Gå til innhold

Ny bygge-pc, oppsett nesten ferdig, trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei, jeg opprettet nylig en tråd i forbindelse med dette innkjøpsprosjektet. Den tråden fikk null respons, muligens fordi det ble for mye tekst eller for komplisert. Vel uansett så har jeg vært nødt til å gå videre på egenhånd.

Det har skjedd et par endringer i dette oppsettet siden jeg satte det opp sist. Ellers er maskinen til min nevø avklart og jeg har nå kun fokus på mitt bygg.

For å gjenta det essensielle. Maskinen skal hovedsakelig brukes til ”bildebehandling”, men både spill og lyd er jo viktig det også. Jeg har som vane å kjøpe ny maskin hvert 3’dje år og jeg skal i utgangspunktet ikke overklokke noe nå, men før eller senere så vil jeg nok presse ut den siste kraft. Pris er ikke en viktig faktor nå.

Foreløpig innkjøpsliste ser da slik ut:

HK: Asus P5WD2-E Premium

CPU: Intel Pentium D 950

CPU-Kjøl: Thermaltake Big Typhoon

PSU: Hiper HPU-4B580

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 XTX

Ram: Kingston HyperX og da 5400/6000/eller 6400 4gb totalt.

I tillegg kommer en eventuell ny boot/os-disk. Vet bare ikke hvilken enda…

Dette komplimenteres med følgende fra mitt gamle oppsett:

Kabinett: LianLi 70USB Full

Hd 2: Maxtor 6Y120M0 120GB ATA

Cd: SONY CDU5211

Dvd-brenn: LITE-ON DVD+RW LDW-401S

Lydkort: Creative SB Live!

+ Jeg har to stk Maxtor 300GB ext. Hd til lagring og backup.

En kort kommentar om innkjøpene og en forklaring på endringene siden mitt første tenkte oppsett:

Hovedkort: Jeg hadde først satt opp Abit AW8-MAX, men etter å ha sjekket litt fant jeg ut at jeg ville ha litt flere PCI spor samt muligheten til å oppgradere til et Crossfire oppsett så snart X1900CFM er blitt billigere. Jeg er klar over at P5WD2-E Premium kortet nok fortsatt har noen barnesykdommer, men i og med at brikkesettet er så nytt så regnet jeg jo litt med det og lar meg derfor ikke avskrekke.

CPU-Kjøl: Jeg er vel som alle andre egentlig bare interessert i å finne den som bråker minst og kjøler greit. Har hørt mye bra om Typhoon. Har du kanskje noe bedre å anbefale?

PSU: Ingen endring, men jeg lurer på om 580w er nok for en framtidig Crossfire oppgradering. Jeg har lest noe om at jeg i så fall burde gå opp till 650+?

Skjermkort: Ingen endring, jeg vil bare nevne at jeg skal oppgradere til Crossfire så snart pris er fornuftig.

Ram: Og så var det altså minnet. Asus har visstnok sluppet en liste over Ram som er testet og godkjent med dette hovedkortet. Jeg har forsøkt å finne denne listen men uten hell. Er nå en smule lei av å lete etter linken. Så da spør jeg dere: Hva bør jeg kjøpe?

Jeg har siktet meg inn på Kingston (HyperX) som jeg antar at er et av merkene Asus vil anbefale. Når det gjelder mengde og hastighet så er ting litt mer usikkert. Det er mange gode råd der ute, men alt er jo også veldig kaotisk. Noen sier at jeg må tenke mest på latencey, men slik jeg har forstått det etter å ha sett diverse tester så er det kun snakk om et par prosent forskjell å hente. Andre sier at mhz er viktigst. Og så må man jo vurdere om man skal overklokke eller ikke også.

En ting er helt sikkert, jeg mistet helt tråden etter at jeg prøvde å sette meg inn i konsekvensen av 4x1gb brikker. Visstnok så blir et dual minnebrikkesett som kjøres på lat 4 satt til lat 5 når man setter inn par nummer to. Ikke nok med det, noen hevder at hardware ikke ser mer en 3gb uansett, og at Windows kun tillater at 2gb blir brukt til applikasjoner de siste to beholder den visstnok selv. I begge tilfeller så er nok 4gb aktivt i ”bakgrunnen”, spørsmålet blir om man faktisk får dratt nytte av de?

Så da spør jeg dere: Hva bør jeg kjøpe? PC2-5400, 6000, 6400? 2 eller 4 gb? Merke? Hjelp!

Vennligst ikke tenk pris da penger i utgangspunktet ikke er en styrende faktor. Selvsagt er det rom for fornuft, men etter akkurat å ha kjøpt en 24” monitor så er bålet godt i gang i lommeboka uansett. For de som absolutt må ha en grense så la oss si at jeg ikke kan bruke mer enn 30000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok nå har jeg oppdaget et potensielt problem. Planen var 4 gb ram, men så ser jeg at Windows XP pro(ikke x64) har litt problemer med 4 gb. Til nå har jeg funnet masse forskjellige årsaker, og alle som en taler imot min løsning.

1. Først, XP kan ikke bruke mer enn 4 gb minne og dette inkluderer visstnok pagefile. Om dette henger sammen med neste punkt er jeg usikker på.

2. Dernest så ser ikke XP mer en 3 gb fysisk minne fordi XP er 32 bit og det er rett og slett ikke nok virtuelle minneadresser til alt. Det er holdt av plass til de tre første gigabytene men så tar andre PCI komponenter som f. eks skjermkortet over. Forenklet sagt så kommer den siste gigabyten til slutt og får (sannsynligvis) derfor ingen adresser og kan derfor ikke sees av windows.

3. Så sier visstnok en forhandler at selv om ikke windows ser alt minnet så vil det være tilgjengelig for systemet allikevel. Ok, ja vel?

4. Det slutter jo ikke her. For så finner jeg ut at applikasjoner som f. eks adobe photoshop kun vil kunne se 2 gb for resten har windows holdt av til seg selv og systemet. Jeg må visstnok redigere boot.ini og putte inn ” /3gb /userva=2900” slik at windows kun holder av 1 gb.

MS tar opp noe av dette her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;555223

......og der ble det straks litt flere usikkerhetsmomenter. Kanskje jeg skulle nøye meg med 3 gb? I så fall hvordan blir det og mikse dualchannel 2x1gb og 2x512gb. Det går vel bra så lenge det er samme merke og type bare at de er forskjellig på minne størrelsen?

Så var det da at dersom ”selgeren” har rett og det fungerer i praksis, så betyr vel det at jeg bekymrer meg unødvendig? Uansett gidder jeg ikke å hoppe på x64 og jeg klarer nok å vente til Vista med å faktisk kunne visuelt bekrefte at jeg har 4gb i OS. Så lenge den siste gigabyten bare ikke ligger "død" så...

Redigere boot ini skal jeg klare, så den skapte bare noen grå hår. ;)

Jeg anser det som lite sannsynlig at jeg er den første her inne som støter på dette problemet. Er det noen der ute som kan utdype og kanskje bringe klarhet i disse tingene?

Jeg har i hvert fall fått slått fast at Kingston HyperX 6400 2G settet fungerer fint med hk. Er naturlig nok litt usikker på hvordan det vil gå med to sett slike.

Når det gjelder hovedkortet så er det mulig det har litt vel mange potensielle farer, selv for min smak. Jeg leste for eksempel at ATI hevder at P5WD2-E Premium ikke støtter Crossfire, noe Asus jo hevder. Det hadde jo vært dumt å kjøpe med tanke på framtidig Crossfire oppgradering og så fungerer det ikke. Hvis tilfelle så håper jeg Asus kan rette det opp senere med en oppdatering og levere som lovet. :roll:

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar

Takker og bukker for bekreftelsen på at det er mulig samt linken froggyler. :thumbup:

Så jeg bør kjøpe nå?

Det brenner i lommeboka men jeg har lært å bli tålmodig. Problemet er jo alltid når man skal handle inn? For før man vet ordet av det så settes jo prisene ned.

Jeg kjøpte f. eks. skjerm klokken to i dag til det jeg trodde var 20% rabatt. To timer senere satte Dell ned prisen til nøyaktig det jeg betalte. .....så sååå lenge varte den "rabatten". :w00t:

Edit: De setter den vel ned enda mer om en uke. Det er snart mai og 07, men jeg klarte ikke å vente.

Dette er uansett gode tider for glade gutter (eller jenter)! :lol:

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar
det går jo selfølgelig ann å kjåpe 4 BG når vista kommer heller

5840799[/snapback]

Jo jeg har tenkt tanken. Jeg må nok innrømme at jeg jo er litt usikker på behovet for 4 akkurat nå, men erfaring viser at før jeg vet ordet av det skulle jeg gjerne hatt mer. Når Vista kommer så hopper jeg vel til 8 da hk skal klare det og Vista i seg selv blir nok en minnesluker uten like. Jeg bestiller 4 og fungerer det ikke så kan jeg jo alltids bytte ned.

Lenke til kommentar

Jeg fant akkurat ut at Hiper PSU’n kommer med 20 pin EATXPWR. Kortet skal ha 24. Videre så sier Hiper at 580 ikke støtter dual core. De fraråder også folk fra å bruke en 4-8 pins adapter for EATX12V. Jeg trodde denne Hiper’n skulle være bra? Vel ikke god nok tydeligvis.

Noen som har noen alternative forslag?

Edit:

4.HIPER Type R 580W series does not support Intel Pentium 4 dual core CPU as it requires EPS12V (i.e. an 8 pin ATX +12V connector). Type R 580W series does not provide 8 pin ATX +12V connector. We do not recommend using any adaptor that allows conversion of any form of connectors into 8 pin ATX +12V connector.

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4b580.html

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar

Råd om HK, til P4 950D, ddr2, Crossfire?

Hei igjen. Takk for all hjelp så langt. ;)

På fredag var jeg klar til å bestille, men nå er jeg tilbake til 0. Det eneste jeg er sikker på nå er at jeg skal ha Intel prosessor og ATI skjermkort. Jeg får derfor starte med Hovedkort.

Når jeg startet denne planleggingen så falt øynene min raskt på Abit’s AW8-MAX. Så tenkte jeg at hvorfor ikke like gjerne kjøpe et HK som støtter Crossfire slik at jeg kan oppgradere til det ved en senere anledning? Jeg ble da ledet mot Asus P5WD2-E Premium. Jeg har gode erfaringer med Asus så jo det var fristende, men i løpet av helgen har jeg studert dette kortet mer i detalj, og jo mer jeg ser jo sikrere blir jeg på at det kortet skal jeg styre langt unna. Ok jeg kan takle noen barndomsfeil, men kortet har visst også en del feil, som f. eks. med Marvel kontrolleren, som Asus tilsynelatende ikke har noen løsning på. Det kan jeg ikke leve med.

Av ulike årsaker så må jeg bestille de nye delene helst mandag eller senest tirsdag. Med andre ord nå er gode råd dyre.

Det jeg trenger er et hovedkort som støtter Pentium 950D, har ddr2, bør ha 2 PCIx16 med støtte for Crossfire, og trenger jeg å si vifteløst?

Øvrig system info:

HK: ?

CPU: Intel Pentium D 950

CPU-Kjøl: Thermaltake Big Typhoon

PSU: MIST 600W eller Silverstone ST60F

Ram: Kingston HyperX 6400 2048MB 800MHz DDR2, totalt 2x1/2x512 3 gb eller 2x1/2x1 4gb

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 XTX (og eventuelt X1900CFM)

Dette komplimenteres med følgende fra mitt gamle oppsett:

Kabinett: LianLi 70USB Full

HD 1: 2xWestern Digital Raptor i Raid 0(?)

Hd 2: Maxtor 6Y120M0 120GB ATA

Cd: SONY CDU5211

Dvd-brenn: LITE-ON DVD+RW LDW-401S

Lydkort: Creative SB Live!

+ Jeg har to stk Maxtor 300GB ext. Hd til lagring og backup.

Dersom det ikke finnes noen gode alternativer til Asus P5WD2-E Premium så blir det vel AW8-MAX og ingen Crossfire på meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...