Gå til innhold

Feil på Canon 300mm f/4 IS USM?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt dette objektivet men er misfornøyd med skarpheten. Dette skal være et sylskarpt objektiv.

Jeg tok over 250 bilder av fugler ute i sola i dag, men ikke et eneste ble så skarpt som jeg ønsket, til tross for bildestabilisator og lukkertider fra 1/400 til 1/1250. Legger ved noen utsnitt i full størrelse. Er det jeg som er for kravstor? Ikke en gang da jeg brukte stativ ble det bra nok, synes jeg.

post-62963-1143328597_thumb.jpg

post-62963-1143328623_thumb.jpg

post-62963-1143328639_thumb.jpg

Dette er av de skarpeste bildene! NB! Dette er små utsnitt av større bilder. Trykk på bildene for å se riktig størrelse.

Jeg har brukt Canon EOS 350D og RAW-format.

Noen som har gode råd? Har jeg fått et dårlig objektiv?

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg tror det er det som er problemet her. Jeg gjorde det samme i en måneds tid for han karen i butikken sa at det var det som skulle til. Alle bildene ble uklare og jeg var misfornøyd med objektivet helt til jeg fokuserte selv. Fikk helt krystallklare bilder og det føltes som å få et nytt kamera. Nå ble det plutselig kjekt igjen og da fikk gitarene og munnspillene gjennomgå. :p Gjør det samme i morgen med manuell fokus å se så tror jeg alt ordner seg.

Lenke til kommentar
@BMP: Det må vel også være meningen at autofokusen også skal treffe, om ikke alltid... så ihvertfall oftere enn dette tilsier?? 

Ja det får jeg da sannelig håpe. Tror ikke det er fokuseringa som er problemet men skal ta en testrunde i morgen og kommer tilbake med flere bilder. Sku ønske jeg hadde et objektiv/kamera å sammenligne med...

Liker egentlig objektivet veldig godt. Veier lite, har IS, rask fokus...så var det det med skarpheten da...

Lenke til kommentar

Det der er ikke godt nok - min sigma 50-500 kan gøre det bedre og det burde den ikke (zoom er generelt dårligere end fastoptik)

prøv at køre Denne test for at se om det er kamereaet der fokuserer forkert. prøv evt. også med 1/1000 i lukketid uden IS for at se om det er der fejlen ligger

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort en aldri så liten test og laget en montasje. Alle bildene med telelinsa er tatt på ganske nøyaktig 10 meters hold. Det er brukt stativ og selvutløser. ISO =200. Tok også et "tilsvarende" bilde med kit-objektivet til kameraet (55mm). Vet ikke om det var noen idé i det hele tatt...

post-62963-1143382375_thumb.jpg

Hovedbildet er i full størrelse og må selvsagt ses i full størrelse (1.9 Mb). Ser ut til at objektivet er skarpest ved f/8. Etter hva jeg har lest andre steder skal det være skarpt også ved f/4. Se bare her og her.

Bildene er tatt uten IS.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå...

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Får ikke opp bildet du viser til men jeg er også enig med kkristi, selvfølgelig skal det treffe bedre enn dette og jeg har tatt bilder i mange år uten at det gjør meg til en mer habil fotograf, men jeg har aldri fått så uklare bilder som med AF og 350D. Har jo brukt AF på Minoltakameraet mitt og fått perfekt fokus, men her er det altså litt problemer.

Gleder meg til å se resultatet fra morgendagen din Chatrine17 for hvis de er skarpe så hadde det vært kjekt å funnet ut hva som evt. er galt. Men jeg har ingen problemer med å være den som gjør feil for så å få inn AF i "blodet"

Lenke til kommentar

Skal se nærmere på den testen du henviste til Kigulu. Jeg har forsøkt manuell fokus også, bare så det er sagt. Når jeg har fokusert manuelt og trykker på utløserknappen så bekrefter kameraet med et par pip, at jeg har fokusert riktig.

På denne linsa så kan man overstyre autofokusen, noe som er svært bra. Når jeg har fokusert med autofokus og så vrir på fokus hjulet, så kommer motivet ut av fokus uansett hvilken retning jeg vrir. Dette sier meg at autofokusen virker som den skal.

Er det flere som ikke får frem den montasjen med fyrstikkeskene? Her går det helt fint. Bildet i full størrelse er ca 1.9 Mb...

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Gjorde raskt den testen kigulu henviste til. Resultatet var bra. Kameraet fokuserer riktig gjennom 300mm linsa. Jeg gjorde testen veldig raskt så jeg har ikke vært supernøyaktig med oppsettet.

post-62963-1143392013_thumb.jpg

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Legger til de 2 siste bildene fra første post + et nytt. Den blåmeisen tok jeg bare noen få raske, lite planlagte bilder av...så den kan jo være uskarp av andre grunner. De 2 andre tok jeg MANGE bilder av, og de 2 følgende bildene er blant de aller skarpeste.

Bilde 1: 1.4x converter. Håndholdt med støtte. Lukkertid 1/800, f/9

Bilde 2: 1.4x converter. Håndholdt med støtte. Lukkertid 1/640, f/8

Bilde 3: UTEN converter. Håndholdt med støtte. Lukkertid 1/1250, f/9

Har brukt bildestabilisator på alle bildene.

post-62963-1143394091_thumb.jpg

post-62963-1143394151_thumb.jpg

post-62963-1143394220_thumb.jpg

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...