Gå til innhold

Microplex eller silikon slange?

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste.

Altså, er det så stor forskjell fra microplex sine slanger og silikon slanger?

Noen som kan gi meg en (norsk) side der de har silikonslanger?

Vet at microplex sine er av PCV (Poliovinylclorid) og at silikon er mye mykere, men har det Veldig mye å si?

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey,hey!

Er det ikke du som bygger den ekstremt råe dataen da? :D

Jo, det er deg! Ser det i sigg.

Er en ære å hjelpe deg :!:

Skulle ha det samma til min data så jeg dro på en butikk her i Lillehammer som het Tess, og de hadde silikonslagner og vanlig slanger.

Somsagt så er silikon mykere, men fortsatt ikke verdt 80 kr mere pr. m!

Jeg kjøpte bare vanlig slanger og tok sånn anti-knekk fjører inni! Funker fjell!

Lenke til kommentar
Hey,hey!

Er det ikke du som bygger den ekstremt råe dataen da? :D

Jo, det er deg! Ser det i sigg.

Er en ære å hjelpe deg :!:

Skulle ha det samma til min data så jeg dro på en butikk her i Lillehammer som het Tess, og de hadde silikonslagner og vanlig slanger.

Somsagt så er silikon mykere, men fortsatt ikke verdt 80 kr mere pr. m!

Jeg kjøpte bare vanlig slanger og tok sånn anti-knekk fjører inni! Funker fjell!

5847208[/snapback]

:) Jeg hadde tenkt å ta sånn spiral-et-eller-annet rundt slangene, slik UV greie.

mikroplex sine slanger suger.. de er så stive :@

5847526[/snapback]

hmmm, hvor kan jeg få kjøpt klare Silikonslanger ?

Petter

Lenke til kommentar
Tess har silikon.

5855929[/snapback]

Riktig, i tillegg til det slipper du å betale overpris deluxe...

5855945[/snapback]

Jasså sier du det?

Jeg kjøpte 1,4 m silikonslange på Tess og betalte godt over 200 kroner.

Finnes det virkelig noe sted som tar noe særlig mer enn det?

Men sitter som støpt da. Sammen med kobberrør så blir det veldig bra og ikke så fryktelig dyrt. Kobberrør får en ganske rimelig på Biltema.

Lenke til kommentar
Tess har silikon.

5855929[/snapback]

Riktig, i tillegg til det slipper du å betale overpris deluxe...

5855945[/snapback]

Jasså sier du det?

Jeg kjøpte 1,4 m silikonslange på Tess og betalte godt over 200 kroner.

Finnes det virkelig noe sted som tar noe særlig mer enn det?

Men sitter som støpt da. Sammen med kobberrør så blir det veldig bra og ikke så fryktelig dyrt. Kobberrør får en ganske rimelig på Biltema.

5864742[/snapback]

Å? Det var da voldsomt, jeg betalte langt under halvparten for 2m... Dro innom Tess på Mariero og spurte bare.

Lenke til kommentar

Ja, de koster flesk!

Men kvaliteten står heldigvis i stil. I motsetning til PVC-slanger vil silikonslanger alltid holde seg myke og smidige, og lekkasjer fra skjøter med silikonslanger eksisterer rett og slett ikke.

Dermed er det ikke sagt at alle PVC-slanger er dårlige! En PVC-slange av god kvalitet vil holde seg ganske myk over tid den også, men PVC er og blir allikevel et plastmateriale.

Risken for at dette "setter seg" og blir stivt over tid, er i alle fall mye større enn for silikonslanger, og øker dermed faren for lekkasjer.

Anvendeligheten for silikonslanger er også vesentlig bedre. En 10mm ID silikonslange kan relativt greit smettes inn på en 14mm nippel om man skulle ha behov for det.

Prøv det med en 10mm PVC-slange? Joda, det kan nok gå om slangen varmes i kokende vann. Men dermed forsvinner også det meste av spensten i materialet, så muligheten for lekkasje vil dermed øke.

Og som allerede nevnt; silikonslanger er dyre! Men hva betyr egentlig et par hundrelapper ekstra, når man allerede har spandert (ti?)tusenvis av kroner på resten av utstyret?

Det blir omtrent som å spare på ørene, og la krona gå.......

Her er forøvrig en link til en forhandler som har de fleste aktuelle dimensjoner for silikonslange:

http://www.dunlophiflex.no/produkter/12/120114.html

Ikke alle finnes på lager til enhver tid, men det meste kan sikkert skaffes.

Lenke til kommentar
Ja, de koster flesk!

Men kvaliteten står heldigvis i stil. I motsetning til PVC-slanger vil silikonslanger alltid holde seg myke og smidige, og lekkasjer fra skjøter med silikonslanger eksisterer rett og slett ikke.

Dermed er det ikke sagt at alle PVC-slanger er dårlige! En PVC-slange av god kvalitet vil holde seg ganske myk over tid den også, men PVC er og blir allikevel et plastmateriale.

Risken for at dette "setter seg" og blir stivt over tid, er i alle fall mye større enn for silikonslanger, og øker dermed faren for lekkasjer.

Anvendeligheten for silikonslanger er også vesentlig bedre. En 10mm ID silikonslange kan relativt greit smettes inn på en 14mm nippel om man skulle ha behov for det.

Prøv det med en 10mm PVC-slange? Joda, det kan nok gå om slangen varmes i kokende vann. Men dermed forsvinner også det meste av spensten i materialet, så muligheten for lekkasje vil dermed øke.

Og som allerede nevnt; silikonslanger er dyre! Men hva betyr egentlig et par hundrelapper ekstra, når man allerede har spandert (ti?)tusenvis av kroner på resten av utstyret?

Det blir omtrent som å spare på ørene, og la krona gå.......

Her er forøvrig en link til en forhandler som har de fleste aktuelle dimensjoner for silikonslange:

http://www.dunlophiflex.no/produkter/12/120114.html

Ikke alle finnes på lager til enhver tid, men det meste kan sikkert skaffes.

5869536[/snapback]

Skjønner, hadde tenkt å bestille tygon fra frozencpu, men ser ut til at jeg bestiller

noen slike i stedet. Det er sant det du sier, har man betalt flere tusen kroner for utstyr, hva er vel et par hundrelapper da?

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...