Gå til innhold

1 PC til 2 PC, bygg, Spill og Kraft og Stillhet

Anbefalte innlegg

Edit:

Tittel: Fra 1 PC til 2 PC, Spill og Kraft og Stillhet, nytt hk, cpu, ram, skjermkort, ++. Pris: Ukjent. Mye klart.

Hei jeg er ny her. Vel, nesten. Jeg hadde visst en profil her fra 2003. :)

I jobbsammenheng har jeg ansvar for en pc innkjøp, men alt er så mye greiere på jobben for da plukker man bare blant ok ferdigløsninger. Den private maskinen derimot tar liksom litt mer av og nå har jeg gått meg vill i all informasjonen. Jeg kunne derfor trengt litt hjelp til å sette opp en grei spillemaskin samt en arbeidshest (mye photoshop) som av og til spiller litt. Ikke heng dere så mye opp i pris, tenk kvalitet men selvfølgelig med fornuft. Er ikke millionær, dessverre, men pc-en er min gud. Den bør med andre ord ha det så godt som mulig. :)

Utgangspunkt: Jeg trenger å oppgradere min maskin, samt jeg skal bygge en spillmaskin til min nevø. Tanken var å bruke så mye som mulig fra mitt gamle system i maskinen til min nevø ettersom mitt gamle system burde være godt nok for ham. Det er bare synd den ikke holder til mitt bruk lengre. (Merk at jeg er litt usikker på noen betegnelser samt nøyaktig hvilket diskoppsett jeg kjører nå. Det opprinnelige SATA raidet døde og det ble en litt krise løsning der og da, nesten litt sånn løp og kjøp på nærmeste ’bensinstasjon’.)

I dag har jeg:

Kabinett: LianLi 70USB Fulltower

PSU: Antec TrueBlue 480w

Hovedkort: Asus P4C800-D

Prosessor: Intel P4 3.0 HT NW

CPU-kjøl: Zalman 7000A-CU

Ram: Corsair TwinX2x512CMX 3200LL DDR-SD

Skjermkort: Sapphire Radeon x850xt pe AGP

Hd 1: Maxtor 6E040L0 40GB ATA

Hd 2: Maxtor 6Y120M0 120GB ATA

Hd 3&4 (Hvor trolig en lever og en er død, er ikke i drift): Western Digital Raptor 2x80GB SATA (i raid0 mener jeg å huske....))

Cd: SONY CDU5211

Cd-brenn: (husker ikke, er ikke i bruk)

Dvd-brenn: LITE-ON DVD+RW LDW-401S

Lydkort: Creative SB Live!

Nettverkskort: 3Com Etherlink XL 10/100 PCI

(Har jeg glemt noe? Sikkert...)

Meg og PC-bygg er vel i den fjerde generasjon. Det er ingenting igjen fra mitt første bygg (generasjon), men jeg har hele tiden forsøkt å ha så mye gjenbruk som mulig. Ting har overlappet hverandre og derfor sitter det en del komponenter som jeg bare bruker fordi det føles bortkastet å bare pakke dem bort. Jeg kunne nok f. eks klart meg med de integrerte nettverk og lyd ”modulene” på HK, men men....

I hvert fall planen var nå å igjen gjenbruke så mye som mulig, og la meg først ta maskinen til min nevø. Dette trenger ikke å være en high-end spillmaskin da han enda ikke har begynt på skolen. Dette blir hans første maskin. Jeg antar at min gamle kjerne bør holde. Den har fungert utmerket og stabilt siden dag 1, merkelig nok vil kanskje noen si ettersom P4C800 serien hadde så mye problemer, men hvis jeg ser bort ifra at en av raid diskene tok kvelden så har denne maskinen vært en drøm.

(Kode inn=må kjøpes; arv =fra gammelt system)

Inn-Kabinett: Aspire X-Cruiser (fordi jeg har lyst på det selv.)

Arv-PSU: Antec 480W

Arv-Hovedkort: Asus P4C800-D

Arv-Prosessor: Intel P4 3.0 HT NW

Arv-CPU-Kjøl: Zalman CNPS7000A-Cu

Arv-Ram: Corsair TwinX2x512CMX 3200LL DDR-SD

Arv-Skjermkort: Sapphire Radeon x850xt pe

Inn-Cd/dvd: NEC 3550

Arv/el. Inn-Hd 1: Seagate Baracuda 80GB (Kjøpes inn dersom ingen av de to SATA diskene jeg allerede har er friske.)

I tillegg kommer eventuelt lydkort, høytalere samt mus og tastatur...og software.

Jeg regner med at dette holder som en ”jomfru” pc og en grei gave?

Så til min nye maskin. Som sagt så skal dette være en kraftpakke som jeg kan leke med. Selvsagt brukes den i forbindelse med jobb, men mest så er det en "lek og lær verden" hvor jeg hyller skaperkraften som pc-en gav mennesket. Leken varierer noe, men i det siste har jeg fått en vanvittig avhengighet av å leke i photoshop. Så mye at jeg kjøpte den nye Photoshop CS2 og det var da jeg syntes denne maskinen ble litt sigende. Jeg spiller ikke så mye men den nye bør vel henge med der også. Jeg hadde håpet på å beholde 850xt skjermkortet for det fikk jeg nylig etter at vifta døde på min gamle Asus 9800xt, men jeg innser at et hovedkort med støtte for dual core og ddr2 ikke akkurat kommer med AGP port. Dette er hva jeg har i tankene:

(Kode: Be-Beholde gammelt; Inn-Kjøpes inn)

Be-Kabinett: LianLi 70USB Full

Inn-PSU: Hiper HPU-4B580 580W

Inn-Hovedkort: Abit AW8-MAX

Inn-Prosessor: Intel Pentium D 950

Inn-CPU-Kjøl: Thermaltake Big Typhoon/ Asus Silent Square/ Scythe "Ninja" SCNJ-1000/?Forslag?

Inn-Ram: 2xGeIL DDR2-667 2048 MB (2x1024)/?Forslag?

Inn-Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 XTX…likte som sagt Sapphire’s x850xt pe så…, men ?Forlsag??

Be-Hd 1: Maxtor 6E040L0 40GB ATA

Be-Hd 2: Maxtor 6Y120M0 120GB ATA

Be-Cd: SONY CDU5211

Be-Dvd-brenn: LITE-ON DVD+RW LDW-401S

Be-Lydkort: Creative SB Live!

Be-Nettverkskort: 3Com Etherlink XL 10/100 PCI

+ Jeg har to stykk Maxtor 300GB ext. Hd til lagring og backup.

Hva har jeg glemt eller ikke minst oversett med henhold til kompatibilitet? Hva kan forebedres eller forenkles, har du noen tips til en fortvilt liten alien?

:w00t:

Edit: Ok etter å ha lest stickien så klødde jeg meg i hodet noen minutter da en god tittel på denne tråden tydeligvis krever sin alien.

OK...

Fra 1 PC til 2 PC, Spill og Kraft og Stillhet, nytt hk, cpu, ram, skjermkort, ++. Pris: Ukjent. Mye klart.

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...