekt, trenger ikke "starte" maskinen, bare trykker på en Media Direct-knapp, og en mediaspiller starter uten å måtte gå gjennom windows. Jeg er ikke noen fan av såkalt "bloadware" jeg heller, men Dell sin er enklere å akseptere enn f.eks Fujitsu Siemens sin. Jeg har ikke brydd meg med å fjerne noe fra min Dell, bortsett fra Tegne/foto-programmene den kom med. Og det var jo en smal sak på legg til/fjern programmer. Samboeren min bryr seg heller ikke om det, bortsett fra diskplassen det tar. (som ikke er så mye om en sletter alle prøveversjonene man får med.) En klar fordel med Dell er brukerstøtten, og det at du kan google de fleste problemer en får, eller enda bedre, søke eller spørre i en norsk tråd her på forumet. Det er som oftest sånn at det er alltid noen som har hatt problemet før deg, og alltid noen som er villige til å hjelpe. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 joda, jeg tar den men velger likevel å stole på broren min om, noe skulle skje. Han er tross alt litt sånn data dude;) men er det virkelig sånn at man får mest hos pengene hos dell? de gangene jeg har prøvd å konfigurere maskinen slik jeg vil ha den så syns jeg den blir så uhorvelig dyr... Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 joda, jeg tar den men velger likevel å stole på broren min om, noe skulle skje. Han er tross alt litt sånn data dude;) men er det virkelig sånn at man får mest hos pengene hos dell? de gangene jeg har prøvd å konfigurere maskinen slik jeg vil ha den så syns jeg den blir så uhorvelig dyr... 5888063[/snapback] Joda, det er kanskje dyrt. Men om du er tålmodig, og venter til de har gode tilbud, f.eks dobbel RAM, 1800kr money off + 5% off, som jeg gjorde, da kan du gjøre et veldig bra kjøp hos Dell. Følg med på prisene der fra dag til dag, og se hvilke maskiner tilbudene gjelder. På den annen side hadde jeg tenkt å bestille fra whitebox.no, de har noen billige maskiner som sikkert er mer enn greie nok til ditt og de fleste andres bruk, helt til jeg fant tilbudet Dell hadde den helgen. Send en mail til Whitebox og spør hvor billig du kan få en maskin, du får alltid et tilbud hos dem. (ikke alltid så veldig gode) Dell har uansett litt å ta igjen i markedet, og man får tilbud hos dem også om man ringer og er litt smart i telefonen. PS: Om du har en du stoler på som har et momsregistrert firma kan du kjøpe gjennom dem, og slippe unna 25% av prisen. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 (endret) ok... men som tidligere nevnt er jeg litt innstilt på acer eller asus.. har lest mye bra om disse, sånn generelt, syns jeg. hvordan er disse PC'ene i forhold til dell eller de mer kjente?? Edit: Og så ble jeg litt usikker på prosessorer og sånn. hva anbefales. har tenkt på pentium M, men så har jeg oppdaget at det er noe som heter AMD og dual core og ett eller anna. hjelp?! Endret 10. april 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 ok... men som tidligere nevnt er jeg litt innstilt på acer eller asus.. har lest mye bra om disse, sånn generelt, syns jeg.hvordan er disse PC'ene i forhold til dell eller de mer kjente?? Edit: Og så ble jeg litt usikker på prosessorer og sånn. hva anbefales. har tenkt på pentium M, men så har jeg oppdaget at det er noe som heter AMD og dual core og ett eller anna. hjelp?! 5897379[/snapback] Dual Core er dobbelkjerne, dvs du får "omtrent" effekten av to prosessorer, dvs at du kan gjøre flere ting på PCen samtidig uten at alt går som i sirup. Intel lager Pentium, AMD er en annen produsent av prosessorer. Pentium M får du også med Duo Core, f.eks i Dell I6400, men mange mener AMDs Dual Core prosessorer er bedre.. Om du ikke skal holde på med store avanserte oppgaver mener jeg at du ikke trenger noen av dem, kanskje bare en enkel Pentium M, som blir det klart billigste alternativet. Styr unna Intel Celeron. Alt over Intel Pentium M Centrino 1.86 Ghz er sikkert bra nok. Men det sies at når den nye Windows-versjonen kommer bør en ha en dobbelkjerneprosessor. Jeg tror jeg kommer til å holde meg til XP en stund til uansett. Det koker vel ned til økonomi. Jeg ville heller ha investert i mye RAM enn stor prosessor. Beklager om jeg nå har forvirret deg mer. mvh Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 tusen takk! jeg ble sboslutt ikke mer forvirra, tvert i mot! men har noen spørsmål: men hvor lenge vil det sannsynligvis gå før en ny windows kommer? har skjønt at dette med rpm er viktig, men hvor står det opplysninger om dette? finner bare her på forumet, jeg.... og dette med ghz, hva er egentlig det for noe? eller skjønner hva det er, men hvordan skal jeg vektlegge det? har forresten sett litt på asus A6Vm og Acer aspire 5612 WLMi. noen anbefalinger her? evt. andre forlsag?? Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) tusen takk! jeg ble sboslutt ikke mer forvirra, tvert i mot! men har noen spørsmål:men hvor lenge vil det sannsynligvis gå før en ny windows kommer? har skjønt at dette med rpm er viktig, men hvor står det opplysninger om dette? finner bare her på forumet, jeg.... og dette med ghz, hva er egentlig det for noe? eller skjønner hva det er, men hvordan skal jeg vektlegge det? har forresten sett litt på asus A6Vm og Acer aspire 5612 WLMi. noen anbefalinger her? evt. andre forlsag?? 5902541[/snapback] Asus og Acer har jeg ikke peiling på. Men ser at Asus sin har et ganske bra grafikkort, og det betaler du sikkert en del ekstra for. Kan være kjekt å ha, men trenger du det ikke er det bortkasta penger. Whitebox bruker Aopen, og bygger noen av sine egne maskiner med Aopen-maskiner som basis. De er som oftest enkle og greie maskiner. Men du må betale ekstra for operativsystem. Se forresten på deres CL30. www.whitebox.no Rpm er hastigheten harddisken snurrer med, jo høyere hastighet, jo kortere tid tar det for maskinen å finne ting på harddisken. 5400 og 7200 er vanlige hastigheter. Jo raskere jo bedre. Men så spørs det om en trenger det. Til arbeid med stooore filer som video og 3D kommer det sikkert til sin rett. En ting du kan vurdere er å ikke oppgradere til stor harddisk i maskinen, for det koster en del, men heller kjøpe en ekstern harddisk. Jeg kjøpte en 250GB LaCie-disk som jeg har hjemme med alle filmer og back-up av filer. Ghz (klokkefrekvens) er hastighet på prosessoren, jo høyere jo bedre vanligvis. Men en dobbelkjerneprosessor vil kanskje være bedre selv om den har lavere frekvens. Til ditt bruk mener jeg at du ikke trenger en superrask prosessor, men at en Pentium M 1,86Ghz eller raskere er nok. Ang Windows Vista, som det heter, mener jeg å ha lest at det blir sluppet i November 2006. Og det tar sikkert en stund før "vanlige" folk begynner å bruke det. PS: Pass på at du kjøper en PC med innebygget nettverkskort! Endret 11. april 2006 av EverythingApe Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 det jeg har lest om whitebox på forumet her frister ikke akkurat til kjøp, så tenker jeg holder meg unna det. men har tenkt litt nå. jeg vil gjerne ha en PC jeg kan ha i alle fall et par-tre år. så da lønner det seg kanskje å kjøpe core duo? acer har jo et par modeller som holder seg innenfor prisrammen og har core duo. men hvordan er erfaringene på acer i forhold til støy, batteritid, varme osv?? og vil disse problemene øke ved core dua?? takk Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Vil bare nevne at dersom du konfigurerer en Dell-maskin (og da holder vi oss til Inspiron) og den blir "fryktelig dyr", så har du muligens glemt å fjerne den treårige servicen. Du bør (må) sette denne til 1 år. Hvis ikke blir det helt meningsløst dyrt. Du har uansett 5 års reklamasjonsrett på pc'en. Dell bruker også å ha et par tre ferdigkonfigurerte forslag på de enkelte maskinene. Her er det viktig å prøve seg fram med alle konfigurasjonene for å se hva som gir mest for pengene. En hovedregel er å velge en maskin hvor spesielt prosessor, ram og harddisk er så nære som mulig det du ønsker. Velger du feks den billigste modellen og begynner å oppgradere denne, så kan du faktisk ende opp med en pc som er dyrere og svakere enn om du hadde valgt en dyrere konfigurasjon som utgangspunkt. Stort sett er det også slik at Dell sine tilbud egentlig ender opp på samme totalsum uansett. De justerer ned spesifikasjonene og pris og kaller det tilbud. Og noen ganger får du dobbelt RAM, andre ganger fri frakt etc. Totalverdien blir oftest det samme. Det er av og til noen unntak fra dette. Ellers så går jo både Asus og Acer bra maskiner, men det er vel sjelden at de klarer å hamle opp i ytelse pr krone med Dell. Uten at det betyr alt for valg av pc. Er ellers enig i at du bør holde deg unna Whitebox. Olav Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Denne, kan den være aktuell? Er en asus W3V. kom gjerne med erfaringer! Evt andre forslag Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Denne, kan den være aktuell? Er en asus W3V. kom gjerne med erfaringer! Evt andre forslag 5973225[/snapback] Sikkert en hærlig maskin hvis man ikke skal spille. Bra prosessor og alt det der, men skjemkortet er ikke av det beste. Du kan lese Hardware's test av W3V her. Har selv planer om å anskaffe meg en Asus W3J; en nyere versjon av W3V. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 nei, spilling er på ingen måte aktuelt, egentlig... flere meninger?? Lenke til kommentar
HedHunter Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 det jeg har lest om whitebox på forumet her frister ikke akkurat til kjøp, så tenker jeg holder meg unna det. 5903753[/snapback] Husk at de som er fornøyde med sin Whitebox-maskin sjelden skriver på forumet. Jeg kjøpte min CL30 hos Whitebox i januar og er meget fornøyd med både WB og laptopen. Kjøpte en LaCie 250Gb ekstrern i tillegg. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 (endret) du har rett. men er det mange som er fornøyde med sine maskiner? hadde vært så typisk om jeg som er så lite data-kyndig fikk en "dårlig" maskin andre anbefalinger? så litt på Asus W3V når den var på tilbud for ikke lenge siden,men det gjelder jo ikke lenger. noen som har tips om PC'er som inneholder mye av det samme (følte den var god i forhold til mine ønsker og behov)?? på forhånd takk Endret 27. april 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
rend Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Om du ønsker deg en maskin som garantert kommer til å by på en problemfri tilværelse, er nok Thinkpad (for eksempel denne) et godt valg. Det du IKKE får med en Thinkpad er mest mulig ytelse for pengene (type spill og avansert 3d-modellering), stilige blinkende lys og en harddisk fylt opp med alskens unyttige gratisprogrammer. Det du derimot FÅR er byggekvalitet hevet over det aller meste som alle andre produsenter, velutprøvd teknologi som virker. Rett og slett. Ytelsen er god nok, maskinen bråker ikke og det er gjort så pass flid med materialvalg og sammensetning av delene at maskinen trygt kan tas med på lesesal hver dag i mange år f.eks. Jeg er selv student, og prøvde meg på en ny Dell Inspiron da jeg skulle ha meg en ny lesesals- og forelesningsmaskin tidligere i vår. Men eå grunn av en rekke faktorer (dårlig sammensatte/billige interne komponenter som avgir elektrisk støy, dårlig skjerm, dårlig kvalitetsfølelse) leverte jeg den tilbake og valgte å kjøpe et nytt batteri til min tre år gamle billigste type Thinkpad i stedet. Ellers er jo mac et populært alternativ, mye brukt på universitetet her i Bergen i alle fall. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 hmmm. vurderer jo universitet i bergen om et par år. hva studerer du?? har tenkt på apple, men vil det ikke være en overgang fra windows? og hvordan vil det fungere i forhold til å få over dokumenter fra word, og levere filer til word og sånn? og hva syns andre om thinkpad?? Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Hva med denne?? Er litt dyr her, men den er billigere på www.cshop.no. erfaringer med disse, forresten? virker som om d enne PC'en har det meste jeg er ute etter, syns jeg... På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå