lobster Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Hei. Jeg har kjopt meg et Ontrak ADU 208 USB relekort. Jeg har fatt broren min til a lage et program i VisualStudio.net som sjekker en tekstfil fra en webserver X antall ganger i minuttet. Tekstfilen paa serveren inneholder et tall (1-15) Jeg trenger hjelp av dere til a gjore en regneoperasjon. Figur 1 har verdi 11 Figur 2 har verdi 12 Figur 3 har verdi 15 Figur 4 har verdi 7 Hvordan kan jeg i PHP "visualisere" en variabel som innholder tallet 15 og fa det til a vises en gruppe radiobutton eller checkbox slik som i Figur 3? <form> <input type="radio" name="status" value="1" checked> <input type="radio" name="status" value="2" checked> <input type="radio" name="status" value="4" checked> <input type="radio" name="status" value="8" checked> </form> Jeg vet hva jeg onsker a oppna, men ikke hvordan jeg skal forklare det pa noen bedre mate.. Hvis der ikke forsto noe av dette innlegget sa ma jeg prove a forklare meg bedre.. Takk for hjelp forelobig.. Endret 25. mars 2006 av lobster Lenke til kommentar
stiber Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) function dec_bin_radio($num,$bits) { $return = ''; $bin = str_pad(decbin($num),$bits,0,STR_PAD_LEFT); for($i = 0; $i < $bits; $i++) { $value = pow(2,$bits-1-$i); $return .= ($bin{$i}==1) ? "<input type='radio' name='status$value' value='$value' checked />" : "<input type='radio' name='status$value' value='$value'/>"; } return $return; } print dec_bin_radio(12,8); Putt denne funksjonen ett sted. Du må bruke unike navn på radiobuttons, ettersom kun en av gangen kan være checked. Hvis dette skal brukes til noe mer enn å bare visualisere, men også redigere, så vil du få problem med og deselecte buttons. Checkbox, eller noen form for javascript må nok brukes da. (Irriterende at indents i kode ikke kommer med... ) Endret 26. mars 2006 av stiber Lenke til kommentar
lobster Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Takk for scriptet stiber. http://oneclick.no/rele.php?status=255 Det jeg onsker a appna na er a ha en link: <a href="http://oneclick.no/rele.php?status=4">Skru paa lampe</a> (Utgang 3 pa releet) La oss si at innholdet i tekstfilen var 11 (http://oneclick.no/rele.php?status=11) Hvis jeg klikker pa "Skru paa lampe" linken vil jo utgang 1,2 og 4 slukkes.. Det vil jeg jo ikke skal skje. Jeg trenger derfor en mulighet for a regne ut om jeg skal legge til 4 eller ikke til den eksisterende verdien.. Gjor jeg ikke?? Huff, dette er vanskelig..... Endret 30. mars 2006 av lobster Lenke til kommentar
stiber Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Her kommer vel boolsk algebra inn i bildet... Du må bruke "|" (or) med den verdien du har, med den verdien du ønsker å sette. Så 11|4 = 15 mens f.eks 12, som allerede har 4, blir 12|4 = 12. Ingen forandring. I pseudokode blir det noe som: $new_state = $current | $_GET['status']; Dårlig forklart fra min side, men jeg tror det er det du leter etter. Du kan slå opp "bitwise operators" i manualen om du lurer på noe. Edit: Så du hadde problemer med 8 bit visualiseringa. Har oppdatert koden over litt. Endret 26. mars 2006 av stiber Lenke til kommentar
lobster Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Hmmm Jeg forstaar hva du vil frem til Stiber. men a programmere det har jeg dessverre null sjangs til... (Jeg er ikke ikke saa dyktig)hehehe Jeg haper det er noen pa forumet som kan hjelpe meg videre med dette prosjektet.. Jeg kan nevne at det hele dreier seg om en kunstinstallasjon jeg gjor i forbindelse med studie jeg tar. Det kommer til a bli kjempestilig nar det blir ferdig. Det eneste du/dere far igjen for a hjelpe meg med aa komme i maal er cred. Jeg onsker innspill pa hvordan jeg kan optimalisere denne koden mest mulig (for a lare av den) http://oneclick.no/rele.phps Endret 30. mars 2006 av lobster Lenke til kommentar
lobster Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Etter a ha rotet nesten hele kvelden har jeg klart a fa til dette http://oneclick.no/rele.phps (kilde) http://oneclick.no/rele.php Som nevnt i tidligere post sa er ikke dette en serlig god losning for jeg far bare skrudd pa ett og ett rele av gangen. (men selve komunikasjonen det funker og det blinker i lamper avhengi av hva man klikker pa) Lenke til kommentar
stiber Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Det er ikke store endringene som skal til for at du kan styre flere lamper uten å påvirke andre. if (isset($output)) { $current = trim(file_get_contents('releoutput.txt'),'MK'); $output = strip_tags(substr($output,0,255)); $WriteOutput = fopen('releoutput.txt', 'w'); fwrite($WriteOutput, "MK".((int)$current ^ (int)$output)); fclose($WriteOutput); } Lenke til kommentar
lobster Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 OOhhhh, sweet.. Stiber.. Da ser det ut til at jeg er i maal... Tusen takk for hjelpen med koding... Lenke til kommentar
lobster Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg trenger hjelp til en ting til.. La oss si at verdien er satt til 131. (Det betyr at rele 1,2,8 er skrudd paa) Jeg trenger en funksjon for a sjekke om rele 2 er skrudd paa eller ikke. Det som er fustrerende er at du har fortalt hvordan det gjores allerede. Jeg klarer bare ikke aa se logikken Jeg har testet dette, men er ikke sikker paa om jeg er pa rett vei eller ikke $checkoutput = 2; $current = trim(file_get_contents('releoutput.txt'),'MK'); echo $current & $checkoutput; Jeg far da verdien 2.. Er dette godt nok for a gjore sjekk? Jeg skal nar denne funksonen virker lage en if sporring.. (DET KLARER JEG) Lenke til kommentar
stiber Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Du er helt klart på rett spor. Hvis du får null til svar, er bittet ikke satt. Ellers hvis du får f.eks 2 tilbake, så er bittet satt. Du kan også sjekke flere bit samtidig. Om du f.eks vil sjekke om 1 og 2 og 4 er satt, så kan du bruke 7. Du vil da få 3 til svar, som betyr at 1 og 2 var satt av de. & "og" operatoren: Står det to ett tall ovenfor hverandre i "regnestykket", så får du ett i svaret. 1000 0011 131 0000 0010 & 2 ------------ 0000 0010 = 2 ============ 1000 0011 131 0000 0111 & 7 ------------ 0000 0011 = 3 ============ Forhåpentligvis ble du ikke mer forvirret av dette ... Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Utrolig FET alså. Kansje du kunne laget en liten artikkel om hva du har gjort Kunne gjerne prøvd på noe slik selv, men har nok ikke nok kunskaper til det Lenke til kommentar
lobster Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Ja, jeg kan lage en liten post over hva som er blitt gjort, samt samle filer jeg har i forbindelse med prosjektet. Er ett par smaating igjen aa fikse for jeg skriver den ... Godt forslag Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
lobster Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Hehe. Se paa relekortet som lysbrytere du kan styre fra datamaskinen. Naar du gaar paa websiden min (sjekk link overnfor) og klikker av og paa brytere, skrur du faktisk av lyset i taket mitt og 3 andre lamper. Relekortet kan brukes til a skru av og paa ting rett og slett.. -- Broren min lagde et program som gjorde det mulig for meg a styre kortet via websiden. Stiber (fra dette forumet) har hjulpet til med a laget scriptet som sende de riktige kommandoene til kortet.. Endret 30. mars 2006 av lobster Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
lobster Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Jeg var nodt til aa sperre en av utgangene (som var taklyset). Det ble litt voldsomt til tider (folk har jo klikket som gale ett par dager naa) hehehehe Jeg er nesten nodt til aa sette opp en webcam feed slik at dere kan se hvor heftig dette er. Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå