chase Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Topic sier det meste. Altså, er det så stor forskjell fra microplex sine slanger og silikon slanger? Noen som kan gi meg en (norsk) side der de har silikonslanger? Vet at microplex sine er av PCV (Poliovinylclorid) og at silikon er mye mykere, men har det Veldig mye å si? Petter Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hey,hey! Er det ikke du som bygger den ekstremt råe dataen da? Jo, det er deg! Ser det i sigg. Er en ære å hjelpe deg :!: Skulle ha det samma til min data så jeg dro på en butikk her i Lillehammer som het Tess, og de hadde silikonslagner og vanlig slanger. Somsagt så er silikon mykere, men fortsatt ikke verdt 80 kr mere pr. m! Jeg kjøpte bare vanlig slanger og tok sånn anti-knekk fjører inni! Funker fjell! Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 mikroplex sine slanger suger.. de er så stive :@ Lenke til kommentar
chase Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Hey,hey!Er det ikke du som bygger den ekstremt råe dataen da? Jo, det er deg! Ser det i sigg. Er en ære å hjelpe deg :!: Skulle ha det samma til min data så jeg dro på en butikk her i Lillehammer som het Tess, og de hadde silikonslagner og vanlig slanger. Somsagt så er silikon mykere, men fortsatt ikke verdt 80 kr mere pr. m! Jeg kjøpte bare vanlig slanger og tok sånn anti-knekk fjører inni! Funker fjell! 5847208[/snapback] Jeg hadde tenkt å ta sånn spiral-et-eller-annet rundt slangene, slik UV greie. mikroplex sine slanger suger.. de er så stive :@ 5847526[/snapback] hmmm, hvor kan jeg få kjøpt klare Silikonslanger ? Petter Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Så en worklog på http://www.hardforum.com/ hvor en tok sånne vanlige klare slanger og myket dem opp i en kasserolle på svak varme. Tror jeg kommer til å teste det samme når jeg får meg vannkjøling Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Tess har silikon. 5855929[/snapback] Riktig, i tillegg til det slipper du å betale overpris deluxe... Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Noen som finner riktig type på hjemmesia deres? Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Tess har silikon. 5855929[/snapback] Riktig, i tillegg til det slipper du å betale overpris deluxe... 5855945[/snapback] Jasså sier du det? Jeg kjøpte 1,4 m silikonslange på Tess og betalte godt over 200 kroner. Finnes det virkelig noe sted som tar noe særlig mer enn det? Men sitter som støpt da. Sammen med kobberrør så blir det veldig bra og ikke så fryktelig dyrt. Kobberrør får en ganske rimelig på Biltema. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Tess har silikon. 5855929[/snapback] Riktig, i tillegg til det slipper du å betale overpris deluxe... 5855945[/snapback] Jasså sier du det? Jeg kjøpte 1,4 m silikonslange på Tess og betalte godt over 200 kroner. Finnes det virkelig noe sted som tar noe særlig mer enn det? Men sitter som støpt da. Sammen med kobberrør så blir det veldig bra og ikke så fryktelig dyrt. Kobberrør får en ganske rimelig på Biltema. 5864742[/snapback] Å? Det var da voldsomt, jeg betalte langt under halvparten for 2m... Dro innom Tess på Mariero og spurte bare. Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Silikon koster FLESK! Dro på TESS I Lillehammer, og de skulle ha litt over 80 kr. pr. meter! Lenke til kommentar
chase Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Tror jeg skal ta en telefon til TESS her i bergen og høre om de har gjennomsiktige silikonslanger til en ikke så gale pris. Takker for svar også. Petter Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Ja, de koster flesk! Men kvaliteten står heldigvis i stil. I motsetning til PVC-slanger vil silikonslanger alltid holde seg myke og smidige, og lekkasjer fra skjøter med silikonslanger eksisterer rett og slett ikke. Dermed er det ikke sagt at alle PVC-slanger er dårlige! En PVC-slange av god kvalitet vil holde seg ganske myk over tid den også, men PVC er og blir allikevel et plastmateriale. Risken for at dette "setter seg" og blir stivt over tid, er i alle fall mye større enn for silikonslanger, og øker dermed faren for lekkasjer. Anvendeligheten for silikonslanger er også vesentlig bedre. En 10mm ID silikonslange kan relativt greit smettes inn på en 14mm nippel om man skulle ha behov for det. Prøv det med en 10mm PVC-slange? Joda, det kan nok gå om slangen varmes i kokende vann. Men dermed forsvinner også det meste av spensten i materialet, så muligheten for lekkasje vil dermed øke. Og som allerede nevnt; silikonslanger er dyre! Men hva betyr egentlig et par hundrelapper ekstra, når man allerede har spandert (ti?)tusenvis av kroner på resten av utstyret? Det blir omtrent som å spare på ørene, og la krona gå....... Her er forøvrig en link til en forhandler som har de fleste aktuelle dimensjoner for silikonslange: http://www.dunlophiflex.no/produkter/12/120114.html Ikke alle finnes på lager til enhver tid, men det meste kan sikkert skaffes. Lenke til kommentar
chase Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Ja, de koster flesk!Men kvaliteten står heldigvis i stil. I motsetning til PVC-slanger vil silikonslanger alltid holde seg myke og smidige, og lekkasjer fra skjøter med silikonslanger eksisterer rett og slett ikke. Dermed er det ikke sagt at alle PVC-slanger er dårlige! En PVC-slange av god kvalitet vil holde seg ganske myk over tid den også, men PVC er og blir allikevel et plastmateriale. Risken for at dette "setter seg" og blir stivt over tid, er i alle fall mye større enn for silikonslanger, og øker dermed faren for lekkasjer. Anvendeligheten for silikonslanger er også vesentlig bedre. En 10mm ID silikonslange kan relativt greit smettes inn på en 14mm nippel om man skulle ha behov for det. Prøv det med en 10mm PVC-slange? Joda, det kan nok gå om slangen varmes i kokende vann. Men dermed forsvinner også det meste av spensten i materialet, så muligheten for lekkasje vil dermed øke. Og som allerede nevnt; silikonslanger er dyre! Men hva betyr egentlig et par hundrelapper ekstra, når man allerede har spandert (ti?)tusenvis av kroner på resten av utstyret? Det blir omtrent som å spare på ørene, og la krona gå....... Her er forøvrig en link til en forhandler som har de fleste aktuelle dimensjoner for silikonslange: http://www.dunlophiflex.no/produkter/12/120114.html Ikke alle finnes på lager til enhver tid, men det meste kan sikkert skaffes. 5869536[/snapback] Skjønner, hadde tenkt å bestille tygon fra frozencpu, men ser ut til at jeg bestiller noen slike i stedet. Det er sant det du sier, har man betalt flere tusen kroner for utstyr, hva er vel et par hundrelapper da? Petter Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Skal begynne med vannkj;ling snart, og lurer på hva som gjør silikon slanger bedre. Har ikke sett noe om dette på andre forum. Vil gjerne ha det beste Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 I all verden. Har du ikke lest innlegg nr.13 i denne tråden da? Der finner du jo en ganske grei forklaring på silikonslangens fordeler. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Hehe, selv om du kanksje ikke tror på Skrue, så kan jeg bekrefte at silikonslanger faktisk er bedre enn pvc Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Vel, leste hele tråden, men har ikke lest om dem noe annet sted, så jeg var vel på utkikk etter litt mer informasjon / tester. Er det hovedsaklig prisen som gjør at de fleste ikke velger dem da? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) Tygon rocker bare Har pytta ut pvc slangene, og angrer ikke et sekund. De ekstra kronene man må ut med er bare en bagatell. Vel brukte penger. Endret 9. april 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Er det hovedsaklig prisen som gjør at de fleste ikke velger dem da? Ja, de er vesentlig dyrere enn PVC-slanger. 10mm ID koster ca 190,- for meteren. Men er etter min mening vel verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå