Gå til innhold

Et 240x128 Display tar form *Ferdig*

Anbefalte innlegg

Hei.

"Snubla over" Dette lille fine displayet på arbeid i dag, og jeg tenkte at det må da kunne gå ann å få koblet det mot pcen? sånn som med et 20*4 via LPT porten?

post-39534-1143648528_thumb.jpg I front

post-39534-1143648555_thumb.jpg Bak

Da var bildene på plass... ble litt for stort med 4mb på hvert bilde : /

Så, koblingsforslag?

EDIT: skifta topic, og lagt til noen poster...

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er et vanlig panel uten kontroller så kan det være vanskelig å få brukt.

Hvis du ikke har dokumentasjon så må du i det minste forsøke å Google for å finne noe. Bruk det typenummeret som står på kretskortet.

Sånn som dette: http://www.google.com/search?hs=23c&hl=en&...128&btnG=Search

Har selv en kasse full med ubrukte EL paneler som er for vanskelig å få brukt til noe.

Lenke til kommentar

Hmm, takker for fint svar :D

Hmm så det vil si at jeg må bygge en controller? av typen T6963C eller?

Eller er jeg helt på jordet nå?

EDIT: ser jo at den T6963C controllern er på kretskortet nå, men... hmm.. :hmm:

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar

T6963C er en kontroller, så her burde det være muligheter. Den har 8-bits parallell interface. Kanskje den kan kobles til LPT porten, kanskje må det mer til.

Google litt på T6963 så finner du nok noe info. Er sikkert mange som har laget noe rundt dette.

Lenke til kommentar

Siden det var så mange som hadde peiling her, så hopper jeg på med mine to LCD display :)

Jeg har to forskjellige. (To displayer av den ene sorten)

Den ene har typenr 9551A18 og den andre S-8209D.

Jeg har googla på det siste nummeret, men da fant jeg ingenting. Håper på litt hjelp her :)

Lenke til kommentar

Den ene har typenr 9551A18 og den andre S-8209D.

Jeg har googla på det siste nummeret, men da fant jeg ingenting. Håper på litt hjelp her :)

5837470[/snapback]

Ser du har lagt ut bilde av det første, har du bilder av det første også?

Hva står det på den store IC rett ved siden av "S-8209D"?

Sannsynligheten er stor for at det har samme pinout som pg240128a, som han andre karen har.

Lenke til kommentar
Det øverste panelet med M5278 trenger sannsynligvis en kontroller for å fungere, det ser ut som om M5278 bare er driverchippen for LCD. Det kan bli litt vanskelig å få til...

Det nederste har kontroller på, så det er det bare å koble opp

5838411[/snapback]

Koble opp, hva hvordan? :p

Den øverste, har en kontakt som jeg vil tro var innsignalene. Men du tviler på at det er kontroller på denne?

Lenke til kommentar
Det øverste panelet med M5278 trenger sannsynligvis en kontroller for å fungere, det ser ut som om M5278 bare er driverchippen for LCD. Det kan bli litt vanskelig å få til...

Det nederste har kontroller på, så det er det bare å koble opp

5838411[/snapback]

Koble opp, hva hvordan? :p

Du trenger nok en mikrokontroller for å styre LCDen. Du kobler datalinjene til en egnet port på mikrokontrolleren, og spenningen der de skal være. I tillegg er det noen kontrollsignaler som også må kobles opp til mikrokontrolleren. Så programmerer du mikrokontrolleren slik at den kan ta imot tekst fra PCen, og vise det på skjermen.

Det er mulig du kan styre LCDen direkte fra parallellporten, men det vet jeg ikke nok om til å si hvordan det foregår. I det minste ser det ut til at du trenger et overgangskort, der de nødvendige spenningene blir tilkoblet. Det ser ut i fra databladet at LCDen trekker en del mer enn parallellporten kan levere.

Den øverste, har en kontakt som jeg vil tro var innsignalene. Men du tviler på at det er kontroller på denne?

5838869[/snapback]

Bildene er litt uklare så det er litt vanskelig å se hvor signalene går hen... Klarer du å ta bilde av:

1) Den sannsynlige LCD-kontrolleren

2) Sannsynligvis segmentkontroller

3) Tilkoblingskontaktene med område rundt

4) Tilkoblingskontaktene med område rundt

5) Sannsynligvis segmentkontroller

For å gjøre det enklere, har jeg kalt kortene A og B. Kort A har fire like chipper, sannsyligvis segmentkotrollere, og noe annet dilldall. Det er mulig det ikke trenger noen LCD-kontroller, men jeg vet ikke sikkert får jeg vet hvilke chipper det er. Kort B har fire like chipper, sannsynligvis segmenkontrollere, og en stor chip, som sannsynligvis er LCD-kontrolleren. Utfordringen er å finne datablad til både LCD-kontrolleren og kortet, eler i det minste pinout til kortets tilkobling.

post-12102-1143790632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Sitter nå å kobler dette displayet med min kjøre nabo (Iceman™) og vi hadde et lite spørsmål.... hvilket program skal vi bruke for å få dette displayet til å funke på LPT porten?

5879290[/snapback]

Du får se om du finner ett program som støtter den aktuelle kontrolleren, T6963C. Hvis ikke må du lage det sjøl.

LCDInfo har støtte for kontrolleren.

Lenke til kommentar

Hei igjen.. hmm jeg og iceman™ støtte på noen koblingsproblemer... så jeg lurte på om det er en snill sjel der ute, som vil tegne et koblingsdiagram for meg? :)

EDIT: La til et mer etfyllende bilde...

post-39534-1144585910_thumb.jpg

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar

Nytt Spørsmål til forumet:

Hvordan blir det med en slik en når man ikke har LPT port på maskina?.... eller må jeg gå for en slik en?

Det jeg er redd for er hvordan det går med programmet og porter og sånt med den USB til LPT saken?.... :hmm:

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...